Erfaring med Soya Protein og blandings "midler"


Underwear
 Share

Recommended Posts

Jeg har atter en gang købt soya protein pulver efter en pause fra det. Man kunne nok kalde det en smags pause, for det smager ikke skide godt.

Jeg huskede det som noget tykt stads og ganske rigtigt skal der en del væske til for at gøre det bare nogenlunde flydende.

Jeg må også indrømme at jeg er noget tvivl, var det sidste også så tykt? Erfaring om hvorvidt det skal være noget tykt stads tages også gerne :smile:

Anyway, - ellers nogle fif til at blende det med noget som kan tynde godt ud i det, uden at skulle bruge en halv liter til at tynde det lidt.

Jeg bruger vand lige pt. Men det ligner stadig chokolademousse der har stået fremme for længe... (200-300ml vand + 30g soya)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Puha.. Ja Soya proteinpulver kan være en svær omgang at komme igennem!

Jeg laver altid en smoothie for at komme igennem det xD

Har selv det problem at det svært at røre ud i forskellige væsker, dog skulle 1 tsk nemt kunne blandes med et glas juice. Det er langt fra 30 g, I know xD men et sted at starte.

Tror jeg selv skal eksperimenter i aften, og skal nok give besked, hvis jeg finder noget, som virker :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Store mængder kakao pulver kan overdøve smagen. Vil dog fraråde brug af sojaprotein da der er en del empiri og evidens, der indikerer at det er skadeligt i de mængder.

http://www.soyonlineservice.co.nz/index.htm

Mvh Andreas

Kan du anbefale andre former for proteinpulver, hvor der ikke bruges mælk? Har mælkeallergi, (reagere ved meget meget små doser, med hævelser, udslet, feber og jeg kunne blive ved) -så soya proteinpulver er den eneste form for proteinpulver, jeg kunne finde og tåle.

Link to comment
Share on other sites

Kan du anbefale andre former for proteinpulver, hvor der ikke bruges mælk? Har mælkeallergi, (reagere ved meget meget små doser, med hævelser, udslet, feber og jeg kunne blive ved) -så soya proteinpulver er den eneste form for proteinpulver, jeg kunne finde og tåle.

Bruger ikke selv protein pulver og anbefaler heller ikke andre at gøre det. Jeg tror at det er bedst af få sit protein fra rigtig mad. Mælkeallergi er selvfølgelig en hindring i forhold til protein i mad. En kost der udelukker raffineret sukker og stivelse, vil i sig selv give et højt protein indhold (15-20E% tror jeg er fint i forhold til træning etc.). De fleste fødevarer bidrager med protein. Spiser du eksempelvis kød/fisk/fjerkræ og æg på daglig basis, vil det hurtigt kunne bringe proteinindtaget op i den høje ende (mere end 15E%). Selv ting som normalt ikke anses for at indeholde nævneværdige mængder af protein, kan bidrage pænt. Havregryn indeholder en del og det samme gælder andre kerner generelt. Hvis du gider tilberede bælgplanter kan de også give et pænt bidrag.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Såkaldt "mælkeallergi" er en favorit "diagnose" blandt "alternative" "behandler"-tosser, men der findes trods alt mange mennesker, som ikke kan nedbryde mælkesukker (laktose) effektivt, især andre steder i verden end i Skandinavien, som mig bekendt er et af de få steder i verden, hvor det er normen, at voksne problemfrit kan metabolisere mælkeprodukter.

Hører man til det uheldige mindretal, er den letteste vej omkring det problem i relation til proteinpulver, at købe whey-isolat, der er praktisk taget støvsuget for mælkesukker.

Ellers kan man nappe en smule laktase, - det enzym som hjælper omsætningen af laktose på vej og som mangler eller mangler i de fornødne mængder hos individer, der har problemer med mælkeprodukter.

Link to comment
Share on other sites

Netop, og hvor ægte mælkeallergi er uhyre sjældent - de alternative tosser og kuponhæfternes popdiagnoser undtaget - så er laktoseintolerance derimod uhyre almindeligt hos alle andre end blandt individer, der kan spore deres nordeuropæiske gener flere generationer tilbage.

Link to comment
Share on other sites

Ja hvis det så bare var laktoseintolerance, men det er desværre mælkeallergi, hvor jeg reagere på proteinet. (Har fået det konstateret ved lægen)

ja det er rigtigt mange skandinavier kan nedbryde laktosen, ligesom vores katte er nogle af de eneste, som også (bedre) kan det. (en lille sidebemærkning)-Dog er jeg "desværre" latinamerikaner og født i Columbi ;)

Jo jeg spiser kød og æg osv + bælgeplanter hver dag, men finder det stadig svært at få nok protein..

- men vil lige tage et kig på det æggeproteinværk :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ellers utroligt nemt at få dækket proteinbehovet via kosten, selvom man totalt undgår mælkeprodukter, så jeg føler mig foranlediget til at spørge:

1:

Hvor meget protein forestiller du dig, at du har "brug for"?

2:

Hvad bygger du det på?

3:

Hvorfor kan dette ikke dækkes let gennem kosten?

PS:

Soya protein er en oplagt substitutionsmulighed, - blot du er opmærksom på, at det meste af udbuddet er af elendig kvalitet og primært beregnet til dyrefoder.

Prøv at finde en kvalitet, der er koldvandsekstraheret, f.eks. er SUPRO fra Dupont fremragende, men heller ikke billigt.

Jeg har set, at mit livs kærlighed, den fantastiske kost- og træningsekspert Jørgen Storm, - manden som transformerede MZ fra en drenget piberenser til en mand med små muskler, - har en fremragende artikel om soja protein på nettet!

http://www.bodybuilding.dk/artikler/kost-kosttilskud/soya-protein-tilleter-facts-fiction.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share