Svømmeteknik i crawl


skovtrold
 Share

Recommended Posts

Jeg er begyndt at svømme som konditionstræning og jeg synes at det virker godt, kan i hvert fald mærke det i kroppen :)

Men jeg har et par svømmetekniske spørgsmål som jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med:

Jeg har altid fået at vide at man skal kigge direkte nedad når man crawler, men fik fortalt af en livredder den anden dag at det var bedre at kigge lidt frem, så panden ca. var ud for vandskorpen. Hvilken af disse to teknikker er den bedste?

Skal benene ligge så højt at man sprøjter i vandet med benene når man crawler? Har observeret svømmere lidt og synes der er meget forskel på hvad de gør.

Er det en god eller dårlig idé at bruge hjælpemidler som svømmefødder og "svømmehænder" (ved ikke hvad de hedder) for at få øvet sin teknik, eller er det kun nødvendigt/brugbart for konkurrencesvømmere?

Hvilken svømmeform giver bedst motion, jeg synes at jeg bliver klart mest forpustet og træt af crawl, men det er måske bare fordi man får mindre luft ind end ved fx. bryst?

Håber at der er nogen der gider at tage 5min til at svare på nogen af mine spørgsmål :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid fået at vide at man skal kigge direkte nedad når man crawler, men fik fortalt af en livredder den anden dag at det var bedre at kigge lidt frem, så panden ca. var ud for vandskorpen. Hvilken af disse to teknikker er den bedste?

Kig let fremad. Vil sige hårgrænsen/panden ca. i vandkanten - alt efter pande og hårpragt :smile:

Skal benene ligge så højt at man sprøjter i vandet med benene når man crawler? Har observeret svømmere lidt og synes der er meget forskel på hvad de gør.

Lad være med at plaske "unødigt" - det får du ingen fremdrift på. Lad fødderne og benene være under vandkanten, så det er lidt mere end skum efter dig.

Er det en god eller dårlig idé at bruge hjælpemidler som svømmefødder og "svømmehænder" (ved ikke hvad de hedder) for at få øvet sin teknik, eller er det kun nødvendigt/brugbart for konkurrencesvømmere?

Det er en meget fin ide at bruge hjælpemidler til at forbedre din teknik.

Hvilken svømmeform giver bedst motion, jeg synes at jeg bliver klart mest forpustet og træt af crawl, men det er måske bare fordi man får mindre luft ind end ved fx. bryst?

Den svømmeart du kan holde højst puls med i længst tid giver bedst motion. Typisk siger man crawl.

Link to comment
Share on other sites

Må sige at jeg hovedsageligt er enig med Spøer drengen, men der er dog 2 ting som jeg ikke er enig i.

Er det en god eller dårlig idé at bruge hjælpemidler som svømmefødder og "svømmehænder" (ved ikke hvad de hedder) for at få øvet sin teknik, eller er det kun nødvendigt/brugbart for konkurrencesvømmere?

Hjælpemidler kan være gode, hvis de bruges ordentligt og man holder det rette fokus, kan og gør man ikke det så kan de dræbe og ødelægge teknikken mere end de gavner. Så de skal bruges med omhu. Svømmefødder kan være gode til at give tid og overskud til at fokusere mere på armtaget og på at få effektivitet ind i dette. "Svømmehænderne" eller håndpadler som de hedder er en af de største dræbe for nybegyndere som ikke har styr på teknikken, så her vil jeg sige hold dig langt væk med mindre du kan få ordentligt instruktion i bruge af dem. Hvis du virkelig vil bruge håndpadler skal det efter min mening være fingerpadles, som kun dækker fingerspidserne og der skal kun bruges den forreste rem om langemand.

Hvilken svømmeform giver bedst motion, jeg synes at jeg bliver klart mest forpustet og træt af crawl, men det er måske bare fordi man får mindre luft ind end ved fx. bryst?

Hvis vi kigger ren kCal forbrænding så er brystsvømning faktisk den mest effektive stilart at gøre dette på, men som alle andre motionsformer handler det om variation og hvad man har lyst til.

Link to comment
Share on other sites

Har selv svømmet siden jeg var 5 år og svømmer stadig på rimeligt plan med gode resultater. Så vil prøve at svare så godt som muligt.

Mange finder der sandsynligvis nemmest at kigge let fremad når de svømmer crawl, vil dog ikke som forrige svar sige ved hårgrænsen, men nærmere bare så vidt muligt bare kigge ned i vandet på den "bane" som er markeret på bassinets bund.

Hvad angår benene gælder det om at ligge så højt i vandet som muligt for at skabe så lidt vandmodstand som muligt. Dog skal du ikke have hele foden over vandet. Går også ud fra som du skriver at det mest er for motionens skyld at du svømmer, så i længden vil det være for hårdt at ligge højt i vandet. En gylden regel er også at jo mere du bruger benene og jo hurtigere du svømmer, jo højere kommer du til at ligge i vandet. For at komme til at ligge højere hjælper det også at spænde i maven og hoften. Derved er det godt at træne mave for at komme til at få en god ballance i vandet.

Svømmeføder og håndplader er primært til for at styrke muskler og ikke ligefrem velegnet for en "motionist" eller en som ikke er konkurrencesvømmer. Vil dog i stedet anbefale dig at svømme teknik med plade, så du først træner benene og derefter med en pullboy mellem dine lår for kun at træne armene. Herved styrker du også både ben og arme mere end når du svømmer sammensat.

Det er klart crawl som giver mest motion da du her er tvunget til at bruge hele kroppen. Bryst er dog også godt, da det styrker andre muskelgrupper.

Håber du kunne bruge det. Og er selvfølgelig velkommen med yderligere spørgsmål.

Edited by Rablu
Link to comment
Share on other sites

Hejsa.

Kig på dette link og der findes sikkert flere derude i cyberspace.

http://www.wonderhowto.com/how-to-swim-advanced-front-crawl-120670/view/

mht. hjælpemidler kan man få rigtig meget ud af at svømme med Handpadles,Pull-boy. (Opdrift til ben) og plade. Mht. svømmeføder kan man bruge det når man arbejder med koordinationen af armtaget, men det føles efterfølgende drøjt at svømme uden "fødder".

Intervaltræning er også en rigtig god ide, således at man får presset systemet, men det kræver at teknikken er rimelig på plads.

Hvis du har mulighed for det, så kan du filme din svømmestil, men det kræver at du har en aftale med livrederen inden

Link to comment
Share on other sites

Hjælpemidler kan være gode, hvis de bruges ordentligt og man holder det rette fokus, kan og gør man ikke det så kan de dræbe og ødelægge teknikken mere end de gavner. Så de skal bruges med omhu. Svømmefødder kan være gode til at give tid og overskud til at fokusere mere på armtaget og på at få effektivitet ind i dette. "Svømmehænderne" eller håndpadler som de hedder er en af de største dræbe for nybegyndere som ikke har styr på teknikken, så her vil jeg sige hold dig langt væk med mindre du kan få ordentligt instruktion i bruge af dem. Hvis du virkelig vil bruge håndpadler skal det efter min mening være fingerpadles, som kun dækker fingerspidserne og der skal kun bruges den forreste rem om langemand.

Selvfølgeligt enig her - gad bare ikke til at skrive et langt svar :bigsmile:

Hvis vi kigger ren kCal forbrænding så er brystsvømning faktisk den mest effektive stilart at gøre dette på, men som alle andre motionsformer handler det om variation og hvad man har lyst til.

Hmm den kunne jeg godt tænke mig en lille forklaring på?

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgeligt enig her - gad bare ikke til at skrive et langt svar :bigsmile:

Hmm den kunne jeg godt tænke mig en lille forklaring på?

Her er et link til et abstarct til en artikel som forklarer lidt om hele problematikken:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9809837?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=3

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene :) Har fået lidt mere styr på teknikken nu og synes allerede at jeg kan mærke at jeg kan svømme hurtigere og længere, selvom jeg kun har været deroppe tre gange. Som det er nu svømmer jeg ti baner bryst og 20 baner crawl pr. gang, er det alt for uambitiøst? :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle svarene :) Har fået lidt mere styr på teknikken nu og synes allerede at jeg kan mærke at jeg kan svømme hurtigere og længere, selvom jeg kun har været deroppe tre gange. Som det er nu svømmer jeg ti baner bryst og 20 baner crawl pr. gang, er det alt for uambitiøst? :)

Det kommer meget an på hvad du vil med det. Hvis det som du skriver er til ren motion er det fint nok, hvis du er tilfreds med det.

Det kan dog være en god ide at lægge noget mere struktur over din træning så du lettere vil kunne se en fremgang.

Link to comment
Share on other sites

Generelt rigtig gode svar her synes jeg.

Jeg er dog ikke helt enig i hovedstillingen.

Ja - man underviste engang primært i at kigge frem i crawl.

Det er dog lang tid siden jeg har gjort det. Hverken til elite svömmere eller de voksenbegyndere jeg har undervist.

Jeg underviser altid mine svömmere i at kigge direkte ned og så trække vejret direkte til siden.

Fokuset er på at holde en direkte linie igennem kroppen som alt roterer omkring.

Fordelene ved at kigge ned:

- mere fri rotation uden forstyrelse af balancen

- höjere position i vandet af kroppen (hovedet vil ligge lidt lavere)

- man behöver mindre rotation med hovedet for at trække vejret og det er nemmere at trække vejret uden at forstyrre balancen/rytmen i svömningen.

- mindre spænd i lænden=bedre balance

- mindre belastning af skuldrene og nemmere at komme til at gribe rigtigt i vandet

Fordele ved at löfte hovedet

- nemmere at se hvor i bassinet man er.

Med hensyn til udstyr er jeg enig. Hold fra padler medmindre du ved hvad du laver med dem. Svömmefödder er godt men pas på at det kun bliver en lille del af din træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share