Indtag af kød og risiko for hjerte-kar sygdomme og sukkersyge


tjr
 Share

Recommended Posts

Background: Meat consumption is inconsistently associated with development of coronary heart disease (CHD), stroke, and diabetes mellitus, limiting quantitative recommendations for consumption levels. Effects of meat intake on these different outcomes, as well as of red versus processed meat, may also vary.

http://circ.ahajournals.org/cgi/content/abstract/CIRCULATIONAHA.109.924977v1

Link to comment
Share on other sites

Et væsentligt studie når vi skal forklare hvorfor tidligere studier har ført til forkerte konklusioner. Godt kød er ikke farligt, men det er dårligt forarbejdet kød - undgå junk-food!

(fortryder den pizza jeg lige har spist)

:4pizza:

Link to comment
Share on other sites

Hvad dækker processed meat over?

Bacon og pølser. Og sikkert noget mere.

Ja, og generelt (rødt) kød i færdigretter. Denne hjemmeside - som stiller tingene ret skarpt op, nævner følgende:

  • Beef jerky
  • Bacon
  • Sausage
  • Hot dogs
  • Sandwich meat
  • Frozen pizza with meat
  • Canned soups with meat
  • Frozen meals with meat
  • Ravioli and meat pasta foods
  • Kid’s meals containing red meat
  • Sandwich meat used at popular restaurants
  • Nearly all red meats sold at public schools, restaurants, hospitals, hotels and theme parks

Det skulle være tilsætningen af "sodium nitrite" (ved ikke hvad det hedder på dansk), som skulle være carcinogenet, som man bør tjekke indholdslisten for.

De nævner også at man bør undgå MSG (mono sodium glutamat / mono natrium glutamat), som er en smagsforstærker man ofte finder i færdigretter, chips, boullionterninger osv. Jeg ved dog ikke hvor velunderbygget den konklusion er.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og generelt (rødt) kød i færdigretter. Denne hjemmeside - som stiller tingene ret skarpt op, nævner følgende:

Det skulle være tilsætningen af "sodium nitrite" (ved ikke hvad det hedder på dansk), som skulle være carcinogenet, som man bør tjekke indholdslisten for.

De nævner også at man bør undgå MSG (mono sodium glutamat / mono natrium glutamat), som er en smagsforstærker man ofte finder i færdigretter, chips, boullionterninger osv. Jeg ved dog ikke hvor velunderbygget den konklusion er.

Der henvises til kræftforekomster i den artikel du nævner, hvorimod den undersøgelser som indlægget handler om hjerte/kar sygdomme og sukkersyge, så der er vist ikke nogen sammenhæng.

Hvis det handlede om et bestemt tilsætningsstof ville det nok være nævnt.

Spørgsmålet er stadig om hvornår kød kan siges at være forarbejdet så der er en forøget risiko?

Helstegt pattegris, flæskesteg, koteletter, skinkesmåkød eller frikadeller - hvad er sundt?

For mig må det være noget med oxidationen af kødet som giver de resultater man ser i undersøgelsen, men det er rent gætværk........

Link to comment
Share on other sites

Der henvises til kræftforekomster i den artikel du nævner, hvorimod den undersøgelser som indlægget handler om hjerte/kar sygdomme og sukkersyge, så der er vist ikke nogen sammenhæng.

Hvis det handlede om et bestemt tilsætningsstof ville det nok være nævnt.

Spørgsmålet er stadig om hvornår kød kan siges at være forarbejdet så der er en forøget risiko?

Helstegt pattegris, flæskesteg, koteletter, skinkesmåkød eller frikadeller - hvad er sundt?

For mig må det være noget med oxidationen af kødet som giver de resultater man ser i undersøgelsen, men det er rent gætværk........

Hov, det har du jo ret i - jeg har åbenbart været uopmærksom, da jeg postede i går.

Det er muligt, at risikoen ved hjertekarsygdomme og sukkersyge ikke knytter sig til et bestemt tilsætningsstof, men jeg er dog ret sikker på at bare det at skære kødet i mindre stykker ikke i sig selv kvalificerer til at man kalder det for "forarbejdet".

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share