Athlete X kostanalyse


Athlete X
 Share

Recommended Posts

Min biologilærer (også uddannet idrætslærer) har rettet min biologiaflevering. Opgaven bestod i at lave en kostanalyse over ens egen kost for pågældende dag.

Min ernæring for pågældende dag så således ud.

post-20990-127045338956_thumb.jpg

Jeg må ærligt indrømme at jeg kom let over opgaven men til mit forsvar må jeg sige at opgaven ikke just var "designet" til at kunne blive besvaret af en person med mine "kostvaner".

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Beta-alanine improves sprint performance in endurance cycling.

Van Thienen R, Van Proeyen K, Vanden Eynde B, Puype J, Lefere T, Hespel P.

Department of Biomedical Kinesiology, Research Centre for Exercise and Health, Katholieke Universiteit Leuven, Leuven, Belgium.

PURPOSE: Recent research has shown that chronic dietary beta-alanine (betaALA) supplementation increases muscle carnosine content, which is associated with better performance in short (1-2 min) maximal exercise. Success in endurance competitions often depends on a final sprint. However, whether betaALA can be ergogenic in sprint performance at the end of an endurance competition is at present unknown. Therefore, we investigated the effect of 8-wk betaALA administration in moderately to well-trained cyclists on sprint performance at the end of a simulated endurance cycling race. METHODS: A double-blind study was performed, which consisted of two experimental test sessions interspersed by an 8-wk betaALA (2-4 g.d; n = 9) or matched placebo (PL; n = 8) supplementation period. In the pretesting and the posttesting, subjects performed a 10-min time trial and a 30-s isokinetic sprint (100 rpm) after a 110-min simulated cycling race. Capillary blood samples were collected for determination of blood lactate concentration and pH. RESULTS: Mean power output during the time trial was approximately 300 W and was similar between PL and betaALA during either the pretesting or the posttesting. However, compared with PL, during the final sprint after the time trial, betaALA on average increased peak power output by 11.4% (95% confidence interval = +7.8 to +14.9%, P = 0.0001), whereas mean power output increased by 5.0% (95% confidence interval = +2.0 to +8.1%, P = 0.005). Blood lactate and pH values were similar between groups at any time. CONCLUSION: Oral betaALA supplementation can significantly enhance sprint performance at the end of an exhaustive endurance exercise bout.

Sports Med. 2010 Mar 1;40(3):247-63. doi: 10.2165/11530310-000000000-00000.

Muscle carnosine metabolism and beta-alanine supplementation in relation to exercise and training.

Derave W, Everaert I, Beeckman S, Baguet A.

Department of Movement and Sports Sciences, Ghent University, Ghent, Belgium. [email protected]

Carnosine is a dipeptide with a high concentration in mammalian skeletal muscle. It is synthesized by carnosine synthase from the amino acids L-histidine and beta-alanine, of which the latter is the rate-limiting precursor, and degraded by carnosinase. Recent studies have shown that the chronic oral ingestion of beta-alanine can substantially elevate (up to 80%) the carnosine content of human skeletal muscle. Interestingly, muscle carnosine loading leads to improved performance in high-intensity exercise in both untrained and trained individuals. Although carnosine is not involved in the classic adenosine triphosphate-generating metabolic pathways, this suggests an important role of the dipeptide in the homeostasis of contracting muscle cells, especially during high rates of anaerobic energy delivery. Carnosine may attenuate acidosis by acting as a pH buffer, but improved contractile performance may also be obtained by improved excitation-contraction coupling and defence against reactive oxygen species. High carnosine concentrations are found in individuals with a high proportion of fast-twitch fibres, because these fibres are enriched with the dipeptide. Muscle carnosine content is lower in women, declines with age and is probably lower in vegetarians, whose diets are deprived of beta-alanine. Sprint-trained athletes display markedly high muscular carnosine, but the acute effect of several weeks of training on muscle carnosine is limited. High carnosine levels in elite sprinters are therefore either an important genetically determined talent selection criterion or a result of slow adaptation to years of training. beta-Alanine is rapidly developing as a popular ergogenic nutritional supplement for athletes worldwide, and the currently available scientific literature suggests that its use is evidence based. However, many aspects of the supplement, such as the potential side effects and the mechanism of action, require additional and thorough investigation by the sports science community.

Moderate doses of conjugated linoleic acid isomers mix contribute to lowering body fat content maintaining insulin sensitivity and a noninflammatory pattern in adipose tissue in mice.

Parra P, Serra F, Palou A.

Laboratorio de Biología Molecular, Nutrición y Biotecnología, University of the Balearic Islands and CIBER de Fisiopatología de la Obesidad y Nutrición (CIBEROBN), E-07122, Palma de Mallorca, Spain.

Conjugated linoleic acid (CLA) modulates body composition, especially by reducing adipose tissue. However, despite the increasing knowledge about CLA's beneficial effects on obesity management, the mechanism of action is not yet fully understood. Furthermore, in some human studies fat loss is accompanied by impairment in insulin sensitivity, especially when using the trans-10,cis-12 isomer. The aim of this work was to study the effects of moderate doses of CLA on body fat deposition, cytokine profile and inflammatory markers in mice. Mice were orally treated with a mixture of CLA isomers, cis-9,trans-11 and trans-10,cis-12 (50:50), for 35 days with doses of CLA1 (0.15 g CLA/kg body weight) and CLA2 (0.5 g CLA/kg body weight). CLA had discrete effects on body weight but caused a clear reduction in fat mass (retroperitoneal and mesenteric as the most sensitive depots), although no other tissue weights were affected. Glucose and insulin were not altered by CLA treatment, and maintenance of glucose homeostasis was observed even under insulin overload. The study of gene expression (Emr1, MCP-1, IL-6, TNFalpha, PPARgamma2 and iNOS) either in adipocytes and/or in the stromal vascular fraction indicated that CLA does not lead to the infiltration of macrophages in adipose tissue or to the induction of expression of pro-inflammatory cytokines. The use of a mixture of both isomers, as well as moderate doses of CLA, is able to induce a reduction of fat gain without an impairment of adipose tissue function while preserving insulin sensitivity. Copyright 2010 Elsevier Inc. All rights reserved.

PMID: 19195867 [PubMed - in process]

Link to comment
Share on other sites

Well jeg er bestemt ikke den store kost ekspert, men tilgengæld tror jeg at jeg kan se sagen fra begge sider. Og jeg synes faktisk din lærer har nogle valide pointer. Måske han teknisk set tager fejl, men pointen er at du på flere områder i din kost bevæger dig uden for hvad der ellers regnet som "best practice"

1: Hvorfor vælger du at holde dine kosttilskud uden for beregningen? Det giver IMO et ufuldstændigt billede at du blot nævner at det er hvad du indtager ud over xxx. Du kunne nemt have delt det op, så der var en sektion for kost, og en for kost tilskud, og så en opsumering af totalen.

2: Det må være muligt at lave et bud på dit gennemsnitslige energi behov, eller blot dit daglige. I stedet for blot at skrive det er umuligt. Det virker for let købt i en opgave

3: Du udtaler dig meget skråsikkert om at din kost er perfekt. Det gør du på baggrund af at den er sammensat af en du har tillid til. Forståeligt. Men faktum er jo at du feks indtager signifikant mere protein end der er evidens for at du har brug for. Hvis du mener du har brug for det, må du forklare hvorfor du kan bruge dette, også selv om det er langt over de anbefalede doseringer. Og hvis du ikke har svaret på dette, kan du jo gøre som du gør her, henvise til at din kost er sammensat af en træner der har med proffesionelle atleter at gøre, og du har tillid til at hans erfaringsgrundlag på området.

4: Du henviser flere steder til at du falder uden for normen. Din lærer poientere dette. Jeg er nok enig her. Det giver mening at nævne dette initielt i din aflevering, og så i stedet taget udgangspunkt i dine behov, i stedet for gennemsnittets behov. Ligeledes kunen du jo passende argumentere for hvorfor dine "behov" er anderledes (muskel masse, mængde af aktivitet osv)

5: Mht spørgsmållet omkring fedt, så mener jeg faktisk ikke at det citat du indsætter giver svar på spørgsmålet.

6: Slutteligt mener jeg din "konklusion" er for billigt købt. Du tager udgangspunkt i at du har ret, og "de" tager fejl. Det er nemt at sige at "jeg er anderledes" derfor kan den her opgave ikke bruges til noget (hvilket er jo det du flere gange indirekte siger)

Det skinner igennem at du synes opgaven er idiotisk og at du stort set ikke gider svare. Du kunne jo nemt svare på hvorfor dine behov er anderledes end det der anbefales, og argumentere for hvorfor du på trods af nogle anbefalinger omkring protein indtag m.m alligevel vælger at agere anderledes. Så viser du at du er helt bevidst med at du bevidst indtager (feks) signifikant mere protein end det anbefales (også for atleter) og at du har gjort dig overvejelser om dette.

Link to comment
Share on other sites

Ahh pis den slettede min post - Prøver kort igen...

Det er jo den evige diskussion imellem videnskabelig evidens og mange års myte baseret erfaring. Jeg var forleden til en forelæsning med en Phd. proff. omkring kost. Han fortalte at videnskaben viste at 6g protein og 6g Melto efter træning var optimalt. Det ved jeg mange ikke anbefalder herinde, såvel som på andre sider. Jeg ved også at mange bruger væsentlig mere, incl. mig selv. Man skal nok altid se ekstra godt på de videnskabelige undersøgelser og de anbefaldinger man hører på diverse sites, fra producenter osv. Hvem der har det korrekt svar er jeg ikke sikker på...

Jeg vil dog mene at din lærer har ret i nogen af hans antagelser ang. din kost. Jeg mener heller ikke den er optimalt eller specielt gennemtænkt. Hvor er det sunde fedt? Hvor er grøntsagerne? Hvor er frugten? Hvor er den sunde variation?

Jeg synes man/I glemmer mange ting, som nævnt, og stortset lever af gryn, kylling og supps. Som "prof" sportsmand har man sku brug for mere korrekt næring, fibre, vitaminer, mineraler, fedtsyrer osv.

Edit: Man må os formode at i op til opgaven har læst noget litt. som opgaven skal tag udgangspunkt i? Nogen anbefaldinger, undersøgelser osv. Du vælger jo 100% at se bort fra dette og tag udgangspunkt i din egen, på forhåndsbestemte, korrekte viden.

Edited by cj8000
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil dog mene at din lærer har ret i nogen af hans antagelser ang. din kost. Jeg mener heller ikke den er optimalt eller specielt gennemtænkt. Hvor er det sunde fedt? Hvor er grøntsagerne? Hvor er frugten? Hvor er den sunde variation?

Jeg synes man/I glemmer mange ting, som nævnt, og stortset lever af gryn, kylling og supps. Som "prof" sportsmand har man sku brug for mere korrekt næring, fibre, vitaminer, mineraler, fedtsyrer osv.

CJ, du har desværre misset den del i opgaven hvor jeg skriver at jeg på medium carb og low carb dage indtager fedt og grøntsager.

Det eneste tidspunkt jeg indtager grønt på, på high carb dage, er før sengetid.

Link to comment
Share on other sites

Edit: Man må os formode at i op til opgaven har læst noget litt. som opgaven skal tag udgangspunkt i? Nogen anbefaldinger, undersøgelser osv. Du vælger jo 100% at se bort fra dette og tag udgangspunkt i din egen, på forhåndsbestemte, korrekte viden.

Det var ikke en rapport, som sådan. Vi fik ét modul at skrive den i. Det er biologi på laveste niveau.

Link to comment
Share on other sites

Hvis JEG var din biologiunderviser ville jeg have svaret i nogenlunde samme tråd. Hvis du med dine vaner, der ligger så langt fra anbefalingerne, ønsker at blive taget seriøst, må disse bakkes op af videnskaben(forskning), argumenter og indsigtsfulde analyser. Fred være med at du stoler på din "coach", men du skal ikke forvente at andre i blinde klapper i deres hænder når du videreformidler dennes teorier.

Synes faktisk din lærer udviser en fin viden indenfor området og svarer tålmodigt på din lidt overlegne/bedrevidne facon.

Hvad er det præcist du ønsker med dit svar til din lærer? En faglig diskussion, eller en "tag den, jeg har ret" ?

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det præcist du ønsker med dit svar til din lærer? En faglig diskussion, eller en "tag den, jeg har ret" ?

Elvirus, kigger du på svar #2 i denne tråd vil du se at jeg er begyndt at indsamle videnskabelige beviser mod min lærers postulater. Dette burde svare på dit spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

For at opsummere kort:

Postulat 1: waxymaize, BCAA, leucin, , ZMA, vitaminer/mineraler, kalk, CLA og beta-alanine er nyttesløst at indtage for en sportsudøver hvis altså man spiser varieret nok.

Postulat 2: Mit protein indtag er "helt unødvendigt højt… Den eneste som har glæde af det er de mennesker som lever af at sælge proteinpulver mm."

Postulat 3: Raffineret sukker og maltodextrin er "biokemisk stort set er det sammen og ernæringsmæssigt har fuldstænding sammen værdi."

Det overstående er med andre ord det væsentlige i denne debat. Ikke hvorvidt min opgave er besvaret i korrekt format, korrekt sprog ect. Det er ikke det Topic er oprettet for.

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor beder du ikke den person, der har lavet din kostplan og som du tilsyneladende har stor tillid til, om at komme med nogle svar på spørgsmålene og begrundelser for hans valg i sammensætningen af din kost? :smile:

Det må vel være rimeligt at han kan komme med nogle vægtige argumenter, når der stilles spørgsmålstegn, oven i købet af en fagligt kompetent person, som din lærer lader til at være.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

J Strength Cond Res. 2010 Mar 17. [Epub ahead of print]

Amino Acid Supplements and Recovery from High-Intensity Resistance Training.

Sharp CP, Pearson DR.

1Department of Health and Human Performance, College of Charleston, Charleston, South Carolina; and 2Strength Research Laboratory, Ball State University, Muncie, IN.

Sharp, CPM and Pearson, DR. Amino acid supplements and recovery from high-intensity training. J Strength Cond Res 24(4): 1125-1130, 2010-The purpose of this study was to investigate whether short-term amino acid supplementation could maintain a short-term net anabolic hormonal profile and decrease muscle cell damage during a period of high-intensity resistance training (overreaching), thereby enhancing recovery and decreasing the risk of injury and illness. Eight previously resistance trained males were randomly assigned to either a high branched chain amino acids (BCAA) or placebo group. Subjects consumed the supplement for 3 weeks before commencing a fourth week of supplementation with concomitant high-intensity total-body resistance training (overreaching) (3 x 6-8 repetitions maximum, 8 exercises). Blood was drawn prior to and after supplementation, then again after 2 and 4 days of training. Serum was analyzed for testosterone, cortisol, and creatine kinase. Serum testosterone levels were significantly higher (p < 0.001), and cortisol and creatine kinase levels were significantly lower (p < 0.001, and p = 0.004, respectively) in the BCAA group during and following resistance training. These findings suggest that short-term amino acid supplementation, which is high in BCAA, may produce a net anabolic hormonal profile while attenuating training-induced increases in muscle tissue damage. Athletes' nutrient intake, which periodically increases amino acid intake to reflect the increased need for recovery during periods of overreaching, may increase subsequent competitive performance while decreasing the risk of injury or illness.

Link to comment
Share on other sites

J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 2009 Feb;55(1):52-8.

Branched-chain amino acid supplementation increases the lactate threshold during an incremental exercise test in trained individuals.

Matsumoto K, Koba T, Hamada K, Tsujimoto H, Mitsuzono R.

Saga Nutraceuticals Research Institute, Otsuka Pharmaceutical Co., Ltd., Yoshinogari, Kanzaki, Saga 842-0195, Japan.

The effects of branched-chain amino acid (BCAA) supplementation on the lactate threshold (LT) were investigated as an index of endurance exercise capacity. Eight trained male subjects (21+/-2 y) participated in a double-blind crossover placebo-controlled study. The subjects were randomly assigned to two groups and were provided either a BCAA drink (0.4% BCAA, 4% carbohydrate; 1,500 mL/d) or an iso-caloric placebo drink for 6 d. On the 7th day, the subjects performed an incremental loading exercise test with a cycle ergometer until exhaustion in order to measure the LT. The test drink (500 mL) was ingested 15-min before the test. Oxygen consumption VO2 and the respiratory exchange ratio (RER) during the exercise test were measured with the breath-by-breath method. Blood samples were taken before and during the exercise test to measure the blood lactate and plasma BCAA concentrations. The same exercise test was performed again 1 wk later. BCAA supplementation increased the plasma BCAA concentration during the exercise test, while plasma BCAA concentration decreased in the placebo trial. The RER during the exercise test in the BCAA trial was lower than that in the placebo trial (p<0.05). The VO2 and workload levels at LT point in the BCAA trial were higher than those in the placebo trial (VO2: 29.8+/-6.8 vs. 26.4+/-5.4 mL/kg/min; workload: 175+/-42 vs. 165+/-38 W, p<0.05, respectively). The VO2max in the BCAA trial was higher than that in the placebo trial (47.1+/-5.7 vs. 45.2+/-5.0 mL/kg/min, p<0.05). These results suggest that BCAA supplementation may be effective to increase the endurance exercise capacity.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil blot sige at jeg håber du svarer mere "rafineret" end blot at sende ham citaterne du har fundet.

Jeg tvivler stærkt på din lære lystigt sætter sig til at læse alt det materiale du finder frem. Du er nød til at putte essensen ind i en større kontekst, og så bruge det som kilde henvisning.

For det vil ikke tage ham ret længe at penge på den gængse vejledning omkring brugen af kosttilskud (her under protein pulver) og han vil jo nok have ret i at for langt de fleste (også atleter) så vil kosttilskud af den karakter være overflødigt.

Så det interessante er hvorfor DU har brug for det, og om disse kosttilskud er uerstattelige, og hvorfor du mener du har brug for nogle helt andre doser end hvad der er anbefalet (protein)

Link to comment
Share on other sites

J Sports Med Phys Fitness. 2008 Sep;48(3):347-51.

Branched-chain amino acid supplementation does not enhance athletic performance but affects muscle recovery and the immune system.

Negro M, Giardina S, Marzani B, Marzatico F.

Pharmacobiochemistry Laboratory, Section of Pharmacology and Pharmacological Biotechnology, Department of Cellular and Molecular, Physiological and Pharmacological Sciences, University of Pavia, Pavia, Italy.

Since the 1980's there has been high interest in branched-chain amino acids (BCAA) by sports nutrition scientists. The metabolism of BCAA is involved in some specific biochemical muscle processes and many studies have been carried out to understand whether sports performance can be enhanced by a BCAA supplementation. However, many of these researches have failed to confirm this hypothesis. Thus, in recent years investigators have changed their research target and focused on the effects of BCAA on the muscle protein matrix and the immune system. Data show that BCAA supplementation before and after exercise has beneficial effects for decreasing exercise-induced muscle damage and promoting muscle-protein synthesis. Muscle damage develops delayed onset muscle soreness: a syndrome that occurs 24-48 h after intensive physical activity that can inhibit athletic performance. Other recent works indicate that BCAA supplementation recovers peripheral blood mononuclear cell proliferation in response to mitogens after a long distance intense exercise, as well as plasma glutamine concentration. The BCAA also modifies the pattern of exercise-related cytokine production, leading to a diversion of the lymphocyte immune response towards a Th1 type. According to these findings, it is possible to consider the BCAA as a useful supplement for muscle recovery and immune regulation for sports events

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil blot sige at jeg håber du svarer mere "rafineret" end blot at sende ham citaterne du har fundet.

Jeg tvivler stærkt på din lære lystigt sætter sig til at læse alt det materiale du finder frem. Du er nød til at putte essensen ind i en større kontekst, og så bruge det som kilde henvisning.

For det vil ikke tage ham ret længe at penge på den gængse vejledning omkring brugen af kosttilskud (her under protein pulver) og han vil jo nok have ret i at for langt de fleste (også atleter) så vil kosttilskud af den karakter være overflødigt.

Så det interessante er hvorfor DU har brug for det, og om disse kosttilskud er uerstattelige, og hvorfor du mener du har brug for nogle helt andre doser end hvad der er anbefalet (protein)

Det er abstracts fra PupMed. Som idrætslærer/biologilærer må han være bekendt med denne database.

At sende ham studier der direkte modbeviser hans postulater må være den bedste samt mest konstruktive løsning.

Jeg tror dog jeg vil slutte min e-mail af med "Du er velkommen til at spørge ind til det… hvis du vil være klogere" tongue.gif

Blackice, nu citerer du mig for at skrive at min kost er perfekt. Det har jeg ikke skrevet. Jeg skriver at den er optimal. Der er en forskel.

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Det er abstracts fra PupMed. Som idrætslærer/biologilærer må han være bekendt med denne database.

At sende ham studier der direkte modbeviser hans postulater må være den bedste samt mest konstruktive løsning.

Jeg tror dog jeg vil slutte min e-mail af med "Du er velkommen til at spørge ind til det… hvis du vil være klogere" tongue.gif

Blackice, nu citerer du mig for at skrive at min kost er perfekt. Det har jeg ikke skrevet. Jeg skriver at den er optimal. Der er en forskel.

Jeg mener blot det er vand på hans mølle hvis du sender ham det direkte i citat form. Men det må du jo om.

Og du har ret i at der er forskel. Ommed denne er relativt lille.

Link to comment
Share on other sites

Min kost er skrevet af en professionel. Tilmed en meget dygtig en af slagsen. Det undrer mig derfor at jeg kan være så meget på afveje og samtidig skabe de resultater jeg gør.

Kom gerne med kommentarer. Jeg har tænkt mig at sende dette til min biologilærer.

Nok er I (fagligt) uenige, men der er intet i din biologilærers bemærkninger, der for mig antyder at denne mener, at du er "på afveje". Han antyder at nogle af de ting du spiser, evident ikke har den store effekt. Ikke at din samlede kost er uden effekt. Derfor kan du heller ikke slutte tilbage til dine resultater og konkludere noget ud fra det. Eksempel: hvis 1,5 g protein pr kg kropsvægt er tilstrækkeligt og du indtager 3 g, så er dette jo ikke præstationshæmmende for dig. Det er bare unødvendigt (ifølge videnskaben/din biologilærer).

Link to comment
Share on other sites

Nok er I (fagligt) uenige, men der er intet i din biologilærers bemærkninger, der for mig antyder at denne mener, at du er "på afveje". Han antyder at nogle af de ting du spiser, evident ikke har den store effekt. Ikke at din samlede kost er uden effekt. Derfor kan du heller ikke slutte tilbage til dine resultater og konkludere noget ud fra det. Eksempel: hvis 1,5 g protein pr kg kropsvægt er tilstrækkeligt og du indtager 3 g, så er dette jo ikke præstationshæmmende for dig. Det er bare unødvendigt (ifølge videnskaben/din biologilærer).

Det har du helt ret i Scorpio.

Det væsentlige i denne debat er fortsat:

Postulat 1: waxymaize, BCAA, leucin, , ZMA, vitaminer/mineraler, kalk, CLA og beta-alanine er nyttesløst at indtage for en sportsudøver hvis altså man spiser varieret nok.

Postulat 2: Mit protein indtag er "helt unødvendigt højt… Den eneste som har glæde af det er de mennesker som lever af at sælge proteinpulver mm."

Postulat 3: Raffineret sukker og maltodextrin er "biokemisk stort set er det sammen og ernæringsmæssigt har fuldstænding sammen værdi."

Edited by Athlete X
Link to comment
Share on other sites

Han fortalte at videnskaben viste at 6g protein og 6g Melto efter træning var optimalt.

Skulle det gøre sig gældende uanset hvor stor mængde træning udøvere har lavet, og uanset udøverens masse. Det virker umiddelbart MEGET genereliserende

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan sådan set godt forstå hans reaktion. Jeg er enig i at han med al sandsynlighed tager fejl omkring nogle af hans postulater, men sagen er jo, at han ikke ved, at du ved så meget om det og får så god vejledning som tilfældet er. Han tror sikkert, at du er hoppet på et eller andet kosttilskudstrip. Det svarer til at diskutere BB eller SL med en gymnastiklærer. De ved meget lidt om det i forhold til en gennemsnitlig mol-bruger.

IMO bør du tænke over din argumentation. Du gør kun dine argumenter svagere ved at præsentere dem som du gør. Det virker slet og ret arrogant i flere tilfælde. Du kan selvfølgelig vælge at være ligeglad, men hvis du vil tages seriøst, bør du svare i et neutralt toneleje i stedet for et nedladende/skråsikkert. Argumentér i stedet for at postulér. Det er jo det han vil have, Han ville da have elsket, hvis du havde svaret med referencer til pubmed i første omgang. Eller netop skrevet. "Jeg spiser Maltodextrin, for at højne insulin responset i forbindelse med træning/protein indtage..."

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan sådan set godt forstå hans reaktion. Jeg er enig i at han med al sandsynlighed tager fejl omkring nogle af hans postulater, men sagen er jo, at han ikke ved, at du ved så meget om det og får så god vejledning som tilfældet er. Han tror sikkert, at du er hoppet på et eller andet kosttilskudstrip. Det svarer til at diskutere BB eller SL med en gymnastiklærer. De ved meget lidt om det i forhold til en gennemsnitlig mol-bruger.

IMO bør du tænke over din argumentation. Du gør kun dine argumenter svagere ved at præsentere dem som du gør. Det virker slet og ret arrogant i flere tilfælde. Du kan selvfølgelig vælge at være ligeglad, men hvis du vil tages seriøst, bør du svare i et neutralt toneleje i stedet for et nedladende/skråsikkert. Argumentér i stedet for at postulér. Det er jo det han vil have, Han ville da have elsket, hvis du havde svaret med referencer til pubmed i første omgang. Eller netop skrevet. "Jeg spiser Maltodextrin, for at højne insulin responset i forbindelse med træning/protein indtage..."

My point exactly

Link to comment
Share on other sites

Hvilket respons var det lige, du forventede at få på den opgave?

Din besvarelse ligger langt fra de gængse anbefalinger på området (lavet af de danske eksperter på området) og er udokumenteret. Hvis man fraviger lærebogsviden udokumenteret, må man finde sig i at få på puklen (også selvom man måske har ret)...

Ergo skulle du have brugt den energi, du ligger i det nu til nogle bedre dokumenterede svar... Nu virker din din indsats blot en smule barnlig...

Edited by Yetti
Link to comment
Share on other sites

Problemet er at du glemmer at copy-paste de abstracts der IKKE passer ind i dit verdensbillede og at din biologilærer på no time vil kunne smide samme antal tilbage i hovedet på dig der "modbeviser" de studier du har fundet (antaget han overhovedet gider). Og så er du/i lige vidt. Hvis du ønsker at få noget seriøst ud af det her, bliver du nødt til at LÆSE alle studierne incl metoder og resultater og objektivt sammenskrive hvad du finder (nobody said it was easy). Alternativt er at benytte materiale hvor folk allerede har lavet dette arbejder for dig (dvs trænings og ernæringslitteratur der er up to date samt evt nogle kritiske reviews). Jeg er dog bange for disse materialer vil støtte din undervisers påstande, da man ikke omskriver lærebøger fordi et enkelt studie i en lyssky journal viser det modsatte. Det kræver mange solide studier at kunne konkludere en effekt af et givent kosttilskud/lægemiddel (kreatin er et fint eksempel).

Reviews på pubmed kan du klikke dig ind på til højre i skærmbilledet efter en given søgning.

Kvaliteten af et givent tidsskrift/journal og herved de studier de publicerer findes der ikke et mål for, MEN hvis du søger på journalens navn i google og skriver "impact factor" herefter, får du et billede af hvor ofte journalens artikler citeres af andre artikler. Dette giver ikke et direkte billede af kvaliteten på den forskning journalen repræsenterer og slet ikke af et givent studie, MEN ikke desto mindre giver det et hint om at det måske ikke er frontforskning hvis forfatterne bliver nødt til at udgive deres forskning i et low-IF tidsskrift.

Anyway der var engang for år tilbage en tråd omkring BCAA. Se evt indlæg #5 :cool:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php?showtopic=32662&view=&hl=branched chain&fromsearch=1

Edited by -Elvirus-
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share