Anoreksi vs. sund/veltrimmet krop


MissIndividual
 Share

Recommended Posts

Hej :smile:

Jeg er en 27-årig pige, som gennem længere tid har kæmpet med en spiseforstyrrelse. Jeg er stadig undervægtig, i og med, at min bmi ligger og svinger mellem 17,4-18. Jeg er dog fast besluttet på at komme ud af den, og jeg er lige begyndt at gå til noget gruppe-terapi én gang om ugen. Men det er alligevel en svær kamp!

Anyway, jeg har viljen til at komme videre.. til at være sund og smuk. Alligevel er det svært at skulle tage de første skridt mod helbredelse. Og det skræmmer mig, at jeg bliver nødt til at øge min vægt, for at blive helt rask og fri. Jeg har været afhængig af spiseforstyrrelsen længe, og den har mere eller mindre taget kontrollen over mit liv.

Nå, men hvad laver jeg så herinde? Jo, jeg vil egentlig bare høre, om jeg kunne få nogle råd.. (både mht kost og motion) så at det bliver lettere for mig at overvinde mit problem..

Jeg har lige nogle spørgsmål:

1: Jeg vil stadig gerne være tynd. Men jeg vil ikke mishandle min krop, og sætte mig selv i sundheds-risiko, som jeg længe har gjort. Hvordan kan jeg opretholde en lav vægt, og være veltrænet, UDEN at det bliver skaldeligt eller usundt? Er det totalt umuligt? (Eksempler på en super-flot og tynd krop er fx. Lindsey Lohan, Madonna og Angelina Jolie.)

2: Jeg elsker desuden at løbe, og har altid elsket det! Kan jeg nøjes med denne motionsform, for at opbygge en super veltrimmet krop? Og hvor meget skal der til? Jeg har nemlig hørt, at man udvikler muskler ved løb.. (eller er det helt forkert?) De der prof. løbere i tv ser jo super atletiske ud.. Men de træner måske også ved siden af...?

3: Hvad/hvor meget skal jeg spise, for at min krop får det, den har brug for, hvis jeg stadig gerne vil være tynd og trimmet? I længere tid har jeg dagligt kørt med et samlet energi indtag på højest 1200 kcal. (Med og uden motion.)

Jeg ved godt, at det er svært at forholde sig til en anorektisk person's tankegang. Det er også meget svært at skulle forklare andre, hvordan det hænger sammen, uden at møde kritik og uforståelse.

Men jeg håber alligevel, at I gir mig en chance, og vil svare på mine spørgsmål! :wink:

Link to comment
Share on other sites

hej du

for det første, tillykke med dit valg

Du er sikkert allerede blevet præsenteret for hvor relativt få der reelt bliver kureret efter en klinisk (diagnosticeret) anoreksi og jeg vil i forlængelse af det sige at det er meget få der kan overgå direkte fra at have anoreksi, eller en anden forstyrrelse af kropsbillede, til at have en sund, veltrænet krop og et velafbalanceret syn på den. Mange har en periode hvor de fjerner fokus totalt fra kroppen (lader "stå til" om man vil), mens de normaliserer deres kropsbillede. Jeg vil på ingen måde sige at det er den "rigtige" måde at gøre det på, blot anskueliggøre at det er en meget svær opgave du står foran.

Derudover, så bekymrer dig mig at du fortsat snakker om at det er et mål for dit fremtidige Jeg at være tynd, hvor du giver eksempler af en række kendisser som alle har haft perioder hvor de har været FOR tynde. Jeg tror helt ærligt ikke på at du kan slippe din spiseforstyrrelse, hvis det forsat er en del af din selvopfattelse at du skal styre din vægt til en bestemt "rigtig" størrelse. Jeg tror den eneste måde du kan overgå fra en sygelig til et raskt kropsbillede er ved at nulstille dine forventninger om vægt totalt og slippe din kostkontrol. Men det betyder ikke at du behøves at lade stå til. Du kan vælge at dyrke noget idræt og fokusere på din præstation deri istedet og derudover spise sundt OG EFTER DIN APPETIT (og for the record er det aldrig sundt at spise 1200 kcal om dagen i en længere periode). Efter at have haft en spise forstyrrelse kan det tage meget lang tid at finde sin appetit igen - op til flere år, og nogle finder den aldrig igen.

Mit råd er at du smider alt hvad der minder om vægte ud, og gør en alvorlig indsats for at prøve at finde din appetit igenm, altså virkeligt mærker efter. Og så synes jeg at du skal finde en sportsgren, hvor du kan fokusere på din præstation og at fremgang i den aktuelle sportsgren iøvrigt i et eller andet omfang kræver fremgang i muskelmasse (i virkeligheden er det for at du skal finde noget hvor det ikke kan være en fordel at pine sig ned i vægt)

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Jeg erklærer mig enig med Incognito:

Det er fedt, at du ønsker at komme ud af din spiseforstyrrelse, men selve dit indlæg varsler om, at du endnu engang tilgodeser spiseforstyrrelsen, blot ved at flytte fokus til at "leve sundt" (og dermed superkontrolleret) i stedet for at spise ingenting. Forstå mig ret her; det burde være enhvers mål at bestræbe sig efter at leve sundt, men min pointe ligger mere i, at du blot går fra den ene kontrol-situation til den anden uden at opleve et stop. Du giver igen efter for dit ønske om total kontrol.

Det giver dine mål især udtryk for, da kendisser har til arbejde at se godt ud. De har professionelle trænere, kokke og livsstilscoaches, hvis eneste job er at få den enkelte til at se smuk og dejlig ud. Derudover bruger de plastikkirurgi og sikkert også en helveds masse medikamenter, som på ingen måde stemmer overens med en sund krop.

Du skal, som Incognito siger, tilbage til at leve normalt, før du kan tage skridtet videre til at have øget fokus på din kost og motion. Find hvile i dig selv og en eventuelt sportsgren, før du fokuserer på endnu engang at kontrollere dine vaner.

Og good luck med det. Du kan altid skrive herinde for støtte.

Edited by Dysp
Link to comment
Share on other sites

Også tillykke her fra mig i forhold til dit valg om at blive rask. Det er en god og flot beslutning :superman:

Og vil også slutte mig til de andres kommentarer om, at det er vigtigt at du ikke går fra én kontrol-ting (maden) til en ny (træning) - begge dele kan være lige usunde, hvis det handler om at du vil oprette kontrol og skemaer i dit liv.

Jeg synes det lyder godt, at du har fundet en gruppe, hvor du kan få arbejdet med din spiseforstyrrelse og de ting, som er sket i dit liv og som har medvirket til at du blev syg. Tror det er vigtigt for dig, at du arbejder meget bevidst med dig selv og får ryddet op i dit liv, inden du kaster dig over et stramt træningsprogram. Det kan altid komme senere.

I forhold til træningsformer vil jeg foreslå dig at forsøge dig med at gå en masse lange ture, løbe stille og roligt, svømme eller begynde at danse. Dans giver masser af konditionstræning og træning af ryg og coremuskler. Og så er det utroligt afstressende og sjovt. Desuden er det dejligt at dyrke yoga og pilates, især hvis man kæmper lidt med stress eller anspændthed.

Skriv altid herind hvis du har spørgsmål og held og lykke!! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for jeres forståelse, svar og råd! :smile:

Og hvad angår sport, kan jeg nævne, at jeg vil starte til Zumba-shake-shake dans engang i den nærmeste fremtid. :smile: Jeg har set flere reklamer for det, både på TV og internet, og det ser hylesjovt ud! Samtidig med, at man får rørt sig en hel del, og trænet flere dele af kroppen..

Så udover løb, er dans bestemt også noget, der tiltaler mig en hel del.

Hvis der er nogen herinde, der har erfaringer med Zumba, er I meget velkomne til at lægge en lille note omkring det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej danseglade kvinde :o)

Jeg kan anbefale Zumba, for det er rart, at danse sammen med nogen med fokus på at mærke, gensidighed og samhørighed. Jeg kan høre, at du er til dans og mit varmeste bud er afrikansk dans, for det er vældigt sjovt med fokus på at mærke din indre glæde samt give slip på kontrollen uden fokus på at tabe sig.

Samtidig hører jeg, at det er en udfordrende proces for dig, at bevæge dig væk, fra din bedste ven - spiseforstyrrelsen. Det er efter min erfaring vigtigt, at tage dette seriøst og derfor også vigtigt at få støtte til denne vigtige beslutning, som du har truffet.

Hvis du oplever, at du kan nikke genkendende til dette, så er du mere end velkommen til at henvende dig til mig. Jeg tilbyder et gratis projekt, som udelukkende er drevet af frivillige, som ønsker at støtte spiseforstyrrede. Jeg kan bl.a. nævne, at jeg starter en yogagruppe og en aktivitetsgruppe for spiseforstyrrede. Yogagruppen starter allerede torsdag den 1. juli 2010. Læs mere på min hjemmeside www.wenkina.dk

Uanset hvad så vil jeg ønske dig held og lykke i din videre proces.

Kærligst

Wenkina

www.wenkina.dk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share