Kompression


KTorp
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om kompressionstøj, og hvornår I andre herinde på MOL, hvis, hvornår i så bruger det.

Det er ikke nyt længere, men kompressionstøj, tights, strømper og t-shirts, er et interessant stykke udstyr. Der er vist endnu ikke nogen undersøgelser der præcist viser at det virker, hverken i forbindelse med restitution eller forbedrede tider under fx. konkurence. Og der er måske også et psykisk aspekt i det.

Men hvornår bruger I det? Blir det brugt til løbene, for at booste den psykiske og fysiske form, eller bliver det også brugt under hverdags træningen, enten med henblik på forbedret restitution, eller mulighed for at give den mere gas, uden derefter at skulle holde længere hvilepauser eller risikere skader?

Håber at høre fra nogle kompressionsbrugere om deres egen brug, og måske synspunkter på området.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Der er vist endnu ikke nogen undersøgelser der præcist viser at det virker, hverken i forbindelse med restitution eller forbedrede tider under fx. konkurence.

Jeg har forsøgt at samle den viden, jeg kunne finde om kompressionsstrømper her: http://motionsplan.dk/artikel/kompressionsstroemper-en-god-ide

Men hvornår bruger I det? Blir det brugt til løbene, for at booste den psykiske og fysiske form, eller bliver det også brugt under hverdags træningen, enten med henblik på forbedret restitution, eller mulighed for at give den mere gas, uden derefter at skulle holde længere hvilepauser eller risikere skader?

Jeg bruger dem hovedsageligt, fordi det er dokumenteret at restitutionen går hurtigere. Det er imidlertid interessant at få belyst nøjagtigt, hvordan de bør bruges for at have den største effekt.

--

Lars

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte engang nogle kompressionbukser fra Skins som jeg håbede ville hekse lidt efter cykelturene. Men jeg kan selv med den bedste vilje ikke mærke forskel.

Det kan måske være at de er for store - jeg havde forventet at vi ville stramme noget at have på men det er ikke meget. Jeg har sq nok for tynde ben til at have gavn af dem :tongue::dry:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Der findes et enkelt studie der viser lavere energiforbrug ved submaximalt aerobt arbejde i form af løb. Selvom denne præcis protokol ikke er efterprøvet i andre studier, viser en række andre studier at det ikke påvirker løbe- og cykeltider på kort og mellemdistance.

generelt viser studier at kompressionstøj brugt i døgnet efter ømhedsinducerende træning reducerer den subjektive opfattelse af ømhed og der er måske en meget svag tendens til at det også reducerer de objektive muskelskade markører.

Der findes dokumentation for at kompressionstøj forbedrer performance i ekstensor-type bevægelser, som i styrkeløftdragter, men også under spring (med "almindeligt" kompressionstøj).

Det er forholdsvis veldokumenteret at kompressionstøj giver bedre gennemblødning og forhindrer ophobning af blod i venerne. Hvorvidt dette netto kan oversættes til en præstationseffekt er fortsat uklart, IMHO.

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte engang nogle kompressionbukser fra Skins som jeg håbede ville hekse lidt efter cykelturene. Men jeg kan selv med den bedste vilje ikke mærke forskel.

Hvis du ser slideshowet fra CEP (http://www.slideshare.net/cepsportswear/cep-rep-training-slides-1289368) på slide 29, så ser du at Skins tilsyneladende kun har begrænset kompressionseffekt.

Link to comment
Share on other sites

Der findes et enkelt studie der viser lavere energiforbrug ved submaximalt aerobt arbejde i form af løb. Selvom denne præcis protokol ikke er efterprøvet i andre studier, viser en række andre studier at det ikke påvirker løbe- og cykeltider på kort og mellemdistance.

generelt viser studier at kompressionstøj brugt i døgnet efter ømhedsinducerende træning reducerer den subjektive opfattelse af ømhed og der er måske en meget svag tendens til at det også reducerer de objektive muskelskade markører.

Der findes dokumentation for at kompressionstøj forbedrer performance i ekstensor-type bevægelser, som i styrkeløftdragter, men også under spring (med "almindeligt" kompressionstøj).

Det er forholdsvis veldokumenteret at kompressionstøj giver bedre gennemblødning og forhindrer ophobning af blod i venerne. Hvorvidt dette netto kan oversættes til en præstationseffekt er fortsat uklart, IMHO.

altid nice med ny viden fra dig.

har du artiklen i forhold til spring og compressions toej. eller forslag til soege ord

Link to comment
Share on other sites

Der findes et enkelt studie der viser lavere energiforbrug ved submaximalt aerobt arbejde i form af løb. Selvom denne præcis protokol ikke er efterprøvet i andre studier, viser en række andre studier at det ikke påvirker løbe- og cykeltider på kort og mellemdistance.

Er det dette studie, du henviser til, eller kender du andre?

Kemmler, W., S. von Stengel, C. Kockritz, J. Mayhew, A. Wassermann, J. Zapf. 2009. Effect of Compression Stockings on Running Performance in Men Runners. J Strength Cond Res 23(1): 101-105.

generelt viser studier at kompressionstøj brugt i døgnet efter ømhedsinducerende træning reducerer den subjektive opfattelse af ømhed og der er måske en meget svag tendens til at det også reducerer de objektive muskelskade markører.

Er meget interesseret i hvilke referencer, du set?

Der findes dokumentation for at kompressionstøj forbedrer performance i ekstensor-type bevægelser, som i styrkeløftdragter, men også under spring (med "almindeligt" kompressionstøj).

Igen spændende. Har du referencerne, så jeg selv kan læse mere?

Det er forholdsvis veldokumenteret at kompressionstøj giver bedre gennemblødning og forhindrer ophobning af blod i venerne. Hvorvidt dette netto kan oversættes til en præstationseffekt er fortsat uklart, IMHO.

Har set et par studier, men vil gerne se flere? Kan du huske referencerne?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share