Tennisalbue


Don Mega
 Share

Recommended Posts

det er korrekt jeg har fået konstateret overbelastning af biceps senerne fra for side af skuldre også ned, men umiddelbart syntes jeg det program du har fået lavet skåner dem også... lige pånær cable pulldowns...

det er ikke væk blokaderne har hjulpet men ikke fjernet det, jeg har snakket med et par stykker som har døjet med samme problem og det er noget som åbenbart tager rigtig lang tid.

jeg vil give det et par måneder mere også hvis det ikke går fremad så vil jeg tage kontakt til min læge igen...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

det er korrekt jeg har fået konstateret overbelastning af biceps senerne fra for side af skuldre også ned, men umiddelbart syntes jeg det program du har fået lavet skåner dem også... lige pånær cable pulldowns...

det er ikke væk blokaderne har hjulpet men ikke fjernet det, jeg har snakket med et par stykker som har døjet med samme problem og det er noget som åbenbart tager rigtig lang tid.

jeg vil give det et par måneder mere også hvis det ikke går fremad så vil jeg tage kontakt til min læge igen...

Jeg syntes personligt at flyers og lateral raises godt kan hive en smule i bicepssenen ved skulderen, men du kan da give det et forsøg.

Link to comment
Share on other sites

Du virker til at have ret godt styr på øvelser :)

Måske du kunne vejlede mig i en brystøvelse som er skånsom imod biceps senen ?

Det er svært at sige når jeg ikke kender omfanget af din skade. Der er mange andre herinde som ved meget mere end jeg gør.

Jeg går ud fra det er bicepshæftet ved skulderen du mener.

Jeg kan dog forestille mig, at flyers er meget hårde mod bicepssenen. Har du store problemer ved presøvelser hvis du kører med lette vægte? Du skal netop ikke køre til failure under genoptræning.

Link to comment
Share on other sites

Det er svært at sige når jeg ikke kender omfanget af din skade. Der er mange andre herinde som ved meget mere end jeg gør.

Jeg går ud fra det er bicepshæftet ved skulderen du mener.

Jeg kan dog forestille mig, at flyers er meget hårde mod bicepssenen. Har du store problemer ved presøvelser hvis du kører med lette vægte? Du skal netop ikke køre til failure under genoptræning.

Det er netop i hæftningen ved skulder.

problemet er at det ikke gør ondt at køre f.eks flad DB pres når jeg udfører øvelsen, straffen kommer først dagen efter, så det er lidt svært at "måle" hvis bare jeg kunne mærke det under selve øvelsen så ville det være en del nemmere :)

Nu stjæler jeg din tråd lidt, men det kunne være fedt hvis nogle af eksperterne ville komme på banen :) evt. smide mig en besked i PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Der er efterhånden gået en måneds tid siden sidste opdatering, så nu kommer der lidt.

Min albue er fuldstændigt symptomfri. Ingen problemer i anconeus eller lateral/medial epikondyl.

Nu da de smerter er væk, kan jeg træner igen. Dog har jeg opdaget "nye" smerter, som sandsynligvis har været der hele tide, men blot er blevet sløret af de mere kraftige smerter i albuen.

Jeg har ballade med min brachioradialis fra midten af armen ned til håndledet. Problemet er ikke stort og jeg håber på forbedring snarere end forværring. Indtil da træner jeg ryg med håndfladen imod kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Der er efterhånden gået en måneds tid siden sidste opdatering, så nu kommer der lidt.

Min albue er fuldstændigt symptomfri. Ingen problemer i anconeus eller lateral/medial epikondyl.

Nu da de smerter er væk, kan jeg træner igen. Dog har jeg opdaget "nye" smerter, som sandsynligvis har været der hele tide, men blot er blevet sløret af de mere kraftige smerter i albuen.

Jeg har ballade med min brachioradialis fra midten af armen ned til håndledet. Problemet er ikke stort og jeg håber på forbedring snarere end forværring. Indtil da træner jeg ryg med håndfladen imod kroppen.

Godt at høre at det er blevet bedre, du har godt nok også døjet med det i lang tid

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej igen, hvordan går det med albuen ?

Jeg har selv været inde og få foretaget en artroskopi af min skulder....

Status på det:

sener, ledbånd var intakte. knogler og brusk så nydeligt ud. en mindre skade på min ledlæbe hvor han fjernede skadet væv. ellers ingenting i følge lægen.

Men, det gør stadig ondt ved bicepssenens vedhæftning på skulderen samt på ydersiden af skulderen og ned langs biceps.

for mig at se/mærke er det tydeligt at der ikke er "plads" i skulderen.

Fysioterapeuten jeg går hos siger også at det er en form for indeklemning jeg har og at der skal træning og stabilisering til.

Jeg må vælge at have tilid til ham da jeg ikke umiddelbart har flere kort på hånden lige PT. nøj hvor det stinker med så langvarig en skade. jeg har lige anskaffet mig glucosamin + MSM ofg starter på det idag

Link to comment
Share on other sites

Hej Fredsgaard.

Mine underarmsmuskler er uden smerter. Min tennisalbue er stort set smertefri. Desværre brokker min golfalbue sig endnu. Især ved strakt arm med vægt i hånden giver det irritation i albuen, det samme gælder med strakt arm og stræk af underarmen med håndryggen imod kroppen.

MSM og glucosamin har jeg taget i lang tid, dog uden mærkbar effekt. Jeg tager det i pilleform og mærker overhovedet ikke til smagen. Smertestillende som ibuprofen har jeg droppet, da jeg hellere vil mærke status på albuen, end at sløre det.

Det eneste der hjælper mig nu er pause. Jeg kan mærke at albuen bliver forbedret, hvis jeg sammenligner fra uge til uge (dag til dag svinger det lidt). F.eks var min golfalbue sindssygt irriteret for 3 uger siden, hvor jeg nu næsten ikke mærker den ved normalt brug.

Jeg hæfter mig fortsat ved, at min MR scanning sagde at alt så godt ud.

Ps. Akupunktør behøver du ikke prøve :-)

Link to comment
Share on other sites

jeg har selv prøvet akupunktur, det var en tryllekunstner jeg sagtens kunne have undværet :o)

I pilleform siger du.. jeg har undersøgt dosering af msm og efter hvad jeg har undersøgt siges der at der skal op imod 20 g dagligt for at det har en ordentlig effekt og omkring 1.5 glucosamin.

hvis jeg holder pause forsvinder det også for mig, men lige så snart jeg går igang igen er det der relativt hurtigt.

en passende mængde bevægelse ser ud til at virke bedst, jeg har f.eks lige gået hjemme i 2 uger fra arbejdet og der er det blevet en smule værre, jeg er overbevist om at når jeg starter på job igen så bliver det bedre (bruger mine underarme meget i mit arbejde, uden at belaste dem med tunge løft)

men mine skuldre er ikke gode, håber podukterne samt fyssens øvelser kan få bugt med det.. vil gerne at 2011 bliver året hvor jeg kan træne ordentligt igen :o)

Håber det samme for dig, godt nytår

Link to comment
Share on other sites

jeg har selv prøvet akupunktur, det var en tryllekunstner jeg sagtens kunne have undværet :o)

I pilleform siger du.. jeg har undersøgt dosering af msm og efter hvad jeg har undersøgt siges der at der skal op imod 20 g dagligt for at det har en ordentlig effekt og omkring 1.5 glucosamin.

hvis jeg holder pause forsvinder det også for mig, men lige så snart jeg går igang igen er det der relativt hurtigt.

en passende mængde bevægelse ser ud til at virke bedst, jeg har f.eks lige gået hjemme i 2 uger fra arbejdet og der er det blevet en smule værre, jeg er overbevist om at når jeg starter på job igen så bliver det bedre (bruger mine underarme meget i mit arbejde, uden at belaste dem med tunge løft)

men mine skuldre er ikke gode, håber podukterne samt fyssens øvelser kan få bugt med det.. vil gerne at 2011 bliver året hvor jeg kan træne ordentligt igen :o)

Håber det samme for dig, godt nytår

Hej Fredsgaard. Godt Nytår.

Hvis du har noget info om dosering af MSM og glucosamin vil jeg meget gerne se det.

Link to comment
Share on other sites

Hej Fredsgaard. Godt Nytår.

Hvis du har noget info om dosering af MSM og glucosamin vil jeg meget gerne se det.

jeg har googlet rundt og læst nogle artikler, de fleste på forskellige BB forums og der var mit indtryk at 15-20 g dagigt MSM og 1,5 g Glucosamin var optimalt... men som så meget andet er der forskellige meninger om dette :o)

http://www.msmforless.com/dosage.htm

http://www.bulkmsm.com/research/msm/page35.htm

Jeg købte mit her:

http://vital-horse.com/index.php?language=da&osCsid=cbb6ad7462857f97eee26d6c1ff51850

Link to comment
Share on other sites

jeg har googlet rundt og læst nogle artikler, de fleste på forskellige BB forums og der var mit indtryk at 15-20 g dagigt MSM og 1,5 g Glucosamin var optimalt... men som så meget andet er der forskellige meninger om dette :o)

http://www.msmforless.com/dosage.htm

http://www.bulkmsm.com/research/msm/page35.htm

Jeg købte mit her:

http://vital-horse.com/index.php?language=da&osCsid=cbb6ad7462857f97eee26d6c1ff51850

Det er bestemt billigere end i kapselform, det køber jeg (om ikke andet bruger min hund det også).

Jeg har dog ikke fundet nogen videnskabelige artikler der understøtter effekten af glucosamin og MSM, tværtimod viser de at der ikke kan påvises en effekt på inflammation, lidt ala diverse cremer og geler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som tidligere skrevet fået begrænset mine symptomer væsentligt, dog uden at få fjernet dem helt.

Jeg skal til shockwave behandling i næste uge, det er første gang jeg prøver det.

Er der nogen der har erfaring med det? De videnskabelige artikler jeg har fundet viser ingen effekt, men det kan ikke skade at prøve.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har som tidligere skrevet fået begrænset mine symptomer væsentligt, dog uden at få fjernet dem helt.

Jeg skal til shockwave behandling i næste uge, det er første gang jeg prøver det.

Er der nogen der har erfaring med det? De videnskabelige artikler jeg har fundet viser ingen effekt, men det kan ikke skade at prøve.

Hvordan var det så? Nogen effekt?

Link to comment
Share on other sites

Hvordan var det så? Nogen effekt?

Jeg er 2 behandlinger inde og syntes faktisk det har haft en effekt. Derudover er der et genoptræningsprogram og nogen stræk øvelser jeg skal følge (ikke det vilde).

Det kræver dog nærmest en militærisk disciplin at holde det stille, ellers ryger jeg hurtigt et par dage tilbage.

Jeg kan opdatere tråden her når jeg har været til flere behandlinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

4 behandlinger inde, hvilket fra starten blev vurderet til at være minimum min tilstand taget i betragtning. Sidste behandling var dog kun på golfalbuen, da min tennisalbue nu er så god at vi prøvede at springe shockwave over.

Træning består af underarmsfleksion og ekstension, 3 sæt hver anden dag til failure.

Derudover er træning alt der ikke har med albuen at gøre, dvs. ben, mave, lænd og lign.

Målet er, at påbegynde noget skulder og biceps træning med elastik, når jeg føler mod på det. Prøvede lidt idag, men stoppede da jeg syntes at kinesiotapen begrænser fleksion er albueleddet meget, så meget at det er ubehageligt. Kinesiotape er desuden ikke for mig, vi har prøvet forskellige setups hver gang og jeg har det maks på i 3 dage før jeg bliver vanvittig.

Nå, albuestatus: Dette er vurderet ud fra hverdagshandlinger, hvor jeg fortsat skåner armen for de værste ting. Dvs. vurdering er ikke foretaget på baggrund af træning, her aner jeg ikke hvordan albuen har det. Tennisalbuen kan jeg stort set ikke mærke. Den markerer sig måske med en svag pirren af 2-3 sekunder et par gange om ugen, hvilket er en radikal forbedring ift. før behandlingen.

Golfalbuen er lidt mere genstridig, men syntes også at være i væsentlig forbedring.

Indtil videre er jeg positivt overrasket over behandlingen.

Jeg kommer med en update om 1-2 uger igen.

Link to comment
Share on other sites

Pis og lort. Tilbagegang i golfalbuen, med en svag opblusning af symptomerne i underarmen også. Tennisalbuen syntes upåvirket.

Hvad har ændret sig?

Det eneste jeg har ændret den sidste 1½ uge (hvor golfalbuen er blevet lidt værre) er, at jeg er påbegyndt træning af underarmens fleksorer. Det sætter jeg nu på standby igen. Indtil videre har der ikke været problemer med træning af ekstensorerne, som jeg har gjort i en måned nu - det fortsætter jeg med.

Jeg håber det er nok til at dæmpe symptomerne.

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvet at træne Golf albue op med håndgripper (COC) ?

Der er ved at være en del evidens (Mads Kongsgaard, Bispebjerg hospital) omkring at tung langsom dynamisk styrketræning er en effektiv behandling til kronisk tendinopati.

Nej, men jeg vil måske overveje det ned af vejen.

Jeg har prøvet en del genoptræninger efterhånden, og det eneste der rigtigt virker er at holde den i ro, f.eks. har jeg det væsentligt bedre efter nogen dages pause ift. mit pis og lort udbrud foroven. Som det er nu mærker jeg forbedring stort set hver dag, så jeg har lidt svært ved at påbegynde "genoptræning" med mine erfaringer i mente.

Tak for henvisningen til Mads Kongsgaard. Jeg tror faktisk jeg vil gøre brug af hans træningsprogram.

Edited by Don Mega
Link to comment
Share on other sites

Jeg udviklet selv en nasty golfalbue i sommers, efter at havde trænet meget statisk hold og farmer walk.

Efter 6 md. er jeg nu sluppet af med golfen, ved at fjerne (tunge) øvelser med statisk greb, og så træne underarmens flektore op, med COC håndgripper fra 50 lp. Mange rep til 200 lp. med få rep. mange sæt

Hvis du går i gang kræver det at den er kronisk og at der ikke er inflammation i senen.

dvs. at aktiviteter der får smerten til at blusse op er fjernet fra din træning såsom tunge statisk hold som dødløft, row, pull-ups. curl mm. Let træning af omtalte aktivitet er ok. I det hele taget skal du undgå tunge statiskhold i underarmene, da det medføre microtraumer i senevævet, som vil forværre din golfalbue.

Et træning forløb kunne se sådan ud:

3 x ugen

Hånd gripper åbnes og lukkes langsomt:

50lp. 6 sæt a 15 rep 1-2 uge

100lp. 6 sæt 10 rep 3-4 uge

150lp. 6 sæt 8 rep 5-6 uge

200lp 6sæt 6 rep osv

Der må godt trænes med smerte, det er dog vigtigt at smerten ikke forværres dagen efter. Hele princippet er at øge kollagensyntesen dvs træne senevævet op igen til at kunne klare de belastninger du før har trænet med.

Når du nu render rundt med inflamation/kronisk tendinopati så degenerer dit senevæv dag for dag, det handler om at bygget vævet langsomt op igen.

Link to comment
Share on other sites

Nej, men jeg vil måske overveje det ned af vejen.

Jeg har prøvet en del genoptræninger efterhånden, og det eneste der rigtigt virker er at holde den i ro, f.eks. har jeg det væsentligt bedre efter nogen dages pause ift. mit pis og lort udbrud foroven. Som det er nu mærker jeg forbedring stort set hver dag, så jeg har lidt svært ved at påbegynde "genoptræning" med mine erfaringer i mente.

Tak for henvisningen til Mads Kongsgaard. Jeg tror faktisk jeg vil gøre brug af hans træningsprogram.

Jeg går selv på Bispebjerg Idrætsmedicinske, og det er denne protokol jeg har fulgt med min tricps tendinopati. Det er det eneste der har givet fremgang. Dog har det taget mig et år indtil videre med denne protokol (som ofte er to skridt frem og et tilbage) og jeg er langt fra 100% endnu. På den anden side vil jeg sige, at da jeg startede min behandling havde en række kvaksalvere forværret min skade så meget, at jeg havde problemer med blot at holde på et cykelstyr etc., så det har da absolut været effektivt (i dag kan jeg eksempelvis træne inc. db press med 30 kgs. håndvægte, hvilket er langt fra formen før skaden, men stadig stor fremgang ift. et år siden.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share