Broken skulder


Rod
 Share

Recommended Posts

Jeg har igennem flere år lidt on-off døjet med min højre skulder, men for tiden er det som om den er mest off.

Den typiske smerte jeg oplever er spændinger i øverste del af højre trap, som er til gene i hverdagen, da jeg har kontorjob og ikke rigtigt kan undgå at bruge en mus, eller for den sags skyld at skulle skifte gear. Smerterne bliver dog forværret ved semitung træning der involverer skulderleddet.

Bænkpres får smerten til at rykke om i forreste delt også, og chinups især med underhåndsgreb får det til at trække lidt længere ned af traps. Pushups lader dog ikke til at genere det alt for meget, det samme med cable rows.

Skulderen virker generelt ustabil og knager lidt. Ved shrugs giver den gerne et godt "klonk", som om der er noget der kører skævt i leddet. Ved udadrotation giver den også et lille klonk når armen står omkring 90 grader i forhold til kroppen.

Ved at være god ved den of holde igen med musearbejde og træning, kan jeg holde smerte på afstand, men ikke noget der holder sig væk så snart jeg genoptager aktiviteterne.

Var for nogle år siden hos en fys og beskrev problemet, han drejede min arm rundt i alverdens retninger, hvoraf ingen gav anledning til smerte. Jeg fik besked på at træne nogle gange og komme tilbage. Dette gav lidt smerter i, men jeg fik dog konklusionen at jeg bare kunne træne med det...

Jeg har kørt alskens rotator cuff øvelser, cable rows, rear lats og den slags gennem årene for at forsøge at gøre noget ved det. Intet ser dog ud til at have den rette effekt. Det virker også som om, det letter symptomerne lidt hvis jeg trækker skulderbladene sammen, så jeg har forsøgt med trap træning, men det er svært at komme til når skulderen knager og brager ved shrugs. Muligvis er jeg en klaphat til genoptræning, og lidt for glad for tunge vægte, eller også er der noget lidt mere graverende galt.

Nogen bud på hvad der foregår, og hvad der kan gøres ved det. Jeg er bosat i Aalborg, så evt. henvisninger skal gerne være i det område.

Sig endelig til hvis noget skal uddybes, eller forklares anderledes.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Hey Rod

For det første vil jeg sige at det jeg skriver kun skal ses som vejledende idet jeg ikke har undersøgt dig

Det kunne være en form for impingement (altså en afklemning af strukturer imellem skulderbladet og overarmsknoglen) hvilket ses relativt hyppigt især ved folk der har lavet en del pressetræning (bænk mm.)

Impingement opstår ofte når skulderbladet vinger se nedenstående billede

kelly-fig10.jpg

Ovenstående billede er rimelig overdrevet men du kan tydeligt se at personens højre skulderblad vinger betydeligt

Winging resulterer ofte i impingement som sagt. Impingement ses på nedenstående billede. Det er skulderen set forfra og du skal forestille dig at skulderbladet ligger på bagsiden og vinger frem som vist på første billede. Når du så abducerer/flekterer i din arm kan de viste strukurer blive afklemt

shoulder_impingement_anat04.jpg

Jeg siger ikke at du har impingement men det lyder sandsynligt

Også tror jeg at der er flere ting der skal på plads. Det er rigtig nok at shrugs træner dine trapz men det er slet ikke den del af dine trapz du skal have fat i. I fys-lingo kalder vi den nederste 1/3 af trapezius for trap 3 og det er den del af trapezius du skal have trænet hvis din skade altså skyldes impingement forsaget af winging. Trap 3 ligger imellem skulderbladene lidt nede.

Udover trap 3 skal du have trænet serratus anterior som sammen med bla. trap 3 holder skulderbladet ind til kroppen så det ikke vinger længere.

Alt i alt handler det om at træner de muskler der stabiliserer dit skulderblad hvilket kan trænes på flere måder

Her er et link til en artikel skrevet af Ptpoul der viser mange gode øvelser som du kan drage nytte af hvis du altså lider af impingement Link

En anden god ting hvilket jeg virkelig vil anbefale er at investere i et par gymnastikringe du kan hænge op i et powerrack eller andre steder som du kan lave pushups og eller dips i. Det sætter virkelig store krav til stabilitet. På den måde vil du faktisk kunne træne dine pressestruktur samtidig med at du træner de omtalte muskler der styrer dit skulderblad.

Jeg har lige selv fået EFX-ringe hjem (ringe som Morten Z bla. har anmeldt på forsiden) og de er alle pengene værd. Jeg legede med dem så sent som igår og det var både sjovt og anstrengende. Jeg har sat min lillebror som også har lidt skulderproblemer til at træne med dem så ofte som mulig.

Håber at du kunne bruge mit svar og hvis jeg skal uddybe noget så sig til

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvet at få udført ART hos en kiropraktor for din skulder/trap? Jeg tror det ville være et drømmeudgangspunkt før genoptræning.

Og i forbindelse med TLunau post ovenover (og linket til Ptpoul's artikel), så vil jeg lige linke her til:

Ekstra mobilitetsøvelser, hvis wall slides stadig synes umulige.

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Durden > Jeg har faktisk jævnligt lavet alle de nævnte øvelser, og jeg varmer gerne skulderen op med dislocations med kosteskaft. Min skulder er dog stadig i stykker :unhappy:. Og hvad sker der i øvrigt for musikken :tongue:

Jeg har ikke forsøgt mig med ART, er det ikke en slags massage? Nogen i Aalborg der udfører det?

Tlunau > Symptombeskrivelsen i ptpouls artikel virker ganske rammende, jeg synes dog ikke mit skulderblad stikker voldsomt ud, min ryg er faktisk ret flad, noget andet jeg kan kigge efter? Jeg bemærkede i øvrigt at han nævner rackpulls som en støtteøvelse, jeg har sjovt nok aldrig døjet med min skulder mens min ryg stadig tillod mig at lave dødløft.

Jeg har læst hist og her at der ofte er en sammenhæng mellem skulder og hofteskader på modsatte side af kropppen. Jeg blev i sin tid behandlet for problemer med SI led i venstre side hos en kiropraktor, det har dog ikke haft nogen varig effekt, men jeg prøver for tiden også at mobilisere min hofte og har bemærket at den er en del strammere i højre end i venstre side. Kan der være en sammenhæng her?

Vil I anbefale mig at kaste mig over ptpouls program, og se om det giver gevinst? Skal jeg holde mig helt fra anden træning samtidig?

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Tlunau > Symptombeskrivelsen i ptpouls artikel virker ganske rammende, jeg synes dog ikke mit skulderblad stikker voldsomt ud, min ryg er faktisk ret flad, noget andet jeg kan kigge efter? Jeg bemærkede i øvrigt at han nævner rackpulls som en støtteøvelse, jeg har sjovt nok aldrig døjet med min skulder mens min ryg stadig tillod mig at lave dødløft.

Jeg har læst hist og her at der ofte er en sammenhæng mellem skulder og hofteskader på modsatte side af kropppen. Jeg blev i sin tid behandlet for problemer med SI led i venstre side hos en kiropraktor, det har dog ikke haft nogen varig effekt, men jeg prøver for tiden også at mobilisere min hofte og har bemærket at den er en del strammere i højre end i venstre side. Kan der være en sammenhæng her?

Vil I anbefale mig at kaste mig over ptpouls program, og se om det giver gevinst? Skal jeg holde mig helt fra anden træning samtidig?

- Rod

Uanset så bør du tage til en kvalificeret behandler, det være sig en fys, kiro eller anden med kvalificeret baggrund. Du har sikkert en dårlig oplevelse i bagagen fra dit første møde med fyssen da det ikke resulterede i noget videre men det skal ikke afholde dig fra at prøve en anden, faktisk tværtimod.

Der er stor variation indenfor fysser ligesom der er inde for kiro'er og læger. Har du fået valgt en dårlig læge der ikke kan hjælpe dig med din sygdom/symptomer så går du et andet sted hen og får en second opinion og sådan bør det også være med fysser. Jeg kan desværre ikke anbefale dig nogen i dit område men måske andre kan. Alternativt bliver du nødt til at tage chancen igen.

Læste du forresten det jeg skrev med ringene, det mener jeg helt seriøst. Jeg er overbevist om at alle der leger med vægte vil få gavn af at lave presseøvelser i ringe fra tid til anden især hvis man døjer med skulderproblemer.

Derudover synes jeg ikke at der er noget i vejen for så småt at gå i gang med Polles program men du bliver nødt til at væbne dig med tålmodighed, forandring sker ikke fra den ene dag til den anden.

Istedet for rackpulls vil jeg foreslå trækgrebdødløft hvor du holder så langt ude ved skiverne som længden på dine arme tillader dig imens du stadig kan holde lænden ret når du løfter. Det giver ret god træning af den øvre del af ryggen og faktisk også af de muskler der styrer skulderbladet.

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Okay, jeg vil forsøge mig med den lette del af programmet og holde igen med vægtene så formen ikke bliver kompromiteret. Træk greb dødløft kan jeg også godt lave, men det må også blive med lav vægt for at ryggen kan følge med. Måske der kunne være dobbelt gevinst her. Jeg prøver at se på ringene også, men det kniber lidt med steder at montere dem i lejligheden :smile:

Du har nok ret mht. behandling, men det må lige blive udskudt til jeg kommer hjem fra arbejdsrejse midt i marts. Det skulle også være muligt at finde en fornuftig fys/kiropraktor inden da.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Durden > Jeg har faktisk jævnligt lavet alle de nævnte øvelser, og jeg varmer gerne skulderen op med dislocations med kosteskaft. Min skulder er dog stadig i stykker :unhappy:. Og hvad sker der i øvrigt for musikken :tongue:

Jeg har ikke forsøgt mig med ART, er det ikke en slags massage? Nogen i Aalborg der udfører det?

LOL, jeg tror aldrig jeg har set klippet med lyd før :D

Jeg ved ikke om der er nogle ART behandlere i Aalborg, men du kan jo kontakte kiropraktor.dk og spørge om de kender til nogle i Aalborg.

Men kan du udføre 3x20 strict wall slides, som beskrevet o ptpoul's artikel?

Personligt kan jeg ikke lide dislocates med kosteskaft - og slet ikke til opvarmning.

Jeg bruger:

og så står jeg lidt på hænder op ad en mur. Det synes jeg virker virkelig godt. Håndstand er fantastisk!
Link to comment
Share on other sites

Men kan du udføre 3x20 strict wall slides, som beskrevet o ptpoul's artikel?

Personligt kan jeg ikke lide dislocates med kosteskaft - og slet ikke til opvarmning.

Jeg bruger:

og så står jeg lidt på hænder op ad en mur. Det synes jeg virker virkelig godt. Håndstand er fantastisk!

Ja det kan jeg godt. Jeg har lavet noget tilsvarende det du linker til en overgang, blev dog træt af det. Tror det var en I-Y-T-W-L Variant, hvor man bare starter med en halv udgave af "skiers", som de kalder den. Håndstand sætter nok alligevel for store krav til mine akrobatiske evner :)

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Har du overhovedet været forbi lægen? Hvis du mener det drejer sig om en museskade er det en god idé at kigge forbi lægen hvis det viser sig at være en arbejdsskade og du senere skal have erstatning. Han kan også lave en objektiv undersøgelse på dig og evt. bestille rønten/MR scanning og blodprøver hvis der skulle være tale om en artrit eller gigtlidelse, eller give dig en henvisning til en reumatolog, der jo netop har speciale i sygdomme i bevægeapparatet. (alt sammen helt gratis da det er omfattet af sygesikringen)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at Lægen i sin tid gav mig henvisningen til fysioterapeuten for at jeg kunne få støtte til det, men ellers er det ikke noget jeg har gjort meget ud af. Nu forsøger jeg mig lige med det rehab træning her, og ser hvordan det udspiller sig.

Det er noget som er opstået mens jeg har været studerende, så jeg er ikke sikker på, at det kan kaldes en arbejdsskade, som giver erstatning, men hvis de har en løsning på problemet så kan jeg også godt "nøjes" :smile: .

- Rod

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jeg kan se at der er noget tid siden at jeg først spurgte til det her, men jeg har prøvet lidt med ptpouls program og holdt igen i presseøvelser dog uden den store effekt. Jeg har så endelig taget mig sammen og fået fat i en fysioterapeut, og den diagnose jeg er havnet med er et løst AC-led i højre skulder. Jeg har rent faktisk også lidt tendens til et vingende skulderblad, men det er i venstre side, som jeg ikke har smerter i. Jeg er dog alligevel igang med at udligne det og får at vide at det begynder at se bedre ud.

Min højre skulder synes jeg dog ikke rigtigt der sker nogen udvikling med, efter 5 ugers behandling/ optræning, så jeg ville lige smide den herind og se om der var nogle inputs på behandling af et AC-led. Jeg har ikke problemer med smerte i forreste skulderhoved for tiden, men det kan fremprovokeres med presseøvelser, jeg har dog stadig problemer med smerter i øverste del af traps i højre side, og mellem skulderblad og rygsøjle. Min fys virker ganske kompetent, og har også sagt at det tager tid, men en ekstra mening skader vel aldrig. Det behandling/ træning jeg er sat igang med nu er:

- Ultralyd en gang ugenligt på højre AC-led

- Ingen presseøvelser med højre arm pånær excentrisk skulderpres som køres med en vægt omkring 8RM, 8 reps 3 sæt, 3 gange om ugen.

- wall slides (front mod væg, albuerne mod væg, glider op til vandret, skyder skulderblade frem og glider armerne videre op over hovedet). 10 reps, nogle gange om dagen.

- Rows med spænd i trap 3 ved toppen. varierende sæt/reps 3 gange om ugen.

Jeg har også kastet mig over en hel masse band pull aparts jvf. den her :smile:

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Måske et dumt spørgsmål, men hvorfor prøver du ikke at få en ordentlig diagnose før du træner? Du aner jo ikke om det gør godt eller dårligt, det du laver?

- Ultralyd

- MR scanning

Lægen ville ikke give mig en selvom jeg spurgte efter det, jeg kunne få en henvisning til en fys og det var det :unhappy: . Hvis fyssen ikke får styr på det, så må jeg vel spørge igen.

Jeg havde to fysser på i samråd igår og de blev enige om at mine scapula kagede lidt rundt i begge sider, så nu prøver jeg at rette det til efter deres råd.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share