Stærkere = større muskler?


rene85
 Share

Recommended Posts

Hej

Nu styrketræner jeg mest på motions niveau, så ved egentlig ikke så meget om træning, men der er noget jeg har tænkt på:

Vil det at man bliver stærkere altid betyde at ens muskler også bliver større?

Hvis man, bare som et eksempel, kan tage 3x10 arm curl med 10kg, og efter et halvt års træning er kommet op på fx 15-20 kilo, vil ens biceps så altid være vokset, eller kan man godt være stærkere uden egentlig at blive større?

Link to comment
Share on other sites

Groft simplificeret er der to primære ting der afgør din styrke:

1. Musklens størrelse (tværsnit).

2. Dit nervesystems evne til at aktivere musklen.

Og punkt 2 kan godt øges uden at punkt 1 påvirkes.

Ellers ville det jo også betyde at havde man to personer på samme størrelse og muskelmasse, så ville de altid være lige stærke, hvilket passer meget dårligt med virkeligheden. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Groft simplificeret er der to primære ting der afgør din styrke:

1. Musklens størrelse (tværsnit).

2. Dit nervesystems evne til at aktivere musklen.

Og punkt 2 kan godt øges uden at punkt 1 påvirkes.

Ellers ville det jo også betyde at havde man to personer på samme størrelse og muskelmasse, så ville de altid være lige stærke, hvilket passer meget dårligt med virkeligheden. :smile:

Er der nogle måder man træner tværsnittet hurtigere? træt af og træne og træne, uden og kunne se forskel...

Link to comment
Share on other sites

Det er muligt at fokusere på vækst frem for styrke, men styrken øges sikkert alligevel. Gå efter at udmatte muskelen frem for at flytte flest kg. Vær opmærksom på udførelsen af de øvelser der trænes, det skal kunne mærkes i de muskler der ønskes større. Træningen er nød til at være relativt tung/hård.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, MaxP, men du glemmer

3. Teknik

I mange øvelser vil teknikken kunne give en masse ekstra kg. på stangen.

Jeg glemmer intet. Det var et bevidst valg at holde det kort, og ellers kunne jeg nok argumentere for at teknik kan falde ind under nervesystemets aktivering. Teknik kan i hvert fald tænkes som timing af muskelaktivering på tværs af muskler/fibergrupper og så naturligvis optimal brug af kropsgeometri og vægtstangsarme.

:tongue::4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Det er muligt at fokusere på vækst frem for styrke, men styrken øges sikkert alligevel. Gå efter at udmatte muskelen frem for at flytte flest kg. Vær opmærksom på udførelsen af de øvelser der trænes, det skal kunne mærkes i de muskler der ønskes større. Træningen er nød til at være relativt tung/hård.

Mvh Andreas

skal jeg så tage 5 sit-ups med 20 kg på maven, istedet for 100 uden vægte?

Link to comment
Share on other sites

Du skal lave reverse crunch, hanging leg raises, dragon flags og abwheels i stedet for situps ;)

Ab Wheel og Dragon Flags bør ikke laves af en nybegynder (eller de fleste veltrænede). De færreste laver øvelserne rigtigt. Selv Bruce Lee :tongue:

Edited by MamboMads
Link to comment
Share on other sites

Det er muligt at fokusere på vækst frem for styrke, men styrken øges sikkert alligevel. Gå efter at udmatte muskelen frem for at flytte flest kg. Vær opmærksom på udførelsen af de øvelser der trænes, det skal kunne mærkes i de muskler der ønskes større. Træningen er nød til at være relativt tung/hård.

Mvh Andreas

Her er hvad ACSM skriver i deres 2009 position stand mht. styrketræning, omkring volume og loading ved muskelvækst. Så det kunne tyde på at en relativ stor volume også vil skabe vækst.

A variety of styles of training have been shown to increase hypertrophy in men and women (3,49,157,249). In untrained individuals, similar increases in lean body mass have been shown between single- and multiple-set training (175,228), although there is evidence supporting greater hypertrophy enhancement with multiple-set training (231). Many of these studies in previously untrained individuals have demonstrated that general, nonspecific program design is effective for increasing hypertrophy in novice to intermediate individuals. Manipulation of acute program variables to optimize both the mechanical and the metabolic factors (using several loading/volume schemes) appears to be the most effective way to optimize hypertrophy during advanced stages of training. RT programs targeting muscle hypertrophy have used moderate to very high loading, relatively high volume, and short rest intervals (75,157). These programs have been shown to induce a greater acute elevation in testosterone and GH than high-load, low-volume programs with long (3 min) rest periods (91,151,152). Total work, in combination with mechanical loading, has been implicated for both gains in strength and hypertrophy (190).

This finding has been supported, in part, by greater hypertrophy associated with high-volume, multiple-set programs compared with low-volume, single-set programs in resistance-trained individuals (149,155,169). Traditional RT (high load, low repetition, and long rest periods has produced significant hypertrophy (96,258); however, it has been suggested that the total work involved with traditional RT alone may not maximize hypertrophy. Goto et al. (91) showed that the addition of one set per exercise (to a conventional RT workout) consisting of light loading for 25–35 repetitions led to increased muscle CSA whereas conventional strength training alone (e.g., multiple sets of 3–5 RM) did not increase muscle CSA. The addition of the high-volume sets led to greater acute elevations in GH (91). However, light loading alone may not be sufficient as Campos et al. (33) have reported that 8 wk of training with

two sets of 25–28 RM did not result in Type I or Type II muscle fiber hypertrophy. Thus, it appears that the combination

of strength training (emphasizing mechanical loading) and hypertrophy training, that is, moderate loading, high repetitions, short rest intervals, which emphasizes total work (and reliance upon glycolysis and metabolic factors), is most effective for advanced hypertrophy training.

Link to comment
Share on other sites

Ab Wheel og Dragon Flags bør ikke laves af en nybegynder (eller de fleste veltrænede). De færreste laver øvelserne rigtigt. Selv Bruce Lee :tongue:

Vil du så ikke demonstrere hvordan de laves rigtigt, og hvad følgerne er af at de laves forkert? :tongue: Jeg går ud fra, at dit belæg for, at de ikke bør laves af nybegyndere og veltrænede er, som du siger, at de ikke laves rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Ab Wheel og Dragon Flags bør ikke laves af en nybegynder (eller de fleste veltrænede). De færreste laver øvelserne rigtigt. Selv Bruce Lee :tongue:

Vil du så ikke demonstrere hvordan de laves rigtigt, og hvad følgerne er af at de laves forkert? :tongue: Jeg går ud fra, at dit belæg for, at de ikke bør laves af nybegyndere og veltrænede er, som du siger, at de ikke laves rigtigt.

Wat?

Link to comment
Share on other sites

Wat?

MM fortæller at de færreste laver Flags og Abwheel rigtigt. Jeg spø'r så om det er det, der danner grundlag/præmis for at han skriver, at nybegyndere og trænede ikke bør lave de to øvelser. Eller det vil sige, at jeg ikke spø'r om det - jeg skriver jeg går ud fra det.(Jeg skrev "belæg" i mit oprindelige indlæg, men mente "præmis"!)

Og i samme indlæg spø'r jeg så, hvad følgerne er ved at de laves forkert :)

Link to comment
Share on other sites

tak, men er der flere øvelser en 'nybegynder' kan lave :smile: :smile: ?

Du kan lave reverse crunch-varianter, hanging leg raises til vandret, hanging knee raises, lying leg raises med lænden i gulvet, planke-varianter eller babyflags(=rygliggende med fødder eller knæ op i liften. Herfra, løft op på skuldrene/øverste af ryggen.)

Link to comment
Share on other sites

MM fortæller at de færreste laver Flags og Abwheel rigtigt. Jeg spø'r så om det er det, der danner grundlag/præmis for at han skriver, at nybegyndere og trænede ikke bør lave de to øvelser. Eller det vil sige, at jeg ikke spø'r om det - jeg skriver jeg går ud fra det.(Jeg skrev "belæg" i mit oprindelige indlæg, men mente "præmis"!)

Og i samme indlæg spø'r jeg så, hvad følgerne er ved at de laves forkert :)

Du ved jo godt hvad Mambo mener, ligesom alle andre, der læser hans indlæg. Det er jo helt tydeligt at han fraråder det fordi det er let at lave dem forkert. Når noget laves forkert får man lettere skader.

Hvorfor er det du staver rigtigt i alle ord, undtagen "spørger", som du staver "spø'r"? Er det en "sjov" hentydning til mit navn?

--

Man burde ikke lave hverken Dragon Flags eller Ab Wheel fordi det kan være meget skadeligt for specielt den nedre del af ryggen. Det er derfor meget vigtigt, at man får instruktion i at lave dem korrekt fra start.

Link to comment
Share on other sites

Du ved jo godt hvad Mambo mener, ligesom alle andre, der læser hans indlæg. Det er jo helt tydeligt at han fraråder det fordi det er let at lave dem forkert. Når noget laves forkert får man lettere skader.

Hvorfor er det du staver rigtigt i alle ord, undtagen "spørger", som du staver "spø'r"? Er det en "sjov" hentydning til mit navn?

--

Man burde ikke lave hverken Dragon Flags eller Ab Wheel fordi det kan være meget skadeligt for specielt den nedre del af ryggen. Det er derfor meget vigtigt, at man får instruktion i at lave dem korrekt fra start.

Ha ha, nej - det var rent faktisk ikke noget forsøg på at hentyde til dit navn! Jeg er gammel stave-grammatik-rytter, men på internettet skriver jeg mere talesprog og hører mig selv sige sætningerne - og jeg siger simpelthen aldrig "spørGER", når jeg sidder og dikterer for mig selv...

mht. indlægget - jeg regnede jo med, at det var det han mente med indlægget, og derfor skrev jeg i mit oprindelige indlæg, at jeg gik ud fra, at det var det han mente(for at skabe klarhed om mine intensioner med spørgsmålet)!

Og nu svarer du så på mit oprindelige spørgsmål, at følgerne kan være skader. Sådan er det jo med alting, der ikke udføres korrekt og man kan være uheldig, når man kører over for rødt lys. Men hvor stor vil du mene, at risikoen er?

Jeg forestiller mig, at det er ret svært at komme til skade med dragon flags ganske enkelt, fordi det kræver stor styrke overhovedet at komme ud et sted, der kan være fare på færde. Min logik er lidt at øvelsen begrænser sig selv - hvis man kan sige sådan.

Abwheel kan jeg bedre forestille mig kan være skadeligt, hvis man gang på gang går ud og laver vildsomme pelvic ant. tilt...

Link to comment
Share on other sites

I modsætning til f.eks. dødløft og squat kan man ikke køre med lav vægt i dragon flags og ab wheel (selvom du kan tage den på knæene). Derfor kræver det god styrke for at kunne øve sig i dem, og det har man ikke som begynder.

Og nej, jeg kan ikke personligt vise hvordan du skal lave dem korrekt, mit ab wheel har ligget i skuffen i mange år og der lader jeg den ligge til jeg ikke er for slap mere :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Her er hvad ACSM skriver i deres 2009 position stand mht. styrketræning, omkring volume og loading ved muskelvækst. Så det kunne tyde på at en relativ stor volume også vil skabe vækst.

ACSM siger en del om styrketræning og der er generelt meget tyndt belæg for deres udsagn.

Her er en kritisk vurdering af en tidligere position stand:

http://www.asep.org/files/OttoV4.pdf

Denne editorial er kortere og fortæller lidt om de ting der sker omkring publikationer i den verden:

http://www.asep.org/files/Editorial.pdf

Min egen erfaring er i øvrigt også at volumen er vigtigt i forhold til hypertrofi, men intensiteten har større betydning, medmindre man har reduceret sin træning til næsten ingenting.

De hormonelle faktorer der nævnes som argument, er i øvrigt blevet forkastet videnskabeligt for mange år siden og i år har selv Kreamer (Kreamer er den tungeste herre i ACSM) erkendt at det næppe har nogen betydning i forhold til træning.

Vh Andreas

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

styrke har ikke noget at gøre med størrelsen af muskler, eller den strøm der køre igennem nerverne, muskler ikke elmotore og den støm der køre i dine nerver er kun signaler til hvordan din muskel skal trække sig sammen. og stor muskelmasse er ikk lig med stor styrke, det kan være en endikator på at man måske er stærk men det er det eneste, der findes mange mennesker som har små muskler som ikke har trænet men alligevel er lige så stærke som bodybildere.

og da ens potente styrke ligger i den kemi der sker inde i muskelcellerne, som variere fra person til person er det ikke så meget det man gør men den man er der afgøre hvor stærk man er

Edited by trylife
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share