bliver ved med at tage på..


emily91
 Share

Recommended Posts

Undskyld jeg spørger hvad er der galt med at kaste op?? Det er jo en ting som kan komme helt naturligt ! Så vidt jeg ved har de fleste mennesker kastet op før .På den anden side er det jo også usundt at være tyk så begge dele er jo usundt ....

Det første, der springer i øjnene er, at du siger begge ting er usunde. Det er ikke nogen god ide at erstatte én usund ting med en anden. Den argumentation er ikke sundhedsfremmende. Hvad angår opkast, så er det en autonom refleks kroppen har, og udløses når kroppen vil frastøde noget. Bevares, den er indbygget, men det er kun når kroppen oplever noget ubehageligt. At udsætte kroppen for noget ubehageligt med fuldt overlæg er ikke nogen god ide. Så er man ikke god ved sin krop.

At kaste op regelmæssigt er en rigtig dårlig ide. Tandlægerne er gået i brechen med netop denne problemstilling, da det er dem, der ser skaderne hos de unge mennesker, der kaster op, først. De kan se erosionerne på bagsiden af tænderne. Det er uoprettelige skader, som i yderste konsekvens gør, at man på et tidspunkt må hive tænderne ud og erstatte dem med et gebis. De kan simpelthen rådne op, da beskyttelseslaget stille og roligt ætses væk, og blotter dem, således bakterierne i mundhulen har fri adgang til at angribe tænderne.

Tandlæger er bare ikke psykologer, og kan ikke behandle de personer de får i tandlægestolen. De kan sige, at man bør børste tænderne hurtigt efter hver opkast, men det er ligesom at sige man skal putte et plaster på armen når man har skåret i den med et barberblad. Det hjælper ikke på den bagvedliggende problemstilling; det psykologiske aspekt.

Der er ingen tvivl om, at hvis man anbefaler folk at kaste op, så er man i farezonen for at blive psykisk syg, hvis man ikke allerede er dette. Det er dog en diagnose der skal stilles af fagfolk.

Jeg synes dog ikke der er noget i vejen med, at man ser sig selv i spejlet og vurderer om man er rask nok til at give andre mennesker kostråd, når man selv dagligt står med hovedet i toilettet, godt i gang med at ødelægge egen mave- og tarmflora, samt sine tænder.

Edited by KongKent
Link to comment
Share on other sites

jeg er i tvivl om had kcal er, men ved at fedt er skidt, men man har brug for lidt hver dag, for uden fedt, forbrænder kroppen heller intet. protein ved jeg er godt til muskler og kulhydrater giver så vidt jeg ved energi, men sætter sig som fedt, hvis energien ikke bliver brugt? jeg ved ikke om det er korrekt?

Hvis du har lyst til at tabe dig ved hjælp af kostomlægninger, kræver det en smule baggrundsviden. Selv det at følge en plan andre har lavet til en, er svært hvis man ikke ved hvad der er i forskellige ting. Større viden om mad og energi kan gøre det mere overskueligt, men desværre er der også en tendens til at det udvikler sig til besættelse og dermed kun skader på langt sigt. Din vægtøgning skyldes som allerede sagt at din krop lagrer mere energi end den forbrænder, men det er ikke ligegyldigt hvor din energi kommer fra, hvis du spørger mig. Særligt kulhydrater har evnen til at få energi til at sætte sig som fedt. Det at skære ned på fedtet virker generelt ikke specielt godt og det skyldes måske at fedt giver en mere vedvarende mæthed end andre makronæringsstoffer (kulhydrater er det jeg hentyder til!).

mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har lyst til at tabe dig ved hjælp af kostomlægninger, kræver det en smule baggrundsviden. Selv det at følge en plan andre har lavet til en, er svært hvis man ikke ved hvad der er i forskellige ting. Større viden om mad og energi kan gøre det mere overskueligt, men desværre er der også en tendens til at det udvikler sig til besættelse og dermed kun skader på langt sigt. Din vægtøgning skyldes som allerede sagt at din krop lagrer mere energi end den forbrænder, men det er ikke ligegyldigt hvor din energi kommer fra, hvis du spørger mig. Særligt kulhydrater har evnen til at få energi til at sætte sig som fedt. Det at skære ned på fedtet virker generelt ikke specielt godt og det skyldes måske at fedt giver en mere vedvarende mæthed end andre makronæringsstoffer (kulhydrater er det jeg hentyder til!).

mvh Andreas

Det er nu at strække den at sige at særligt kulhydrater sætter sig som fedt. Alle makronutrienter vil i tilfælde af positiv energibalance resultere i fedtlagring.

At det så ofte kan være en god ide at skære ned på kulhydrater især den raffinerede del af slagsen (simpel sukker, hvide rid, hvid pasta, hvidt brød osv) er en anden sag. Grunden er at disse madvarer ofte for blodsukkeret til at stige voldsomt med et efterfølgende crash der gør at man ret hurtigt bliver sulten igen.

Noget af det vigtigste under vægttab er imo at sørge for et nogenlunde stabilt blodsukker for at undgå sult så godt som det kan lade sig gøre. Enhver diæt er dødsdømt hvis sulten ligger og lurer hele tiden, det er der ingen der kan modstå medmindre man har en spiseforstyrrelse.

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Nu ved jeg ikke om du stadig læser med Emily91 men inden vi kan komme meget videre så bliver du nødt til at vide hvad kcal'er er og hvor mange kcal'er der er i de forskellige makronutrienter altså protein, kulhydrat og fedt (plus alkohol som outsider).

Når du har nogenlunde styr på dette så skal du lære at læse varedeklerationen på diverse mad og drikkevarer.

Der er ingen af de nævnte makronutrienter altså protein kulhydrat og fedt der i sig selv er dårlige. Det er ligesom med alle andre ting mængden der er afgørende.

Protein er vigtigt for alle mennesker da protein er opbygget af mindre byggesten kaldet aminosyrer. Uden at gøre dette al for teknisk så er der visse byggesten (aminosyrer) som kroppen ikke selv kan fremstille og derfor skal tilføres udefra i form af protein såsom kød ost fisk osv. Derudover har protein den gode egenskab at den mætter meget.

Kulhydrater kan meget forsimplet siges at bestå af simple og komplekse kulhydrater. Det du gerne vil undgå som tommelfingerregel er de simple kulhydrater såsom hvidt brød, hvide ris, hvid pasta, alm sukker osv.

De kulhydrater du gerne vil have er først om fremmest grønsager i form af salat, gulerødder, andre former for rodfrugter you name it. Derudover er rugbrød også en god ide.

Fedt er en god ide at indtage noget af men ligesom med kulhydrater er fedt meget forsimplet delt op i mættetede fedtsyrer, enkeltumættet fedtsyrer og flerumættet fedtsyrer.

Mættede fedtsyrer finder du typisk i kød. Kød med meget fedt bør du holde dig fra lige pånær en undtagelse, nemlig fisk. Fedt på fisk består nemlig af flerumættede fedtsyrer og dem vil du gerne have.

Enkeltumættede fedtsyrer kan bestå i form af olivenolie og det vil du også gerne have noget af.

Grunden til at det mht sult er godt at få en smule fedt til hvert måltid er at fedt sørger for holde dig mæt i længere tid.

Fibre sørger også for at holde dig mæt i længere tid og findes i store mængder i grønsager.

Så for at opsummere så skal du spise meget fedtfattig kød (pånær fisk), fedtfattig ost, spise mange grønsager, en smule rugbrød, supplere med olivenolie evt på din salat (dog ikke for meget) og suppler evt med fiskeoliekapsler.

Undgå kcaler i flydende form da de ikke mætter så væk med sodavand, juice, alkohol, mælk (pånær hvis det lige er lidt til dine havregryn) osv.

Der er mange andre ting at tage fat på men jeg synes at flere brugere herinde har linket til gode sider du bør læse. Det er alfa og omega at du sætter dig ind i hvad kcal'er og hvordan du kan regne ud hvor meget energi der er i din daglige mad

Der er sikkert mange ting jeg har glemt og det jeg har skrevet er kun vejledende

Edited by TLunau
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share