Hvordan kan jeg blive en hurtigere fodbold spiller ?


Recommended Posts

Hej alle sammen :)

Jeg er en dreng på 14år som går meget op i fodbold, jeg har den bedste kondition på mit hold. Men jeg vil gerne blive endnu hurtigere på en sprint så jeg kan blive endnu farligere i det offensive og defensive.

Jeg spiller højre back og løber meget med frem og tilbage og er rigtig god teknisk, så jeg vil bare høre om der er nogen der kan give mig nogen råd evt. træningsprogram til at blive hurtigere :)

Hilsen Drengen med drømmen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Med redskaber mener jeg fx. vægte, hække, osv.

Lav nogle sprintintervaller, gerne nogle der minder meget om kampsituation. Fx. små hurtige 10 meter intervaller (accelaretionstræning), 30 meter spurter, og så noget der ligger lidt over der, som fx. 100 meter. Sørg for at hav god pause mellem intervallerne for det meste, selvom du en gang imellem gerne må tage en kort pause, for at kunne klare mange intervaller i træk.

Træn derudover plyometriske øvelser som nævnt i artiklen, og øv dig på Pistol Squat.

Der findes sikkert mange flere tilgangsmåder og varianter, men med det her går du ihvertfald ikke helt galt i byen.

Link to comment
Share on other sites

Med redskaber mener jeg fx. vægte, hække, osv.

Lav nogle sprintintervaller, gerne nogle der minder meget om kampsituation. Fx. små hurtige 10 meter intervaller (accelaretionstræning), 30 meter spurter, og så noget der ligger lidt over der, som fx. 100 meter. Sørg for at hav god pause mellem intervallerne for det meste, selvom du en gang imellem gerne må tage en kort pause, for at kunne klare mange intervaller i træk.

Træn derudover plyometriske øvelser som nævnt i artiklen, og øv dig på Pistol Squat.

Der findes sikkert mange flere tilgangsmåder og varianter, men med det her går du ihvertfald ikke helt galt i byen.

Okay tak for rådene :)

Hvis jeg gør det her en eller to gange om ugen hvor langt tid tror du så det tager før jeg er blevet hurtigere :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sikke noget pjat. Det med at man skulle stoppe med at vokse af træning er en myte, det ligger der artikler om på en del træningssites, bl.a. MOL. Hvis vægttræning nu alligevel skulle gøre at man stopper med at vokse, hvorfor skulle det så kun ske ved bodybuilding, og ikke styrketræning? Det burde nærmere være omvendt, da teorien går på at nogle skiver du har i håndledet bliver revet over, og det burde de potentielt nærmere gøre ved tung vægttræning. Men igen er det fuldstændigt ligegyldigt hvad de "potentielt burde gøre", da der ikke er noget om snakken.

Desuden er der jo ikke en verden til forskel på at være 14 eller 15, chancerne for at være udvokset er nogenlunde de samme.

Jeg ved heller ikke hvor du har læst at han gerne vil være stor og pumpet.

Link to comment
Share on other sites

Pumpe og styrketræning er jo ikke det samme! Du kan jo godtstyrketræne uden der sker noget, men hvis du begynder at pumpe, skal du bruge meget mere protein. Det er jo nok derfor bodybuildere, spiser kød, tun, fisk, æg og sådan noget med meget protein, f.eks proteinpulver eller proteinbarer. Hvis ikke man får nok protein, hvis man pumper så mister man den protein man skulle have brugt til at vokse i højden.Når man pumper, få gentagelser mange kilo. Når man styrketræner, mange gentagelser, få kilo.

Drengen med drømmen kan derfor godt styrketræne (få kilo mange gentagelser) hans ben lidt, samtidig med han løber intervaller og måske får anskaffet sig en stige.

Det er mit bedste bud på hurtighed?

OMG :laugh:

Link to comment
Share on other sites

i forhold til hvor biologisk udviklet du er "drengen med drømmen", kan det variere helt enormt meget i din alder. Det er svært at sige om disse "epifyseskiver" i dine knogler er fuldt ud vokset sammen. Og betydningen for om de er eller ej er jo som før nævnt også noget tvivlsom.

Jeg vil dog erklære mig enig i at stigetræning vil være en fremragende træningsmåde for dit vedkommende. Det giver bedre koordination af fødderne og god balance i højt tempo.

Jeg synes du bør kombinere dette med korte sprintintervaller, som nævnt 10, 20 og 30 meter, hvor du giver dig fuldt ud. Kan være en idé at have en jævnbyrdig kammerat at træne med så der kan gå lidt konkurrence i det, hvilket kan fremme motivationen lidt. Sørg for at holde pauser indimellem, da fokus ikke ligger på puls og kredsløb, men eksplosivitet. Eftersom du er back, synes jeg også det kunne være relevant at træne baglæns sprint samt baglæns løb med vendinger.

Af styrketræningsøvelser vil jeg fremhæve jump squat, som også kan udføres som plyometrisk træning. Synes dog ikke man behøver gå helt så langt ned i knæ som ham i videoen.

Læg mærke til teknikken med strakt ryg samt lige linie fra tå til knæ til hofte.

det vigtigste i forhold til hurtighed er: korte intervaller (2-10 sek) med maximal hastighed + relativt lange pauser (ca. 10 gange så lang som arbejdsperioden), så du ikke går død pga. syre i benerne. 2-10 gentagelser. Dette er principperne for hurtighedstræning.

Der er også nogle arndre begreber i forhold til dette: hurtighed/udholdenhedstræning med fokus på enten produktion (evne til at udvikle kraft og bortskaffe træthedsstoffer i muskler) eller tolerance (evne til at arbejde på trods af mange træthedsstoffer i musklerne).

Hvis du gerne vil vide mere, må du sige til. Blot for at give en idé om at du kan få forskellige resultater ud af din træning hvis du målretter den specifikt.

god fornøjelse

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Ok, det er altså noget du selv har fundet på.

I håndledene sidder der såkaldte epifyseskiver, som står for din vækst. Du kan bl.a. for lavet en eller anden måling mht. de skiver, for at se hvor meget endnu du vokser. Teorien - og idag myten - går på at ved vægttræning, skulle de epifyseskiver bliver evet over, og derfor stoppe din vækst. Desværre har den brede offentlighed ikke fundet ud af at det er en myte, g der findes derfor et mantra der hedder "kun med egen kropsvægt". Som sagt er det udelukkende en myte, og derfor kan drengen med drømmen fint vægttræne.

Det var så den teori der skulle være blevet aflivet - nu til din selvopfundne teori.

Du har ret i at der er forskel på bodybuilding og styrketræning, men du ved åbenbart ikke hvad forskellen er. Når du bliver stærkere, skyldes det ikke så meget dine muskler, men tilpasninger i dit Central Nervesystem (CNS) - disse tilpasninger bliver også kaldt for neurale tilpasninger. En grov regel er at for at blive stærkere må du max. løfte vægten 5 gange. Selvfølgelig bliver su også stærkere af at løfte den yderligere gange, dette er blot en tommelfingerregel, for at give en ide om hvad det kræver at blive stærkere. Kendetegnene for styrketræning er derfor få gentagelser, og høj vægt.

Som sagt hænger muskler og styrke ikke sammen, og derfor skal du træne på en anden måde for at blive større. Der findes dog mange beviser, og fornuftige programmer, bygget op om at man kan godt kan blive stor af at lave det der normalt kategoriseres som styrketræning, men det findes der en del artikler om på Bodybuilding.dk, bl.a. deres artikel om WSB og Doug Hepburn.

Ligesom der i styrketræning findes en grov regel for rep range, så gør det sig også gældende i bodybuilding. Her siges det normalt at du skal løfte en vægt 6-15 gange, hvor 8 gange - og 3 sæt - må siges at være den mest populære.

En ting der IKKE gør sig gældende for bodybuilding, er lav vægt. Selvfølgelig bliver vægten lavere, eftersom du skal løft vægten flere gange, men det skal stadig være hårdt.

Altså er kendetegnene:

Styrketræning: Få gentagelser (1-5)

Bodybuilding: Medium gentagelser (6-15)

Udholdenhed: Mange gentagelser (15+)

Udholdenhed kan ikke oversættes til god kondition, men fx. hvor mange armbøjninger du kan tage.

For at gå videre til det du siger om protein, så er der absolut intet hold i det du siger, og teorien har aldrig eksisteret før du skrev den.

Det er rigtigt at protein spiller en meget afgørende rolle i muskelopbygning, og du skal mindst have 2 gram protein pr. kg kropsvægt. Men, men, men, man skal ikke bruge protein for at vokse. Selvfølgelig er det en del af en sund livsstil, hvad enten du træner eller ej, men som sagt afhænger højden af dine epifyseskiver.

Jeg håber ikke at jeg behøver skrive mere, da dine teorier er helt ude i hampen, og jeg ærligt talt synes du bør undersøge det lidt, før du poster.

Og til Troels kl pas dig selv, og svar drengen istedet for at kommentere negativt på andres svar :)

Du skal på ingen måde opfatte min kommentar som en fornærmelse, men vi befinder os på et online board, og derfor har jeg ret til at påpege når du siger noget der er forkert. Jeg mener også at jeg hjælper ham, når jeg afviser en myte du bringer på banen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt ned mener du da at man bør gå?

For ikke at lyde for kritisk, vil jeg lige pointere at jeg ellers enig med dig i alle de andre råd du giver :smile:

Jeg tror mine tanker omkring video posten er, at der for mig at se går en hel del "forspændingsenergi" til spilde ved at gå så langt ned i knæ. I forhold til det plyometriske, må formålet være, at lagre noget "gratis" energi i sener og bindevæv ved at udnytte den myotatiske refleks. Tror jeg vil instruere i at komme lidt under "vandret" for dog stadig at det kan kaldes et squat.

Vind

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej alle sammen :)

Jeg er en dreng på 14år som går meget op i fodbold, jeg har den bedste kondition på mit hold. Men jeg vil gerne blive endnu hurtigere på en sprint så jeg kan blive endnu farligere i det offensive og defensive.

Jeg spiller højre back og løber meget med frem og tilbage og er rigtig god teknisk, så jeg vil bare høre om der er nogen der kan give mig nogen råd evt. træningsprogram til at blive hurtigere :)

Hilsen Drengen med drømmen :smile:

Så er vi 2, men jeg er bare angriber og min kondi er ikke så god Edited by Triple Joy
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

CB, obs på dato!

Ronni, spil så meget fodbold som muligt. Hvis du har tid ved siden af kan du løbe nogle 15-30 meter springs med nogle minutters pause imellem.

Jeg håbede sådan at få responsen 'du kan ikke bruge hvad "en ven" mener til en skid, med mindre din kammerat fx er Incognito', da det netop var ham der sagde det ha ha

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share