Spiser jeg nok/rigtigt?


Jesper Jensen
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har de sidste par gange haft lidt udfordringer i forbindelse med min konditionstrænning - det er udelukkende når det er sessioner af 2timer at jeg

har problemer.

Jeg har beskrevet mine 2 sidste mandage (de dage hvor jeg træner "dobbelt") - ud over det så træner jeg torsdag og lørdag - typpisk kun 1time spinning eller løb.

Kom gerne input til hvordan jeg kan forbedre min oplevelse - Jeg træner for at tabe mig, samt komme i bedre form (skal løbe en halvmarathon om 3mdr) - er i øvrigt gået fra 95->79kg på 1 år - jeg er 184cm høj og 28 år gammel (hvis den info kan bruges til noget)

Forrige mandag.

Morgenmad kl. 6:30 - ca. 3 håndfulde havregryn, lidt rosiner og skummetmælk.

mellem 6:30->11 - 2 æbler, 2x400ml vand

kl. 11: Frokost: en tallerken med gullerøder (råkost), agurk, tomat, radiser, champignon, snack-ærter, rosin, bønnespirer, 2 hele æg, en skive groft rugbrød.

12:30 - en banan + 400ml væske

ca. 14:30 - 2 clementiner + 400ml væske

ca. 16:30 - et æble + 200ml væske.

Trænningspas:

17:30-18:30 - 12km løb - væskeindtag - 2x650ml vand

Resultat - MØGsvimmel

18:30-18:45 - indtager 1 stk. maxim energibar (er ikke noget jeg normalt bruger - men gav den et forsøg for at få lidt energi)

18:45-19:45 - 1times spinning - væskeindtag 2x650ml vand.

Ingen problemer efter spinning

20:30 - en håndfuld paranødder og lidt vand. (max 100ml)

______________

I mandags

Morgenmad kl. 6:30 - ca. 3 håndfulde havregryn, lidt rosiner og skummetmælk.

mellem 6:30->11 - 1 æble + 1 pære, 2x400ml vand

kl. 11: Frokost: en tallerken med gullerøder (råkost), agurk, tomat, radiser, champignon, snack-ærter, rosin, bønnespirer, 2 hele æg, 1 skive kamsteg, en skive groft rugbrød.

ca. 12:30 - en banan + 400ml væske

ca. 14:30 - et æble + 400ml væske

ca. 16:30 - en håndfuld paranødder + en "klapsammen" bestående af 2 skiver rugbrød med leverpostej

Trænningspas:

17:30-18:30 - 1times spinning - væskeindtag 650ml energidrik (pulver iblandet i vand.)

18:45-19:45 - 1times spinning - væskeindtag 2x650ml vand.

Resultat - TOPenergi efter begge spinningtimer.

Efter at jeg igår var kølet ned og havde været i bad blev jeg vildt dårlig, svedte som en gal og rystede - kvitterede med at kaste op :(

20:30 - lidt papaya og 2 paranødder kunne jeg klemme ned.

Edited by Jesper Jensen
Link to comment
Share on other sites

Hey

Du besvarer sådan set selv dit spørgsmål?

Forrige mandag fik du stort set ikke noget mad fra klokken 12.30 til din træning kl. 17.30. Æbler, mandariner og en banan giver dig ikke energi nok til 12 kilometers løb. Derfor blev du møgsvimmel.

Derefter tog du en energibar og fik et tiltrængt skud kulhydrater, hvilket gav dig hvad du behøvede til spinningtimen = ingen problemer.

I mandags spiste du sidste måltid en time før første spinningtime. Du fik både kulhydrater, protein og lidt fedt = ingen problemer under træningen.

Facit:

Du skal sørge for at spise nogle proteiner og kulhydrater en time til halvanden før træning. Du kan evt. tage en energibar eller en halv banan med, så du kan få et ekstra skud energi mellem spinningtimerne, hvis du føler at energien begynder at svigte.

Når du taler om at din træning har det formål at føre til vægttab, har du så tjekket din energidrik. Nogle af dem er smækfyldt med kalorier - langt mere end man har behov for under træning.

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

. Du fik både kulhydrater, protein og lidt fedt = ingen problemer under træningen.

Facit:

Du skal sørge for at spise nogle proteiner og kulhydrater en time til halvanden før træning. Du kan evt. tage en energibar eller en halv banan med, så du kan få et ekstra skud energi mellem spinningtimerne, hvis du føler at energien begynder at svigte.

Når du taler om at din træning har det formål at føre til vægttab, har du så tjekket din energidrik. Nogle af dem er smækfyldt med kalorier - langt mere end man har behov for under træning.

**

Tak for dit svar - nej det var ingen problemer under træningen, men jeg gik jo ud og knækkede mig bagefter? (Jeg har i øvrigt kørt spinning i 10mdr nu - dog først for nyeligt at jeg tager dobbelttimer)

Uh, jeg har ikke lige kigget på det energidrik - det er sådan nogle tabletter fra Maxim som man skal blande i vandet.

Når du skriver 2x650 ml, så mener du vel ikke at du tømmer 650 ml i en omgang, 2 gange på turen, vel?

Jeg sluprer lidt af flaskerne ja - så jeg drikker lidt ad gangen - hvilket leder mig til et nyt spørgsmål

Jeg sveder som en GAL og føler at jeg har behov for meget væske i forbindelse med min udfoldelser.. - vil det ikke

være svært at få så meget væske under en ½marathon?

Link to comment
Share on other sites

Regn sammen hvad det faktiske kalorieindhold er i din kost.

Fra os kan det kun blive gætværk ud fra din beskrivelse.

Og mine gæt kommer her: :smile:

Første halvdel af dagen ser ud til at du da får noget indenbords, om det er svært at vurdere mængden, og det virker voldsomt kulhydrat-domineret. Stort set ingen fedt og temmelig beskeden mængde kulhydrat.

Om eftermiddagen/aften får du nærmest intet! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Regn sammen hvad det faktiske kalorieindhold er i din kost.

Fra os kan det kun blive gætværk ud fra din beskrivelse.

Og mine gæt kommer her: :smile:

Første halvdel af dagen ser ud til at du da får noget indenbords, om det er svært at vurdere mængden, og det virker voldsomt kulhydrat-domineret. Stort set ingen fedt og temmelig beskeden mængde kulhydrat.

Om eftermiddagen/aften får du nærmest intet! :blink:

Er mit måltid meget kulhydrat-tungt? - for så har jeg da ikke fanget ret meget med kostpyramiden.?

På "normale" dage hvor jeg ikke har træning om aftenen så spiser jeg ganske normalt aftenmåltid - Jeg har bare pivsvært ved at time et aftenmåltid ind i planerne når jeg spinner fra 17:00->20:00 (inkl. omklædning+bad+transport)

Hvad gør andre i denne situation?

Edited by Jesper Jensen
Link to comment
Share on other sites

1) Er mit måltid meget kulhydrat-tungt? - 2) for så har jeg da ikke fanget ret meget med kostpyramiden.?

1) Ja, det er min vurdering/ mit gæt. Som sagt, så tal kalorierne sammen og få nogle facts på bordet.

2) Skal jeg ikke kunne udtale mig om, men givet at jeg ser meget lidt protein og fedt i kosten, så må energien primært komme fra kulhydrat (da der ikke indgår alkohol i din kostbeskrivelse :wink:)

Link to comment
Share on other sites

Det du oplever når du får det skidt efter træning er at du går sukkerkold. Ikke så mærkeligt når man tænker på at du træner 2 gange om dagen, uden at få særlig meget at spise. Som det er skrevet højere oppe er det ikke nok med et par stykker frugt i løbet af dagen.

Grove kulhydratkilder, protein og fedt i en skøn blanding er det der skal få dig igennem dagen, ikke en mandarin og en banan.

Link to comment
Share on other sites

Uh, jeg har ikke lige kigget på det energidrik - det er sådan nogle tabletter fra Maxim som man skal blande i vandet.

Jeg sluprer lidt af flaskerne ja - så jeg drikker lidt ad gangen - hvilket leder mig til et nyt spørgsmål

Jeg sveder som en GAL og føler at jeg har behov for meget væske i forbindelse med min udfoldelser.. - vil det ikke

være svært at få så meget væske under en ½marathon?

Grunden til at jeg spurgte ind til energidrikken, var, at den godt kan være grunden til at du knækkede dig. Meget sukkerholdig væske er ikke optimalt og kan give uheldig mave :blink:

Men Maxim skulle være en OK sportsdrik.

En anden grund til at du kastede op, kan være at væsken i din drikkedunk var for kold. Væsken MÅ IKKE være kold - den skal være kølig eller tempereret. Kold væske i maven kan i den grad give dårlig mave - særligt når du drikker meget!

Du kan i nogen grad selv styre dit væskeindtag. Gør det for eksempel til en regel at du indtager lidt væske hvert femte-syvende minut frem for at smådrikke hele tiden. Jeg sveder selv meget under træning og har tidligere kunnet tømme en vandflaske på fire-fem kilometers løb - men efter at jeg har vænnet mig til at drikke med nogle bestemte intervaller, har jeg ikke længere det problem.

Jeg tror fortsat at dine problemer i det store og hele skyldes dine kostvaner. Når du træner i flere timer ad gangen, er det ekstremt vigtigt at du får dit behov for proteiner, kulhydrater og fedt dækket i løbet af dagen, men også at du spiser et let måltid med både proteiner og kulhydrater en-to timer før træning.

**

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share