Lav kalorieindtag..


mxo
 Share

Recommended Posts

Hej jeg har et lidt underligt spørgsmål, men kan det virkelig passe at man føler sig mere sulten jo mere man spiser, altså jeg har det sådan at jeg bliver mere sulten af at spise omkring 1500 kcal, men de dage jeg kun spiser 300-500 kcal er jeg ikke særlig sulten, dog fryser jeg konstant. Jeg tænkte på om det skyldes at mavesækken forbliver lille så den ikke udvides og derefter liver mindre og så kommer sulten? eller er det fordi kroppen går på sultmode???

Edited by mxo
Link to comment
Share on other sites

Når man helt undlader at spise, så forsvinder ens sultfølelse ret hurtigt grundet hormonelle faktorer, ikke på grund af ens mavesæks størrelse. Det er årsagen til at man kan fungere som anoretiker i årevis. Mavesækken kan godt ændre størrelse, men ikke fra dag til dag, det tager lidt længere tid.

Din tendens til at fryse, skyldes at din krop skruer ned for varmeproduktionen så at sige, ikke specielt hensigtsmæssigt ved en slankekur, når man skærer altfor meget i energiindtaget.

Som påpeget er 300kcal om dagen at betragte som sygeligt lavt, og vil lede til problemer hvis det fortsætter.

Hvad du spiser har også indflydelse på sult og mæthed, og kulhydrater kan give mere sult for mange. Typisk vil en kulhydratfattig kost give mindre sult end en kulhydratrig kost med samme energiindhold.

Håber det besvarer dine spørgsmål!

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Når man helt undlader at spise, så forsvinder ens sultfølelse ret hurtigt grundet hormonelle faktorer, ikke på grund af ens mavesæks størrelse. Det er årsagen til at man kan fungere som anoretiker i årevis. Mavesækken kan godt ændre størrelse, men ikke fra dag til dag, det tager lidt længere tid.

Din tendens til at fryse, skyldes at din krop skruer ned for varmeproduktionen så at sige, ikke specielt hensigtsmæssigt ved en slankekur, når man skærer altfor meget i energiindtaget.

Som påpeget er 300kcal om dagen at betragte som sygeligt lavt, og vil lede til problemer hvis det fortsætter.

Hvad du spiser har også indflydelse på sult og mæthed, og kulhydrater kan give mere sult for mange. Typisk vil en kulhydratfattig kost give mindre sult end en kulhydratrig kost med samme energiindhold.

Håber det besvarer dine spørgsmål!

Mvh Andreas

Mange tak for dit svar, ja det gav mig nok svar på mit spørgsmål.

man lad os nu sige at alle mine fx 300 kcal kommer fra alle energikilder altså 100 kcal fra kulhydrat( grov brød) , 150 kcal fra protein (kylling)

og så 50 kcal fra fedt(lidt nødder), er det så bedre? måske er det ikke sundt men det er jo ikke hele mit liv jeg skal leve sådan bare i et par måneder og så skrue op til 2000 kcal og motion.

Edited by mxo
Link to comment
Share on other sites

Mange tak for dit svar, ja det gav mig nok svar på mit spørgsmål.

man lad os nu sige at alle mine fx 300 kcal kommer fra alle energikilder altså 100 kcal fra kulhydrat( grov brød) , 150 kcal fra protein (kylling)

og så 50 kcal fra fedt(lidt nødder), er det så bedre? måske er det ikke sundt men det er jo ikke hele mit liv jeg skal leve sådan bare i et par måneder og så skrue op til 2000 kcal og motion.

Fordelingen har absolut ingen betydning.

Det er et sygeligt lavt indtag uanset hvordan du vender og drejer det, og uanset hvor kort tid du har tænkt dig at leve sådan.

Lavest tilrådelige indtag under en tidsbegrænset slankekur er omkring 1200kcal, og måske en lille smule lavere hvis du er på en specialdesignet diæt og følges tæt af en læge. Det er 2-4 gange mere end hvad du siger du indtager.

Hele din dagsration svarer cirka til 1 skive rugbrød, 1 kyllingefilet og 10 mandler, eller hvad der for de fleste mennesker kunne være en ok eftermiddagssnack, hvis man lige ser bort fra det manglende grønt.

Du vil smadre din krop og få et forskruet forhold til mad i lang lang tid, hvis det ikke allerede er sket.

Dette er ikke måden at tabe sig på.

Link to comment
Share on other sites

Er du en kvinde`?! Du har virkelig et problem hvis du ikke indtager mere end de 3-500 kcal dagligt!

Desuden tror jeg det er en sikker vej direkte imod et usundt liv, fuldt med sygdom! og ikke vejen til vægttab på længere sigt! ..

- Ergo hvis det ikke var sommer herhjemme i kolde danmark nu, så tror jeg faktisk at du ret så hurtigt ville gå hen og blive syg!

Hvorfor får du dig ikke en ordentlig kost? Ala masser af grøntsager, frugt? Og finder en sport, du kan blive glad for? Snakker her om løb, spinning, fitness maskiner i dit fitness center. Disse er ting alle kan gøre uden stor forberedelse, mht. udstyr osv.

Op på hesten og spis sundt/ordenligt! OG DYRK DIG EN SPORT!

Link to comment
Share on other sites

Er du en kvinde`?! Du har virkelig et problem hvis du ikke indtager mere end de 3-500 kcal dagligt!

Desuden tror jeg det er en sikker vej direkte imod et usundt liv, fuldt med sygdom! og ikke vejen til vægttab på længere sigt! ..

- Ergo hvis det ikke var sommer herhjemme i kolde danmark nu, så tror jeg faktisk at du ret så hurtigt ville gå hen og blive syg!

Hvorfor får du dig ikke en ordentlig kost? Ala masser af grøntsager, frugt? Og finder en sport, du kan blive glad for? Snakker her om løb, spinning, fitness maskiner i dit fitness center. Disse er ting alle kan gøre uden stor forberedelse, mht. udstyr osv.

Op på hesten og spis sundt/ordenligt! OG DYRK DIG EN SPORT!

Hej igen, jeg har skruet op for kalorieindtaget til ca. 1000 kcal om dagen, men jeg har udlukket alle kulhydrater da de gjorde mig mere sulten, lever kun af proteiner er det usundt, altså fx igår spiste jeg rejer og kylling.

Edited by mxo
Link to comment
Share on other sites

Hej igen, jeg har skruet op for kalorieindtaget til ca. 1000 kcal om dagen, men jeg har udlukket alle kulhydrater da de gjorde mig mere sulten, lever kun af proteiner er det usundt, altså fx igår spiste jeg rejer og kylling.

Det kommer an på så meget; Hvad er din vægt og dit aktivitetsniveau? Var det ikke en ide at dyrke en sport som andre påpeger?

Mht. makronutrientsammensætningen, så er det rigtig usundt ikke at spise fedt, ja. Du kan sagtens klare dig uden kulhydrater i en periode, men i det lange løb så finder du indeholdet af mikronutrienter og fibre i kulhydraterne og det er dermed dumt at undgå. Desuden er kulhydrater hjernens foretrukne energikilde, så hvis du skal have lidt overskud til at tænke i din hverdag under diæt, så er det måske en ide at æde en smule kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer an på så meget; Hvad er din vægt og dit aktivitetsniveau? Var det ikke en ide at dyrke en sport som andre påpeger?

Mht. makronutrientsammensætningen, så er det rigtig usundt ikke at spise fedt, ja. Du kan sagtens klare dig uden kulhydrater i en periode, men i det lange løb så finder du indeholdet af mikronutrienter og fibre i kulhydraterne og det er dermed dumt at undgå. Desuden er kulhydrater hjernens foretrukne energikilde, så hvis du skal have lidt overskud til at tænke i din hverdag under diæt, så er det måske en ide at æde en smule kulhydrater.

177 cm, 57 kg vil gerne have den klumpe fedt jeg har på maven væk. Mit aktivitetsniveau er ikke så højt jeg går i skole 4 km og 4 km hjem, ellers bevæger jeg mig som alle andre ned til købmanden osv.

Link to comment
Share on other sites

177 cm, 57 kg vil gerne have den klumpe fedt jeg har på maven væk. Mit aktivitetsniveau er ikke så højt jeg går i skole 4 km og 4 km hjem, ellers bevæger jeg mig som alle andre ned til købmanden osv.

Med den højde kontra vægt, så har du ikk noget fedt. Det tør jeg godt garantere.

Link to comment
Share on other sites

At leve helt uden kulhydrater er ikke anbefalingsværdigt, hvis du lytter til mig. Spis alt det grøntsager du vil, og du vil stadig kunne holde dit kulhydratindtag meget lavt. Vil også anbefale at spise noget fedt, da kroppen har brug for noget brændstof. Protein bør ikke være hovedkilden til energi på langt sigt. Hvis vi som eksempel bruger 1200kcal/dag så skulle du spise ca 75-100g protein, 50-100g kulhydrat og 50-80g fedt om dagen. Når du spiser meget lidt over længere tid, vil du i øvrigt mindste noget af din fedtfrie masse (muskler organer knogler mm), det vil i sin tur sænke din forbrænding. Dette vil typisk lede til fedtøgning når du begynder at spise lidt mere.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

177 cm, 57 kg vil gerne have den klumpe fedt jeg har på maven væk. Mit aktivitetsniveau er ikke så højt jeg går i skole 4 km og 4 km hjem, ellers bevæger jeg mig som alle andre ned til købmanden osv.

Så skal du bare i gang med at træne og spise sundt. Du skal ikke på nogen slankekur. Medmindre du vil komme i dårligere form og få en mindre sund krop.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Undskyld, men jeg kan ikke lade være med at tænke på brugeren mig2009, der kom med lignende indlæg. Måske vedkomne har fundet et nyt navn?? Det er vel ikke meningen at mol skal bruges til at få råd og vejledning til at leve et sygt liv??? Det er jo dybt foruroligende at man indtager så lidt føde..... :nonono:

Link to comment
Share on other sites

Undskyld, men jeg kan ikke lade være med at tænke på brugeren mig2009, der kom med lignende indlæg. Måske vedkomne har fundet et nyt navn?? Det er vel ikke meningen at mol skal bruges til at få råd og vejledning til at leve et sygt liv??? Det er jo dybt foruroligende at man indtager så lidt føde..... :nonono:

Løvinden kom mig i forkøbet.

Det gælder også emnet om hvorvidt ærter slanker....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvad underbygger dit synspunkt?

hvad betyder kcals?

Dokumentation af påstande virker ellers ikke som noget du bekymrer dig synderligt om, når du selv giver velmenene råd. :smile:

Mener du i øvrigt synspunktet at 500kcal under ligevægtsindtag er et godt udgangspunkt eller synspunktet at 300kcal i samlet indtag er en dårlig idé?

kcals = kilocalories = kilokalorier = måleenhed for energi i fødevarer

Hvad betyder nutrient?

Næringsstof.

Makronæringsstoffer = protein, kulhydrat, fedt (og alkohol)

Mikronæringsstoffer = vitaminer, mineraler

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share