Cykelklubber - hvor er alle spinningpigerne henne?


HB66
 Share

Recommended Posts

Hej :smile:

Jeg er lige kommet hjem fra et dejligt styrketræningspas i Fitness World. Kl. 09.45 gik der en spinning-lektion igang. Jeg kiggede lige ind igennem vinduet i døren, og kunne se et hold på ca. 25 deltagere knokle godt i pedalerne. Ca. 90% af deltagerne var piger/kvinder, hvilket passer meget godt med de erfaringer jeg selv har, fra de gange jeg selv har deltaget i spinning i vinters.

Det der undrer mig er, at der ikke er flere af alle de piger/kvinder man ser til spinning, der skifter spinning-cyklerne og de høje techno-rytmer ud med landevejscykler, fuglekvidder og socialt samvær nu, hvor vejret endeligt viser sig fra sin pragtfulde side!!

Jeg har tænkt meget over, hvorfor spinning-folket frivilligt sidder indendøre og cykler, mens der er godt vejr, når de samtidig kunne cykle rundt udenfor og nyde naturen! Alle der har prøvet begge dele ( altså udendørs- og indendørs cykling ) ved da også, at meget mere end en time indendørs hurtigt bliver kedeligt, hvorimod man udendørs kan cykle "timevis" uden, at det bliver kedeligt, fordi natur og terræn hele tiden forandrer sig.

Er det fordi "spinning-pigerne" reelt ikke er interesseret i cykling, men bare har fundet en "nem" måde, at forbænde en masse kalorier på, så de kan holde den slanke linie eller tabe sig, eller hvad??

Hvad er jeres bud på dette paradoks? Der må være nogle spinning-piger, der kan komme med en forklaring.

Venlig hilsen.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg ikke forsøge at svare på andres vegne, men jeg kan nok godt selv defineres som en af "spinningpigerne, man ikke ser på landevejene".

For mit vedkommende startede spinning som en effektiv måde at brænde kalorier i forbindelse med et vægttab, hvor jeg ellers ikke tidligere har haft interesse for cykling - ud over som transportform. Efterhånden kunne jeg godt tænke mig at komme lidt ud på vejene - specielt efter jeg har været med i et mini-tri - men der har været andre ting, jeg hellere har villet bruge min tid og mine penge på, end at undersøge markedet samt investere i en cykel. For selv om jeg er glad for min city-bike, så egner den sig ærligt talt ikke til "timevis" træning, og da slet ikke, hvis man skal køre med høj intensitet.

Hvis der havde holdt et antal racercykler uden for centeret, som var nemme at indstille, og som jeg kunne "booke mig ind på" tilsvarende til en spinningtime, så havde jeg helt klart gjort det på dage, hvor vejret er godt.

Jeg vil ikke sige, at jeg ikke er interesseret i cykling - men det er nok rigtigt at jeg ikke er interesseret NOK til at ville investere den tid og de penge, der kræves for at komme i gang. Til gengæld bliver mange af mine spinningtimer i sommerhalvåret byttet ud med løbeture i det fri. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Cykologen

DET har også alle været et mysterium for mig. Men du har nok selv fat i nogle af svarene. For mange af pigerne er det nok ikke cyklingen som sådan, men effekten, de går efter. Det er også lidt af et spring at hoppe fra spinning til udendørs motionscykling, for der skal investeres i udstyr, og det er mere 'besværligt' et komme afsted. Og jo, det er måske heller ikke så smart i pigernes øjne.

MEN nu træner jeg både i en motionsklub og en cykelklub, og der er trods alt en del piger/kvinder begge steder. Jeg kan fortælle eventuelle interesserede spinningpiger, at man langt fra er alene som pige, når klubberne stævner ud på landevejene. Og der er deciderede pigeinitiativer som for eksempel dem her. Der er med andre ord muligheder nok.

ENDELIG vil jeg siger, at det kan være supersexet, når en pige kommer susende på en rap racer. Og nej, man behøver ikke at være bygget som Victoria Pendleton for at være smart i en fart på en cykel. Hvad udgangspunktet end er, så trækker det ikke fra ens kvindelighed at være god til at træde i pedalerne.

I ØVRIGT er der flere piger på landevejen nu end for år tilbage. Jeg tror nu nok, at udviklingen går i den rigtige retning, det tager bare tid. Sådan var det faktisk også med løb på gader og veje. Det tog også lidt tid, før kvinderne kom med, men i dag er vel næsten oppe på 50/50 i mange arrangementer.

Edited by Cykologen
Link to comment
Share on other sites

:tongue:

Hvorfor ser man ikke flere piger fra step-holdene løbe på trapper om sommeren? Eller svømmere, der bevæger sig udenfor i havet når vejret er godt nok? Og hvorfor går folk ikke til roning, hvis de godt kan lide at ro i et ergometer indendørs?

Ej, spøg til side. Jeg tror også, som cykologen skriver, at mange kvinder går efter effekten af spinning (low impact, effektiv fedtforbrænding, god kondi) som primært mål. Det er fitness frem for sport. Især fordi du kan nøjes med at træne i en time i et spinninglokale til musik for at komme i form, mens landevejscykling jo alligevel kræver flere timers træning i følge fordommene i hvert fald).

Samtidig har cykelsporten nok stadig et skær af macho over sig. Doping og Lance Armstrong er ikke noget, der virker specielt apellerende på kvinder (altså Armstrong gør nok, men kvinder gider nok ikke kopiere hans image :laugh: ) Desuden bliver 'almindelige' kvinder jo ikke eksponeret for cykelsport for kvinder (hvor ofte ser man cykelløb for kvinder i tv?) - så mange tænker nok at det ikke er noget for dem.

Selv er jeg glad for at cykle, men jeg foretrækker at løbe og svømme, da jeg er lidt af en kylling og kender for mange, som er kommet alvorligt til skade ved styrt...

Link to comment
Share on other sites

Der er sikkert mange forklaringer, men det handler nok meget om at spinning er "hot", hvorimod landevejscykling ikke er noget der øger ens umiddelbare sex-appel. Derudover kræves der lidt større investeringer når der skal cykles på landevejen.

Du har tydeligvis ikke set mig i cyeklshorts :cool:

Link to comment
Share on other sites

Lige en ting - der er mindst 40% mænd på spinninghold generelt set... Det er ikke en ren tøsesting..

Spinning er noget cykelfolk kan bruge om vinteren - men det er også en helt anden ting for andre.

Cykling uden for kan da bestemt også dyrkes med venner/veninder - Udendørscykling er da en glimrende social sport - lige til man bliver sattongue.gif Det er bare ikke alle der synes det er sjovt med alt det der skal til at cykle udenfor... udstyr der skal passes - teknikken der skal læres - de vil bare træne - og så er den ikke længere!

Selv kan jeg ikke undvære raceren - men jeg ser ingen grund til at gøre udendørscyklingen til noget der er "finere" end spinning eller andre træningsformer!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg benytter mig sådan set af begge træningsmetoder. Jeg elsker spinning og cykler en del på alm vej for at komme til og fra arbejde.

Spin er klart min favorit. Det skyldes at jeg kan træne meget mere igennem til en spinning time. Jeg behøver ikke bekymre mig om ham foran nu pludselig stopper, vejens beskaffenhed, kommer der nu en taxa og smadrer mig ned, skal jeg dreje snart...alt den slags som kommer på tværs af det at træne lungerne helt ud og være ved at dejse om af udmattelse.

Så for mig er cykel transport og spinning er træning og det har intet at gøre med femininiteten... jeg ligner i den grad en smadderkasse til spinning...og det er bare skønt!

Link to comment
Share on other sites

Der er uden tvivl hold i det ang. det nemme ved "bare" at gå i træningscenteret, klæde om, op på en spinningcykel i en time eller to, i bad og så hjem! Der skal hverken tænkes på dæktryk, fylde lommerne med energi, tools, tøj, sygesikring, penge osv osv... Der er ingen fare for punkteringer og styrt (medmindre man er så basket at man styrter ned fra spinningcyklen!). Man skal ikke investere i en ny cykel+udstyr, tænke på ruteplanlægning, rengøring af cykel osv osv... På den front kan "rigtig" cykling ikke hamle op med spinning mht. nemheden... Men når det så er sagt, så er der så heller ikke meget mere hvor spinningen vinder over landevejscykling!

Men det er mest en mandesport pt (på trods af de barberede ben og tynde arme!),og ved løb er det jo nærmest en "big-dick contest" hvor det gælder om at se smartest ud, have den fedeste cykel, det nyeste udstyr osv osv og det skræmmer måske en del af de kvinder der kunne fristes ud på landevejene... Det er en skam, for det giver noget kønt at kigge på udover naturen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share