Forberedelse til skisæson :)


Line_
 Share

Recommended Posts

Hej alle..

Jeg vil begynde at styrketræne for at blive klar til en sæson på ski og snowboard.. Det er vigtigt for mig at kunne holde til at køre på ski og snowboard hele dagen (bl.a. undgå syre i lårene), samt at mindske skadesrisiko..

Jeg er kvinde, 20 år og har altid være utrolig spinkel og slap (162 cm, 47-49 kg), så vil derfor også gerne tage lidt vægt på!

Er helt ny til seriøs styrketræning, men jeg har læst en del på forummet og specielt begyndertråden, men synes stadig jeg har brug for lidt vejledning mht øvelser, vægt, reps osv. (specielt ski/snowboardspecifikt). En anden ting jeg MEGET GERNE vil med træningen er at kunne at tage 1 pull-up :D

Håber der er nogen der vil hjælpe mig lidt igang med et program :)

Venlig hilsen

Line :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Line :)

Fedt at du skal på sæson! Hvor skal du hen?

For 2 uger siden kom jeg selv hjem fra min første sæson..

Nu er jeg langt fra MOLs klogeste indenfor styrketræning men jeg vil tro at en omgang squat-træning vil være godt inden sæsonen.

Men jeg vil tro at det der hjælper bedst er bare at få stået lidt på ski/board. (selvom jeg har trænet ben i 2 år fik jeg stadig syre i benene efter en lang dag på bjerget den første måneds tid)

Så kom ud og shred noget sne ! evt din camp/FSA camp her til sommer, eller bare et smut forbi Snowdome i Tyskland?

Men lige meget hvad så skal du nok få en super fed sæson! Jeg er i hvert fald overbevist om at jeg skal afsked igen så snart som muligt hehe.

Forresten, hvis økonomien holder til det (også selv hvis den ikke gør) så få dig endelig noget godt udstyr! Det betyder virkelig meget både med hvor hurtigt dit niveau stiger, hvor let du har ved at få skader og bare hvor sjovt du har det :)

- Mads

Link to comment
Share on other sites

Hej Mads..

Regner med at tage en tur til Canada, men har ikke helt besluttet hvor præcis :) Men er også selv lige kommet hjem fra et år i Norge, med masser af sne og ski/board :D

Ved godt at det kommer af sig selv når man får stået på ski og snowboard, men synes det er fint hvis man kan starte lidt hjemmefra, så det bliver lettere i starten :) Tror desværre ikke der er penge til at tage til Snowdome eller på camp (men har faktisk lige besøgt Folgefonna, et sommerskisenter på en gletcher i Norge er åbent hele sommeren :D). Men har ikke så mange muligheder i Danmark, og sæson i Canada koster :P så det må blive træning i centeret eller sommervejret ;)

Og mht til udstyr så tror jeg der er styr på det :P Har et par fede K2 Missbehaved pudderski og et Rome Vinyl snowboard :D :D :D Men ellers tak for godt råd :)

Hvor var du henne på sæson?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i Whistler, Canada - så hvis du overvejer Canada vil jeg 100% foreslå Whistler ! :D

Lækkert at du kører Missbehaved ! Super fed ski.

Men nej der er ikke de store muligheder i Danmark desværre..

Nu ved jeg ikke hvor parkinteresseret du er, men er faktisk i gang med at bygge et summer-setup så jeg netop kan få trænet lidt her i Danmark så det er altid en mulighed hehe..

Men Snowdome kan gøres for ca 400 kr hvis I bare er nogle stykker og vælger en hverdag, det er da ikke så galt? :o)

Nå men hvis du har brug for noget information om Canada, eller måske mangler nogen at tage til Snowdome/Kläppen/whatever med så skriv endelig, jeg er afsted ca 1 gang om måneden :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Mads..

Overvejer selvfølgelig også Whistler :P Hvor vil du mene at det er bedst at bo i Whistler? Centralt i The Village, eller har hørt mange skibumser bor i Creekside lidt fra centrum men stadig tæt på liften? Og ved du om der er gode off-pistemuligheder fra lifterne (så det ikke er nødvendigt med helikopter eller lange hike-ture?)

Er stadig meget nybegynder i parken, men super coolt at du laver sommer-setup.. Der skal ikke så meget til for at man kan have det sjovt på ski :P

Og tusind tak for tilbuddet ang. Snowdome, vil helt sikkert overveje det :D Ved ikke hvor i landet du kommer fra, men jeg bor godt nok på Bornholm, så selvom det bare er lidt nede i Tyskland, så er det lidt af en rejse for mig :( Men giver dig besked hvis "savnet" bliver for stort og pengene er til det, så må vi fikse en tur :D

Link to comment
Share on other sites

Puha det må også være svært at være sneglad på bornholm :D

Jeg bor lidt nord for kbh, men du er velkommen til at skrive hvis (når!!) du savner sneen for meget hehe

Nå men Whistler.. Jeg boede selv i Creekside, og var rigtig glad for at bo der. Både Alpservice som jeg rejste med og Whistlerbums.dk har deres hus/lejligheder i Creekside og der er sådan set alt hvad man mangler.

Hvis du rejser alene synes jeg helt klart at du skal rejse med et af de to selskaber, men hvis du har nogle venner har jeg faktisk kontakt til 2 udlejere derhenne som vil gøre det ca 35% billigere :)

nå men angående powder så kom for guds skyld i slut november/december ! Hele området er et stort powderlandskab fordi der falder så meget sne og pisterne bliver ikke lavet før engang i slutningen af december.. Men hvis du ellers vælger at bo i Creekside kan du hver dag (så længe der er sne til det) få de fedeste offpistture hjem ! uden at skulle hike..

Men ofte var det også super fedt at hike et par minutter bare for at få det bedste sne, hvis du finder en lokal derhenne lærer du hurtigt alle de gode steder og undgår alle turisterne :)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen..

Tak for info.. Lyder til at Whistler kunne være et seriøst bud på STEDET at køre powder :P

Men det lyder til at du er godt inde i tingene i Whistler - du skal ikke en tur til Whistler igen i vinter og vise mig lidt rundt? :P

Regner med at skulle tage afsted med en gruppe skiglade folk på facebook :P Så er meget interesseret i dine kontakter :) Kan du sende mig lidt info, fx størrelse, pris, beliggenhed og hvornår det er ledigt (evt på PM - håber stadig på lidt træningsrelateret hjælp her i tråden :P)

Link to comment
Share on other sites

Hej Line

Nu kører jeg kun onpiste, men har ikke mærket det store til syre i lårene, da jeg inden sidste skiferie kørte mange gentagelser med squat. Jeg kørte 3 til 4 sæt med 15 - 20 gentagelser og maxvægt = egen kropsvægt.

Jeg vil ikke sige at jeg helt slap for syre, men det hjalp gevaldigt i forhold til ikke at træne.

Link to comment
Share on other sites

Hej Miguel.

Lyder som en god idé med mange gentagelser for at opbygge udholdenhed :) Forstår ikke helt det du skriver med maxvægt = kropsvægt. Betyder det helt uden vægtstang, for jeg kan ikke engang gøre 1 rep med min kropsvægt på stangen. Tror jeg har max som 34 kg :S En anden ting er om jeg kan bruge benpres i stedet, da jeg ikke er helt glad for squat (tror jeg har en meget svag ryg, så synes jeg har svært ved at udføre den korrekt).

Men til skitræning må jeg vel også fokusere en del på core-stabilitetsøvelser, så når jeg bliver lidt stærkere i mave og ryg kan jeg begynde med squat?

Har lavet et forslag til program ud fra begyndertråden:

Benpres (el. squat) 3 x 20

Calf raises 3 x 20

Bænkpres 3 x 10

Træk til bryst (kabel) 3 x 10

Rygstrækninger 3 x 10

Planken (evt på bold) 3 x __ sek.

Også lige et par spørgsmål:

- Vil det være et passende program til hele kroppen? Mangler der noget, fx skuldre, eller skrå mavemuskler (gode øvelser?)?

- Læste i en artikel at når man er helt ny, må man lave en "indkøringsfase" for at lære øvelserne og forberede leddene på træningen. Hvordan skal belastningen bestemmes (i indkøringsfasen og senere).

- Skal jeg køre opvarmningssæt? (hvor mange og hvor høj belastning)?

- Og til sidst: går det an at træne udholdenhed i benene, og samtidig styrke/muskelvækst i overkroppen? (20 reps ben og 10 på overkroppen).

Link to comment
Share on other sites

Hej Line

Ja det var lidt dårligt formuleret :blush: , det som jeg mente var at jeg på intet tidspunkt var over 90 kg inkl stang (i mit tilfælde), så start lavt, det er fint bare at køre 3x20 med vægtstangen i et par uger (eller helt uden vægt stang indtil du har fået lært øvelsen) og så tilføj f.eks 2x2,5 kgs vægte på stangen og kør de 3x20 osv.

Det er helt ok at køre 10 gentagelser til overkrop og 20 til ben, det bestemmer man helt selv udfra hvad man fokusere på, så jeg synes at dit program ser fint ud. Du kan jo altid ændre det efter noget tid.

Det er altid godt med et par opvarminingssæt med lav vægt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, tak for opklaring :P Det er ikke sådan, når man næsten ikke kan løfte noget - det må jeg få gjort noget ved ;)

Og mht til pull-up - nogle tips til hvad man kan gøre når man ikke engang kan tage en. Er det nok bare med "træk til bryst" eller er der andre ting? (Mit center har ikke en pull-up-maskine, som hjælper med at løfte en med vægt :(

Link to comment
Share on other sites

Hej Line

Ja pulldowns er en af vejene frem, du skal med jævne mellemrum gå op i den vægt du trækker, f.eks når du kan køre 3 sæt med 10 gentagelser med given vægt, så kan du gå 5 kg op og trække 3 sæt med 6 gentagelser - når det kører godt tager du 3 sæt med 8 gentagelser osv.

Hvis du har mulighed for at få hjælp med at trække dig op (en makker støtter dig, lidt ligesom en hestesko) og så forsøger du at sænke dig langsomt uden støtte. Selv synes jeg at det er lettere at trække sig op hvis man har håndfladerne ind mod sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share