Køb af MTB


Lundiq
 Share

Recommended Posts

Hi,

Jeg står og skal til at skifte min gamle cykel ud, som er en Trek 4300. Jeg skal primært bruge min cykel til daglig transport, svarende til 10-20 km/dag.

Jeg har forsøgt, at sætte mig ind i hvad der er godt/skidt, hvilket egentlig bare har gjort mig mere forvirret.

Jeg har kigget på denne cykel: http://trek-aalborg.dk/product122-130.html

Hvorfor er den god/dårlig. Er der andre alternativer? Er der specielle mærker jeg skal kigge efter.

Umiddelbart søger jeg en butik i Aalborg og omegn, hvor jeg kan prøve cyklen før evt. køb.

Mit budget er på 4-5000 kr, og jeg er klar over, at jeg ikke får en top$ MTB for de penge.

/L..

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at du kan få mere for pengene andre steder.

Trek'en er udstyret med nogle af Shimanos dårligere komponenter, blandt andet Altus (M310) og Acera (M 361). Der er også udmærkede Deore-komponenter på cyklen, men Altus og Acera er simpelthen for ringe kvalitet til at kunne holde til mange kilometer hver dag. Trek'ens forgaffel er heller ikke super.

Hos Bikebuster (Godthåbsvej i Svenstrup) har de lige nu en Scott Aspect 20 til 5.400 kroner (sat ned fra kr. 6300). Jeg ved at det er lidt mere end du har afsat, men komponenterne på cyklen er af en langt højere kvalitet end på Trek'en. Scott'en har Shimano Deore og Shimano Deore LX over hele linjen - gode komponenter. Forgaflen på Aspect'en er ikke bedre end på Trek'en, men cyklen som helhed er mindst en klasse bedre.

Prøv også at kigge på Specialized Rockhopper. Dem kan du kigge på hos Fusion Aalborg i Danmarksgade. Hos Fusion har de også Cube, som også er et OK mærke.

Edit: Hos Bikebuster har de også Cube.

Men prøv nogle forskellige cykler af på en god lang prøvetur og find ud af hvilken der passer dig bedst.

Har du overvejet at købe brugt?

På mtb.dk, singletrack.dk, cykelgalleri.dk, dba.dk og guloggratis.dk er der masser af virkelig gode cykler til salg. Især på de to førstnævnte er det som regel kram, der bliver sat til salg, ofte til rigtig gode priser.

På dba.dk, cykelgalleri.dk og guloggratis.dk skal du være vågen over for svindlere og stjålne cykler - men der er virkeligt gode køb at finde,hvis du lige tager nogle få forholdsregler.

Har du overvejet at købe en cykel uden affjedret forgaffel?

Til daglig transport er en affjedret forgaffel ikke nødvendig. I "din" prisklasse vejer en affjedret forgaffel mellem 2,5 og 3,5 kilo, hvilket er nogle trælse kilo at slæbe rundt på!

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at du kan få mere for pengene andre steder.

Trek'en er udstyret med nogle af Shimanos dårligere komponenter, blandt andet Altus (M310) og Acera (M 361). Der er også udmærkede Deore-komponenter på cyklen, men Altus og Acera er simpelthen for ringe kvalitet til at kunne holde til mange kilometer hver dag. Trek'ens forgaffel er heller ikke super.

Hos Bikebuster (Godthåbsvej i Svenstrup) har de lige nu en Scott Aspect 20 til 5.400 kroner (sat ned fra kr. 6300). Jeg ved at det er lidt mere end du har afsat, men komponenterne på cyklen er af en langt højere kvalitet end på Trek'en. Scott'en har Shimano Deore og Shimano Deore LX over hele linjen - gode komponenter. Forgaflen på Aspect'en er ikke bedre end på Trek'en, men cyklen som helhed er mindst en klasse bedre.

Prøv også at kigge på Specialized Rockhopper. Dem kan du kigge på hos Fusion Aalborg i Danmarksgade. Hos Fusion har de også Cube, som også er et OK mærke.

Edit: Hos Bikebuster har de også Cube.

Men prøv nogle forskellige cykler af på en god lang prøvetur og find ud af hvilken der passer dig bedst.

Har du overvejet at købe brugt?

På mtb.dk, singletrack.dk, cykelgalleri.dk, dba.dk og guloggratis.dk er der masser af virkelig gode cykler til salg. Især på de to førstnævnte er det som regel kram, der bliver sat til salg, ofte til rigtig gode priser.

På dba.dk, cykelgalleri.dk og guloggratis.dk skal du være vågen over for svindlere og stjålne cykler - men der er virkeligt gode køb at finde,hvis du lige tager nogle få forholdsregler.

Har du overvejet at købe en cykel uden affjedret forgaffel?

Til daglig transport er en affjedret forgaffel ikke nødvendig. I "din" prisklasse vejer en affjedret forgaffel mellem 2,5 og 3,5 kilo, hvilket er nogle trælse kilo at slæbe rundt på!

Så jeg skal som minimum have en cykel med Shimano deore?

Nu kan jeg se, at Scott cyklen du henviser til kun er tilbage i XS og S, hvilket er for lille. Jeg er 180 høj.

Har du andre alternativer til denne, da den var interessant?

Har kigget på fusion-aalborgs hjemmeside, og der ser det ud til kun at være dyre modeller, der sælges i butikken,.

Jeg har bestemt overvejet, at købe en brugt cykel, dog har jeg ikke fundet noget interessant.

Jeg vil helst have en affjedret forgaffel, da det er mest behageligt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mener at du som udgangspunkt skal gå efter Deore, så lang tid du bare er opmærksom på at cyklen som helhed også er i orden.

Min kritik mod Trek 4500 drejede sig først og fremmest om, at Trek på den model har været for langt nede i bunken af Shimanos modelserier. Særligt kranksættet er kritisabelt. Til dit brug vil det sandsynligvis ikke engang holde en hel sæson.

Mht. brugt, så tjek lige singletrack.dk. Dér er både en Cube Acid (4000 kroner) og en fed Kona Kula Deluxe (6000 kroner) til salg. Begge står dog i Århus...

Er du ligeglad med at være et dumt svin, så prøver du f.eks. en Cube i en butik i Aalborg, finder den rette størrelse og køber den derefter på www.bike-discount.de i Tyskland. Lige nu har de Cube Acid på tilbud til omkring 5000 kroner.

Jeg har desværre ikke lige kunnet finde nogle andre tilbud, der matcher det på Scott Aspect.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mener at du som udgangspunkt skal gå efter Deore, så lang tid du bare er opmærksom på at cyklen som helhed også er i orden.

Min kritik mod Trek 4500 drejede sig først og fremmest om, at Trek på den model har været for langt nede i bunken af Shimanos modelserier. Særligt kranksættet er kritisabelt. Til dit brug vil det sandsynligvis ikke engang holde en hel sæson.

Mht. brugt, så tjek lige singletrack.dk. Dér er både en Cube Acid (4000 kroner) og en fed Kona Kula Deluxe (6000 kroner) til salg. Begge står dog i Århus...

Er du ligeglad med at være et dumt svin, så prøver du f.eks. en Cube i en butik i Aalborg, finder den rette størrelse og køber den derefter på www.bike-discount.de i Tyskland. Lige nu har de Cube Acid på tilbud til omkring 5000 kroner.

Jeg har desværre ikke lige kunnet finde nogle andre tilbud, der matcher det på Scott Aspect.

Cube'en er solgt, den var ellers interessant.

Med hensyn til at bestille fra Tyskland, hvor meget skal man så samle selv? Hvor lang leveringstid er der?

Link to comment
Share on other sites

Følger alt med, som man skal bruges for, at cyklen kan køre?

Findes der en liste over Shimanoos bremser, så man kan se hvad der er skidt og hvad der er godt?

http://techdocs.shim...904&bmLocale=da

Shimanos MTB-serier hedder fra bunden og op:

Tourney

Altus

Acera

Alivio

Shimano laver også nogle endnu billigere modeller end disse. Men dem støder du forhåbentlig ikke ind i.

Deore (indgangsmodel i Deore-serien som er beregnet til seriøs motionskørsel og opefter)

Deore LX

Deore SLX (edit)

Deore XT

Deore XTR

Saint

Desuden findes en model, der hedder Hone, som placerer sig lidt ind imellem. Tror ikke du kan købe den i DK monteret på en cykel.

Deore (uden yderligere betegnelse) er funktionsmæssigt mindst lige så solid som den fem-seks gange dyrere XTR. Største forskel mellem de forskellige modeller i Deore-serien er vægt og "funktionslækkerhed" samt i nogen grad præcision.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Interessant. Jeg kører ikke igennem en skov, men det er rent princip, at jeg gerne vil have en MTB.

Er der nogle specielle mærker, jeg bør kigge efter? Overvejer meget, at købe den i Tyskland, så må jeg prøve den andet steds.

Følger alle de ting med, som man skal bruge for at cyklen kan kører, når man bestiller den i Tyskland?

Link to comment
Share on other sites

Interessant. Jeg kører ikke igennem en skov, men det er rent princip, at jeg gerne vil have en MTB.

Der findes også cykler midt imellem. F.eks http://www.billigcyk...qx80-1398p.html

Er der nogle specielle mærker, jeg bør kigge efter? Overvejer meget, at købe den i Tyskland, så må jeg prøve den andet steds.

De fleste mærker er OK. Nogle af de mærker du kan købe i Tyskland, fås ikke i DK og du kan derfor ikke afprøve dem :smile:

Det gælder f.eks. Radon og Drössiger. Jeg mener at Radon bruger Cube-stel, men jeg er ikke sikker.

Sammenlign komponenter og vægt på de forskellige cykler. Vægten er ofte en ret god indikator for hele "pakkens" kvalitet. Det skyldes at producenterne ofte sparer nogle steder og sætter tunge (=billige) komponenter på, hvor de ved at køberne ikke lægger mærke til det. De er slemme til at sætte tunge/billige hjul, forgafler, styr og lignende på.

Følger alle de ting med, som man skal bruge for at cyklen kan kører, når man bestiller den i Tyskland?

Ja - men som i DK skal du selvfølgelig også købe skærme (selv om de ikke har noget at gøre på en MTB :smile:), lygter, lås og flaskeholder mv.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Der findes også cykler midt imellem. F.eks http://www.billigcyk...qx80-1398p.html

De fleste mærker er OK. Nogle af de mærker du kan købe i Tyskland, fås ikke i DK og du kan derfor ikke afprøve dem :smile:

Det gælder f.eks. Radon og Drössiger. Jeg mener at Radon bruger Cube-stel, men jeg er ikke sikker.

Sammenlign komponenter og vægt på de forskellige cykler. Vægten er ofte en ret god indikator for hele "pakkens" kvalitet. Det skyldes at producenterne ofte sparer nogle steder og sætter tunge (=billige) komponenter på, hvor de ved at køberne ikke lægger mærke til det. De er slemme til at sætte tunge/billige hjul, forgafler, styr og lignende på.

Ja - men som i DK skal du selvfølgelig også købe skærme (selv om de ikke har noget at gøre på en MTB :smile:), lygter, lås og flaskeholder mv.

Cool. Hvor meget bør den veje?

Hvad vil du sige til denne: http://www.bike-discount.de/shop/k95/a15740/acid.html?mfid=41 eller den fra året før: http://www.bike-discount.de/shop/k95/a10840/acid-2009.html?mfid=41

Link to comment
Share on other sites

Det var Acid '09 jeg henviste til i indlægget længere oppe - OK cykel.

Cube i den prisklasse er ikke markedets letteste, men kvaliteten er der absolut ikke noget i vejen med.

Den eneste forskel på model '09 og '10 er så vidt jeg kan se, udover ændrede farver, at forgaflen på dette års model har 100 millimeters vandring i stedet for 80 mm. på sidste års model. Det betyder ikke en meter til det du skal bruge den til

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Det var Acid '09 jeg henviste til i indlægget længere oppe - OK cykel.

Cube i den prisklasse er ikke markedets letteste, men kvaliteten er der absolut ikke noget i vejen med.

Den eneste forskel på model '09 og '10 er så vidt jeg kan se, udover ændrede farver, at forgaflen på dette års model har 100 millimeters vandring i stedet for 80 mm. på sidste års model. Det betyder ikke en meter til det du skal bruge den til

Jeg siger mange tak for hjælpen! Som det ser ud, bliver det en Cube Acid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er næsten sikker på at en cube (fra bikediscount) i samme prisklasse er bedre udstyret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dit budget er begyndt at skride :laugh:

Umiddelbart virker Ideal Boommax en anelse dyr hos Jupiter Cykler.

Du kan købe den hos Cykelgear i Hadsund til 5.499 kroner (sat ned fra 6600 kroner).

Forgaflen er fin. RST F1rst er (lige som flere andre gafler fra RST) en god gaffel - på trods af fordommene mod RST. Den har fået gode anmeldelser i udlandet og jeg vil mene at den er bedre end den RockShox Dart-gaffel, der sidder på Cube Acid'en.

Boommax er ellers stort set udstyret på niveau med Cube Acid. Jeg kender ikke fælgene, men de er næppe top of the pop. Det er fælgene på Acid'en heller ikke.

M486- bremserne på Boommax er OEM-udgaven af Shimano Deore, mens Acid'en kører med Hayes Stroker - stort set samme niveau.

Begge kører med Deore krank og kranksæt - OK

Cube LTD Comp er lidt bedre udstyret end Acid'en - merprisen i forhold til Acid afspejler nogenlunde de bedre komponenter.

Prøv cyklerne af og vurder, hvilken af dem der passer dig bedst :smile:

Hvis du har mulighed for det, så prøv at køre op ad en stejl bakke. Bakker er gode når du skal finde ud af om cyklen passer i størrelse og geometri.

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dit budget er begyndt at skride :laugh:

Umiddelbart virker Ideal Boommax en anelse dyr hos Jupiter Cykler.

Du kan købe den hos Cykelgear i Hadsund til 5.499 kroner (sat ned fra 6600 kroner).

Forgaflen er fin. RST F1rst er (lige som flere andre gafler fra RST) en god gaffel - på trods af fordommene mod RST. Den har fået gode anmeldelser i udlandet og jeg vil mene at den er bedre end den RockShox Dart-gaffel, der sidder på Cube Acid'en.

Boommax er ellers stort set udstyret på niveau med Cube Acid. Jeg kender ikke fælgene, men de er næppe top of the pop. Det er fælgene på Acid'en heller ikke.

M486- bremserne på Boommax er OEM-udgaven af Shimano Deore, mens Acid'en kører med Hayes Stroker - stort set samme niveau.

Begge kører med Deore krank og kranksæt - OK

Cube LTD Comp er lidt bedre udstyret end Acid'en - merprisen i forhold til Acid afspejler nogenlunde de bedre komponenter.

Prøv cyklerne af og vurder, hvilken af dem der passer dig bedst :smile:

Hvis du har mulighed for det, så prøv at køre op ad en stejl bakke. Bakker er gode når du skal finde ud af om cyklen passer i størrelse og geometri.

Er det noget man vil mærke noget til? Hvordan med hensyn til rammen på de to?

Link to comment
Share on other sites

Er det noget man vil mærke noget til? Hvordan med hensyn til rammen på de to?

Forskifteren på Comp LTD er en Deore SLX, mens det er en Deore på Acid'en. SLX'eren er lidt lækrere og lettere og giver lidt hurtigere skift.

Der er en større forskive på Comp'en, hvilket giver en lidt bedre bremseeffekt

Rammen på Comp'en er også en anelse lettere og geometrien er lidt mere racerpræget.

Acid'en vejer 12,70 kg.

Comp'en vejer 12,55 kg.

Geometrien på de to cykler er:

http://www.cube-bike...t_id_36142_.htm

http://www.cube-bike...t_id_36141_.htm

Alt i alt er forskellene små - men især forskellene i geometri kan betyde noget for dig, alt efter kropsbygning, armlængde, benlængde mv.

Prøv dem af :smile:

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Efter yderligere kig på cykler og dets univers, har jeg nogle flere spørgsmål :4thumbup:

Hvordan er disse forgafler sammenlignet med hinanden?

Rock Shox Dart 3 (Cube Acid)

Rock Shox Tora SL Air / Air Pop Loc remote Lockout Reb. (scott Scale 60)

Manitou Minute (Cube LTD Pro)

Derudover har jeg bemærket, at Cube cyklerne bruger bremser: Hayes Stroker Ryde, mens Scott bruger Shimano BL-M486 Disc. Hvordan er disse to sammenlignet?

Hvad bør jeg fokusere mest på, når jeg kigger på MTB? Er det gear'ene, er det rammen+forgaffel eller andet?

Det var vist alt for nu :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tora er efter min mening noget bedre end Dart 3. Jeg kender ikke Manitou Minute, men du kan læse en test af den her

Hayes Stroker vs Shimano BL-M486 (Deore)

Begge er OK - men prøv cyklerne af og vurdér selv, hvilken du synes bedst om.

Begge bremser kan hyle og lide af vibrationer. De har under alle omstændigheder rigelig bremsekraft til dit brug.

Du bør fokusere på ramme, forgaffel, kranksæt/nav og hjul. Det er de dyreste dele på cyklen. En bagskifter af ordentlig kvalitet koster for eksempel omkring 400 kroner, mens en ordentlig forgaffel hurtigt står i omkring 2000 kroner. Rammen er endnu dyrere. Men læs evt. her

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Jeg var ude at kigge på cykler i dag, og se hvad de ville give af rabat.

Forhandler 1:

Cube LTD pro med Skærme, lås, støttefod og en mtb hjelm: 8000,- - link

Cube Acid med Skærme, lås, støttefod og en mtb hjelm: 6800,- - link

- denne forhandler havde også giant, men ville klart anbefale Cube

Forhandler 2:

Specialized Rockhopper Expert (kun cykel): 7000,-

- denne forhandler var stor fortaler for Specialized. link

En gang i næste uge, smutter jeg i Fusion Aalborg, der sælger de begge mærker. De er forhåbentlig ikke så farvet af, hvilket mærke man skal vælge.

Er priserne atraktive eller skal der forhandles yderligere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en specialized rockhopper, som er købt hos Fusion i Aalborg, også på deres anbefaling i stedet for en cube acid, og jeg har ikke fortrudt. Jeg havde en cube acid inden, som blev stjålet, så den nåede aldrig helt at skulle stå op imod flere års slid, men min specialized har fulgt mig trofast gennem mere end 3 år i både skov og på landevej.

Argumentet for at vælge rockhopperen var en bedre ramme, som også bruges på noget dyrere cykler, og dermed mere potentiale for opgradering. Med cube får du dog dyrere dele for samme penge (jeg ved ikke nok om det, jeg reciterer bare).

Jeg mener at jeg fik min rockhopper til 7200 incl. skærme, cykelcomputer og lås, ved at handle lidt med dem.

-Rod

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg været ude at prøve, og fået tilbud på et par cykler.

Valget står mellem en af de to nedenstående, hvilken cykel af nedenstående ville i vælge, og hvorfor?

Scott Scale 60: http://fusion-aarhus...?cat=3∏=274

Cube LTD Pro: http://fusion-aarhus...?cat=3∏=287

Køb den cykel, der passer dig bedst!

Forskellene på Scott'en og Cube'n er små. LTD Pro'en har bedre forskifter og måske en lidt bedre gaffel. Scott Scale 60'eren har efter min vurdering det bedste stel.

Du kan pinde rundt i specifikationer til evig tid, men hvis den cykel du ender med at købe, ikke passer dig, så er specifikationerne ligegyldige

Så hvis du har fået nogle ordentlige prøveture på de to cykler, så har du sikkert en fornemmelse af, hvilken der passer dig bedst - køb dén. Når jeg skriver "ordentlige prøveture", så mener jeg adskillige kilometer på en strækning med bakker og sving og IKKE bare to hundrede meter rundt om blokken.

EDIT: Har du i øvrigt prøvet den Felt Q920, som de har på tilbud hos Hermansen Cykler. Sat ned til 7.500 kroner.

http://www.hermansen-cykler.dk/window.asp?id=505&path=db/sideillus

Edited by KåreS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share