Hvorfor bruger man BMI til videnskaben?


BlaziN
 Share

Recommended Posts

Jeg har i en længere periode tænkt på at være forsøgsperson, men stort set i alle undersøgelser skal man have et BMI på mellem 18 og 25.

Dette er ret frustrerende, når man ikke har det, men har over bla. på grund af muskler.

Nu ved jeg der er nogle på Mol der studerer medicin og andre studier der har med sundhed at gøre, så jeg vil spørge jer om, hvorfor de bruger denne form for "måling" når de jo godt ved den ikke er præcis. Er det fordi den er så udbredt?

Alligevel lukker de jo mange personer ude ved at bruge BMI mellem 18-25, selvom man egentlig er sund og rask

håber i kan give mig et godt svar på hvorfor de bruger det, da den eneste mulighed jeg tænker på, er at BMI er meget udbredt.

på forhånd tak

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i en længere periode tænkt på at være forsøgsperson, men stort set i alle undersøgelser skal man have et BMI på mellem 18 og 25.

Dette er ret frustrerende, når man ikke har det, men har over bla. på grund af muskler.

Nu ved jeg der er nogle på Mol der studerer medicin og andre studier der har med sundhed at gøre, så jeg vil spørge jer om, hvorfor de bruger denne form for "måling" når de jo godt ved den ikke er præcis. Er det fordi den er så udbredt?

Alligevel lukker de jo mange personer ude ved at bruge BMI mellem 18-25, selvom man egentlig er sund og rask

håber i kan give mig et godt svar på hvorfor de bruger det, da den eneste mulighed jeg tænker på, er at BMI er meget udbredt.

på forhånd tak

Det er nemt!

Det er ikke invasivt eller forbundet med riscisi

Det er, så vidt jeg er orienteret, en ganske fornuftigt statistisk parameter, der giver ok indikationer af årsagssammenhænge på større populationer.

Det bruges sikkert også i forbindelse med diagnoser mm i praksis (har intet kendskab til om det er tilfældet).

Resten må der være en anden der giver sig i kast med. PM evt. Gribben...

Link to comment
Share on other sites

BMI bruges fordi det anses for en retfærdig måde at vurdere menneskers vægt i forhold til højde. Visse individer falder dog uden for disse rammer, af andre årsager end fedme/magerhed. Har selv BMI over 25, men har været med i forsøg alligevel, da jeg åbenlyst ikke er overvægtig.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share