Kvalitet vs. kvantitet


troels KI
 Share

Recommended Posts

Kom op og diskutere med nogen bekendte idag om hvorvidt din træning skal indeholde kvalitet eller kvantitet. Jeg mente (På baggrund af de mange træningsprogrammer og artikler jeg har læst om emnet) at et træningsprogram primært skulle bestå af ture hvor du gav dig 60%. De mente derimod at kvantitets turene skulle løbes med 90% af maks.

Nu ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal tro på, da jeg mener jeg har grund til at tro på begge dele. De ved vel hvad der har virket bedst for dem, og går ud fra at det der virker bedst også virker bedst for mig. Men samtidig virker det bare underligt hvis de reagerer bedre på et program med mere kvalitet, end det de fleste programmer er bygget op af.

Så hvad siger i? Er det mig der har misforstået noget, er det dem, eller er det muligt at begge mine bekndte har reageret bedst på hård træning, selvom det ikke er normalt?

Lidt rodet skrevet, men jeg tror alle fik fat i pointen :smile:

Edited by troels KI
Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo ikke helt så simpelt. Det afhænger jo ganske meget af hvilken distance du søger at forbedre. Nu kan jeg læse i din log at du gerne vil under 19 min. på 5 km? Så mener jeg helt sikkert at din træning mest bør bestå af ture et godt stykke over 60 % samt intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt ret i at mit spørgsmål er meget forenklet, og jeg ved godt at det er lidt mere komplekst end som så.

Jeg har godt nok aldrig hørt det med at intensiteten bør være højere, alt efter dit mål, men det kunne da godt være at jeg skulle til at gøre det sådan.

Er nu stadig snotforvirret, for hvis jeg sætter intensiteten så meget op, så vil min træning udelukkende bestå af intervaller og tempoture. Er det nu en god ide?

Link to comment
Share on other sites

Du har helt ret i at mit spørgsmål er meget forenklet, og jeg ved godt at det er lidt mere komplekst end som så.

Jeg har godt nok aldrig hørt det med at intensiteten bør være højere, alt efter dit mål, men det kunne da godt være at jeg skulle til at gøre det sådan.

Er nu stadig snotforvirret, for hvis jeg sætter intensiteten så meget op, så vil min træning udelukkende bestå af intervaller og tempoture. Er det nu en god ide?

Det vil jeg nu ikke mene.

Jo der skal en større del i den højere ende af intensitets skalaen, men vil helt klart også mene at langsomme km er rigtig gavnlige, dels som aktiv restitution, men også for at få km antallet op pr uge, det samlede km antal giver jo også en del på formen.

Link to comment
Share on other sites

I stedet for at følge samme program uge efter uge kunne du jo f.eks. tage 3 uger med stigende intensitet/volume inden en decideret restitutionsuge. Aktiv restitution som gåture, joggeture, cykelture, massage, foam-rulning og kontrast bade er også en mulighed når 24 timer i døgnet ikke er nok længere.

Link to comment
Share on other sites

Kom op og diskutere med min bror og min far idag om hvorvidt din træning skal indeholde kvalitet eller kvantitet. Jeg mente (På baggrund af de mange træningsprogrammer og artikler jeg har læst om emnet) at et træningsprogram primært skulle bestå af ture hvor du gav dig 60%. Min far og min bror derimod mente at kvantitets turene skulle løbes med 90% agf maks.

Hvis kvantitetsturer er på 90%, hvad skal kvalitetsturer så ligge på :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis kvantitetsturer er på 90%, hvad skal kvalitetsturer så ligge på :blink:

Tjaah i virkeligheden mener de vel bare at man skal undgå kvantitet. Men de mener at de langsommeste ture bør ligge på 90%, mens de hurtigste er udført i form af intervaller. Nok lidt groft at kalde 90% for kvantitet, men det skulle nu bare foreståes som at de menste at de skulle være de emst kvantitive ture.

Link to comment
Share on other sites

Tjaah i virkeligheden mener de vel bare at man skal undgå kvantitet. Men de mener at de langsommeste ture bør ligge på 90%, mens de hurtigste er udført i form af intervaller. Nok lidt groft at kalde 90% for kvantitet, men det skulle nu bare foreståes som at de menste at de skulle være de emst kvantitive ture.

Så tror jeg ærlig talt ikke du skal lytte til dem. Der er ikke meget i dit referat der tyder på at de ved noget særligt om løbetræning.

Hvis du poster dit program, kan du få lidt feedback her i tråden.

Iøvrigt er det jo også lidt interessant hvad dine %-angivelser refererer til... Maks. hastighed, steady state, makspuls eller noget helt andet...

Link to comment
Share on other sites

Så tror jeg ærlig talt ikke du skal lytte til dem. Der er ikke meget i dit referat der tyder på at de ved noget særligt om løbetræning.

Hvis du poster dit program, kan du få lidt feedback her i tråden.

Iøvrigt er det jo også lidt interessant hvad dine %-angivelser refererer til... Maks. hastighed, steady state, makspuls eller noget helt andet...

Mine %'er er procent af maksimal ydeevne over den give distance.

Jeg poster med glæde mit program, desværre er jeg ikke særlig god til alt der har med IT at gøre, så det bliver ikke som et link, men en post for sig selv, som jeg laver et indlæg om lige om 2 sekunder.

Edited by troels KI
Link to comment
Share on other sites

Som lovet: Programmet er fra Marathon-sports hjemmeside, med nogle modifikationer i pas 1 og 3, så de passer til min rute i km antal. Pas 1 og 3 er 5 km program 2, mens pas 2 er fra 5 km program 3.

Uge 1. Trænings pas 2. Trænings pas 3. Trænings pas

1 6 km Interval:4x800mPause: 3 min. 6 km

2 9 km I:5x600mPause: 2 min. 6 km

3 9 km I: 4x1000mPause 3 min. 6 km

4 9 km I: 6x600mPause: 2 min. 6 km

5 9 km I:5x800mPause: 2 min. 6 km

6 9 km I: 4x1000mPause 3 min 6 km

7 9 km I:8x500mPause: 2 min. 6 km

8 9 km I:5x1000mPause: 3 min. 6 km

9 9 km I: 5x800mPause: 3 min. 6 km

10 9 km I: 7x600mPause: 2 min 6 km

11 9 km I: 3x1000m+3x800mPause 3 min. 6 km

12 9 km I:8x500mPause: 2 min. 6 km

13 9 km I: 5x1000mPause 3 min 6 km

14 6 km I: 10x400mPause: 1 min 6 km

15 6 km I: 2x1600mPause: 5 min. 6 km

Jeg beklager den ulidelige måde programmet kom op på, men jeg kan altså ikke finde ud af at gøre det ordenligt.

Link to comment
Share on other sites

Der er lidt "sjovt" at din far der elles burde være af den gamle skole ikke er tro mod mange km princippet.Hvis man ser tilbage på en mand som Allan Zachariasen der vel kan betegnes som en danmarks bedste løbere gennem tiderne var jo stor tilhænger af de mange km . Men før omtalte Zachariasen har altså pr. marathon der hedder 2.11. Så vidt jeg kan forstå satser du mest på 5´eren de var Zachariasen nede og løbe 13.42 som pr. Hans træning op til 5 km løb indeholdte dog flere interval / tempopas end marathon træningen dog stadig på en bund af mange km. Så min konklusion må være at her som så mange andre steder i livet gælder den gyldne middelvej . dejligt kønsløst svar :laugh: Håber du dog kan bruge et til noget.

Link to comment
Share on other sites

Som lovet: Programmet er fra Marathon-sports hjemmeside, med nogle modifikationer i pas 1 og 3, så de passer til min rute i km antal. Pas 1 og 3 er 5 km program 2, mens pas 2 er fra 5 km program 3.

Uge 1. Trænings pas 2. Trænings pas 3. Trænings pas

1 6 km Interval:4x800mPause: 3 min. 6 km

2 9 km I:5x600mPause: 2 min. 6 km

3 9 km I: 4x1000mPause 3 min. 6 km

4 9 km I: 6x600mPause: 2 min. 6 km

5 9 km I:5x800mPause: 2 min. 6 km

6 9 km I: 4x1000mPause 3 min 6 km

7 9 km I:8x500mPause: 2 min. 6 km

8 9 km I:5x1000mPause: 3 min. 6 km

9 9 km I: 5x800mPause: 3 min. 6 km

10 9 km I: 7x600mPause: 2 min 6 km

11 9 km I: 3x1000m+3x800mPause 3 min. 6 km

12 9 km I:8x500mPause: 2 min. 6 km

13 9 km I: 5x1000mPause 3 min 6 km

14 6 km I: 10x400mPause: 1 min 6 km

15 6 km I: 2x1600mPause: 5 min. 6 km

Jeg beklager den ulidelige måde programmet kom op på, men jeg kan altså ikke finde ud af at gøre det ordenligt.

Det står fint, når man quoter :tongue:

Synes det ser ok ud. Går udfra den lange tur er relativ langsom, intervallerne tæt på maks. og tempo turen omkring de famøse 90%.

Link to comment
Share on other sites

Kahlua-kalv: Jeg beklager hvis min formulering i tidligere indlæg ikke har været skarp nok, men jeg er rigtig glad for at du kan hjælpe. Altså de 9 km skal være langsomme (ca. 60%?), og de 6 skal være 90% - er det rigtigt forstået?

Jeg er glad for at du kunne tyde programmet :laugh:

Edited by troels KI
Link to comment
Share on other sites

Kahlua-kalv: Jeg beklager hvis min formulering i tidligere indlæg ikke har været skarp nok, men jeg er rigtig glad for at du kan hjælpe. Altså de 9 km skal være langsomme (ca. 60%?), og de 6 skal være 90% - er det rigtigt forstået?

Nej, ikke helt. Tempoet på din 6k tur er sikkert fint, men det holder ikke på 9'eren. Vil tro du kan løbe den omkring 36min i konkurrence (eller det er nemmere at regne udfra...), så ville 60% give omkring 57min eller 6.20 pr km. Det er alt for langsomt. Du skal nok nærmere løbe i et roligt tempo omkring 4.40-5.00 afhængig af dagsform, vejrforhold osv.

Hvis 60% skal indgå på nogen meningsfuld måde, må det referere til forholdet mellem antal km af høj og lav intensitet. Der er en ratio på 60/40 nok ikke helt skæv for mange motionister. Der er mange IMO der ikke løber med tilstrækkelig høj intensitet og dermed står i stampe (særligt kvinder).

Link to comment
Share on other sites

Nej, ikke helt. Tempoet på din 6k tur er sikkert fint, men det holder ikke på 9'eren. Vil tro du kan løbe den omkring 36min i konkurrence (eller det er nemmere at regne udfra...), så ville 60% give omkring 57min eller 6.20 pr km. Det er alt for langsomt. Du skal nok nærmere løbe i et roligt tempo omkring 4.40-5.00 afhængig af dagsform, vejrforhold osv.

Hvis 60% skal indgå på nogen meningsfuld måde, må det referere til forholdet mellem antal km af høj og lav intensitet. Der er en ratio på 60/40 nok ikke helt skæv for mange motionister. Der er mange IMO der ikke løber med tilstrækkelig høj intensitet og dermed står i stampe (særligt kvinder).

Hov undskyld, jeg skrev forkert. Mit tempo på de 6 km er ca 60%, men jeg holder det samme tempo (5:00/Km), uanset hvor langt jeg skal løbe.

Link to comment
Share on other sites

Hov undskyld, jeg skrev forkert. Mit tempo på de 6 km er ca 60%, men jeg holder det samme tempo (5:00/Km), uanset hvor langt jeg skal løbe.

Prøv lige at stil det regnestykke op... Det kan sku ikke passe :blink:

5min/km kan ikke være 60% af din hastighed, medmindre du er en temmelig habil eliteløber - hvilket der ikke er noget der tyder på :cool:

Nå det er sagt er det for langsomt på den korte tempotur, mens det passer ok til din mellemlange (9km). Jeg tror du har misforstået noget mht. din anvendelse af % i træningsplanlægningen. Måske far alligevel har en pointe :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Prøv lige at stil det regnestykke op... Det kan sku ikke passe :blink:

5min/km kan ikke være 60% af din hastighed, medmindre du er en temmelig habil eliteløber - hvilket der ikke er noget der tyder på :cool:

Nå det er sagt er det for langsomt på den korte tempotur, mens det passer ok til din mellemlange (9km). Jeg tror du har misforstået noget mht. din anvendelse af % i træningsplanlægningen. Måske far alligevel har en pointe :tongue:

Nej, jeg siger heller ikke at det er 60%, jeg skrev en fejl i min første kommentar. Når jeg løber langsomt, så ligger tempoet uanset distance på ca. 5:00/Km. Det er så kun på den korte tur at der er 60%, mens at det på det lange tur er et stykke længere oppe.

Der jeg fandt træningsplanen på nettet, stod der ikke noget om procenter, bare at man skulle tag det stille og roligt. Det er så bare mig selv der sidenhen, i den tråd har rodet rundt i nogle procent anigvelser :tongue: Men hvis tempoet skal højere op på den korte tur, så gør jeg da bare det. No problemo.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg siger heller ikke at det er 60%, jeg skrev en fejl i min første kommentar.

ok

Når jeg løber langsomt, så ligger tempoet uanset distance på ca. 5:00/Km. Det er så kun på den korte tur at der er 60%, mens at det på det lange tur er et stykke længere oppe.

Men det giver ingen mening at anvende de % her.

Der jeg fandt træningsplanen på nettet, stod der ikke noget om procenter, bare at man skulle tag det stille og roligt.

Det virker mere logisk, omend jeg ville forvente 1*rolig, 1*interval og 1*tempo på tre træninger. Hvis du føler det bliver for anstrengende kan du jo løbe langsomt på den korte tur hver anden uge

Men hvis tempoet skal højere op på den korte tur, så gør jeg da bare det. No problemo.

Det vil give et større udbytte, men øger selvfølgelig også skaderisikoen lidt.

Held og lykke med målsætningen :smile: Jeg satser også på at løbe under 20min på 5k i år :devil:

Link to comment
Share on other sites

Hej Kahlua-kalv, tak for dine svar.

Jeg beklager at jeg har rodet lidt rundt i nogle procent angivelser, men det gik da.

Jeg får nok brug for alt held og lykke jeg kan få, da målsætningen måske er lidt dristigt sat, og ligeledes sat før jeg gik totalt i stå her i vinteren. Men når jeg det ikke så bliver jeg da ikke super skuffet, ihvetrfald ikke hvis jeg kommer under 20 min.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share