Størrelser på cykler?


Deeveext
 Share

Recommended Posts

Hej alle skønne mennesker! :w00t:

Nu er sommeren da endelig ved at slå ind, så er det på tide at skifte den gamle mountain-bike ud. Den stod desværre ude i sommeren, og kæde, gear m.m. er rustet, orker ikke at få det ordnet, så det bliver til en ny cykel istedet. Men hvilken størrelse skal jeg se efter!

Jeg fandt en god en i størrelsen 28" men har ingen idé om størrelserne, jeg er cirka 180 cm. høj. Hvad siger eksperterne :blush:

Link to comment
Share on other sites

Du har helt sikkert ikke fundet en cykel med en stelstørrelse på 28 tommer :smile:

Er det ikke hjulstørrelsen, du taler om?

Din højde siger ikke ret meget om, hvilket størrelse stel du skal have. Alt efter længden af din overkrop og armlængde kan det veksle en del. Desuden er de forskellige fabrikaters størrelsesangivelser noget forskellige og deres geometri betyder desuden at afstanden mellem sadelpind og styr svinger en del, hvilket igen betyder at to cykler med samme angivne stelstørrelse kan være meget forskellige.

Endelig betyder det noget for stelstørrelsen om du køber en citybike, en racercykel eller en MTB.

Så der er ikke andet at gøre end at prøve nogle forskellige cykler af!

EDIT: Hvis din gamle cykel er i en rimelig kvalitet, så kan du få den ordnet for rimelige penge hos en cykelhandler. Alt andet lige er det langt billigere end at købe en ny + risikoen for at få stjålet en ældre cykel er ikke så stor

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

KåreS

Kan du forklare mig hvordan jeg ved om jeg har ramt den rigtige stel str på en mountainbike? Jeg føler den er for lille, men kan være fordi jeg er vant til en city bike og nu skal krumme mig lidt mere sammen over styret.

Jeg er 189cm og stellet 22". Ved godt du sagde det ikke er sådan lige at måle ud fra tal, men jeg prøver bare at give et praj her.

Mange tak!

Link to comment
Share on other sites

@AMB:

Der er kun én måde at finde ud af det. Få hjælp af en dygtig fagmand. Tag så en lang prøvetur (minimum en halv time er passende) og find en lang, stejl bakke. Stejle bakker er fantastiske til at afsløre om cyklen passer, både i størrelse og geometri. Så når du har nået toppen af bakken har du helt sikkert en bedre fornemmelse af, om cyklen passer dig. Så tager du bakken en gang til...

Prøv en masse cykler af og find ud af, hvilken type, geometri og størrelse der passer dig.

Nogle cykelforretninger har en bodyscanner, som kan hjælpe yderligere til at finde den rigtige størrelse cykel.

Min pointe er, at det er hærvært at købe sin første MTB eller racercykel uden at få sagkyndig vejledning og uden at have prøvet den ordentlig af. Især hvis den skal bruges på længere ture. Det er galimatias på samme plan som at købe sine første løbesko uden at få vejledning.

I bedste fald får man købt en cykel der ikke passer og som derfor får lov at stå i garagen. I værste fald lider man i stilhed på en cykel der ikke passer og kan så få ret alvorlige problemer med eksempelvis nakke, lænd, hofter eller knæ.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Hej Kåre

Mange tak for dit svar. Så må jeg tage forbi en cykelshop og spørge hvad de synes.

Bare lige så vi er sikre så vil jeg nævne, at er den rød, har lad og tre hjul. Ved ikke om du kender modellen og jeg håber den findes i større str!

Link to comment
Share on other sites

Okay Okay.. Jeg ved godt du skriver at man ikke bare sådan uden videre kan afgøre noget uden at opsøge en sagkyndig. Men kan du så sige noget om hvorvidt 28" er en børne cykel eller til voksne? Jeg har ingen forstand på det, men vil bare gerne vide om det er noget jeg skal køre ud og se på. :blush:

Link to comment
Share on other sites

@Deeveext:

Hvad er de 28'' for en angivelse?

Er det fri fantasi eller en størrelse du rent faktisk har set et eller andet sted? For ellers véd du vel selv om det er en børnecykel eller en voksencykel :tongue:

@Nips:

Stelguiderne på de forskellige online cykelshops er intet værd efter min mening. Selvfølgelig kan man være heldig at ramme rigtigt, men man kan også ramme rigtig meget forkert.

På Cykelrabats stelguide kommer de frem til at en person på 180-185 centimeters højde skal have en MTB med en stelstørrelse på mellem 16'' og 20'' :crazy:

Det er jo ikke en guide, man kan bruge til noget som helst.

Link to comment
Share on other sites

@Nips:

Stelguiderne på de forskellige online cykelshops er intet værd efter min mening. Selvfølgelig kan man være heldig at ramme rigtigt, men man kan også ramme rigtig meget forkert.

På Cykelrabats stelguide kommer de frem til at en person på 180-185 centimeters højde skal have en MTB med en stelstørrelse på mellem 16'' og 20'' :crazy:

Det er jo ikke en guide, man kan bruge til noget som helst.

Men trods alt en illustration af at et stel på 28" til en fyr på 180 er way off, hvilket var min pointe.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

28" er ca 70 cm, og har ikke noget med stelstørrelse at gøre, men derimod hjul størrelse, så enten har du fået forkerte oplysninger eller også er det ikke en MTB du har set på. Alle MTB kører med 26" hjul (enkelte med 29" men er ikke særlig udbredt)

Ud fra din højde skal stelstørrelsen være ca 19-21", men som andre også skriver skal du ud og prøve for at finde den helt rigtige

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share