MIKKEL SAND - MS


MIKKEL SAND - MS
 Share

Recommended Posts

Velkommen til Mikkel :)

Det bliver spændende og ikke mindst lærerigt at følge med i din logbog. Tror virkeligt at os med knap så mange år på bagen indenfor "The Iron Game" kan lære meget af din træning og kost.

-Krea

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Xax: Ved det ikk... Fandt denne her i en "Historic" om Bruce (kongen)

1968, Los Angeles: Begins formulating philosophy of Jeet Kune Do, or "Way of the Intercepting

Fist." Instead of blocking and then hitting, Jeet Kune Do, like fencing, focuses on intercepting and

hitting in one motion.

Link to comment
Share on other sites

”Ehh hvad er JKD? Hvis jeg gætter på kampsport, er jeg så helt ude på herrens mark?”
Du er ikke helt galt på den, - JKD = Jeet Kune Do, - en af mine store passioner.
” Med din "jeg er bange for at mænd kigger"-fobi, kunne du vel ikke også finde på at stille op til DM i bodybuilding?!”

Det kunne være en udmærket grund til, - at jeg ikke vil stille op til den slags. :blink: Men tro det eller ej, - har jeg virkelig ikke brug for nogen form for anerkendelse/titel. Jeg har dyrket meget atletik som ung, - og var da også med til et par stævner og vandt da et par stykker – men konkurrence menneske er jeg slet slet ikke, - og har ikke deltaget i nogen form for konkurrence siden jeg stoppede med atletik. Jeg stoppede bl.a. fordi jeg anså min træning/træner for at være fanatisk, - det var sgu ikke sjovt længere. Mange af mine venner, - er overbeviste om at jeg kunne ”tøre røv” med Mr Fitness gutterne og har plaget mig gang på gang om at stille op – men det er altså nu engang slet ikke mig. Jeg træner for hyggens skyld, - afprøve nogle træningsteorier som jeg falder over, - i praksis. Føre min træning ud til ekstremerne. Mange er bange for overtræning m.m, - hvorimod jeg har bevist overfor mig selv, - hvor meget man egentlig kan klare med en periodiseret / velorganiseret træning. Desuden er der dem, - der spørger mig hvorfor jeg ikke benytter min viden/erfaring til at tjene penge. Svaret er simpelt, - kommer der et tilbud vil jeg da ikke sige nej hvis jeg finder det passende. Men én ting er sikkert, - vil aldrig selv forsøge på at stable noget på benene – jeg træner for min og kun min skyld, - der er simpelthen ikke noget bedre, - end at afprøve teorier for at se om disse holder i praksis! Desuden er jeg med to uddannelser rigeligt stillet – fra økonomiens siden. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo også en fair sag! Det kunne jo være at du også havde en "passion" for den side af BB, men det var jo så ikke sagen... Så tror jeg der er mange -90 kg deltagere der kan ånde lettet op! :D :lol:

Noget helt andet:

Med alt det cardio og JKD du dyrker, må du da indtage rimelig mange kcal i løbet af en dag, for ikke at komme i et stort energiunderskud, eller hvad?!

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til MOL, MS - glæder mig til at følge din træning B)

Med alt det cardio og JKD du dyrker, må du da indtage rimelig mange kcal i løbet af en dag, for ikke at komme i et stort energiunderskud, eller hvad?!

Ja jeg kunne også godt tænke mig at vide hvordan din kost i løbet af en dag ser ud, da jeg selv har problemet med at få nok ordenligt mad ned. :)

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag d. 7 januar - Svømmehallen!

Det er ved at være slut mht. aktiviteter for mig, - for denne dag. Min makker og jeg var i svømmehallen for at træne lidt JKD og for at træne vores ”holde vejret under vandet” tid. Det har sine fordele at træne JKD i svømmehallen – bl.a. kræver det mere koordination og præcision – desuden bidrager vandet med nogenlunde modstand.

Jeg kunne holde vejret i 3 minutter og 35 sekunder i dag, - som den bedste af tiderne. Det er ca. 25 sekunder ringere end min bedste tid. Det kan skyldes et par ting, - eksempelvis at jeg slet ikke var helt afslappet, - hverken mentalt eller fysisk. Min makker var oppe på 2 minutter og 45 sekunder, - hvilket heller ikke var hans bedste tid. Efter et par sæt gik vi i gang med selve JKD træningen.

Træningen var opdelt i to dele i aften, - overkrop og benarbejde. Benarbejdet blev udført i den lave ende af svømmehallen. Vi fokuserede mest på horisontale bevægelser udført så hurtigt som muligt. Jeg kunne straks mærke, - at jeg måtte tage den lidt med ro, - fordi den plyometriske træning havde sat sine præg på mine ben. Efter 30 minutters udmattende træning, - var det tid til den rigtig udmattende del. Vi ”tømte lungerne for luft” og sprang i vandet i den dybe ende af svømmehallen. Ved benarbejde holdte vi os nogenlunde i samme højde (i relation til hinanden). Så begyndte ”intercept and hit” træningen. Vores evne til at holde vejret, - spiller naturligvis en stor rolle her. Tiden under vandet reduceres naturligvis en del mere end før, - netop fordi vi er fysisk aktive i hele kroppen og tømmer for oxygen. Det blev samlet til 10 intervaller af træning i vandet – op – pause i 5 minutter – start igen. Samme procedure blev NÆSTEN udført, - men uden at ”tømme lungerne for luft”. Min makker fik nogle gode slag ind, - mens undertegnende kun fik et enkelt retributive strike igennem. Det bevirkede så også, - at jeg måtte ”drage ham i land” – den gik rent ind og han besvimede – hvilket slet ikke var meningen. :dontgetit: Vi måtte stoppe træningen inden en af os kom til skade.

Så blev det endelig tid til at styrte hen imod omklædningsrummet, - min ”vel proportionerede” shake ventede på mig! Ned med shaken, - og en tur i sauna ! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Undervandsrugby må da lige være noget for jer

:lol: det kunne være noget ja!

Det er vidst snart tid til at sove :dontgetit:, - hvorfor jeg vækker min blender for sidste gang:

45g EAS SimplyWhey isolate - Vanilla

15g EAS Glutamine

20g økologisk havregryn

4.0 dl Skummetmælk

½ pose bær symfoni (spørg mig ikke hvor den anden halvdel frosne bær blev af :blink: )

5 ml Perfect Balance

15 isterninger

Lækker shake til nattens stunder!

Edited by MIKKEL SAND - MS
Link to comment
Share on other sites

WOW - 3 dages træning om dagen, hvordan får man tid til den slags :huh: ...lyder sgu for vildt, men også en tand for tempting og cool...omend skræmmende...er det hver dag du gør det og i såfald har du aldrig haft skader eller har du øget din workload løbende så kroppen har kunnet følge med?

Uhm...den shake lyder sgu noget bedre end den traditionelle mælk og pulver... <_< ...fucking stavblender jeg har...kan ikke nakke symfoniblandingen...men hey...kunne jo lade den ligge i køleskabet og tø op...god ide... :D .

HEY HEY - her på MOL er vi alle venner - ikke så genert - det emd at slette det med natte-urineringen, det tror jeg da de fleste kender til, når shaken ryger indenbords lige før Ole Natøje kommer...;)...rediger du det bare tilbage igen B)

Edited by LAWMAN
Link to comment
Share on other sites

WOW - 3 dages træning om dagen, hvordan får man tid til den slags  ...lyder sgu for vildt, men også en tand for tempting og cool...omend skræmmende...er det hver dag du gør det og i såfald har du aldrig haft skader eller har du øget din workload løbende så kroppen har kunnet følge med?
Selvfølgelig har jeg øget min workload løbende, - fundamentet for enhver træningsform. Jeg en ufattelig stor tilhænger af SAID princippet. Mht. tid, - brænder man nok for det, - skaber man sig tid. I starten havde jeg nogle skader, - pga. dårlig form/nye eksperimenter og ren og skær ungdommelighed. Men har ikke haft noget nævnværdigt i lang tid nu. Desuden tager jeg alle forholdsregler, - man nu kan tage og teknikken må siges at være på plads efterhånden!
HEY HEY - her på MOL er vi alle venner - ikke så genert - det emd at slette det med natte-urineringen, det tror jeg da de fleste kender til, når shaken ryger indenbords lige før Ole Natøje kommer......rediger du det bare tilbage igen

Heheh! :lol - LAWMAN du er sgu for morsom ! Sagen er faktisk, - at jeg bestemte mig for ikke at stå op i aftes, - og få noget søvn i stedet for. Det var derfor jeg slettede det igen :w00t:

Jeg har været i centeret idag, - for at udføre den første del af min split træningsprogram for idag. Den anden del kommer senere i aften, - efter endnu et besøg i centeret.

Link to comment
Share on other sites

Følte mig noget frisk i dag, - og havde virkelig glædet mig til at træne i dag! Følte ingen trang til at gå i dag, - hvorfor jeg skyndte mig at vække bilen. Ud af garagen med top speed, - kommer man i tanke om at den vel proportionerede shake, - stadig ligger derhjemme. Den bestod af:

40g AST Whey Isolate – Vanilla

1 frossen banan

¼ pose tropical bær symfoni

10 ”mælke-isterninger”

3 dl Skummetmælk

½ tsk. vanilla pulver

35g økologisk havregryn

5ml Perfect Balance

Den drak jeg på stedet, - og lavede endnu en, - af næsten samme eksemplar og kom den på drikkedunk, - til efter træningen -. Den eneste forskel på de to var, - at den efter træning indeholdt flere kulhydrater i form af hurtig optagelige. Jeg begyndte at læse lidt i en af Verkoshanskys bøger i 1-2 timer, - før jeg trænede, - pga. den indtagede shake. Jeg har fat i den russiske version, - hvis nogen af jer skulle sidde inde med viden omkring anskaffelse af bogen på engelsk version, - er jeg yderst interesseret:

Verkhoshansky: The Path to a Scientific Theory and Methodology of Sports Training (oversat).

Teoriya i Praktika Fizischeskoi Kultury – 1997.

½ delen af mit doublesplit program for idag:

Udført eksplosivt i den koncentriske fase og 3-4s. i den eksentriske. 1 min, hvile mellem hver sæt – medmindre andet angivet.

Opvarmning på løbebånd

8min ved 16 km/t

I de 8 min, - så jeg hele mit session for mig - naturligvis meget hurtigt. Simpelthen forberedte mig på smerte og smerte, sved og smerte igen. Simpelthen psyked mig op, - man kunne næsten høre mit 'Grrrrrr' :devil: Visualisering er ordet.

Dips

(2-3 fra failure)

1 sæt x 25 reps med kropsvægt

1 sæt x 15 reps med 10 kg

1 sæt x 10 reps med 15 kg

1 sæt x 8 reps med 20 kg

Tænkte lidt op DR's farvel fit og Claus S, - og hvad jeg havde lyst til at gøre ved ham, - hvis jeg mødte ham en dag på gaden. Hvor lang tid han ville ligge på sygehuset osv. :sneaky:

Bænkpres – conventional style

1 sæt x 6 reps med 60 kg (mange fra failure)

1 sæt x 15 reps med 119 kg (2-3 s. eller dybe vejr trækninger mellem hver rep) (til failure)

- 5 minutters pause -

4 sæt x 8 reps med 119 kg (1-2 fra failure)

Dumbell bænkpres (liggende på swizz-ball)

(1-2 fra failure)

1 sæt x 6 reps med 48 kg håndvægte (påførelige)

1 sæt x 8 reps med 50 kg håndvægte

2 sæt x 8 reps med 52 kg håndvægte

1 sæt x 8 reps med 50 kg håndvægte

1 sæt x 8 reps med 48 kg håndvægte

Udstrækning af trænede kropsdele, - dog meget meget let.

Det var et kanont session, - følte mig virkelig på toppen og stængerne rykkede virkelig. Kunne virkelig mærke, - at mine triceps brachii var noget færdige, - og brystet nærmest bad om hjælp :lol: Da jeg skulle til at køre Incline dumbell bænkpres på swizzen, - var jeg kommet til at uddele vægte til håndvægtene – uligeligt. Dvs. jeg lå med en 40kg håndvægt og en 48kg håndvægt. Det kunne virkelig mærkes, - idet stabilitetsmusklerne virkelig tonsede afsted – men ville udføre mit sæt – så kompenserede bare for det ”svagere” led. Jeg var i snak med en dame, - meget ukoncentreret og absolut ikke mig. Senere på dagen skal jeg have trænet noget skulder og mave. Her om lidt skal jeg have lidt "dyb massage", - hvor der virkelig bliver trykket - naturligvis kvindelig massør :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fat i den russiske version, - hvis nogen af jer skulle sidde inde med viden omkring anskaffelse af bogen på engelsk version, - er jeg yderst interesseret:

Overmennesket der træner flere gange om dagen og læser rusisk træningsvidenskab på original-sprog? - nu står jeg af :lol:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til MOL  

Gider du ikke kort at skitsere hvordan din vægttræning er tilrettelagt? Det ser ud som om du anvender en dobbeltsplit, men det er måske forkert?

Tak – og jo det kan jeg da godt. Vil du se Macro/microcycles eller? For hvis det er tilfældet, - må jeg skuffe dig idet jeg løbende laver tilpasninger til min træning. Plejer at planlægge 3 uger frem – eksempelvis er de kommende tre uger stortset baseret på masseforøgelse/bibeholdelse. Efter de tre uger, - bliver det enten styrke eller udholdenhed, - det der nu er brug for og som jeg er gået ”ned” i. Men generelt er det et doublesplit program af 3 ugers varighed. Dyrker løbende lidt cardio, - meget JKD og træner derfor plyometri/calisternetics/fleksibilitet, - hovedsageligt tilfordel for JKD træningen. Plyometrien er tilrettelagt således at der trænes eksempelvis overkrop, - dagen før en underkrops vægttrænings session. Min deload uger benyttes stortset til nedtrapning for en evt. superkompensations virkning. Disse deload uger består af meget ”let” vægttræning og masser af yoga/stræk øvelser. Der strækkes eksempelvis hver 3 time i 10-20 min af forskellige tilrettelagte kropsdele – igen alt afhængig af hvor mangel befinder sig.

Link to comment
Share on other sites

Det behøver ikke at være vildt detaljeret.

Det ville være fint nok hvis du bare skrev hvilken slags vægttræningssplit du bruger, dvs mht muskelgrupper, ugedage osv. Det behøver ikke at være en faktisk forekommende uge, med øvelser osv, men fx bare en prototypisk vægttræningsuge :)

Link to comment
Share on other sites

Du sagde du ville have lidt input, på ting du ikke selv havde tænkt på. Jeg har lidt input :)

Efter de tre uger, - bliver det enten styrke eller udholdenhed, - det der nu er brug for og som jeg er gået ”ned” i.

Er det egentlig en optimal måde at strukturere det på ??

For det første er jeg meget tvivlende overfor fasetræning. Det er min overbevisning at man hele tiden leger "catch-up". Det man opbygger i en fase, mistes i den næste (til en vis grad), og skal indhentes næste gang der fokuseres på den mistede egenskab.

For det andet, så er en 3 ugers fase vel relativt kort tid, hvis man skal optimere en egenskab. Det er ihvertilfælde tæt på umuligt at opbygge og peake sin styrke på 3 uger. Så man kunne argumentere for at man aldrig opnår et tilfredstillende moment i sin cyklus.

Jeg er dog enig i at det er en god ide at mikroperiodisere sin træning. Men jeg er ikke sikker på at det er smart at skifte fokus 100 %.

Hvis man træner for flere fysiske egenskaber på en gang (styrke, hurtighed, hypertrofi osv.), så ville jeg mene at det er bedre at anvende en eller anden form for conjugerede periodisering. Hvis man kan inkludere alle de fysiske egenskaber i en og samme makrocyklus, så skal man ikke hele tiden lave det der "cath-up" nummer. Mikrocyklusserne kan så struktureres sådan at fokus skifter fra mikrocyklus til mikrocyklus, UDEN at man helt dropper træningen for de andre fysiske egenskaber. F.eks mener jeg det må være katastrofalt for ens styrkeudvikling, hvis man HELT dropper tung specifik træning og eksplosiv specifik træning.

Det er selvfølgelig et kunststykke hvis man skal sammensætte en conjugerede periodiseringsmodel som indeholder så mange elementer som du fokuserer på. Men det kan lade sig gøre. Hvis man f.eks ser på WSB systemet som er bygget op omkring en conjugerede periodiseringsmodel, så de løbende opbygger styrke, eksplosiv styrke, styrke-udholdenhed og muskelmasse.

Men det er selvfølgelig lidt mærkeligt at skulle komme med forslag til noget som virker så godt, som det har gjort for dig. Men det var bare nogen tanker som du måske kunne lege lidt med ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

”Du sagde du ville have lidt input, på ting du ikke selv havde tænkt på. Jeg har lidt input”
Du kender mig jo fra getbig.dk, - hvor jeg tidligere har nævnt at du er mere end velkommen til at komme med input. :lol:
” Efter de tre uger, - bliver det enten styrke eller udholdenhed, - det der nu er brug for og som jeg er gået ”ned” i.”

Jeg formulerede mig for upræcist/dårligt. :rolleyes:

Det var meningen at der skulle have stået:

”Efter de tre uger, - bliver der sat mere fokus på enten styrke eller udholdenhed – det der nu er brug for og som jeg MULIGVIS er gået ”ned” i ”.

TJ skriver:

”Er det egentlig en optimal måde at strukturere det på ??”
Ikke hvis målet er udelukkende styrke.
”For det andet, så er en 3 ugers fase vel relativt kort tid, hvis man skal optimere en egenskab. Det er ihvertilfælde tæt på umuligt at opbygge og peake sin styrke på 3 uger. Så man kunne argumentere for at man aldrig opnår et tilfredstillende moment i sin cyklus.”

- Det kommer helt an på individet. For de fleste gælder ovenstående. Relevancen består jo netop i, - at jeg ikke træner for ”en egenskab”, - men flere forskellige egenskaber. B)

”Hvis man træner for flere fysiske egenskaber på en gang (styrke, hurtighed, hypertrofi osv.), så ville jeg mene at det er bedre at anvende en eller anden form for conjugerede periodisering. Hvis man kan inkludere alle de fysiske egenskaber i en og samme makrocyklus, så skal man ikke hele tiden lave det der "cath-up" nummer. Mikrocyklusserne kan så struktureres sådan at fokus skifter fra mikrocyklus til mikrocyklus, UDEN at man helt dropper træningen for de andre fysiske egenskaber. F.eks mener jeg det må være katastrofalt for ens styrkeudvikling, hvis man HELT dropper tung specifik træning og eksplosiv specifik træning.”

- Bedre end hvad? Det er et tilnærmelsesvis conjugeret periodisering jeg benytter, - hvor de enkelte calistanics baserer på evt. Biopsi målinger – de tilpasses løbende. Jeg er enig med dig i, - at det ikke er så hensigtsmæssigt at droppe specifik tung og eksplosiv træning – men kan ikke se relevancen mht. min træning? Der trænes jo netop ret tungt samt eksplosivt, - men i korte perioder. :D

Adaptation – evnen at tilpasse sig. Jeg kan tillade mig at have perioder på 3 uger, - pga. mit utrolig hurtige respons. De 3 uger er fundet igennem udførte forsøg på min adaptation. Efter 3-4 er det tid til andre vinkler. :blink:

Netop fordi jeg har så mange faktorere, - er det utrolig svært at planlægge mere end 3-4 uger, da der løbende tages højde for forskellige insidenser. Hvis WSB skal benyttes til hypertofi, - burde mere fokus blive pålagt forskellige kropsdele efter 3-4 uger. Eksempelvis kunne man køre skulder/ryg – bryst/biceps fokus osv. Her er det nogenlunde det samme, - bortset fra at den fokus ikke bliver pålagt kropsdele, - men styrke/masse – hurtighed/styrke – hurtighed/udholdenhed osv. Altså er det primært intensitet osv der varieres, - hvor øvelserne bliver stortset det samme (lidt variation kan fremkomme). Det var meget kort fortalt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Uanset hvad approach du bruger, så er det en ordentlig røvfuld fysiske egenskaber du forsøger at forbedre. Det gør så også dine resultater endnu mere imponerende. I bund og grund var det også bare lidt input som kunne sætte lidt nye tanker igang hos dig. Ikke en kritik af dit nuværende system (som jeg jo egentlig ikke kender til fulde).

Men jeg venter med spænding på at få et fyldigere overblik over din træning, når der er gået nogen uger og måneder ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share