Råd om træningsform for nybegynder


ITemplate
 Share

Recommended Posts

Hej forum,

Håber nogen vil rådgive da jeg efter at have læst en del artikler er blevet i tvivl om nu mine træningsmetoder også er de bedste. Jeg er lige startet i et fitness center og har haft en træner til at lægge et start program. Jeg er 35 år og har aldrig trænet før - men nu skal det være anderledes. Jeg er alm af bygning og i alm (dårlig) form (BMI=26).

Målet er at at få en veltrænet krop - dvs fokus på store muskler. Jeg har fulgt et træningsprogram i 3 uger nu. Programmet er udelukkende baseret på brug af fitness-maskiner. I ved, dem med kabeltræk osv. Jeg presser min krop 100% ved den sidste repetition, hvilket skulle være "ok" som jeg har fået fortalt det indtil nu.

Nu læser jeg så en del artikler, bla. http://www.getbig.dk/article.php?id=31 som egentligt beskriver at min start og mine metoder nærmest er en begynderfejl. Er der udprægt enighed om at dette er korrekt (bortset fra at den træner der lagde mit program så ikke er enig)?

Hvis jeg skulle starte med at træne efter opskriften i ovenstående artikel (altså ved brug af det klassiske udstyr) - har jeg lige et spørgsmål. Hvis jeg Googler de termer der bruges (fx "Military presses") så indikerer disse øvelser at man ikke er alene (man har behov for en hjælper, "spotter). Sagen er dog den at jeg ikke har den mulighed - jeg er nødt til at køre det alene (træner hver anden dag fra kl. 06.00).

Kan jeg køre fase 1 (lav vægt, måske 50% maximum) uden hjælper? Og er det bare den rigtige måde at starte på? Kontra det at fortsætte træning af specifikke muskelgrupper ved hjælp af de kabel-maskiner?

På forhånd tak,

--

Werner

Link to comment
Share on other sites

Hej Werner

Jeg er også nybegynder og er gået igang med et fullbody program kun med frivægte efter 3 ugers maskintræning.

Jeg synes klart, at frivægte er langt 'dejligere' at træne med, dvs. jeg har en bedre fornemmelse i kroppen efterfølgende - jeg kan desuden KLART mærke en teknisk forbedring efter 5 uger og jeg føler mig meget sikrere.

Den eneste øvelse hvor du, efter min mening, "har brug for" en spotter er bænkpres med stang. Jeg har heller ingen spotter og starter derfor med relativ lav vægt på stangen. Når jeg så vil presse migselv yderligere i bænkpres går jeg over til håndvægtene istedet, hvor man bare kan smide dem, hvis man går kold.

Link to comment
Share on other sites

Hej Werner

Jeg er også nybegynder og er gået igang med et fullbody program kun med frivægte efter 3 ugers maskintræning.

Jeg synes klart, at frivægte er langt 'dejligere' at træne med, dvs. jeg har en bedre fornemmelse i kroppen efterfølgende - jeg kan desuden KLART mærke en teknisk forbedring efter 5 uger og jeg føler mig meget sikrere.

Den eneste øvelse hvor du, efter min mening, "har brug for" en spotter er bænkpres med stang. Jeg har heller ingen spotter og starter derfor med relativ lav vægt på stangen. Når jeg så vil presse migselv yderligere i bænkpres går jeg over til håndvægtene istedet, hvor man bare kan smide dem, hvis man går kold.

Hej Lubas,

Tak for svar. Det lyder godt. Jeg har fået læst en del på det og tror jeg vil snakke med ham der har lagt mit program om at få det "omformet" til frivægte i stedet for. Eneste "men" er det med bænkpres hmm...

--

Werner

Link to comment
Share on other sites

Hej Werner

Jeg er også nybegynder og er gået igang med et fullbody program kun med frivægte efter 3 ugers maskintræning.

Jeg synes klart, at frivægte er langt 'dejligere' at træne med, dvs. jeg har en bedre fornemmelse i kroppen efterfølgende - jeg kan desuden KLART mærke en teknisk forbedring efter 5 uger og jeg føler mig meget sikrere.

Den eneste øvelse hvor du, efter min mening, "har brug for" en spotter er bænkpres med stang. Jeg har heller ingen spotter og starter derfor med relativ lav vægt på stangen. Når jeg så vil presse migselv yderligere i bænkpres går jeg over til håndvægtene istedet, hvor man bare kan smide dem, hvis man går kold.

Jeg vil mene at så længe man ikke tager overdrevet meget vægt på stangen i forhold til hvad man kan tage kan man sagtens træne bænkpres alene uden spotter. Jeg har trænet i lidt over 2 år nu. Jeg startede godt nok de første par måneder med at være nede i træningscenteret sammen med nogle kammerater så jeg havde spottere de første par måneder men størstedelen af de 2 år har jeg trænet bænkpres uden at have en spotter. Det eneste "problem" er at jeg ikke altid giver mig fuldt ud fordi jeg er i tvivl om jeg kan tage næste gentagelse.

Og selv om du så skulle ligge på et tidspunkt med en vægt som du ikke kan løfte så kan det sagtens lade sig gøre at møve vægten ned over maven så du kan sidde op og derefter løfte stangen væk (igen så længe du da ikke træner med meget høj vægt..). Det er kun sket for mig ca. 2-3 gange i løbet af de 2 år jeg har trænet at jeg har fejlvurderet om jeg kunne tage en ekstra gentagelse og blevet nødt til at køre stangen hen over maven.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil mene at så længe man ikke tager overdrevet meget vægt på stangen i forhold til hvad man kan tage kan man sagtens træne bænkpres alene uden spotter. Jeg har trænet i lidt over 2 år nu. Jeg startede godt nok de første par måneder med at være nede i træningscenteret sammen med nogle kammerater så jeg havde spottere de første par måneder men størstedelen af de 2 år har jeg trænet bænkpres uden at have en spotter. Det eneste "problem" er at jeg ikke altid giver mig fuldt ud fordi jeg er i tvivl om jeg kan tage næste gentagelse.

Og selv om du så skulle ligge på et tidspunkt med en vægt som du ikke kan løfte så kan det sagtens lade sig gøre at møve vægten ned over maven så du kan sidde op og derefter løfte stangen væk (igen så længe du da ikke træner med meget høj vægt..). Det er kun sket for mig ca. 2-3 gange i løbet af de 2 år jeg har trænet at jeg har fejlvurderet om jeg kunne tage en ekstra gentagelse og blevet nødt til at køre stangen hen over maven.

Tak for svar. Jeg tolker også dit svar sådan at man godt kan opnå gode resultater uden at give sig fuldt ud i den daglige træning? Selv efter 2 år? (Jeg forudsætter selvfølgelig her at du har opnået gode resultater).

--

Werner

Link to comment
Share on other sites

Tak for svar. Jeg tolker også dit svar sådan at man godt kan opnå gode resultater uden at give sig fuldt ud i den daglige træning? Selv efter 2 år? (Jeg forudsætter selvfølgelig her at du har opnået gode resultater).

--

Werner

Jeg synes selv jeg har fået gode resultater ja men det kunne sikkert gøres mere optimalt. Det bedste er vel at have en spotter hvis det er en mulighed men det kan sagtens lade sig gøre uden.

Link to comment
Share on other sites

Nu fik du vel også at vide af ham der har lagt dit program, at du skulle sørge for at få en opfølgning på programmet efter en måneds tid eller to!

De fleste instruktører anviser maskinøvelser til at starte med (især til nybegyndere), da det tager lang tid at give fyldestgørende instruktion i alle de "store" øvelser.

Det program du har fået er nok kun beregnet som noget du skal følge i starten. Hvis ikke, så find en anden instruktør.

Link to comment
Share on other sites

Nu fik du vel også at vide af ham der har lagt dit program, at du skulle sørge for at få en opfølgning på programmet efter en måneds tid eller to!

De fleste instruktører anviser maskinøvelser til at starte med (især til nybegyndere), da det tager lang tid at give fyldestgørende instruktion i alle de "store" øvelser.

Det program du har fået er nok kun beregnet som noget du skal følge i starten. Hvis ikke, så find en anden instruktør.

Nej det gjorde jeg faktisk ikke! Jeg må erkende at det var lidt en tam omgang at få lagt det program desværre. Og der var ingen udsigt til at få opfølgning. Et aspekt jeg først kan se mening med nu i øvrigt. Jeg føler mig dog meget klar til selv at tage den udfordring nu - jeg vil ikke ofre et par hundrede mere i håb om at den næste instruktør er bedre forberedt.

Problemet nu er jo så selvfølgelig de enkelte teknikker hvis jeg skal kaste mig ud i frivægte. Fx læser jeg at en forkert teknik ved dødløft kan være mere til skade end til gavn. Heldigvis er nettet fyldt med videoer o.a. om disse emner. Hmm, måske jeg alligevel skulle ofre en instruktør time mere...

--

Werner

Edited by ITemplate
Link to comment
Share on other sites

Nej det gjorde jeg faktisk ikke! Jeg må erkende at det var lidt en tam omgang at få lagt det program desværre. Og der var ingen udsigt til at få opfølgning. Et aspekt jeg først kan se mening med nu i øvrigt. Jeg føler mig dog meget klar til selv at tage den udfordring nu - jeg vil ikke ofre et par hundrede mere i håb om at den næste instruktør er bedre forberedt.

Problemet nu er jo så selvfølgelig de enkelte teknikker hvis jeg skal kaste mig ud i frivægte. Fx læser jeg at en forkert teknik ved dødløft kan være mere til skade end til gavn. Heldigvis er nettet fyldt med videoer o.a. om disse emner. Hmm, måske jeg alligevel skulle ofre en instruktør time mere...

--

Werner

Jeg har med succes benyttet mig af denne side: http://stronglifts.com/how-to-squat-with-proper-technique-fix-common-problems/

Ude i venstre side, lidt længere nede er der links til de grundlæggende øvelser, som også er de sværeste for os nybegyndere at udføre!

Link to comment
Share on other sites

Werner, jeg vil sige der er ikke nogen forkert måde at træne på, der er tusinde, titusinde af forskellige muligheder, og træningsplaner.

Du vil gerne have en veltrænet krop, så vil jeg gerne starte med at spørge om, er du en ranglet type, eller har du lidt fedt, eller mere på kroppen.

Hvis du er en ranglet type er det godt at løfte de tunge vægte, og kun kører gentagelser mellem 6-12, alt efter hvor meget vægt du har på. Det er også vigtigt at du variere mellem tunge og lette vægte. Hvis du tilgengæld er af den robuste type men stadig vil gerne have flotte muskler, skal du passe på med at løfte de tunge vægte, for det fører normalt til at du bliver tæt og bred. Hvis du er af den robust type, og gerne vil have musklerne frem, dvs markeret muskler, så skal du kører letter vægte, med med mellem 20-40 gentagelser, husk at varier. Men det er bare min personlig erfaring.

Det skal dog siges at jeg startede for 3 måneder siden med styrketræning. Og jeg har taget 6-7 kilo på i muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Werner, jeg vil sige der er ikke nogen forkert måde at træne på, der er tusinde, titusinde af forskellige muligheder, og træningsplaner.

Du vil gerne have en veltrænet krop, så vil jeg gerne starte med at spørge om, er du en ranglet type, eller har du lidt fedt, eller mere på kroppen.

Hvis du er en ranglet type er det godt at løfte de tunge vægte, og kun kører gentagelser mellem 6-12, alt efter hvor meget vægt du har på. Det er også vigtigt at du variere mellem tunge og lette vægte. Hvis du tilgengæld er af den robuste type men stadig vil gerne have flotte muskler, skal du passe på med at løfte de tunge vægte, for det fører normalt til at du bliver tæt og bred. Hvis du er af den robust type, og gerne vil have musklerne frem, dvs markeret muskler, så skal du kører letter vægte, med med mellem 20-40 gentagelser, husk at varier. Men det er bare min personlig erfaring.

Det skal dog siges at jeg startede for 3 måneder siden med styrketræning. Og jeg har taget 6-7 kilo på i muskelmasse.

Mon ikke bare det er din vægt der er øget 6-7 kg og ikke muskelmasse?

Link to comment
Share on other sites

Werner, jeg vil sige der er ikke nogen forkert måde at træne på, der er tusinde, titusinde af forskellige muligheder, og træningsplaner.

Du vil gerne have en veltrænet krop, så vil jeg gerne starte med at spørge om, er du en ranglet type, eller har du lidt fedt, eller mere på kroppen.

Hvis du er en ranglet type er det godt at løfte de tunge vægte, og kun kører gentagelser mellem 6-12, alt efter hvor meget vægt du har på. Det er også vigtigt at du variere mellem tunge og lette vægte. Hvis du tilgengæld er af den robuste type men stadig vil gerne have flotte muskler, skal du passe på med at løfte de tunge vægte, for det fører normalt til at du bliver tæt og bred. Hvis du er af den robust type, og gerne vil have musklerne frem, dvs markeret muskler, så skal du kører letter vægte, med med mellem 20-40 gentagelser, husk at varier. Men det er bare min personlig erfaring.

Det der henleder tankerne på "bøffel-agtige muskler teorien".

Edited by Cormack
Link to comment
Share on other sites

Nej det gjorde jeg faktisk ikke! Jeg må erkende at det var lidt en tam omgang at få lagt det program desværre. Og der var ingen udsigt til at få opfølgning. Et aspekt jeg først kan se mening med nu i øvrigt. Jeg føler mig dog meget klar til selv at tage den udfordring nu - jeg vil ikke ofre et par hundrede mere i håb om at den næste instruktør er bedre forberedt.

Problemet nu er jo så selvfølgelig de enkelte teknikker hvis jeg skal kaste mig ud i frivægte. Fx læser jeg at en forkert teknik ved dødløft kan være mere til skade end til gavn. Heldigvis er nettet fyldt med videoer o.a. om disse emner. Hmm, måske jeg alligevel skulle ofre en instruktør time mere...

--

Werner

Det er muligvis derfor han har anvist dig et program uden frivægte. Det er og bliver klart bedst at træne med frivægte. Al den støttemuskulatur der findes omkring de enkelte muskelgrupper aktiveres med frivægte, da du ikke alene skal løfte vægten, men også holde balancen. Træning med frivægte er da også langt mere krævende teknisk. Det er ganske enkelt svært at få kroppen til at udføre de bevægelser der kræves. Denne proces kan være enormt frustrerende, fordi man ved præcis hvordan bevægelsen bør se ud (hvis man har fået ordentlig instruktion) men ikke kan få sin krop til at udføre det. Som med alt andet kræver det ØVELSE og TÅLMODIGHED. Har du aldrig prøvet at lave en type bevægelse før tager det måske et halvt års øvelse at lære at gøre det rigtigt. Det er helt og aldeles naturligt. Bare husk på når du er nede i centret at ingen der bænker, squatter etc. med perfekt eller næsten perfekt teknik, helt sikkert ikke har kunnet det hverken første eller anden gang.

Mit bedste råd er derfor at opsøge en instruktør eller i hvertfald en med forstand på styrketræning. Du kan simpelthen umuligt selv se de småfejl du 100% sikkert vil lave når du starter. Når det er sagt er det selvfølgelig bare at sætte i gang:)

Held og lykke

fcqv1st

Link to comment
Share on other sites

Werner, jeg vil sige der er ikke nogen forkert måde at træne på, der er tusinde, titusinde af forskellige muligheder, og træningsplaner.

Du vil gerne have en veltrænet krop, så vil jeg gerne starte med at spørge om, er du en ranglet type, eller har du lidt fedt, eller mere på kroppen.

Hvis du er en ranglet type er det godt at løfte de tunge vægte, og kun kører gentagelser mellem 6-12, alt efter hvor meget vægt du har på. Det er også vigtigt at du variere mellem tunge og lette vægte. Hvis du tilgengæld er af den robuste type men stadig vil gerne have flotte muskler, skal du passe på med at løfte de tunge vægte, for det fører normalt til at du bliver tæt og bred. Hvis du er af den robust type, og gerne vil have musklerne frem, dvs markeret muskler, så skal du kører letter vægte, med med mellem 20-40 gentagelser, husk at varier. Men det er bare min personlig erfaring.

Det skal dog siges at jeg startede for 3 måneder siden med styrketræning. Og jeg har taget 6-7 kilo på i muskelmasse.

Fuck et svedigt træningsråd...

Dvs. jeg skal lægge mine løft om fra 5'ere og singles til 20-40 reps hvis jeg vil af med fedtet?

Link to comment
Share on other sites

Dvs. jeg skal lægge mine løft om fra 5'ere og singles til 20-40 reps hvis jeg vil af med fedtet?

Nej, det skal du helt sikkert ikke. For det er den værste gang vås. Du kan ikke træne dig til markeringer. Markeringer er noget der opstår når fedtprocenten er lav, og en sådan får man kun via diæt manipulation. En muskel kan kun en ting, og det er at blive større i respons på træning. Hvordan den herefter tager sig ud, er genetisk bestemt, og afhængig af ens fedtprocent.

Og jeg undskylder hvis dit indlæg var ironisk ment. I så fald er det henvendt til Kasper Brixius ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Werner nu ved jeg ikke hvor længe du er inde og om du føler dig rustet osv.

Generelt vil jeg sige der er rigtigt mange gode råd i tråden men du skal bare huske at alle dem der siger noget der er sort/hvidt tager fejl. Der er grå zoner for alle mennesker da komposition af muskler osv osv osv er forskellige fra folk til folk.

Jeg er helt enig i frivægte klart er at fortrække men KUN så længe der er korrekt teknik og ikke for meget vægt.

Ud over dette synes jeg hvis du er utilfreds med den instruktion du har modtaget i forhold til dit program tidliger, skal kræve at det et en person der er uddannet indenfor faget. Jeg er selv fys når jeg lige har skrevet min bachelor og er helt enig med dig i at der ofte kommer dårlige og dirkete forkerte råd ang. træning/programmer i fitness centre. men samtidigt synes jeg det er MEGET vigtigt du får instruks i frivægte og træningsprincipper med disse. Så synes du skal ofre de par hundrede du snakker om, da det er en ting at læse sig til noget viden og langt til at omsætte det til praksis. Men stadig kræv en der er ordentligt uddannet. Evt. gå til en special-fys og få lagt program/instruks i øvelser og så tag den derfra. Ellers risikere du bare at bikse noget sammen der måske er direkte skadeligt.

@ThomasJ hvordan kan du sige man kun kan få laver fedt% ved at manipulere kosten ?

Jeg kan finde masser af litteratur incl. lærebøger i medicin/fysiologi der foklare fedttransport osv som et krav til input/output. Så det vil sige energi indtag kontra forbrug. Hvis forbrug overstiger indtag vil man få en forbrænding der vil nedsætte fedt% over tid. Så dit råd er godt i forhold til godt input af føde, men ikke korrekt at det KUN kan ske ved diætmanipulation. hvis han træner 8 timer mere pr. dag og spiser det samme er jeg sikker på han vil få en lavere fedt% ;)

Synes det er så ærgeligt at det der ellers kunne have været et godt råd bliver en forkert sætning.

Link to comment
Share on other sites

@ThomasJ hvordan kan du sige man kun kan få laver fedt% ved at manipulere kosten ?

Jeg fristes til at sige at du læser mit indlæg som fanden læser biblen. Men jeg kan måske godt se det kunne have været præciseret. Det er selvfølgelig klart, at man kan sænke fedtprocenten ved at træne mere. Det er pure logik. Men det var slet ikke essensen i mit indlæg. Det var at man ikke specifikt ved at ændre på ens rep range kan fremtræne markeringer. Markeringer kommer i respons på at fedtprocenten sænkes, og om man gør det ved at skære i kalorieindtaget eller ved at øge træningsvolumen er for så vidt lige meget. Men faktum er, at man IKKE kan optræne markeringer ved at køre høj rep sæt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg burde måske være på forkant med tingene, og forudse at en eller anden vil komme på banen og påstå at sæt af højere reps giver et højere energiforbrug -> lavere fedtprocent -> markeringer. Lad mig som udgangspunkt sige at jeg ikke er sikker på at 1 sæt x 20 reps med ens 20RM har et markant større energiforbrug end eksempelvis 1 sæt x 8 reps med ens 8RM. Men lad os lege at det har. Selv i dette tilfælde ville det ikke være anbefalelsesværdigt. Ens primære mål i forbindelse med cut, er at holde på så meget muskelmasse som muligt. Og den bedste måde at vedligeholde ens muskelmasse på, er ved at fortsætte med at træne på samme måde som man har gjort i forbindelse med opbygning af ens muskelmasse. Fysiologiske tilpasninger er specifikke, så hvis man har opbygget sin muskelmasse med tunge sæt af 6-8 reps, så er det med meget stor sansynelighed også lettest at bevare sin muskelmasse når man er i kalorieunderskud, ved at træne på nøjagtigt sammen måde.

Link to comment
Share on other sites

@ThomasJ hvordan kan du sige man kun kan få laver fedt% ved at manipulere kosten ?

Jeg kan finde masser af litteratur incl. lærebøger i medicin/fysiologi der foklare fedttransport osv som et krav til input/output. Så det vil sige energi indtag kontra forbrug. Hvis forbrug overstiger indtag vil man få en forbrænding der vil nedsætte fedt% over tid. Så dit råd er godt i forhold til godt input af føde, men ikke korrekt at det KUN kan ske ved diætmanipulation. hvis han træner 8 timer mere pr. dag og spiser det samme er jeg sikker på han vil få en lavere fedt% ;)

Synes det er så ærgeligt at det der ellers kunne have været et godt råd bliver en forkert sætning.

Og hvis han trænede 13 timer, og spiste det samme, kunne han tabe endnu mere, inkl muskelmassen.

Alt er muligt, især når vi gør omstændighederne urealistiske.

Jeg tror de fleste, og især Thomas, ved at hvis man indtager over sit ligevægtsindtag, tager man på og vice versa.

Det ændrer ikke på at det er fuldstændig tåbeligt at køre 20-40 reps per sæt, når målet er større muskler, eller styrke for den sag skyld.

Det kan man ikke engang kalde styrketræning, musklerne får intet at arbejde med.

Det er oven i købet en ualmindelig ringe motionsform at bruge, til at forbrænde kalorier, det er der alt for meget pausetid og lav intensitet til.

Men det ændrer ikke på at uanset reprange, så er det god planlægning i køkkenet der i sidste ende giver de markerede muskler...det er der ikke en speciel reprange-formel på.

Et meget bedre råd står lige over mit indlæg, fortsæt træningen som hidtil, hvis programmet i øvrigt har et godt og solidt fundament, justér resten i køkkenet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fuldstændig enig i det i siger. Det er bare så ærgeligt at en "nybegynder" får "endegyldige" råd og dermed ikke vil lytte til at der måske kommer andre informationer der kunne være værd at overveje. Slutter såmænd af med at sige det KUNNE have været et rigtigt godt råd ThomasJ kommer med.. Der er som sagt bare ikke noget der er definitivt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Der er som sagt bare ikke noget der er definitivt

Jo, det er skam ganske definitivt, at høje reps IKKE opbygger markerede muskler. Det er indiskutabelt. At man har lettere ved at bringe sig selv i kalorieunderskud via MERE træning er totalt irrelevant for diskussionen. Det vi snakker om er hvilke fysiologiske tilpasninger der sker i musklen i respons på træning. Og sæt af 20 reps gør ikke noget som sæt af 8 reps ikke gør. Og når nu sæt af 8 reps så oveni hatten er bedre til at skabe hypertrofi end sæt af 20 reps er det, hvorfor skulle man så lave sæt af 20 reps ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fuldstændig enig i det i siger. Det er bare så ærgeligt at en "nybegynder" får "endegyldige" råd og dermed ikke vil lytte til at der måske kommer andre informationer der kunne være værd at overveje. Slutter såmænd af med at sige det KUNNE have været et rigtigt godt råd ThomasJ kommer med.. Der er som sagt bare ikke noget der er definitivt. ;)

Nej, Sokrates gik jo rundt i Athens gader og talte med indbyggerne og ledte efter kontekstuafhængige sandheder. Til sin store fortrydelse var det eneste han kunne få, konkrete ex. og ikke de kontekstuafhængige definitioner han ledte efter. Han kunne fx have spurgt på sin vej, hvad er god styrketræning? Da han jo som bekendt ledte efter kontekstuafhængige sandheder (teori) skulle vi således kunne nå frem til ét svar. Problemet er at den alment kloge beboer i Athen højst sandsynligt vil svare at det kommer an på hvem der er tale om. Hvis der er tale om en erfaren kriger er der en type styrketræning der er bedst, hvis der er tale om en ung dreng en anden type. Da Sokrates blev klar over dette fik det ham til at sige sin berømte sætning: Det eneste jeg ved, er at jeg ingenting ved!

Her kan man så sige at Sokrates langt hen af vejen tog fejl, for selvfølgelig vidste han noget og formentlig mere end de fleste, den viden man ligger inde med, skal bare ofte sættes i kontekst. Når vi taler personlig træning skal det praktisk talt ALTID sættes i kontekst. Netop derfor ser man også at MOL brugere stort set altid når en ny MOL bruger spørger efter hjælp svarer med efterspørgsel efter flere kontekstelementer, hvad spiser du? Hvor høj er du? Hvad vejer du? etc.

Så alle råd der gives skal altså sættes ind i en personlig kontekst. Noget helt andet er, som du siger at rådene er endegyldige. Dette forudsætter jo at den videnskab der foreligger på området har "ret". Som Kuhn udtrykker det foregår al videnskab inden for et paradigme, hvor forskerne ikke stiller spørgsmålstegn ved visse kendsgerninger. Her har vi bare stor fare for at komme ind i relativisme eller nihilisme, altså at alle råd er lige gode/lige dårlige, fordi vi aldrig kan sige der findes nogen endegyldig sandhed.

For at knytte de 2 forskellige pointer sammen, må mit råd derfor være at lytte til de MOL brugere med stor erfaring, men sætte det ind i en personlig kontekst. Hvad der er bedst for bodybuilderen på 120kg er ikke nødvendigvis bedst for andre. Derfor kommer man i den her forbindelse ikke ud over at tænke selv:)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er skam ganske definitivt, at høje reps IKKE opbygger markerede muskler. Det er indiskutabelt. At man har lettere ved at bringe sig selv i kalorieunderskud via MERE træning er totalt irrelevant for diskussionen. Det vi snakker om er hvilke fysiologiske tilpasninger der sker i musklen i respons på træning. Og sæt af 20 reps gør ikke noget som sæt af 8 reps ikke gør. Og når nu sæt af 8 reps så oveni hatten er bedre til at skabe hypertrofi end sæt af 20 reps er det, hvorfor skulle man så lave sæt af 20 reps ?

Guess that makes my point exactly! Her ser man virkelig at videnskaben slipper ud som den endegyldige sandhed. For yderligere at understrege pointen tilføjer vi lige et: Det er indiskutabelt. Det interessante er at normalvidenskab foregår inden for et paradigme, indtil det revolutioneres. Nu tror naturvidenskaberne selvfølgelig ofte ret meget på love, men ikke specielt frugtbart for diskussion dette indlæg.

I øvrigt "tror" jeg ikke du har helt ret i at høje reps ALDRIG fører til markerede muskler. Læg mærke til markeringen af tror. Med andre ord, jeg tror godt du kunne opleve en der har en yderst markeret krop og som træner med lav vægt mange gentagelser. (rigtig mange piger kører denne type træning og har markerede og meget flotte kroppe:) Det virker bare lidt mere maskulint at ligge med 30kg håndvægte.

Link to comment
Share on other sites

Reps, UANSET antal, er ikke årsagen til markerede muskler, det er udelukkende et spørgsmål om fedtprocent.

Fedtprocenten styres ved planlægning i køkkenet og evt. konditionstræning, det er naivt at tro man kan styre dette igennem styrketræningen.

Kan man vælge at bruge styrketræning som fedtforbrænding? ja det kan man da godt.

Er det optimalt? Langt, langt fra.

Desuden er det muskelmassen og styrken vi vil bevare eller forøge, så nytter det ikke at vi ligger og kører rep efter rep for at prøve på at få pulsen op og fedtprocenten i bund, med en belastning musklerne ikke stimuleres af på nogen måde.

I sidste ende, så ønsker trådstarter muskelmasse, og så skal man på intet tidspunkt begynde at køre sæt med 20-40 gentagelser.

Med henblik på hypertrofi, skal musklerne have en progressiv og tung belastning at arbejde med for at blive stimuleret, det sker bestemt ikke ved dét antal reps.

Det er mange andre faktorer hvor 20-40 reps er gavnligt, men ikke med disse problematikker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share