Hjælp til fodboldspiller i u17- div


stjerne
 Share

Recommended Posts

Hej :)

Vores sæson er nu kommet igang og vi har spillet 2 kampe.

Til min store frygt opdager jeg, at jeg måske skulle have givet den lidt mere gas under vinter træningen. Jeg gik simpelthen død efter 15 min!!

Jeg føler mig rigtig rigtig! træt til træning og efter træning. og går død rigtig hurtigt.

Jeg synes dog selv, at jeg træner rigeligt! vores uge program ser således ud:

Mandag - 5 km løb ( løber jeg som regl på en 22 min) der efter squat, og eksplosive squat og til sidst bænk.

Tirsdag - normal fodbold træning med interval spil til sidst.

Onsdag - samme som tirsdag - lidt mere teknisk.

torsdag - fri ( selv træner i fitness overkrop)

fredag - taktisk træning. afslappende.

lørdag - kamp

søndag - fri.

Holdet har en kostvejleder tilknyttet så min kost er lige som den skal være. Er kommet op på 6 måltider om dagen.

plejer gerne at få 9 timers søvn, så det burde også være som det skal.

jeg strækker ud hver aften.

Mit spørgsmål er så? hvorfor f***** er jeg i så dårlig form? hvorfor går jeg død så hurtigt i kampene? og til træning?

bare jeg går op af en trappe bliver jeg forpustet!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv haft erfaring med at selv om jeg løb hurtigt når der skulle løbes kontinuerligt, som fx. 3 km, så gik jeg også hurtigt død i en håndboldkamp. Jeg begyndte så at træne intervaller i sommeren 2008 - dengang var jeg 13. På det tidspunkt var jeg helt sindsyg ringe til det, og efter måske 4 spurter kunne jeg virkelig ikke løbe hurtigt mere. Så begyndte sæsonen igen, og jeg var stadig lige så dårlig. I sommeren 2009 begyndte jeg så at tage intervaltræning rigtigt seriøst, og efter den sommer kunne jeg lave interval nærmest uafbrudt i 35 min. Træningen bestod fx. af 10x120 meter hveranden dag, og så en kontinuerlig tr hver anden dag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv haft erfaring med at selv om jeg løb hurtigt når der skulle løbes kontinuerligt, som fx. 3 km, så gik jeg også hurtigt død i en håndboldkamp. Jeg begyndte så at træne intervaller i sommeren 2008 - dengang var jeg 13. På det tidspunkt var jeg helt sindsyg ringe til det, og efter måske 4 spurter kunne jeg virkelig ikke løbe hurtigt mere. Så begyndte sæsonen igen, og jeg var stadig lige så dårlig. I sommeren 2009 begyndte jeg så at tage intervaltræning rigtigt seriøst, og efter den sommer kunne jeg lave interval nærmest uafbrudt i 35 min. Træningen bestod fx. af 10x120 meter hveranden dag, og så en kontinuerlig tr hver anden dag.

vi laver også tit interval løb til træning, og der er jeg bare en af dem der løber hurtigtst?

og når vi laver 10*10 løbe ( 10 løb tværs over banen, hvor man har 10 sek.) der er jeg blandt de 5 bedste?

Link to comment
Share on other sites

vi laver også tit interval løb til træning, og der er jeg bare en af dem der løber hurtigtst?

og når vi laver 10*10 løbe ( 10 løb tværs over banen, hvor man har 10 sek.) der er jeg blandt de 5 bedste?

Men er du det på alle runderne, eller kun på de første par stykker?

Link to comment
Share on other sites

altså det er da klart, at man løber hurtigtst i starten :D men jeg ligger fint i toppen på alle runderne.

Ja det er klart at det går hurtigst i starten og sådan skal det også være. Men hvis du er i toppen i kamplignende situation, så kan det vel ikke være konditionen der er problemet, medmindre at alle går meget hurtigt død, hvilket jeg tvivler stærkt på.

Det lyder som om at det bare er et tilfælde. Måske det har været nogle fysisk hårde kampe? Eller måske du har været lidt uheldig med din løbeøkonomi? Kan det også være at din krop bare har brug for restituition? Der er sikkert mange muligheder, men umiddelbart lyder det altså ikke som om at det er konditionen der har været problemet.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er klart at det går hurtigst i starten og sådan skal det også være. Men hvis du er i toppen i kamplignende situation, så kan det vel ikke være konditionen der er problemet, medmindre at alle går meget hurtigt død, hvilket jeg tvivler stærkt på.

Det lyder som om at det bare er et tilfælde. Måske det har været nogle fysisk hårde kampe? Eller måske du har været lidt uheldig med din løbeøkonomi? Kan det også være at din krop bare har brug for restituition? Der er sikkert mange muligheder, men umiddelbart lyder det altså ikke som om at det er konditionen der har været problemet.

det er det som er underligt!

jeg tog min hvile puls den anden dag og den sagde 75 slag på 60 sek. jeg tog den først med pulsur og så manuelt og den sagde det samme. er det ikke vanvittigt højt!

Link to comment
Share on other sites

det er det som er underligt!

jeg tog min hvile puls den anden dag og den sagde 75 slag på 60 sek. jeg tog den først med pulsur og så manuelt og den sagde det samme. er det ikke vanvittigt højt!

Man siger at for en normal person ligger hvilepulsen på 60-80 bpm, så jo udfra din aktive livsstil virker din puls ret høj. Dog tror jeg at du skal prøve at læse den her tråd http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=35604&pid=934121&start=&st=#entry934121

Har du en tid fra en eller distance? Som fx. en coopertest.

Link to comment
Share on other sites

Man siger at for en normal person ligger hvilepulsen på 60-80 bpm, så jo udfra din aktive livsstil virker din puls ret høj. Dog tror jeg at du skal prøve at læse den her tråd http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=35604&pid=934121&start=&st=#entry934121

Har du en tid fra en eller distance? Som fx. en coopertest.

Tak :) det satte jo tingene i et noget andet lys.

ømh.. har ikke taget en cooper i meget lang tid.

jeg løb en 10 km i januar, i tiden 38,50. hvilket jeg synes er ganske fint eftersom det var i opstarten.

tror jeg vil prøve og se om det kan have noget med min hvile, at gøre og måske stå et træningspas over. for at se om det har en virkning.

Link to comment
Share on other sites

Tak :) det satte jo tingene i et noget andet lys.

ømh.. har ikke taget en cooper i meget lang tid.

jeg løb en 10 km i januar, i tiden 38,50. hvilket jeg synes er ganske fint eftersom det var i opstarten.

tror jeg vil prøve og se om det kan have noget med min hvile, at gøre og måske stå et træningspas over. for at se om det har en virkning.

Hvis du løber 10 km på 38.50, burde du så ikke løbe 5 km lidt hurtigere end 22 min til træning?

Link to comment
Share on other sites

Mit spørgsmål er så? hvorfor f***** er jeg i så dårlig form? hvorfor går jeg død så hurtigt i kampene? og til træning?

bare jeg går op af en trappe bliver jeg forpustet!!

En mulighed er måske overtræning. Det kan i hvert fald medføre træthed og forhøjet hvilepuls. En måde at gøre din restitution mere effektiv er restitutionsaktiviteter efter hårde pas (f.eks. lunte i lavt tempo 10 min efter en hård kamp) og på hviledage (1-1,5 times let aktivitet). Det skal foregå på lav intensitet uden at føles hårdt. F.eks. let cykling (og jeg mener let, måske 110 i puls eller sådan noget, så man bare ruller stille og roligt derudad). Efter hårde træningspas har jeg oplevet at restitutionsaktivitet har kunnet hjælpe min hvilepuls ned på normal.

Overtræning er et problem man skal tage alvorligt. Din hvilepuls bør komme ned på normal efter hviledagen ellers kan det være et tegn på at du ikke når at restituere. 75 i hvilepuls lyder for højt. Husk at formen forbedres under hvile, ikke under træning, så hvile er afgørende for formforbedring.

Link to comment
Share on other sites

En mulighed er måske overtræning. Det kan i hvert fald medføre træthed og forhøjet hvilepuls. En måde at gøre din restitution mere effektiv er restitutionsaktiviteter efter hårde pas (f.eks. lunte i lavt tempo 10 min efter en hård kamp) og på hviledage (1-1,5 times let aktivitet). Det skal foregå på lav intensitet uden at føles hårdt. F.eks. let cykling (og jeg mener let, måske 110 i puls eller sådan noget, så man bare ruller stille og roligt derudad). Efter hårde træningspas har jeg oplevet at restitutionsaktivitet har kunnet hjælpe min hvilepuls ned på normal.

Overtræning er et problem man skal tage alvorligt. Din hvilepuls bør komme ned på normal efter hviledagen ellers kan det være et tegn på at du ikke når at restituere. 75 i hvilepuls lyder for højt. Husk at formen forbedres under hvile, ikke under træning, så hvile er afgørende for formforbedring.

Jeg har lige fået en ordentlig omgang influenza med 39 i feber..

Tror det var derfor at min puls var så høj, at der simpelthen var en god omgang influenza i vente.

Vil tage dit råd med mig.. vi lunter af efter hver kamp. Men det med dagen efter lyder som en god idé :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilken klub spiller du i? På det niveau burde du have nogle i klubben, du kan rådgive dig hos.

Hvordan et din kampform/energiniveau normalt i en sæson?

Vi har en fysisk-træner tilknyttet klubben. Han har indført en masse interval-spil til træning med meget høj intensitet.

Snakkede med ham og han sagde bare, at jeg skulle give mig fuldt ud i intervallerne. Hvilket jeg også synes, at jeg gør. Det hjælper bare ikke videre på min form.

Altså mit energiniveau plejere, at være en del højere på den her tid af sæsonnen. Men har lige fået en ordentlig omgang influenza så tror det var derfor, at min form har gået ned af bagge på det sidste.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en fysisk-træner tilknyttet klubben. Han har indført en masse interval-spil til træning med meget høj intensitet.

Snakkede med ham og han sagde bare, at jeg skulle give mig fuldt ud i intervallerne. Hvilket jeg også synes, at jeg gør. Det hjælper bare ikke videre på min form.

Altså mit energiniveau plejere, at være en del højere på den her tid af sæsonnen. Men har lige fået en ordentlig omgang influenza så tror det var derfor, at min form har gået ned af bagge på det sidste.

Umiddelbart kunne det være en form for overtræning - det har ligeledes forklare dine sygdoms-symptomer.

Snak med den fysiske-træner om det... Hvis han har de rette kompetencer, så er han den bedste løsning på problemet, da han kender til din træningsmængde, ændring i træningsmængde osv..

Helt overordnet er det hans ansvar, så få ham ordentligt i spil - stil krav, der er ikke andre, der gør det for dig!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis det IKKE er overtræning, kan du forsøge at indlægge et stigningsløb i løbet af ugen.

Det har jeg selv haft stor succes med, når intervaltræningen ikke har været tilstrækkelig - og jeg har især brugt det i fodbold-sammenhæng. Nu spiller jeg selv på et sindssygt lavt niveau, men om så modstanderholdet skifter deres kant (min modspiller) 2-3 gange, så løber jeg dem hurtigt mega trætte. Jeg løber selv omkring 8-9 km i løbet af de 90 minutter, hvilket jeg er ret godt tilfreds med, taget i betragtning, at der er mange spilstop i amatørfodbold - og sammenlignet med, at f.eks. Didier Drogba i gennemsnit løber 10-11 km på en kamp.

De er klart nemmest at gennemføre stigningsløb på løbebånd, da farten er ret afgørende. Løbebåndet sætter jeg på 1% stigning for, at det giver lidt modstand ala. svarende til virkeligheden.

Jeg har 2 måder jeg skifter imellem

Den ene: Starter jeg på 6 km/t, og stiger så 1 km/t for hvert minut. Som regel dør jeg ved 18/19 km/t - men det kan jeg så gøre en 3-4 gange.

Den anden starter jeg på 10 km/t og køre 1 km/t op for hvert minut, indtil jeg når 15 km/t, hvor jeg så hvert minut falder 1 km/t igen. Den bølgegang forsøger jeg så holde kørende så længe som muligt.

Bare et tip - men jeg tilslutter mig klart de andre skribenter: Hvis din klub har en fysisk træner tilknyttet, så burde han uden tvivl kunne hjælpe dig bedst.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er klart at det går hurtigst i starten og sådan skal det også være. Men hvis du er i toppen i kamplignende situation, så kan det vel ikke være konditionen der er problemet, medmindre at alle går meget hurtigt død, hvilket jeg tvivler stærkt på.

Det lyder som om at det bare er et tilfælde. Måske det har været nogle fysisk hårde kampe? Eller måske du har været lidt uheldig med din løbeøkonomi? Kan det også være at din krop bare har brug for restituition? Der er sikkert mange muligheder, men umiddelbart lyder det altså ikke som om at det er konditionen der har været problemet.

Jeg kunne godt tænke mig en begrundelse for at det er klart at det går hurtigst i starten? Løber selv interval træning i atletik klub, og rent konditionstræningsmæssigt vil jeg mene det er mest fornuftigt at løbe alle intervaller lige hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tænke mig en begrundelse for at det er klart at det går hurtigst i starten? Løber selv interval træning i atletik klub, og rent konditionstræningsmæssigt vil jeg mene det er mest fornuftigt at løbe alle intervaller lige hurtigt.

Det er i de fleste interval former mest hensigtsmæssigt at løbe lige hurtigt på alle intervallerne, men nu tlate vi lige i den her sammenhæng om all-out intervaller, hvor farten selvfølgelig går ned - ellers giver du dig ihvertfald ikke all-out, hvis pausen samtidig er tilstrækkelig kort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share