Styrketræning efterfulgt af hård fysisk sport


MiroX
 Share

Recommended Posts

Hej med Jer

Jeg har nu styrketrænet i flere år on and off og er stille og roligt startet op igen for nogle måneder siden. Jeg styrketræner i en squashklub, hvor jeg både har adgang til squash og styrketræning, et tilbud som jeg så også benytter mig af. Jeg har dog i den sidste tid tænkt en del over hvorvidt det påvirker min styrketræning i en negativ retning når jeg spiller en times squash lige efter træningen - eller er det måske en fordel?

Det skal siges at formålet med min træning er muskelopbygning samt fedtforbrænding, hvorfor jeg har en del fokus på min kost. Og dette henleder til det næste spørgsmål: Hvornår bør jeg tage min protein/kreatinshake? Efter styrketræning eller efter squash? :bigsmile:

Håber I kan hjælpe mig her

/MiroX

Link to comment
Share on other sites

Hej med Jer

Jeg har nu styrketrænet i flere år on and off og er stille og roligt startet op igen for nogle måneder siden. Jeg styrketræner i en squashklub, hvor jeg både har adgang til squash og styrketræning, et tilbud som jeg så også benytter mig af. Jeg har dog i den sidste tid tænkt en del over hvorvidt det påvirker min styrketræning i en negativ retning når jeg spiller en times squash lige efter træningen - eller er det måske en fordel?

Det skal siges at formålet med min træning er muskelopbygning samt fedtforbrænding, hvorfor jeg har en del fokus på min kost. Og dette henleder til det næste spørgsmål: Hvornår bør jeg tage min protein/kreatinshake? Efter styrketræning eller efter squash? :bigsmile:

Håber I kan hjælpe mig her

/MiroX

Hvis det er reel tung styrketræning du laver inden dit squash kan dette ikke direkte anbefales. Dette grundet at du under styrketræning udtrætter dine muskler meget og derfor reagere langsommere på stimuli, som f.eks. vrid under squash. Så hvis du vil kombinerer disse 2 ting er det rent fysiologisk bedst med squash først og styrketræning efter.

Du skal dog som Athlete X også påpeger huske at få nogle kulhydrater indenbords efter hver af dine træninger. Det hjælper på at proteinen hurtigere bliver optaget, det nedsætter hastigheder for muskelnedbrydelsen (protein nedbrydelsen i musklerne) samt genfylder noget af dine glykogen/glykose lagre i musklerne.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarerne.

Det er korrekt observeret at jeg ikke indtager kulhydrat, men det ændrer jeg så nu :bigsmile: Vil det være tilstrækkeligt med en banan?

Det er deciderede tunge løft jeg kører med fokus på flerledsøvelser som fx squat, dødløft etc. Jeg vil dog prøve at spille en gang squash først, men grunden til at jeg ikke gjorde det var fordi man ofte er lidt "brugt" efter en squash kamp og har derfor ikke kræfter til at løfte tungt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tiden, er det klart at foretrække at dele det op, så du styrketræner en dag og cardiotræner en anden dag.

Hvis ikke du har tid, så forsøg at gøre både det ene og det andet og find ud af, hvad der fungerer for dig. Der er meget der tyder på, at det ikke har den helt store betydning, hvilken form for træning man kører først. Hvis du styrketræner først, så burde en banan være nok, men kører du den anden vej rundt skal du nok sørge for at få lidt mere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvis du har tiden, er det klart at foretrække at dele det op, så du styrketræner en dag og cardiotræner en anden dag.

Hvorfor det?

det ikke har den helt store betydning, hvilken form for træning man kører først. Hvis du styrketræner først, så burde en banan være nok

Hvor stor skal den så være?

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke anbefales at kombinere din squash-træning og din styrketræning, således at de to træningspas kommer uden restitutionsperiode. Du vil simpelthen ikke kunne yde 100% til den træning du planlægger at udføre efter den anden træning og det kan påvirke dine muskler i en meget negativ retning. Koordiner din træning således at du har gode restitutionsperioder mellem dine træningspas, således at din træning kommer til at blive med optimal kraft. Spørg hvis du vil have specificeret ovenstående mere...

Mht. indtag af kulhydrat efter træning er det essentielt at du får 1 gram kulhydrat pr kg kropsvægt og 0,25 gram protein pr kg kropsvægt.

Link to comment
Share on other sites

Forholdsvis?

fordi der altid er en tolkningsgrad i tolkning af videnskabelige forsøg. Jeg har lavet forskellige former for formidling af den slags i lang tid nok til at jeg ved det er bedre at udtale sig med forbehold end at udtale sig alt for sikkert.

PS: Fuck hvor er du irriterende. Kan du ikke bare skride over på et board der har mere brug for at blive spammet af idioter, som østrogen.dk?

Link to comment
Share on other sites

fordi der altid er en tolkningsgrad i tolkning af videnskabelige forsøg. Jeg har lavet forskellige former for formidling af den slags i lang tid nok til at jeg ved det er bedre at udtale sig med forbehold end at udtale sig alt for sikkert.

Meget interessant - jeg formoder du mener at det ikke er nok man kommer med uafprøvede teorier - uden dokumentation. Hvormange skal være enige for noget er "korrekt"?

Link to comment
Share on other sites

Forholdsvis?

http://ageless-athletes.com/concurrent_training.php

Her er en gammel gut der interesserer sig for fænomenet. Er ikke 100% enig med ræsonnementet, men vi er mange der bemærker at styrketræning hæmmes i en eller anden grad af konditionstræning. En af artiklerne der henvises til, prøver at opstille en ret simpel model til forklaring af problemet!

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Er du virkelig 47 år? :crazy:

:4nope: , men 47 måneder er nok ikke helt ved siden af.

http://ageless-athletes.com/concurrent_training.php

Her er en gammel gut der interesserer sig for fænomenet. Er ikke 100% enig med ræsonnementet, men vi er mange der bemærker at styrketræning hæmmes i en eller anden grad af konditionstræning. En af artiklerne der henvises til, prøver at opstille en ret simpel model til forklaring af problemet!

Mvh Andreas

Tror nu MagnumIs bare stiller sine spørgsmål som et forsøg på irritere folk.

Link to comment
Share on other sites

Før det løber helt af sporet for jer, der godt kan lide at skændes i tråderne, i steder for at hjælpe trådstarter.. Lad ham den "47-årige" ligge med sine mindreværdskomplekser..

NÅ! Jeg tror (og jeg sider tror, for jeg ved det sgu ikke 5 millioner %, og har ikke 27 artikler som kan dokumentere min påstand), at det ikke decideret skader dig at styrke og spille squash. Kunne du dele det op, og have 5 timers restitution imellem passene, så ville det var super duper tip top.

Virkeligheden er bare en anden, det er de færreste der kan gøre tingene på den måde, fordi det er tidskrævende.

SÅ. Det korte af det lange må være. Når du nu styrker/spiller squash først, så SØRG for at få mad og drikke indeholdende alle de rigtige ting (Det er et andet problem du sikkert kan få mere bedre hjælp til end det jeg kan give dig).

Min baggrund for at give dette råd er at jeg selv er semi-prof badmintonspiller og træner 13 gange om ugen. Den vejledning jeg har fået af Team DK's fysser og fysiske trænere, er den selv samme, som jeg kort her har prøvet at formidle: "Del træningen op hvis du har muligheden, ellers skal du være MEGET seriøs omkring din kost før, under og efter de to træningspas" :smile:

Jeg håber du kan bruge dette.. :smile:

Træningshjernen :superman:

Link to comment
Share on other sites

Før det løber helt af sporet for jer, der godt kan lide at skændes i tråderne, i steder for at hjælpe trådstarter.. Lad ham den "47-årige" ligge med sine mindreværdskomplekser..

NÅ! Jeg tror (og jeg sider tror, for jeg ved det sgu ikke 5 millioner %, og har ikke 27 artikler som kan dokumentere min påstand), at det ikke decideret skader dig at styrke og spille squash. Kunne du dele det op, og have 5 timers restitution imellem passene, så ville det var super duper tip top.

Virkeligheden er bare en anden, det er de færreste der kan gøre tingene på den måde, fordi det er tidskrævende.

SÅ. Det korte af det lange må være. Når du nu styrker/spiller squash først, så SØRG for at få mad og drikke indeholdende alle de rigtige ting (Det er et andet problem du sikkert kan få mere bedre hjælp til end det jeg kan give dig).

Min baggrund for at give dette råd er at jeg selv er semi-prof badmintonspiller og træner 13 gange om ugen. Den vejledning jeg har fået af Team DK's fysser og fysiske trænere, er den selv samme, som jeg kort her har prøvet at formidle: "Del træningen op hvis du har muligheden, ellers skal du være MEGET seriøs omkring din kost før, under og efter de to træningspas" :smile:

Jeg håber du kan bruge dette.. :smile:

Træningshjernen :superman:

Det er ingen tvivl om du har ret i ovenstående. Hvad der dog ikke fremgår så tydeligt, er det at dele sine træningspas op er MEGET vigtigere end jeg dog mener du gør klart. At træne to gange i træk stiller naturligvis store krav til kosten, meget, meget store krav, men det er helt klart at foretrække at dele træningerne op. Man har altid tid til at dele træningspas op (du kunne jo eventuelt træne meget tidligt på dagen, inden du eksempelvis skal i skole), men det er naturligvis også et prioriteringsspørgssmål om hvor meget man egentlig VIL det her.

Link to comment
Share on other sites

Fordi det passer. Det er forholdsvis veldokumenteret at concurrent styrke og cardio påvirker styrketræningen negativt, sandsynligvis specielt hvis cardioen ligger efter styrketræningen.

Så det er altså bedre at ligge løb og vægttræning på forskellige dage? Jeg har egentlig lagt dem på samme med tanken om at benene skulle have muligheder for at restituere. :smile:

Træner 3 gange ugentligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share