Kan man cutte og gaine på samme tid?


Torso
 Share

Recommended Posts

Jeg træner regelmæssigt 3 x 35 min fullbody styrke om ugen (startede for ca 9 mdr siden).

Mit problem er dog at jeg er normalvægtig hvad BMI angår (22), men har en ubehagelig høj fedtprocent (23% målt målt på DEXA scanner).

Så i den idelle verden vil jeg gerne gaine (en smule) muskelmasse men samtidig cutte noget fedt (og undgå at BMI rasler for langt ned)

Det bringer mig til spørgsmålet: Kan det lade sig gøre at fx køre energioverskud de dage jeg træner styrke, og så køre energi underskud de jeg dage laver cardio (2-3 dage i ugen forskudt fra styrketræning).

Giver det nogen mening, eller vil det være skønne spildte kræfter??

(NB. Sommer 2010 er er stort mål, så jeg har umiddelbart 3 måneder at gøre godt med)

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner regelmæssigt 3 x 35 min fullbody styrke om ugen (startede for ca 9 mdr siden).

Mit problem er dog at jeg er normalvægtig hvad BMI angår (22), men har en ubehagelig høj fedtprocent (23% målt målt på DEXA scanner).

Så i den idelle verden vil jeg gerne gaine (en smule) muskelmasse men samtidig cutte noget fedt (og undgå at BMI rasler for langt ned)

Det bringer mig til spørgsmålet: Kan det lade sig gøre at fx køre energioverskud de dage jeg træner styrke, og så køre energi underskud de jeg dage laver cardio (2-3 dage i ugen forskudt fra styrketræning).

Giver det nogen mening, eller vil det være skønne spildte kræfter??

(NB. Sommer 2010 er er stort mål, så jeg har umiddelbart 3 måneder at gøre godt med)

Dit træningsprogram? Hvad er dine workset på? Carb cycling er muligvis interessant for dig. BMI er ligegyldigt.

Link to comment
Share on other sites

Det bringer mig til spørgsmålet: Kan det lade sig gøre at fx køre energioverskud de dage jeg træner styrke, og så køre energi underskud de jeg dage laver cardio (2-3 dage i ugen forskudt fra styrketræning).

Giver det nogen mening, eller vil det være skønne spildte kræfter??

Ja, det kan man groft sagt godt, hvor resultatet naturligvis vil afhænge meget af udgangspunkt og hvor optimal din tilgang er til kost og træning.

Kroppen kommer igennem flere overskud/underskuds-perioder i løbet af dagen som følge af fødeindtag og aktivitet, og hvis ellers disse er afstemt fornuftigt vil kroppen kunne netto opbygge muskelmasse.

Så opbygning/nedbrydning sker ikke præcis samtidig, dvs i samme øjeblik, men samtidigt nok til vores behov kan man sige.

Det er heller ikke givet at den tilgang vil være bedre frem for en mere opdelt bulk/cut periode. Man kan i hvert fald argumentere at det er sværere at styre, når man ikke nødvendigvis har nogen vægtændring.

Det ville være lidt utroligt hvis træning slet ingen effekt havde blot fordi du ikke var i et generelt overskud eller underskud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører 3 sæt af 10-12 gentagelser af

Squat

Baglår

Bryst

Rows

Mave

Lænd

Skulderpres

Dertil lidt blandet:

Biceps

Triceps

Læg

Har tænkt at cardio skal være løb 2 gange i ugen (~7km) samt cykling 1 gang (ca 1 time)

I øvrigt 33 år, 174cm og 67kg (og tydeligvis et tyndfedt korpus :cool: )

Link to comment
Share on other sites

Enig med de andre. Med godt afstemte næringsmængder skulle det nok kunne lade sig gøre at øge din muskelstørrelse uden at din vægt ændrer sig.

DEXA skanninger er ikke nøjagtige til bestemmelser af fedtprocenter. De rammer generelt tæt på, men afvigelserne kan sagtens være på over 4 %, selvom de fleste får en måling inden for +/-4%.

vh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører 3 sæt af 10-12 gentagelser af

Squat

Baglår

Bryst

Rows

Mave

Lænd

Skulderpres

Dertil lidt blandet:

Biceps

Triceps

Læg

Har tænkt at cardio skal være løb 2 gange i ugen (~7km) samt cykling 1 gang (ca 1 time)

I øvrigt 33 år, 174cm og 67kg (og tydeligvis et tyndfedt korpus :cool: )

Overvej starting strenght. Startingstrenght.com (hvis jeg kan stave)

"carb cycling" må du lige selv google :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vi vil alle sammen gerne øge muskelmasse OG tabe fedt - det er jo det helt optimale. Som de andre også er inde på, kan det sagtens lade sig gøre. Normalt siger man at man opbygger muskelmasse over en periode (eks 2 måneder) og cutter derefter fx 1 måned.

Men princippet er det samme om du gør det fra dag til dig.

Som MaxPower skriver, kommer din krop ind i overskuds- og underskudsfaser i løbet af dagen.

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med Carb Cycling vil man så ikke opleve et voldsomt energiunderskud de dage man ikke indtager stive kulhydrater da det både omfatter at man hverken må indtage brød, ris, pasta og kartofler.. Kan ikke se hvad ens kost de dage så bør bestå af? udelukkende kød og salat eller?

Du har ikke læst nok om det. Jeg får blandt andet havregryn på low carb dage...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share