ny i styrketræning (pige)


boxingchick
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen jeg har brug for lidt hjælp da jeg er ny i fitnesscenteret :tongue:

Jeg er en pige på sytten år, som lige er startet i fitnesscenter, da jeg gerne vil forbedre min kondi samt være mere muskuløs - altså ikke bodybuilder-woman, men markerede mavemuskler, muskler på arme, ben osv. uden at det bliver for voldsomt. Det skal lige siges at jeg bokser 3 gange om ugen á halvanden time.

Da jeg meldte mig ind i fitnesscenteret igår fik jeg sådan et program, med fokus på mave, lår/ben og arme. Jeg skal lave 12 af hver øvelse, og så køre det 3 omgange.

Jeg er bare i tvivl om det vil virke på det jeg gerne vil have det til?

Har tænkt mig at køre programmet ca. 3 gange om ugen - som opvarmning bruger jeg løbebåndet 30 min.

Et andet spørgsmål er kost. Hvad skal jeg spise for at få mest ud af træningen? Pt. spiser jeg rimelig sundt, havregryn/grød hver morgen, frugt og grønt hver dag, groft brød, fuldkornspasta, brune ris. Undgår alt hva der hedder sukker, slik og chips. Har ikke rørt cola i et halvt år, og alkohol i 5 mdr.

Håber i vil hjælpe :)

Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen jeg har brug for lidt hjælp da jeg er ny i fitnesscenteret :tongue:

Jeg er en pige på sytten år, som lige er startet i fitnesscenter, da jeg gerne vil forbedre min kondi samt være mere muskuløs - altså ikke bodybuilder-woman, men markerede mavemuskler, muskler på arme, ben osv. uden at det bliver for voldsomt. Det skal lige siges at jeg bokser 3 gange om ugen á halvanden time.

Da jeg meldte mig ind i fitnesscenteret igår fik jeg sådan et program, med fokus på mave, lår/ben og arme. Jeg skal lave 12 af hver øvelse, og så køre det 3 omgange.

Jeg er bare i tvivl om det vil virke på det jeg gerne vil have det til?

Har tænkt mig at køre programmet ca. 3 gange om ugen - som opvarmning bruger jeg løbebåndet 30 min.

Et andet spørgsmål er kost. Hvad skal jeg spise for at få mest ud af træningen? Pt. spiser jeg rimelig sundt, havregryn/grød hver morgen, frugt og grønt hver dag, groft brød, fuldkornspasta, brune ris. Undgår alt hva der hedder sukker, slik og chips. Har ikke rørt cola i et halvt år, og alkohol i 5 mdr.

Håber i vil hjælpe :)

Ps. jeg vejer 55 kg og er 169 høj :)

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke skrive programmet?

Udfra det du siger om din kost lyder det meget fornuftigt, men der kan let være nogle fejl i det, som ikke kan ses udfra det du har skrevet. Sørg for at du spiser nok (Dit ligevægtsindtag og så lige 300-500 Kcal mere), og især at der er nok protein. Ihvertfald 2 gram protein pr. kg kropsvægt, og 3 er nok endnu bedre.

Tag tallene som vejledende, og bliv ikke helt fanatisk. Der findes jo selvfølgelig også noget mellem 2 og 3 gram protein pr kg kropsvægt :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke skrive programmet?

Udfra det du siger om din kost lyder det meget fornuftigt, men der kan let være nogle fejl i det, som ikke kan ses udfra det du har skrevet. Sørg for at du spiser nok (Dit ligevægtsindtag og så lige 300-500 Kcal mere), og især at der er nok protein. Ihvertfald 2 gram protein pr. kg kropsvægt, og 3 er nok endnu bedre.

Tag tallene som vejledende, og bliv ikke helt fanatisk. Der findes jo selvfølgelig også noget mellem 2 og 3 gram protein pr kg kropsvægt :tongue:

Jo jeg kan godt prøve, men er ikke helt sikker på hvad alle øvelserne hedder :)

12 x træk til nakke

12 x træk til bryst

12 x så er der en øvelse, hvor vægten nærmest hænger i en elastisk snor, og det gælder om at holde armene ind til kroppen imens man trækker den nedaf (som fitness instruktøren sagde ;) )

12 x hvor man sidder i sådan en stol, og løfter vægten på benene

12 x hvor man lægger på en bænk og kører benene op mod numsen

12 x "gynækologstolen" (det ligner den!)

20 x mavebøjninger på bænk

20 x mavebøjninger på maskine

20 gange mavebøjninger hvor man nærmest "hænger", og så løfter benene op og ned.

Kører det hele 3 igennem tre gange, tror du det vil give resultater, eller skal der mere til?

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg kan godt prøve, men er ikke helt sikker på hvad alle øvelserne hedder :)

12 x træk til nakke

12 x træk til bryst

12 x så er der en øvelse, hvor vægten nærmest hænger i en elastisk snor, og det gælder om at holde armene ind til kroppen imens man trækker den nedaf (som fitness instruktøren sagde ;) )

12 x hvor man sidder i sådan en stol, og løfter vægten på benene

12 x hvor man lægger på en bænk og kører benene op mod numsen

12 x "gynækologstolen" (det ligner den!)

20 x mavebøjninger på bænk

20 x mavebøjninger på maskine

20 gange mavebøjninger hvor man nærmest "hænger", og så løfter benene op og ned.

Kører det hele 3 igennem tre gange, tror du det vil give resultater, eller skal der mere til?

Om det vil give resultater. Det vil det sikkert. Om det er et godt program. Overhovedet ikke.

Du bør træne med frie vægte, istedet for at bruge din tid i maskinparken. Squat, dødløft, bænkpres, bent-over row og military press. De 5 skal du have i dit program, og så er det egentlig nok. Prøv at google Mark Rippetoe Starting Strength, så skulle der meget gerne komme en artikel op på bodybuilding.com. Writeup for Mark Rippetoe Starting Strength tor jeg den hedder. Der er programmet beskrevet, og de har også skrevet om hvilke øvelser du kan tilføje. Det er vigtigt ikke at lave alt for meget om på programmet.

Få en kyndig instruktør til at vise dig øvelserne, og lær teknikken ordenligt. Det er vejen til både bedre resultater, og færre skader.

Link to comment
Share on other sites

Om det vil give resultater. Det vil det sikkert. Om det er et godt program. Overhovedet ikke.

Du bør træne med frie vægte, istedet for at bruge din tid i maskinparken. Squat, dødløft, bænkpres, bent-over row og military press. De 5 skal du have i dit program, og så er det egentlig nok. Prøv at google Mark Rippetoe Starting Strength, så skulle der meget gerne komme en artikel op på bodybuilding.com. Writeup for Mark Rippetoe Starting Strength tor jeg den hedder. Der er programmet beskrevet, og de har også skrevet om hvilke øvelser du kan tilføje. Det er vigtigt ikke at lave alt for meget om på programmet.

Få en kyndig instruktør til at vise dig øvelserne, og lær teknikken ordenligt. Det er vejen til både bedre resultater, og færre skader.

Okay mange tak for hjælpen.. jeg vil prøve at få dem til at hjælpe mig nede i centeret imorgen :)men med hensyn til at styrketræne 3 gange ugentligt, er det nok?

Har du evt nogle øvelser der kan hjælpe på maven? altså så maven bliver flad og man får markerede mavemuskler?

Link to comment
Share on other sites

Okay mange tak for hjælpen.. jeg vil prøve at få dem til at hjælpe mig nede i centeret imorgen :)men med hensyn til at styrketræne 3 gange ugentligt, er det nok?

Har du evt nogle øvelser der kan hjælpe på maven? altså så maven bliver flad og man får markerede mavemuskler?

Har du kigget på artiklen jeg referede til? Ihvertfald, 3 gange ugentligt er perfekt, og til maven kan du tage Weigthed situps eller weigthed decline situps. Squat skulle faktisk give ret gode mavemuskler.

Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen jeg har brug for lidt hjælp da jeg er ny i fitnesscenteret :tongue:

Jeg er en pige på sytten år, som lige er startet i fitnesscenter, da jeg gerne vil forbedre min kondi samt være mere muskuløs - altså ikke bodybuilder-woman, men markerede mavemuskler, muskler på arme, ben osv. uden at det bliver for voldsomt. Det skal lige siges at jeg bokser 3 gange om ugen á halvanden time.

Da jeg meldte mig ind i fitnesscenteret igår fik jeg sådan et program, med fokus på mave, lår/ben og arme. Jeg skal lave 12 af hver øvelse, og så køre det 3 omgange.

Jeg er bare i tvivl om det vil virke på det jeg gerne vil have det til?

Har tænkt mig at køre programmet ca. 3 gange om ugen - som opvarmning bruger jeg løbebåndet 30 min.

Et andet spørgsmål er kost. Hvad skal jeg spise for at få mest ud af træningen? Pt. spiser jeg rimelig sundt, havregryn/grød hver morgen, frugt og grønt hver dag, groft brød, fuldkornspasta, brune ris. Undgår alt hva der hedder sukker, slik og chips. Har ikke rørt cola i et halvt år, og alkohol i 5 mdr.

Håber i vil hjælpe :)

Det må jeg sige. Det lyder seriøst! Sørg at rigtig squat er en af dine øvelser - så skal du nok få et hoveddrejer-understel

Link to comment
Share on other sites

Military press (hvor du løfter vægten over hovedet - men ikke bag nakken!!!) er også en ret god maveøvelse, da du er nødt til at stabilisere vægten med din "core" (mave/ryg)

Men ja, drop maskinhelvedet og følg de fem øvelser der er vist - så kan du altid smide en maveøvelse eller to ind efter behov.

PS: Det program du har fået lagt, det har du forhåbentligt ikke betalt penge for? :)

Link to comment
Share on other sites

Det må jeg sige. Det lyder seriøst! Sørg at rigtig squat er en af dine øvelser - så skal du nok få et hoveddrejer-understel

Jamen det er fordi jeg snart skal bokse min første kamp så derfor vil jeg ikke ødelægge min kondi med druk hver-hveranden weekend :)

Idag var jeg så i fitnesscenteret, og har fået tilføjet squat, bænkpress og nogle øvelser med frie håndvægte til mit program så nu håber jeg at det giver resultater!

Har ikke betalt penge for programmet, hvem det end var der spurgte :b

Link to comment
Share on other sites

Kiggede lige på det program du har fået lagt og jeg tror det er et standartprogram de hiver frem hver gang der viser sig en ny pige/kvinde i et fitnesscenter. Har selv fået lagt programmer i flere klubber og det er sgu de samme øvelser man altid får kastet i nakken - hvorefter man selv må tage sig sammen og få sat de sidste øvelser på (squat, bænk, frie vægte mm.) Holdningen er tilsyneladende at vi ikke skal have del i de øvelser der virkelig giver noget, men istedet ligge og rokke frem og tilbage i diverse mavetræningsmaskiner.

Træner du både boksning og styrke 3 gange om ugen? Og har jeg ret i at det var 30min cardio sammen med styrketræningen hver gang? Hvis du kan undgå skader har du dig en killer træning nu hvor du har fået ændret lidt på øvelserne, bare husk at passe på hvis din krop begynder at brokke sig.

Held og lykke med kampen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kiggede lige på det program du har fået lagt og jeg tror det er et standartprogram de hiver frem hver gang der viser sig en ny pige/kvinde i et fitnesscenter. Har selv fået lagt programmer i flere klubber og det er sgu de samme øvelser man altid får kastet i nakken - hvorefter man selv må tage sig sammen og få sat de sidste øvelser på (squat, bænk, frie vægte mm.) Holdningen er tilsyneladende at vi ikke skal have del i de øvelser der virkelig giver noget, men istedet ligge og rokke frem og tilbage i diverse mavetræningsmaskiner.

Træner du både boksning og styrke 3 gange om ugen? Og har jeg ret i at det var 30min cardio sammen med styrketræningen hver gang? Hvis du kan undgå skader har du dig en killer træning nu hvor du har fået ændret lidt på øvelserne, bare husk at passe på hvis din krop begynder at brokke sig.

Held og lykke med kampen :smile:

Tror du har ret, det er som om man skal "skånes" bare fordi man er af hunkøn. Og syntes også det var lidt irriterende at jeg selv måtte sige hvilke øvelser jeg ville have lagt til mit program, efter vejledning af folk på dette site, for jeg spurgte jo fitnessinstruktøren om hvilke øvelser jeg skulle lave når jeg ville styrke mave, lår og arme. Og så mente hun åbenbart at jeg kun skulle lave øvelser på maskinerne, og ikke med frie vægte :)

men det har jeg heldigvis fået lagt til programmet nu.

Jeg boksetræner 3 gange om ugen i 1,5 time pr. gang, og planen er så en tur i fitnesscenteret ca. 3 gange, hvor jeg først vil træne på løbebåndet ca. 30 min. som opvarmning, og derefter køre programmet igen 3 gange. Så håber jeg på at få resultater, for jeg syntes at muskuløse kvinder er flotte, når bare det ikke bliver for meget body-builder-look-alike. Men jeg vil ikke have noget imod at få mellemstore muskler på armene, for jeg syntes det vil være pænt når man skal i ringen, og det ville sikkert også være en fordel at få byttet det sidste fedt ud med muskler istedet :)!

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt at der findes mange virkelige effektive øvelser af frivægttypen, men maskin øvelser kan være ligeså effektive når det gælder om at træne dine muskler, så du kan få synligt resultat. Det der er mest afgørende er din egen indsats i de øvelser du nu træner. Øvelser som belaster flere led på engang (som squat og bænkpres træk til bryst) belaster typisk meget mere end de øvelser der kun går over et led (som benstræk og armcurl). Det er fordele og ulemper ved begge typer øvelser, men de kan begge hjælpe med at træne din krop. At variere øvelser er også en god ting, specielt når man har trænet et stykke tid.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share