Træning til 100 km march i juni...


Renee
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har meldt mig til 100 km march på 24 timer i juni måned..

Nogle der har erfaring eller forslag til hvordan jeg bedst træner mig op til det? HVor mange km ugentligt mv?

Jeg er kvinde, 27 år... Ok form nu, men har spinnig/løbe forbud pga jeg har skinnebensbetændelse og en dum iskiasnerve - det er dog på tilbagetog. Jeg får ikke ondt når jeg går...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har meldt mig til 100 km march på 24 timer i juni måned..

Nogle der har erfaring eller forslag til hvordan jeg bedst træner mig op til det? HVor mange km ugentligt mv?

Jeg er kvinde, 27 år... Ok form nu, men har spinnig/løbe forbud pga jeg har skinnebensbetændelse og en dum iskiasnerve - det er dog på tilbagetog. Jeg får ikke ondt når jeg går...

Undskyld mit sprog, men uden at kende noget særligt til dig/din situation, så lyder det som en frygtelig dun idé.

Selvom det ikke er løb, så _går_ man ikke bare lige 100km på et døgn uden ordentlig forberedelse. Og på trods af at belastningen ikke ens i løb og march, vil jeg gætte på at det vil være rigtigt dumt, når du i forvejen har en overbelastningsskade.

Men for at komme med lidt konstruktivt... Hvad har du af erfaring mht. vandring/march?

Link to comment
Share on other sites

Undskyld mit sprog, men uden at kende noget særligt til dig/din situation, så lyder det som en frygtelig dun idé.

Selvom det ikke er løb, så _går_ man ikke bare lige 100km på et døgn uden ordentlig forberedelse. Og på trods af at belastningen ikke ens i løb og march, vil jeg gætte på at det vil være rigtigt dumt, når du i forvejen har en overbelastningsskade.

Men for at komme med lidt konstruktivt... Hvad har du af erfaring mht. vandring/march?

Jamen ikke det store.. Jeg har gået meget i efteråret.. distancer typisk på 12-15 km.

Men som sagt er mine ben i bedring og der er altså 2 mdr. til... Og min kondi/grundform er rigtig god. Har en stærk krop takket være styrketræning, ridning, spinning, gang, yoga mv.

Jeg behandler mine ben pænt og har selvfølgelig ikke tænkt mig at lægge ud med 30 km distancer...

Derfor jeg henvender mig her for idéer :) Ved godt 100 km er langt, men vil det pisse gerne. Og med 2 gode mndrs træning skal jeg nok klare det..

Link to comment
Share on other sites

Det største problem er fødderne. Hvis du kan få dine fødder til at tåle det, alternativt at lære at være ligegæld med dem når de går istykker, er det ikke svært at gå 100 km.

Du er nødt til at begynde at gå så lange ture at dine fødder begynder at hæve og té sig, så du kan få gjort dig nogle erfaringer med hensyn til fodtøj, fart, sokker osv.

Da jeg var soldat og på sergentskole havde vi ganske meget march træning (hærvejsmarch og dodentocht) og jeg gjorde mig følgende erfaringer:

Man skal ud over 25-30 km, før man lærer sine fødder rigtigt at kende

lette sømløse løbesokker (uden de populære luftkanaler), indenunder en uldsok på vrangen virkede for mig

en åndbar støvle, der passer perfekt - også efter 30 km, er et must. Læder er imho lige så godt som goretex, hvis ikke bedre.

Derudover skal man være opmærksom på slidsår andre steder på kroppen og klæde sig derefter. Jeg havde mange problemer med lysken, som jeg dog kom over ved at gå en størrelse ned i bukser.

Link to comment
Share on other sites

Det største problem er fødderne. Hvis du kan få dine fødder til at tåle det, alternativt at lære at være ligegæld med dem når de går istykker, er det ikke svært at gå 100 km.

Du er nødt til at begynde at gå så lange ture at dine fødder begynder at hæve og té sig, så du kan få gjort dig nogle erfaringer med hensyn til fodtøj, fart, sokker osv.

Da jeg var soldat og på sergentskole havde vi ganske meget march træning (hærvejsmarch og dodentocht) og jeg gjorde mig følgende erfaringer:

Man skal ud over 25-30 km, før man lærer sine fødder rigtigt at kende

lette sømløse løbesokker (uden de populære luftkanaler), indenunder en uldsok på vrangen virkede for mig

en åndbar støvle, der passer perfekt - også efter 30 km, er et must. Læder er imho lige så godt som goretex, hvis ikke bedre.

Derudover skal man være opmærksom på slidsår andre steder på kroppen og klæde sig derefter. Jeg havde mange problemer med lysken, som jeg dog kom over ved at gå en størrelse ned i bukser.

Tusind tak for dit svar - var til stor hjælp. Ja noget rigtigt tøj er vigtigt kunne jeg forestille mig. Hvilket materiale?

Jeg har tænkt mig at købe gode strømper og vandresko... Men skal helt klart op over 30 km som træning.

Men det gode er vi kan nøjes med en fart på 4,5 km /t - det er jo ikke vildt hurtigt.. Havde nok ikke turde hvis man skulle gå 5,5-6 km/t...

Men tror godt det kan lykkes - skal bare have lært mig krop at kende :)

Link to comment
Share on other sites

de fleste har en mindre slidsom gangstil, hvis de går raskt end hvis de går langsomt. Jeg vil klart anbefale en marchhastighed på 6-7 kmt og så holde pauser undervejs, hvis det bliver for hårdt.

Er det dodentocht du skal gå?

Nej det er 100 km march i Slagelse .. :)

6-7 km/t er meget hurtigt for mig, er ikke så høj... Hehe.. Så det kan jeg ikke over så lang en distance hvis jeg skal holde hele vejen.

Men med en fart på 4,5 km/t skal man gå uafbrudt i ca. 22½ time.. Så er der halvanden times pause. Så hellere gå lidt langsommere...

Link to comment
Share on other sites

Nej det er 100 km march i Slagelse .. :)

6-7 km/t er meget hurtigt for mig, er ikke så høj... Hehe.. Så det kan jeg ikke over så lang en distance hvis jeg skal holde hele vejen.

Men med en fart på 4,5 km/t skal man gå uafbrudt i ca. 22½ time.. Så er der halvanden times pause. Så hellere gå lidt langsommere...

Jeg vil absolut IKKE anbefale dig at gå uafbrudt i 22½ time. Derimod synes jeg du bør overveje at komme ind i en cyklus med at gå i 50 minutter, holde 10 minutters pause, så du kommer ind i en rytme. 100 km er et rigtig langt at marchere, så tempo og rytme er af vital betydning for at du kan gennemføre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil absolut IKKE anbefale dig at gå uafbrudt i 22½ time. Derimod synes jeg du bør overveje at komme ind i en cyklus med at gå i 50 minutter, holde 10 minutters pause, så du kommer ind i en rytme. 100 km er et rigtig langt at marchere, så tempo og rytme er af vital betydning for at du kan gennemføre.

der er pause og mad hver 10 km.. det var bare for at illustrere hvor lang tid det ville tage hvis man gik uafbrudt :) Holder skam pauser undervejs.. hehe

Link to comment
Share on other sites

Prøv evt. at kigge lidt på Øglernes hjemmeside.

http://www.oeglerne.com/?Ofte_stillede_sp%F8rgsm%E5l

Det er godt nok Nijmegenmarchen de træner til, men de har sikkert nogen gode råd ang. støvler, strømper og fodpleje du kan bruge. De plejer også at poste deres marchprogram - så kan du se hvor mange km de forventer at have i benene inden selve marchen.

Kan også forstille mig at der ligger programmer til dodentocht, hærvejsmarchen og lign. rundt omkring på nettet, mange af dem med gode råd.

Personligt har jeg aldrig fået det med to par sokker til at virke, uanset hvilken type jeg brugte. Jeg er mere til at tape mine fødder op med tensoplast, under hele fodsålen og på hælen. Det kræver lidt øvelse at få det til at sidde perfekt, men det virker. Og sørg for din egen skyld for at der ikke er folder (= vabler)eller åbninger hvor din hud kan blive klemt (= flere vabler...). For mig virkede det også at tage tenso (+ sportstape da mine ankler er bløde som smør) på om aftenen og så sove med det på. Så sidder det godt fast om morgenen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Et af de problemer jeg har oplevet på en march, var at jeg ikke fik spist og drukket kontinuerligt og nok. Hvilket medførte at jeg gik sukkerkold... en kilometer føltes som et lysår :crazy:

Så det er vigtigt at du også får lært dig selv at spise i de rigtige mængder. Især i starten af en march har jeg oplevet at nogle slet ikke får spist nok, fordi de er helt friske og bare drøner afsted. Det svider senere hen!

Så maddisciplin (findes det ord) er vigtig

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser din skinnebensbetændelse som dit klart største problem - selv om den meget korte periode også er problematisk i sig selv. Jeg har prøvet at have skinnebensbetændelse på et tidspunkt hvor jeg skulle lave march træning. Den kombination er rigtig dårlig!

Der er i tråden rigtig mange gode råd som jeg ikke skal gentage. Men her et andet lille tip - som måske ikke harmonerer med din skinnebensbetændelse, men det er der jo ingen træning der gør.

Et problem ved marchtræning er at det tager så lang tid. Det kan man ikke slippe helt for men ved hjælp af interval march kan man reducere tidsforbruget meget. Man kan dog ikke helt undgå de lange ture.

Princippet er at man efter opvarmning går 2 minutter ilmarch (så hurtigt som man overhovedet kan), herefter 1 minut luntetrav, så 2 minutters ilmarch, 1 min luntetrav, osv.

NB. NB. Denne træningsform er meget krævende og man bør ikke starte ud med en hel time første gang selv om man er i nogenlunde form. Bemærk at det minut med langsomt løb er den afslappede del, så der skal virkelig tempo på i ilmarchen. Selv skal jeg op omkring 8½-9km/t.

Træningen bør naturligvis gennemføres i de støvler som du skal gå i!

Interval march kan ikke helt erstatte de lange marcher - og fødderne som Incognito omtaler, trænes kun lidt på denne måde

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej og held og lykke med 100 km turen.

Jeg løber meget selv og døjer med astma, så jeg bruger kompressionsstrømper og et materiale i strømpen der hindrer sved (med vabler til følge) Her er et link til hjælp af materialevalg: http://specialstroemper.dk/materialebeskrivelse.html og så er det bare at google dig til den rette kombi. Før i tiden hvor jeg bare købte et par sportsstrømper i en special butik, hvor det viste sig at være et mareridt at løbe i, har gjort at jeg ikke helt stoler på ekspedienten, men hellere selv vil føle på strømpen. Efter jeg nu ved hvad der skal stå på varedeklaretionen har jeg ikke haft problemer af nogen art og nyder ture på +20 km.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Hej Renee,

 

Er det Mammutmarch, som du har tilmeldt dig til? Det skal du nok komme gennem med den rette træning og forberedelse til eventet!

 

Jeg har skrevet et indlæg på min blog om Mammutmarch, som du kan læse her: https://www.friluftsfreak.dk/mammutmarch-100-og-30-55-km/ - hvis du skulle finde det interessant :)

 

Mvh Christian 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share