Kvinders muskelstyrke


nannas
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke det vildeste om muskler og især ikke om sammenhængen mellem muskler og mandligt kønshormon testosteron, men når man læser bare en lille smule om emnet, så står det klart at for mænd er det stor sammenhæng mellem testoteron og evnen til at blive stærker og får musklerne til at vokse, fx er testoteron jo anvendt som doping i visse sportsgrene.

Men hvad med kvinder? er det også testosteron som får kvinder til at opbygge styrke og større muskler, som fx kvindelige BB'er eller generelt kvindelige atleter? Og hvad betyder kønnet i den sammenhæng? og er der forskel på hvor meget testosteron kvinder har i deres krop? og får de mere når de træner?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke det vildeste om muskler og især ikke om sammenhængen mellem muskler og mandligt kønshormon testosteron, men når man læser bare en lille smule om emnet, så står det klart at for mænd er det stor sammenhæng mellem testoteron og evnen til at blive stærker og får musklerne til at vokse, fx er testoteron jo anvendt som doping i visse sportsgrene.

Men hvad med kvinder? er det også testosteron som får kvinder til at opbygge styrke og større muskler, som fx kvindelige BB'er eller generelt kvindelige atleter? Og hvad betyder kønnet i den sammenhæng? og er der forskel på hvor meget testosteron kvinder har i deres krop? og får de mere når de træner?

Kvinder udnytter også testosteronens virkning til muskelopbygning. Jeg mener endda ikke er at der er nogen nævneværdig forskel i den mængde af testosteron som mænd og kvinder producere. Det som gør forskellen er at kvinder omdanner mere af testosteronen til østrogen eller producere mere østrogen end mænd (Det er kun hvad jeg lige husker og er helt åben for kritik).

Dermed får kvinder ikke det samme ud af styrketræning som mænd. Om kvinder producere mere testosteron når de træner kan jeg godt forestille mig, men er ikke sikker på dette.

Link to comment
Share on other sites

Mænd har til forskel fra kvinder testikler. De er udover deres funktion i produktionen af sædceller, også endokrine og står for ca 90% af en mands testosteron produktion. De resterende 10% klarer binyrerne. Af ovenstående skulle det være rimeligt at konkludere at mænd typisk har ca 10 gange så meget testosteron som kvinder.

De individuelle resultater folk oplever i forbindelse med styrketræning, er dog ikke relaterede til naturlig variation i hormonniveauet, hvis du sammenligner en homogen gruppe af mænd. Hvorvidt det er tilfældet for kvinder, er jeg ikke bekendt med.

De positive effekter, der opnås ved brug af testosteron og lignende steroid hormoner, opstår typisk ved doser, der langt overstiger den mængde mænd typisk har i kroppen.

Der er studier hvor man sammenligner mænd og kvinders respons på på styrketræning, og der er generelt kun en meget lille forskel på kønnene hvad angår muskeløgning og styrkefremgang (relativ fremgang vel og mærke!). Dvs at kvinder typisk opnår nøjagtigt den samme fremgang som mænd som følge af det samme træningsprogram. Dette faktum er også med til at underminere naturlig variation i testosteron niveauets betydning i forhold til muskelstørrelse og styrke.

Det skal dog lige tilføjes at mænd der bliver medicinsk kastrerede (medicinsk betyder at de får et medikament som binder/inaktiverer stort set alt testosteron) oplever typisk et muskeltab og kvinder der får testosteron behandling (i doser der svarer til mænds naturlige niveau) oplever en øgning af overkropsmuskulaturen.

Personligt tror jeg at testosterons betydning foregår på flere forskellige områder. Udover en direkte effekt på skeletmuskulaturen, har det formodentlig en væsentlig effekt på fostre og igen på unge mænd i puberteten. Derudover så er jo nogle andre effekter af metabolisk og psykologisk karakter.

vh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Men hvad med kvinder? er det også testosteron som får kvinder til at opbygge styrke og større muskler, som fx kvindelige BB'er eller generelt kvindelige atleter? Og hvad betyder kønnet i den sammenhæng? og er der forskel på hvor meget testosteron kvinder har i deres krop? og får de mere når de træner?

Fik lige kørt mig ud på et sidespor! Kvinder har også testosteron og selvom mængderne er ret små i forhold til mænd, forhindrer det ikke kvinder i at opnå fine resultater hvad angår styrke og muskelmasse. Mængden af testosteron ændres ikke nævneværdigt af træning. Der opstår typisk en målelig øgning efter styrketræning og intensiv anaerob træning, men det hænger måske mere sammen med en samtidig reduktion af plasmavolumen! Denne evt ændring er i øvrigt ret kortvarig og er ikke af betydning i forhold til styrke og muskelmasse ændringer.

Jeg tror at kvinder og mænd er ret ens når det gælder træning og muskler, mænd er typisk strukturelt større og kan ofte tåle mere og hårdere træning, men den relative fremgang er stort set ens. Hvad sportsfolk angår så bruger både mandlige og kvindelige bodybuildere typisk ret meget "krudt"(anabole steroider) og kvindelige atleter har mindst ligeså meget glæde af den slags doping som mænd. Det er blot at se på de resultater som østlandene opnåede i firserne og halvfemserne, i atletik, og som kulminerede med de kinesiske svømmepiger.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Tænk hvis mænd fik fjernet sine testikler og mistede 90% af sin muskel opbygning i forhold til kvinder på grund af det lmao :-O jeg har set bodybuilder kvinder men i den generelle verden ser man nok helst ikke kvinder med mega muskler og de meste mænd har flere muskler end kvinder når vi snakker utrænede mennesker men i bodybuilder verden er der faktisk kvinder der er ret stærke i forhold til den alm mand.

Link to comment
Share on other sites

Tænk hvis mænd fik fjernet sine testikler og mistede 90% af sin muskel opbygning i forhold til kvinder på grund af det lmao :-O jeg har set bodybuilder kvinder men i den generelle verden ser man nok helst ikke kvinder med mega muskler og de meste mænd har flere muskler end kvinder når vi snakker utrænede mennesker men i bodybuilder verden er der faktisk kvinder der er ret stærke i forhold til den alm mand.

Man har vel ikke flere muskler? med mindre mænd har særlige muskler? Jeg troede at det var musklerne der blev større/stærkere?

Selv har jeg det super fint med kvinder der har muskler jeg finder fx at Serena Williams er en fantastisk smuk kvinde især pga hendes imponerende fysik :bigsmile: Men jeg er egentlig ikke så optaget af musklerne som af styrke, muskler er for mit til for at blive brugt til noget mere end de er til pynt.

Og så har jeg læst at kvinder også producere testosteron i deres invendige kønsorganer, så det er ikke kun i binyren at de producere det, men jeg ved ikke om det er rigtigt.

Og endliget så er myten om den fantasiske mandlige billist vist stærkt overdreven :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share