De nationale kostråd bør laves om


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Tjo, men mener ikke den indeholder en mere korrekt beskrivelse af den optimale kost. Fx er der vel ikke noget grundlag for at anbefale at spise kød, den mangler fisk..., mens den nok er bedre på kulhydrat, men kun efter din forklaring. Så tror jeg mere på en opdateret udgave af madpyramide ala den Hr.Kirchebrandt postede tidligere. En grafisk præsentation kan være meget informativ og bakkes op med yderligere info andetsteds...

Fisk er kød. :smile:

Jeg synes essensen i sætningen er god, og da man har nogle flere ord at boltre sig med i kostrådene kan tingene jo sagtens udbygges.

Noget ala:

- Spis (magert) kød og fisk

- Spis masser af grøntsager, noget frugt, få kornprodukter

- Spis nødder, kerner (og noget med olier måske)

Link to comment
Share on other sites

Noget ala:

- Spis (magert) kød og fisk

- Spis masser af grøntsager, noget frugt, få kornprodukter

- Spis nødder, kerner (og noget med olier måske)

Det er sikkert meget fornuftigt for de fleste, men stadig problematisk.

Hvorfor skal kødet være magert, hvis Z har ret? og fisk må vel gerne være 'fed'

Ved ikke hvorfor du har få kornprodukter, ville tro mange og grove var at foretrække.

Mht. nødder og kerner er der, så vidt jeg husker, stor forskel på deres næringsprofiler. Det kan derfor ikke stå som en generel anbefaling. Er ret sikker på Kims saltede peanuts ikke bør indgå i et sundt måltid.

Fordelen ved din/crossfit model er det øgede fokus på grøntsager, men samlet set mener jeg ikke det er bedre end de nuværende anbefalinger.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert meget fornuftigt for de fleste, men stadig problematisk.

Hvorfor skal kødet være magert, hvis Z har ret? og fisk må vel gerne være 'fed'

Det ved jeg heller ikke om det skal. Derfor røg det i parentes.

Ved ikke hvorfor du har få kornprodukter, ville tro mange og grove var at foretrække.

Anbefalingen (fra Crossfit/Zone) er at den primære kulhydratkilde er grøntsager, dernæst frugt og mindst stivelse. Jeg formoder det der ligger bag er at de førstnævnte i højere grad bidrager med mikronæringsstoffer og måske er der også noget paleo-tankegang inde over i form at vi ikke er supergodt tilpasset til at spise korn, der evolutionsmæssigt er kommet ret sent ind i menneskets kost.

Hvis du anbefaler "mange" kornprodukter, hvad er det så i forhold til?

Og ja, naturligvis grove varianter så vidt muligt.

Mht. nødder og kerner er der, så vidt jeg husker, stor forskel på deres næringsprofiler. Det kan derfor ikke stå som en generel anbefaling. Er ret sikker på Kims saltede peanuts ikke bør indgå i et sundt måltid.

Selvfølgelig skal man ikke tro det er i orden at guffe kims peanuts, men med samme hat på kan fiskeanbefalingen jo tolkes til at fiskepinde er top notch spise.

Med nødder og kerner tænker jeg sådan noget som:

Nødder: mandler, hasselnød, valnød, paranød osv.

Kerner: solsikke, hørfrø osv.

Jeg prøver at tænke højt med idéer der på ingen måde er færdige og forkromede og jeg synes du læser mine forslag meget firkantet og er meget hurtig til at smække i. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver at tænke højt med idéer der på ingen måde er færdige og forkromede og jeg synes du læser mine forslag meget firkantet og er meget hurtig til at smække i. :smile:

Spiller djævlens advokat :devil: , men er nu også meget firkantet i mine holdninger offline, hvis det en trøst :wink:

Jeg synes det er interessant at debatterer emnet og min faglige indsigt rækker ikke til andet end at stille spørgsmål til statements der undrer mig eller hvor det er nødvendigt med yderligere oplysninger for at forstå hvad der ligger bag en kort beskrivelse.

En af grundene til at jeg finder de otte kostråd anvendelige, er at mange unge rent faktisk har rimeligt godt styr på dem. Når jeg underviser i motion og sundhed (1g hhx) er det overraskende mange der har kendskab til rådene og en vis forståelse for hvordan en sund kost ser ud. Det er et godt udgangspunkt for mig i undervisningen, men af større betydning, er naturligvis at man risikerer at gøre rådene for detaljerede og dermed svære at huske, hvis de ændres. Derudover har forskellige mennesker meget forskellige behov, samt formentlig respons og rådene skal gerne tilgodese langt størsteparten.

ed:

Sidst men ikke mindst, skal der være en fornuftig evidens bag anbefalingerne. Dermed bliver det meget svært at anbefale specifikke fødevarer, da de altid indgår som en delmængde af kosten og derved kan 50g mandler være sundt for A, mens de er usunde for B

Edited by kahlua-kalv
Link to comment
Share on other sites

Hvad synes i om Crossfits ultrakorte kost-mantra?

Fødevarerne er stillet i prioriteret rækkefølge og mængderne af de tre kulhydratkilder (grøntsager, frugt og stivelse/kornprodukter) er angivet relativt. Mest grønt, noget frugt, lidt stivelse (og ingen sukker :smile:).

Jeg synes måske ikke de 8 kostråd (eller 7+1 :wink:) skal erstattes af én sætning, men på den anden side mener jeg den rummer meget af det essentielle.

Hvad med; Du skal spise "Det grønne, grove og det, der flygter"?

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I en eksamensaflevering om kost og sundhed i biologi gik jeg ind i problematikken omkring de nationale kostråd (i sær rådet om at holde ens indtag af fedtstoffer lavt)og citerede således din artikel samt linkede til denne i mine fodnoter.

Min biologilærer dumpede mig næsten lol. Han var lodret uenig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Deltager i eftermiddag i en direkte debat mod Fødevarestyrelsen i DR Deadline kl. 17.

Med solskin og WM i bold er det ikke ligefrem prime-time, men det skal nu blive interessant alligevel :smile:

Ved du om det er muligt at se hvis man glippede det, du har vel optaget at du har givet dem røvfuld, så du burde kunne oploade det :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ved du om det er muligt at se hvis man glippede det, du har vel optaget at du har givet dem røvfuld, så du burde kunne oploade det :tongue:

www.dr.dk/tv

Find deadline for i går, torsdag, kl 17. :smile:

I øvrigt nogle meget mærkelige svar fra din "modstander":

1. Giver dig ret, men vil ikke have rådet lavet om.

2. En dybt underlig omgang fortolkningsvrøvl om kulhydrat-rådet "Spis kartofler, ris eller pasta og groft brød – hver dag". Det blev til at det jo kun var det grove brød man skulle spise hver dag, og ikke de tre andre ting, hvilket ifølge hende åbenbart var helt klart, og gik så i øvrigt ikke nærmere ind i kulhydrat-snakken.

Selvfølgelig skal man se på hvordan folk reagere og agere på kostrådene, men det virkede ikke til at hun havde noget problem med at overtræde et at dine mottoer (frit fra huskeren):

"Til ethvert komplekst spørgsmål er et simpelt svar - SOM ER FORKERT"

Link to comment
Share on other sites

Det blev desværre overhovedet ikke den diskussion som jeg havde håbet på. Også lidt træls at studieværten slutter med at konkludere at forbrugerne bliver tabere fordi eksperterne er uenige.

Klippet kan ses her: DR Deadline 17 (vælg 17. maj)

Ja, lidt irriterende at det skal vinkles negativt, men på den anden side er det vel rimelig tæt på sandheden, fordi kostrådene ikke bliver revideret som det ser ud lige nu.

Hvordan er du ellers i dialog med Ernæringsrådet m.fl. om kostrådene - eller det findes så slet ikke mere?

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

 Share