De 7 nye kostråd


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Jeg synes de nye kostråd virker fornuftige!

Under "Sunde kilder til fedt" kommer der nogle forskningsmæssige betragtninger:

"Her i ligger selvfølgelig en formidlingsmæssig udfordring, fordi selv eksperter i dag kan være uenige om hvorvidt en given fedttype er sund eller usund. Fremfor at fokusere ensidigt på hvilken "type" fedtet er, kan det være mere hensigtsmæssigt i stedet at fokusere på fødevarernes oprindelse, behandling og kvalitet - både med hensyn til vegetabilsk og animalsk fedt"

Først efter dette lange og for almindelige forbrugere ukonkrete stykke tekst kommer nogle konkrete råd om, hvilke kilder til sundt som kan anbefales. Vil det ikke være muligt at vende det om, så de konkrete råd kommer før de ukonkrete, forskningsmæssige betragtninger?

Vedrørende sukker:

Drejer vores indkøb af slik og søde sager sig ikke lige så meget om nogle psykologiske aspekter; nemlig at vi fra ganske små lærer at knytte hygge (lørdag aften foran TV'et med far og mor) med slik, kage og sodavand.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er påfaldende, at 3 af rådene drejere sig om fordelingen af kulhydrater - flere grøntsager end frugt, grove i stedet for hvide udgaver af brød, ris, pasta mv. Tja faktisk 4 råd, hvis man herunder regner spar på sukkeret.

I modsætning hertil er der ikke en eneste direkte reference til proteiner som en vigtig energikilde.

Jeg synes godt rådene kunne have en omtale af deres vigtighed - måske specielt i forhold til kvinder, som kan være hurtige til at skære det fra. Som dine kostråd er udformet nu, er der ingenting der modsiger, at man skulle leve af grøntsager og brød, så længe man også får lidt af det gode fedt. Derudover kunne der godt være en behandling af, hvorvidt nogle proteinkilder er bedre end andre og i givet fald hvilke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig brudt mig om "må ikke" "reglerne". De fleste - hvis ikke alle, ved at man skal skære ned på junk food, raffineret sukker og hvis man i øvrigt spiser dette skal man ikke spise for meget, hvilket gør den sidste regel redundant.

I samme åndedrag er jeg ikke enig i, at man "ikke skal spise for meget". Det siger vel sig selv og er definitionen af "for meget". Hvis man derimod spiser "nok" og meget af de sunde ting vil man være godt mæt, men med god samvittighed, da man ved man har fyldt kroppen med god næring. Forklaringen for rådet er jo ganske udmærket.

Det er vel lidt sørgeligt, at man skal sigte efter laveste fællesnævner?

Og hvad med som maxpower siger, kilder til proteiner, hvad med timing af kulhydrater? (gerne om morgenen og inden træning).

Hvorfor skal man spise fuldkorn? Handler det om reelle kostråd, eller at opnå compliance ved ikke at pille for meget ved folks verdensopfattelse af brød? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tak for kommentarerne.

KåreS - jeg vil kigge på om fedtforklaringen kan skæres skarpere fra første linie.

Spinderella - Jeg synes ikke at det er fair at kategorisere de nævnte råd som "kulhydratråd". Grøntsager dækker over et meget stort spænd af forskellige næringsstoffer - og f.eks. bælgplanter kan have et højt proteinindhold.

Jeg har selvfølgelig tænkt over protein, men har ikke fundet noget der viser proteinindtaget er sundhedskritisk i en generel vestlig madkultur. Kostrådene er jo ikke rettet mod atleter med særlige behov. Hvilken form for proteinråd synes I der skal være?

Eruption -> Jeg kan også bedst lide positiv vejledning, men hvis man kigger på hvordan den usunde halvdel af danskerne spiser, så kommer man simpelthen ikke uden om at de største gevinster hentes på at de mindsker indtaget af junk og sukker.

Link to comment
Share on other sites

@MZ:

Jeg mener for en stor del at det er nok at prioritere konkrete (og dermed letforståelige) råd således, at de står før mere videnskabelige/forskningsmæssige betragtninger.

Dette gælder for alle rådene, som jeg generelt finder langt mere entydige end de gamle. Jeg har bedt min søn på 15 år om at læse både de nye og de "gamle" kostråd. Han fandt de nye lettere at forstå!

Forslag til tekst: (du kan bruge det som du lyster eller smide det over højre skulder :smile:)

Fedt tjener nogle vigtige formål i en alsidig sund kost, bl.a. som energikilde, mæthedsfaktor og kilde til vigtige fedtsyrer og fedtopløselige vitaminer.

Følgende kilder til fedt er værdifulde og kan anbefales:

Fedt fra fra fisk, nødder og kerner er anerkendte og sunde kilder til fedt. Det samme er vegatabilske olier som rapsolie og (koldpresset) olivenolie. Kød og mejeriprodukter bør vælges økologisk, da fedtsammensætningen her er meget sundere end fra ikke-økologiske produkter. Det er sundere at spise en kvalitetsfødevare med et naturligt fedtindhold end et billigt tilsvarende "light-produkt".Fedt kan dog også have negative effekter på sundheden på grund af den høje kalorietæthed og fordi visse typer fedt kan være direkte sundhedsskadelige. (Derfor er det vigtigt, at man er bevidst om, at fedtet man spiser er af den sunde slags. Her i ligger selvfølgelig en formidlingsmæssig udfordring, fordi selv eksperter i dag kan være uenige om hvorvidt en given fedttype er sund eller usund.)

Fremfor at fokusere ensidigt på hvilken "type" fedtet er, kan det være hensigtsmæssigt at fokusere på fødevarernes oprindelse, behandling og kvalitet - både med hensyn til vegetabilsk og animalsk fedt.

Kommentar:

Kunne det være en ide at nævne et par eksempler på usundt fedt, når nu emnet tages op?

Den kursiverede tekst i parentesen ville jeg udelade - det er mere en diskussion end en del af et kostråd.

Vedrørende protein:

Jeg kan godt følge pointen med et råd om protein, som Spinderella og Maxpower er inde på. Jeg mener at proteins betydning i vores mad generelt får alt for lidt opmærksomhed i forhold til kulhydrater og fedt.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Spinderella - Jeg synes ikke at det er fair at kategorisere de nævnte råd som "kulhydratråd". Grøntsager dækker over et meget stort spænd af forskellige næringsstoffer - og f.eks. bælgplanter kan have et højt proteinindhold.

Nej, det var en meget simpel opstilling jeg lavede der, det er jeg godt klar over. Og det kan godt være, at jeg ikke helt har forstået hvem din målgruppe egentlig er.

Men jeg vil alligevel spørge: De samme mennesker, som du ikke mener får det rigtige ud af rådene, hvis frugt og grønt er blandet sammen - mener du virkelig at de kan skelne mellem linser og agurker? Og ved hvad de ernæringsmæssigt får ud af hver?

Jeg har selvfølgelig tænkt over protein, men har ikke fundet noget der viser proteinindtaget er sundhedskritisk i en generel vestlig madkultur. Kostrådene er jo ikke rettet mod atleter med særlige behov. Hvilken form for proteinråd synes I der skal være?

Det kan godt være at der fra et folkesundhedsperspektiv ikke er meget at hente ved at understrege at en del af det daglige energi indtag bør komme fra protein. Og jeg indrømmer blankt at jeg ikke ved hvad der sker, hvis man ikke får protein nok - herunder heller ikke om det er mindre vigtigt end fx at få noget sundt fedt hver dag.

Hvis du har en stereotyp usund mand, så lever han af kød og kartofler (plus junkfood og alkohol). Her er det klart at du skal fokusere på at få ham til at spise flere grøntsager.

Men det er min opfattelse at der er en anden stereotyp, nemlig den tyndfede kvinde, som lever af salat, knækbrød og sukker (igen sat meget unuanceret op). Hende skal du have til at spise noget kød/fisk/bønner/tofu, så hun også får noget protein.

Jeg har ret stor tiltro til at atleter med særlige behov udmærket selv kan opsøge viden omkring hvordan de skal sammensætte deres kost, og gør det i stor stil, så det er slet ikke dem min kommentar går på.

Eruption -> Jeg kan også bedst lide positiv vejledning, men hvis man kigger på hvordan den usunde halvdel af danskerne spiser, så kommer man simpelthen ikke uden om at de største gevinster hentes på at de mindsker indtaget af junk og sukker.

Meget enig. Derudover kan jeg godt lide, at du opfordrer folk til at se på kvaliteten af deres fødevarer. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selvfølgelig tænkt over protein, men har ikke fundet noget der viser proteinindtaget er sundhedskritisk i en generel vestlig madkultur.

Eftertanke:

Retter dine råd sig primært (udelukkende?) på hvad folk skal ændre ved deres kost for at leve sundere?

Eller er det også meningen at man fra scratch kan sammensætte en sund kost med udgangspunkt i dine råd?

Hvis førstnævnte er din ambition, så står og falder behovet for et protein-råd jo med, hvorvidt (og hvor udbredt) nogle mennesker ikke får nok protein. Men hvis sidstnævnte skal opfyldes, så mener jeg ikke man kommer udenom at medtage noget om protein.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig brudt mig om "må ikke" "reglerne". De fleste - hvis ikke alle, ved at man skal skære ned på junk food, raffineret sukker og hvis man i øvrigt spiser dette skal man ikke spise for meget, hvilket gør den sidste regel redundant.

I samme åndedrag er jeg ikke enig i, at man "ikke skal spise for meget". Det siger vel sig selv og er definitionen af "for meget". Hvis man derimod spiser "nok" og meget af de sunde ting vil man være godt mæt, men med god samvittighed, da man ved man har fyldt kroppen med god næring. Forklaringen for rådet er jo ganske udmærket.

Det er vel lidt sørgeligt, at man skal sigte efter laveste fællesnævner?

Og hvad med som maxpower siger, kilder til proteiner, hvad med timing af kulhydrater? (gerne om morgenen og inden træning).

Hvorfor skal man spise fuldkorn? Handler det om reelle kostråd, eller at opnå compliance ved ikke at pille for meget ved folks verdensopfattelse af brød? :smile:

Hvorfor ikke sigte efter laveste fællesnævner? Det er jo netop de svageste, man prøver at nå med kostrådene og ikke "eliten". Timing af kulhydrater mener jeg også er irrelevant for hr og fru jensen, og folk, der træner mere eller mindre seriøst, søger jo selv deres viden. Kostrådene skal være simple, det er deres styrke. Som MZ nævner, så er proteinmangel heller ikke noget problem for langt størstedelen. Alt i alt synes jeg disse kostråd er gode efter KISS-princippet.

Link to comment
Share on other sites

Eftertanke:

Retter dine råd sig primært (udelukkende?) på hvad folk skal ændre ved deres kost for at leve sundere?

Eller er det også meningen at man fra scratch kan sammensætte en sund kost med udgangspunkt i dine råd?

Hvis førstnævnte er din ambition, så står og falder behovet for et protein-råd jo med, hvorvidt (og hvor udbredt) nogle mennesker ikke får nok protein. Men hvis sidstnævnte skal opfyldes, så mener jeg ikke man kommer udenom at medtage noget om protein.

Kostrådene retter sig mod almindelige mennesker der ikke har nogen speciel viden eller interesse i ernæring. Man kan jo skrive bøger om hvad der er optimal ernæring til forskellige målgrupper, men kostrådene skal kun handle om nogle helt centrale ting. Det er nok for meget forlangt at kræve at man direkte kan sammensætte en sund kost ud fra kostrådene eller det ikke skal være muligt at spise uhensigtsmæssigt indenfor kostrådene. Men jeg vil alligevel påstå, at hvis man efterlever disse 7 kostråd (og ikke er vegetar eller lignende), så spiser man temmelig sundt.

Mange af de ting der interesserer brugerne af disse fora er simpelthen for specifikke til at have relevans for "almindelige" mennesker.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke sigte efter laveste fællesnævner? Det er jo netop de svageste, man prøver at nå med kostrådene og ikke "eliten". Timing af kulhydrater mener jeg også er irrelevant for hr og fru jensen, og folk, der træner mere eller mindre seriøst, søger jo selv deres viden. Kostrådene skal være simple, det er deres styrke. Som MZ nævner, så er proteinmangel heller ikke noget problem for langt størstedelen. Alt i alt synes jeg disse kostråd er gode efter KISS-princippet.

Jeg siger ikke, at man ikke skal. Jeg siger bare, at det er sørgeligt. Ikke at det er en fallit-erklæring.

Jeg syntes ikke min kulhydratkommentar er irrelevant. Et råd kunne være, kun at spise størstedelen af sine kulhydrater om morgenen, og inden fysisk aktivitet?

Jeg er helt med på, at rådene er skrevet i tidens ånd, hvor "sukker og søde sager" samt junk-food (samt fysisk inaktivitet) er roden til overvægt. Derfor skal rådene jo gives i et samtids-billede.

Hvordan opnår man mest "compliance"? Er det ved, at hive bunden op på leverpostej-niveau?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg siger ikke, at man ikke skal. Jeg siger bare, at det er sørgeligt. Ikke at det er en fallit-erklæring.

Jeg syntes ikke min kulhydratkommentar er irrelevant. Et råd kunne være, kun at spise størstedelen af sine kulhydrater om morgenen, og inden fysisk aktivitet?

Jeg er helt med på, at rådene er skrevet i tidens ånd, hvor "sukker og søde sager" samt junk-food (samt fysisk inaktivitet) er roden til overvægt. Derfor skal rådene jo gives i et samtids-billede.

Hvordan opnår man mest "compliance"? Er det ved, at hive bunden op på leverpostej-niveau?

Jeg tror lidt, at du ønsker at få "samtidsbilledet" til at passe på den generelle dansker, som ganske rigtigt, har et ønske om at tabe sig. Jeg tror, ærligt, at 95% af den danske befolkning har et ønske om at forbedre deres krop og at et moderat fedttab vil medhjælpe dette ønske.

Men, med det sagt, så kan du jo ikke lave "generelle kostråd" som kun skal passe på folk med problemer. Generelle kostråd bør vi en anbefaling af kostsammensætning, som er sund for kroppen - at være i gang med at vægttab synes jeg, bestemt, ikke kan kategoriseres som værende sundt. Jo, det er sundt, når man går fra usunde vaner til sunde vaner, men forstå mig ret; man kan ikke lave kostråd som er "vægttabsrelaterede", for hvad så når de har åbnet deres vægttab? Hvilke råd skal de så følge?

Generelle kostråd skal være generelle og, til trods for, at vægttab efterhånden er en generel ting, så bør dette ikke inkluderes i generelle råd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror lidt, at du ønsker at få "samtidsbilledet" til at passe på den generelle dansker, som ganske rigtigt, har et ønske om at tabe sig. Jeg tror, ærligt, at 95% af den danske befolkning har et ønske om at forbedre deres krop og at et moderat fedttab vil medhjælpe dette ønske.

Men, med det sagt, så kan du jo ikke lave "generelle kostråd" som kun skal passe på folk med problemer. Generelle kostråd bør vi en anbefaling af kostsammensætning, som er sund for kroppen - at være i gang med at vægttab synes jeg, bestemt, ikke kan kategoriseres som værende sundt. Jo, det er sundt, når man går fra usunde vaner til sunde vaner, men forstå mig ret; man kan ikke lave kostråd som er "vægttabsrelaterede", for hvad så når de har åbnet deres vægttab? Hvilke råd skal de så følge?

Generelle kostråd skal være generelle og, til trods for, at vægttab efterhånden er en generel ting, så bør dette ikke inkluderes i generelle råd.

Kostrådene tager jo netop udgangspunkt i problemer. Som du kan se på Mortens svar til mig tidligere i tråden, så er undladelsen af et kostråd om protein begrundet i at dette ikke er problematisk. Folk spiser generelt de mængder protein de skal, men spiser ikke nok grøntsager og for meget sukker og junk.

Jeg er dog enig med dig i, at det bliver for specifikt at tilrette kostrådene efter planlagte vægttab, ligesom jeg også tror det er at skyde over målet, hvis man begynder at rådgive om hvornår folk skal indtage forskellige næringsstoffer.

Link to comment
Share on other sites

 Share