De nationale kostråd bør laves om


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Meget interessant. :smile:

Den der med "højt kulhydrat - lavt fedt" beskyldes jo ligefrem for at have skabt den fedme-epidemi vi ser i mange vestlige lande i bogen "The Diet Delusion" af Gary Taubes. Jeg har endnu ikke selv læst bogen, men den får gode anmeldelser i BMJ: http://www.bmj.com/cgi/content/full/339/dec23_1/b5604

En uforkortet udgave af anmeldelsen kan findes her: http://www.dcscience.net/?p=2584 - hvor i øvrigt bogen diskuteres livligt i kommentarsektionen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Og hvad kan man så lære af det? Spis mere peanutbutter. Dude, seriously.

Faktisk fin kritik, jeg har også altid undret mig over de 30mins motion. Det bliver interessant at se dine forslag og se om de kommer op i pressen som seriøs kritik og med potentiale til ændringer af de nye kostråd.

Edit:

Det der er med kostrådende, er jo at de skal simplificere "virkeligheden" til lægmænd.

Hvis man konstant skal gå i detaljer med fx grøntsager vs frugter kan man måske hurtigt tabe hr og fru Jensen (hvis nogen overhovedet forsøger at efterleve kravene eller lytter efter).

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Det var lidt morsomt i går aftes, hvor Bjørn Richelsen gennemgik de 8 kostråd i "Ha' det godt". Et af rådene blev angivet som: "Spis fuldkorn", men hvis man kigger på det egentlige kostråd, så hedder det: "Spis kartofler, ris, eller pasta og fuldkornsbrød – hver dag". Et kostråd der er tænkt til at få folk til "at fylde op" med kulhydrater. Det kan man vel godt tolke derhen, at han i dag godt ved at det råd er helt galt formuleret.

Link to comment
Share on other sites

Hr. K. - jeg har skrevet mig din kritik bag øret (og fjernet ordene "joke" og "mærkelige" fra teksten).

Det er jo en balance, hvor det også skal være underholdende og debatskabende - men det må selvfølgelig ikke kamme over.

Link to comment
Share on other sites

Jamen incognto, hvis du har noget skyts, så fyr det af. Jeg er på en mission her hvor det er en kamp mod bjerget. Artiklen i BT i dag har foranlediget at jeg skal i morgen-TV i morgen i debat med Steen Stender. Han bryder sig givetvis ikke om min kritik af fedtrådet :4george:

Link to comment
Share on other sites

Jamen incognto, hvis du har noget skyts, så fyr det af. Jeg er på en mission her hvor det er en kamp mod bjerget. Artiklen i BT i dag har foranlediget at jeg skal i morgen-TV i morgen i debat med Steen Stender. Han bryder sig givetvis ikke om min kritik af fedtrådet :4george:

hvis det er noget man skal forsøge at lave et mere systematisk angreb på, skal man måske koordinere det lidt mere overordnet?

Uden lige at være helt sikker, så tror jeg faktisk også at flere andre fagfolk herunder tidligere medlemmer af motions- og ernæringsrådet kunne fås med på vognen..

er det på tv2?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gennem et stykke tid testet kritikpunkterne på forskellige fagfolk i mit netværk og der har været rimelig meget enighed om at vægtningen i de nuværende kostråd er gal.

Ja, det er TV2 - kl. 6.41 - men det bliver vist genudsendt senere på dagen.

Link to comment
Share on other sites

Fin debat du havde i her i morges Morten Z, bare lidt trist at Steen var meget forsvarende overfor de "8" kostråd. Som i begge er enige om er der sket meget inden for de sidste 5 år, så det må vel bare være at få nedsat en nye arbejdsgruppe til at gennemgå denne forskning og få lavet om på de 7 kostråd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du har mange gode kritikpunkter Morten. Desværre så jeg gerne at sådan en debat ikke blev taget på morgen fjernsyn eller lign., da der for den almendelige borger sker endnu mere forvirring omkring emnet. Jeg tror alt for mange ser kostrådene på linje med Lene Hanssons råd og mere i den genre.

Med hensyn til kartofler, synes jeg faktisk de skal fremhæves - da netop kartofler har vist sig at være meget mættende per kalorie. Desuden er de billige og selvom du mener rådene bør være universelle så mener jeg også man bør tage et vist kulturelt forbehold.

Link to comment
Share on other sites

Zoater -> Kartoflerne kan selvfølgelig diskuteres. Kogte kartofler har faktisk et meget højt glykæmisk index (hvilket betyder mindre i et blandet måltid), men har mange andre gode egenskaber. Uanset kartoflens nationalkulturelle status, så synes jeg ikke at der er belæg for at fremhæve den særskilt, men at den måske kan indgå som et eksempel i en bredere "gruppe-anbefaling".

Mht. debat, så er jeg helt uenig med dig. Ingen "eksperter" bør holde igen med deres ærligt mente synspunkter i den offentlige debat ud fra frygt for at forvirre almindelige mennesker. Offentlig debat er så vigtigt et fundament i vores kultur og ernæring er ikke en mere hellig ko end f.eks. politik, miljø eller religion.

Link to comment
Share on other sites

The Nutrition Source

Denne her kostpyramide har jeg hængende på mit køleskab, og er fundamentet for min kost. Jeg synes den fungerer bedre end diverse kostråd. :smile:

Det kan jeg godt være enig med dig i og jeg begynder selv at tvivle på om det er en god ide at have kostråd i den nuværende form. Specielt forholdet til at spise fedt kan simpelthen ikke koges ned til en enkelt kort sætning.

En kostpyramide illustererer netop nogle brede uspecifikke retningslinier og mængdeangivelser fremstår som "mere af det og mindre af det".

I den specifikke pyramide er jeg ikke dog begejstret for at smør og rødt kød er rangeret på linie med hvidt brød og sodavand. Desuden får den ikke formidlet at en af de vigtigste koststrategier er at gå undgå industrifremstillet færdigmad. Der er f.eks. ingen sammenligning mellem bøffen i en BigMac og en økologisk lammekotelet. Men den slags bliver under alle omstændigheder meget problematisk at rådgive om for officielle myndigheder.

Link to comment
Share on other sites

Mht. debat, så er jeg helt uenig med dig. Ingen "eksperter" bør holde igen med deres ærligt mente synspunkter i den offentlige debat ud fra frygt for at forvirre almindelige mennesker. Offentlig debat er så vigtigt et fundament i vores kultur og ernæring er ikke en mere hellig ko end f.eks. politik, miljø eller religion.

Man skal bare havde i mente hvad ens formål er, vil man rive pyamiden ned for at opbygge en ny (den hårde vej) eller tage en mere akademisk debat og istedet justere det nogenlunde gode fundament der allerede er brugt mange kræfter på at udbredde. Jeg frygter bare at endnu flere alm. mennesker vil miste tillid til det fundamentale i kostrådene og istedet leve efter filosofien "Hvad var sund i går er sikker usundt i morgen" jeg spiser hvad jeg vil . :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Spændende, der er dog intet af det der kommer som en overraskelse.

Jeg synes du gjorde det godt i debatten Morten, mens jeg synes Steen fremgår en smule arrogant, og (ved ikke om det lykkes) forsøger at få det til lyde som om at du ikke ved hvordan behandling/ændring af sådanne kostråd foregår. Samt at du står ene mand om dine "anklager".

Det bliver desværre aldrig til en debat, da han ikke havde noget at sige andet end nogle tilfældige numre forskning og arrogance.

mht. til offentligheden og sundheden så ændre det her nok ikke, men forhåbentligt er det bare første spadestik.

Og 8 minutter til at debattere det, come on...

Edited by Nis
Link to comment
Share on other sites

Mine kommentarer til indlæg på forsiden og det er ment som konstruktiv kritik

Vedr.

1 Jeg har meget svært ved at se problemet i rådet – På arbejdspladsen er der nu et sundt alternativ til slik, sodavand og lign. Boostere af blodsukker. Det er sku da godt!

Derudover har du et problem med at argumentere for hvor mange gram frugt hhv. grønt, som der bør indtages, men er spændt på at hører dit bud på fordelingen. Kan rådet splittes op? Ja, men det kommer til at koste på den formidlingsmæssige front, da stort set alle kan huske 6 om dagen kampagnen. Uanset hvordan du griber det an, vil nuancerne altid gå tabt. I mine øjne, skal rådet så uddybes på den officiele WWW, så alle med interesse for yderligere info kan få den fra de offentlige myndigheder.

2 brug af ordet: Formodentlig… upræcis sprogbrug, samt potentielt uheldigt at øge dosis for de personer der får nok i dag, men det er en gisning fra min side

3 Fint med et mere ”groft” fokus, men havde indtryk af at de nyeste forskningsresultater på fuldkornskerners (særligt rug) betydning, dels er modsatrettede og dels at tendensen ikke er overbevisende endnu. Der skal vel være en temmelig solid mængde data for at ændre anbefalingen

4 Tja, tjo men hvis vi skal bibeholde nuancerne kan eliteudøvere af udholdenhedsidrætsgrene tåle relativt store mængder af raffineret sukker og stadig spise tilstrækkelig med prot, fedt (det gode) og komplekse kulhydrater til at dække mikronærings behovet. Foreligger der reelt undersøgelser som viser raffineret sukker er skadeligt, hvis resten af kosten er optimal? Jeg har ikke set dem, men tjekker gerne hvad du måtte ligge inde med af referencer

5 Jeg kan godt li´ de første fire afsnit, som forholder sig til hvordan verden ser ud, mangfoldig. Det taler nu i min verden for at bibeholde et simpelt råd, men det burde måske ændres til udelukkende at lyde: Spar på fedtet

Herefter skriver du: ” I USA f.eks. er fedtenergiprocenten faldet fra 37 % til 33 % i samme periode som fedmeforekomsten er fordoblet. (9)” hvilket er dårlig debatstil efter min mening. Faldet skyldes udelukkende en relativ forskydning, da fedtindtaget rent faktisk er steget i antal gram, sukkerindtaget er så steget relativt mere, men du prøver at få det til at fremstå som om fedtindtaget ikke har noget med fedmeforekomsten at gøre, hvilket det formentlig har.

Folk har i stort omfang byttet naturlige oprindelige fødevarer ud med et ekstra indtag af kulhydrater i form af misforståede light-produkter.

Det ville være rart med et eksempel eller en kilde… jeg tror ikke på det er et generelt problem

Man kan selvfølgelig ikke bare spise løs af fedtet, men det kan man heller ikke af kulhydrater. At undgå overspisning handler mere om fristelser, portionsstørrelser og madkultur end om fedtprocent.

Ja, så derfor spar på fedtet.

Et muligt supplement til dette og andre kostråd kunne jo være kvalitet frem for kvantitet

6 Uenig i din konk. Og jeg tror ikke du finder mange der mener at dit eksempel er en varieret kost (men tager, som under de andre punkter muligvis fejl). Hvordan vil du så komme med anbefalinger til mikronæringsniveauet? Det handler vel netop om en alsidig og varieret kost, der sikre dette. Eller har jeg misforstået noget…

7 Ok, bortset fra dobbeltmoralen da det heller ikke er et kostråd. Hvorfor er det et problem under 6 og 8, men ikke når det gælder vand?

8 Fysisk udfoldelse er med til at afgøre hvordan maden påvirker kroppen, så jeg mener der er et fornuftigt argument for at have det med i en kostpolitik. Strengt taget er vand, jo heller ikke en del af kosten, så hvis du skal være konsistens i din argumentation, bør dette punkt også udelukkes.

Helt overordnet har jeg ikke et problem med at der pilles ved de 8. kostråd, men det skal være på et meget solidt grundlag og med behørig hensyntagen til hvilken vanskelig formidlingsmæssig opgave det indebærer. Jeg glæder mig til at se dine bud, men er ikke imponeret over kritikken af de nuværende kostråd og slet ikke argumentationen, ej heller dokumentationen.

Link to comment
Share on other sites

Hvad synes i om Crossfits ultrakorte kost-mantra?

Eat meat and vegetables, nuts and seeds, some fruit, little starch and no sugar.

Fødevarerne er stillet i prioriteret rækkefølge og mængderne af de tre kulhydratkilder (grøntsager, frugt og stivelse/kornprodukter) er angivet relativt. Mest grønt, noget frugt, lidt stivelse (og ingen sukker :smile:).

Jeg synes måske ikke de 8 kostråd (eller 7+1 :wink:) skal erstattes af én sætning, men på den anden side mener jeg den rummer meget af det essentielle.

Link to comment
Share on other sites

Hvad synes i om Crossfits ultrakorte kost-mantra?

Fødevarerne er stillet i prioriteret rækkefølge og mængderne af de tre kulhydratkilder (grøntsager, frugt og stivelse/kornprodukter) er angivet relativt. Mest grønt, noget frugt, lidt stivelse (og ingen sukker :smile:).

Jeg synes måske ikke de 8 kostråd (eller 7+1 :wink:) skal erstattes af én sætning, men på den anden side mener jeg den rummer meget af det essentielle.

Tjo, men mener ikke den indeholder en mere korrekt beskrivelse af den optimale kost. Fx er der vel ikke noget grundlag for at anbefale at spise kød, den mangler fisk..., mens den nok er bedre på kulhydrat, men kun efter din forklaring. Så tror jeg mere på en opdateret udgave af madpyramide ala den Hr.Kirchebrandt postede tidligere. En grafisk præsentation kan være meget informativ og bakkes op med yderligere info andetsteds...

Link to comment
Share on other sites

 Share