indtil ryggen bliver god igen


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

Hmm, jeg blev desværre i dag overbevist om, at den rygskade jeg fik af at følge en "dum" instruktørs udførsel af squat som jeg ellers selv har udført mange gange uden problemer - enda til failure, IKKE forsvinder af sig selv; hvis den da overhovedet forsvinder :o . Jeg har nu døjet med den i over to måneder, og bedst som den er på retur, ja så vågner den op igen.

Indtil jeg får tid hos lægen og derefter hos kiroprakter eller fys - måske skal jeg også spare op først, hvis det er dyrt, hvad bør jeg så foretage rent fysisk? Med til historien hører, at den nærmeste fremtid skal bruges til at smide de 5 kilo, som jeg har taget på indenfor de sidste 15 måneder - juleflæsket ER væk.

1) blive bag computeren og TV-skærmen :chicken: og afvente situationen

2) lægge så meget energi i spinningcyklen som muligt. Under spinning mærker jeg intet til ryggen (hverken siddende eller stående) undtaget når mit lille stopur falder ned fra styret og skal samles op fra gulvet af dovne mig, som bliver hængende i pedalerne imens :teachingfinger:

3) spinne og derudover vægttræne hvad der kan trænes uden jeg mærker noget til ryggen. :pullup: Hvad jeg med sikkerhed kan lave er diverse kropshævninger, bænkpres og brystmaskiner, alt i skulder samt lægtræning. Muligvis også benspark og liggende lårcurl. Mave og lænd bliver højest blide øvelser fra gulv. DL og squat er totalt udelukket. Det bliver jo en noget skævt fordelt vægttræning; men det er dog træning.

:confused2:

Link to comment
Share on other sites

nr.3

Men, hvis du kan udføre den _uden_ smerte, så lav massere af de gulvøvelser til ryggen (kan du lave hyper-extentions?) ... jeg har selv haft/har en skadet ryg, og det var stort set status quo, indtil jeg aktiv begyndte, stille og roligt(pr opfordring fra Jøgge her på boardet!), at genoptræne den med ganske alm, lette, rygøvelser.. nu er den ikke perfekt, men i stærk bedring

Link to comment
Share on other sites

Vær opmærksom på, at smerter i led forårsaget af spinning ikke behøver melde sig med det samme, men sagtens kan vise sig timer efter, du har trænet. Eller næste dag. Måske er der en sammenhæng mellem spinning og dine smerter. Erfaringsmæssigt er spinning ryg-belastende.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Takker for de indkomne svar.

Hyperextensions - det er den, hvor man ligger på maven og løfter overkroppen fri af gulvet, ikke? Så er det lige præcis den jeg laver herhjemme.

Spinning giver - åbenbart sjovt nok - ingen problemer og heller ikke på sigt. I juledagene var jeg på cyklen stort set hver dag for at undgå at julemaden skulle sætte sig på maven og netop i juledagene troede jeg at rygproblemet var overstået, da jeg intet overhovedet mærkede til det. Det er desværre vendt stille og roligt tilbage efter nytår.

I øvrigt nogen der kender prisniveauet hos hhv. en kiroprakter og fysioterapeut?

Link to comment
Share on other sites

Med henvisning fra lægen skulle udgiften til fys være til at overkomme.. (Der gives så vidt jeg ved ikke tilskud til kiropraktik)

Selvom man ikke behøver henvisning til kiropraktor, gives der alligevel tilskud fra sygesikringen på ligefod med fysioterapi. Jeg vil dog ud fra egne erfaringer klart anbefale at gå til Fys idet det er min opfattelse af at en kiropraktor mange gange fejlagtigt tror at de bare løser problemerne på mirakuløs vis ved kun at manipulere/knække leddende uden at give instrukser om decideret genoptræning.

her et eks. på prisniveauet hos en kiropraktor:

.........Sikredes andel / Sygesikring andel

1. gang tillæg 270,- / 99,-

+ behandling 134,- / 50,-

udeblivelseshonorar ;) 100,- / 0,-

(i prisen er ikke inkluderet evt. røntgenbilleder mm)

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg var i går inde hos vores massør. Han kunne snildt mærke hvor problemet var. Der.......der............der er også noget her..........og lidt her. Han fablede om noget iskias der var i klemme. Og i dag er jeg fuldstænding mørbanket som om jeg har blå mærker på begger sider af rygraden. Har tider to gange i næste uge og jeg går ud fra at flere følger.

Efter lidt stilstand pga. søvnmangel er jeg i gang med forslag 3 - trænede 45 minutter mens jeg ventede på toget efter arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share