Bedste spinning instruktører i Fitness World!


pesaol
 Share

Recommended Posts

Der har her på MOL været flere tråde om hvem der er de bedste spinning instruktører i hhv. FitnessDK og SATS, men ikke rigtig nogen diskussion af spinning instruktørerne i FW (eller bodybike som det jo hedder i FW).

Derfor har jeg lavet min lille top fem over de instruktører som jeg synes er helt i toppen. Først skal jeg måske forklare hvad jeg personligt forstår ved en god instruktør. Der er jo to faktorer der gør at en spinning time er god: selve træningen og udbyttet af denne og så instruktørens evne til at motivere.

Først og fremmest lægger jeg vægt på at træningen er struktureret, en god opvarmning på 8-10 min. efterfulgt af 2-3 træningspas og så måske en lille finale til sidst hvor syren køres væk. Som jeg kan forstå er der to opfattelser af hvordan træningen skal se ud. Den ene gruppe er tilhænger af at træningen minder om den på landevejen, mens den anden gruppe er mere optaget af de muligheder træningen giver for intervaltræning. Personligt er jeg bedøvende med hvilken form for træning det er, bare der er en effekt af træningen, hvilket vil sige at jeg får pulsen op, forbrændt nogle kalorier og forbedrer min kondition.

Musikken er ikke super vigtig for mig, selvom det kan være enerverende at lytte til hård techno 55 min. i træk. Dog må musikken gerne passe til træningen således at man ikke kører tungt og langsomt til hurtig musik og omvendt.

Endelig kommer vi til instruktøren. Det kan godt være at jeg er hård og uretfærdig nu, men ellers må i korrigere mig, men det er mit indtryk at mange af bodybike instruktørerne i FW ikke har den store viden eller erfaring med træning, men primært synes det er enormt sjovt at have sådan en lille hobby ved siden af det civile arbejde. Tit er jeg stødt på timer hvor fokus primært har været på "sjove lege" og makker- og hold kørsler hvor man skiftes til at spurte med lav modstand. Jeg er selv sådan en lidt kedelig og tør person der primært kommer for at få noget ud af træningen og ikke for at have det sjovt eller høre på dårlige vittigheder og overdreven selvpromovering. Instruktøren motiverer mig ved at give et overblik over træningen, hvad formålet er, ved selv at køre med - i stedet for at rende rundt i lokalet og råbe og skrige.

TA DAAH, endelig er jeg klar til min egen helt lille top fem over instruktører:

1. Stine Ninel Hansen

En klar førsteplads her. Selvom jeg faktisk ikke har kørt sindssygt mange timer med Stine, har de timer jeg har kørt med hende været helt sublime. Stine kører nogle afvekslende timer hvor fokus er på intervaller og hun har samtidig en utrolig positiv udstråling og væremåde som virkelig motiverer. Hun er en af de få instruktører jeg har mødt som forstår at tilpasse musikken til træningen så man følger beatet. Samtidig har hun grundig forstand på træning og fysiologi og forstår at formidle det i træningen, hvilket er et stort plus hos mig.

2. Jesper Nybro Lindqvist

Jesper har jeg kørt en del hos, og uden at være ekspert, vil jeg vurdere at hans timer er mere ovre i landevejs/triathlon stilen. Han forstår også at male et billede mens man cykler så man nærmest føler man er med i et cykelløb. Samtidig virker han som en af de instruktører træder hårdest i pedalerne.

3. Katja Esbjørn

Egentlig burde hun slet ikke være på min liste, for hun laver rigtig mange af de ting som jeg ikke bryder mig om (går rundt og hepper, bruger makkerkørsel og træningen synes ind i mellem noget ustruktureret o.s.v.). Men hun er måske den mest karismatiske instruktør jeg har mødt og forstår at motivere folk med sin lidt provokerende, humoristiske stil. Kan forestille mig at hun nok er en meget enten-eller instruktør, enten kan man ikke snuppe hende eller også overgiver man sig. Jeg hører nok til sidste gruppe, og man må sige at man får kørt sig i hegnet til hendes timer.

4. Rasmus Møller

Rasmus er en instruktør som jeg faktisk heller ikke har kørt vanvittig mange timer hos, men igen: de jeg har kørt har været fremragende. Han har en meget fed tør humor som jeg godt kan lide og kører nogle super gode intervaller.

5. Marie Malmstrøm Ingemann Olsen

Måske den instruktør som ser ud til at være i den bedste form. Hun kører knaldhårdt på i hendes timer og vægten er på intervaller. Hendes musik smag er meget lig min egen, hvilket jo er et plus. Hvis man skal være lidt negativ mangler hun måske lidt pondus og gennemslagskraft som instruktør.

Det var min top fem. Der er andre som er lige i periferien, fx Frank Thy, Ditte Hansen, Carsten Jønsson, Kristian Nolan, Arne Christensen m.fl. Men hvad siger I andre? Jeg har jo kun kørt med en brøkdel af alle instruktørerne i FW. Kunne være interessant at udveksle erfaringer her på MOL.

Link to comment
Share on other sites

Guest Cykologen

Det er godt nok velsignet lang tid siden, jeg har været til en spinningtime, men sidste vinter var jeg meget glad for Martin Kristensen, der havde onsdags- og søndagstimer i FW Århusgade. Ham vil jeg vælge igen, hvis han stadig har timer til vinter, når det bliver for surt på landevejen og man må krybe modvilligt inden døre smile.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

4. Rasmus Møller

Rasmus er en instruktør som jeg faktisk heller ikke har kørt vanvittig mange timer hos, men igen: de jeg har kørt har været fremragende. Han har en meget fed tør humor som jeg godt kan lide og kører nogle super gode intervaller.

Det var min top fem. Der er andre som er lige i periferien, fx Frank Thy, Ditte Hansen, Carsten Jønsson, Kristian Nolan, Arne Christensen m.fl. Men hvad siger I andre? Jeg har jo kun kørt med en brøkdel af alle instruktørerne i FW. Kunne være interessant at udveksle erfaringer her på MOL.

Sjovt du har Rasmus på, jeg ville have sat ham over de værste..hehe

Har prøvet en time med ham og gud fri mig da vel hvor han snakkede KONSTANT. Der gik seriøst ikke 10 sekunder imellem at han snakkede hele timen. Til sidst var jeg helt desperat for lidt fred til at fokusere på at træne!

Jeg ville klart rykke Arne Christensen op på førstepladsen. Elsker hans humor, afdæmpede stil og gode rockede musik... selv musikken er der humor i.. Hvem spinner ellers til vivaldi en dag?

Ellers er jeg ret glad for Jørgen Panduro. Han forklarer aldrig hele programmet i detaljer.. hvem hører alligevel efter? og vigtigere, hvem gider huske på hvad der sker hvornår? I stedet siger han når man skal skifte position eller tempo. Og det giver et andet fokus på ham i stedet for på tiden.

John Ludvigsen var ret underholdende men det er efterhånden længe siden vi har haft fornøjelsen af ham ude på amager.

det er sådan lige favoritterne pt.

Link to comment
Share on other sites

Smag og behag er jo heldigvis forskelligt. Det er rigtigt at Rasmus er en meget talende instruktør, det er de fleste af de instruktører jeg har i min top fem faktisk. Det har jeg egentlig heller ikke noget, imod så længe det ikke bliver til pinlige forsøg på at være morsomme eller tåbelige forsøg på at motivere folk.

Arne har jeg kun kørt med 2 gange og det var glimrende timer, men for få til rigtig at bedømme. John Ludvigsen har jeg kørt med en enkelt gang... og det var ikke lige mig.

Link to comment
Share on other sites

Som instuktør i FitnessWorld vil jeg gerne kommentere dette indlæg. For mig at se er der en sammenhæng mellem fyldte spinninghold og de gode instruktører. Der er instruktører, som altid har venteliste på deres timer. Det kunne være Christina Peick, som underviser på Århusgade, en Henrik Nielsen fra Ballerup og Bernhard Bangs Alle, Jimmy Dyhrberg fra Herlev eller Mads Timmermann fra Husum. Disse instruktører er vidt forskellige hvad angår undervisningsstil, musikvalg og hårdhed i timerne. FW er ubetinget Danmarks førende fitnesskæde. At påstå at instuktørerne ikke har forstand på cykling eller kan undervise på en motiverende måde er efter min mening helt forkert.

Endelig er det værd at notere, at lønniveauet i FW er langt højere end i Fitnessdk og i særdeleshed i SATS. Hvorfor skulle en god instuktør gide at arbejde til en lavere løn i fdk eller SATS.

Link to comment
Share on other sites

FW er ubetinget Danmarks førende fitnesskæde. At påstå at instuktørerne ikke har forstand på cykling eller kan undervise på en motiverende måde er efter min mening helt forkert.

Endelig er det værd at notere, at lønniveauet i FW er langt højere end i Fitnessdk og i særdeleshed i SATS. Hvorfor skulle en god instuktør gide at arbejde til en lavere løn i fdk eller SATS.

Hvad er kriterierne for at være Danmarks førende fitnesskæde?

Størrelse? Ja, så vinder FW.

Men der er mange andre faktorer der spiller ind. Og hver sin mening omkring hvad der tæller mest.

Løn behøver ikke være den eneste faktor der spiller ind, når man vælger hvor man skal arbejde. En god instruktør kan sagtens vælge andet end FW på trods af lavere løn. Det kunne være stemningen i en anden kæde/center. Eller det faktum at der i SATS er tegnet overenskomst for de ansatte, så der er barsel m.v. Noget der mig bekendt ikke findes i andre kæder/centre.

Men det gode ved din udtalelse er, at det virker som om du brænder for FW som din arbejdsplads. Noget som smitter af på ens arbejdsindsats og spreder sig til kunderne. Så uanset om det er FW, SATS, FitnessDK eller noget helt fjerde, er det super vigtigt man brænder for det. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hverken som moderator på dette board - eller som spinentusiast -eller som ansat i en af kæderne - synes jeg det her skal udvikle sig til en "Hvilken kæde er bedst" diskussion...

Jeg kender FREMRAGENDE instruktører i alle kæder....En af dem får en latterlig løn fordi han er ligelad...Sååå :)

Link to comment
Share on other sites

Hverken som moderator på dette board - eller som spinentusiast -eller som ansat i en af kæderne - synes jeg det her skal udvikle sig til en "Hvilken kæde er bedst" diskussion...

Jeg kender FREMRAGENDE instruktører i alle kæder....En af dem får en latterlig løn fordi han er ligelad...Sååå :)

Er helt enig. Derfor holder jeg det også neutralt og fremhæver ikke nogen frem for andre. :-)

Mener det er op til den enkeltes behov og ønsker der afgør hvor man træner og hvem man mener der er førende.

Link to comment
Share on other sites

"For mig at se er der en sammenhæng mellem fyldte spinninghold og de gode instruktører. Der er instruktører, som altid har venteliste på deres timer."

Det er selvfølgelig et argument, men jeg kunne godt tænke mig at udfordre det lidt og det var også lidt derfor jeg oprettede denne tråd. Jeg har tit oplevet at være på de hold med instruktører hvor der altid er lang venteliste og hvor folk taler meget begejstret om timerne. Dog vil jeg også sige at det er mange af de hold hvor instruktørerne har det med at bruge holdkørsel/makkerkørsel og hvor det "hårde" mange gange består i at spurte alt hvad man kan med lav belastning. Det her lyder måske meget arrogant, men jeg tror at der en del af brugerne der ikke er helt klar over hvad er god træning og hvad der ikke er. Fx kan jeg ikke se formålet med at man deler folk ind i 4 hold og så skal de på skift træde stående i 20 sek. (uden at man i øvrigt angiver hvad intensiteten er eller hvad man laver i pausen), eller at man spurter med lav belastning i 30 sek. (med risiko for knæskader hvis man bremser med knæene). Som jeg også svarede en anden er smag og behag jo meget forskellig, og der er instruktører som jeg finder fantastiske som andre finder forfærdelige og vice versa. Min pointe med denne tråd er ikke at hænge instruktører ud, men mere at udveksle erfaringer og høre hvad andre har af favorit instruktører.

Det skal lige siges at jeg aldrig har trænet i hverken FitnessDK eller SATS, så skal ikke kunne sige om niveauet er højere i de centre.

Link to comment
Share on other sites

FW er ubetinget Danmarks førende fitnesskæde. At påstå at instuktørerne ikke har forstand på cykling eller kan undervise på en motiverende måde er efter min mening helt forkert.

Endelig er det værd at notere, at lønniveauet i FW er langt højere end i Fitnessdk og i særdeleshed i SATS. Hvorfor skulle en god instuktør gide at arbejde til en lavere løn i fdk eller SATS.

Snævertsynet argumentation at lægge for dagen - dengang jeg arbejdede i FW kom der en af vores bokseinstruktørere og spurgte om jeg ikke havde nogle gode ryg-øvelser for den han lavede var stoppet med at virke. Det viste sig at den han lavede var cable flyes(!)

Så koblingen mellem størrelse og kvalificeret personale kan jeg ikke helt se.

Der er mange grunde til at vælge FDK eller SATS: afstand fra hjem, kollegaer, flexibilitet osv - hvis du tror løn er den eneste parametre så tager du grundigt fejl.

On topic: Fra min tid i FW ved jeg at rigtig mange var glade for Krummi Engell.

Link to comment
Share on other sites

Der har her på MOL været flere tråde om hvem der er de bedste spinning instruktører i hhv. FitnessDK og SATS, men ikke rigtig nogen diskussion af spinning instruktørerne i FW (eller bodybike som det jo hedder i FW).

Derfor har jeg lavet min lille top fem over de instruktører som jeg synes er helt i toppen. Først skal jeg måske forklare hvad jeg personligt forstår ved en god instruktør. Der er jo to faktorer der gør at en spinning time er god: selve træningen og udbyttet af denne og så instruktørens evne til at motivere.

Først og fremmest lægger jeg vægt på at træningen er struktureret, en god opvarmning på 8-10 min. efterfulgt af 2-3 træningspas og så måske en lille finale til sidst hvor syren køres væk. Som jeg kan forstå er der to opfattelser af hvordan træningen skal se ud. Den ene gruppe er tilhænger af at træningen minder om den på landevejen, mens den anden gruppe er mere optaget af de muligheder træningen giver for intervaltræning. Personligt er jeg bedøvende med hvilken form for træning det er, bare der er en effekt af træningen, hvilket vil sige at jeg får pulsen op, forbrændt nogle kalorier og forbedrer min kondition.

Musikken er ikke super vigtig for mig, selvom det kan være enerverende at lytte til hård techno 55 min. i træk. Dog må musikken gerne passe til træningen således at man ikke kører tungt og langsomt til hurtig musik og omvendt.

Endelig kommer vi til instruktøren. Det kan godt være at jeg er hård og uretfærdig nu, men ellers må i korrigere mig, men det er mit indtryk at mange af bodybike instruktørerne i FW ikke har den store viden eller erfaring med træning, men primært synes det er enormt sjovt at have sådan en lille hobby ved siden af det civile arbejde. Tit er jeg stødt på timer hvor fokus primært har været på "sjove lege" og makker- og hold kørsler hvor man skiftes til at spurte med lav modstand. Jeg er selv sådan en lidt kedelig og tør person der primært kommer for at få noget ud af træningen og ikke for at have det sjovt eller høre på dårlige vittigheder og overdreven selvpromovering. Instruktøren motiverer mig ved at give et overblik over træningen, hvad formålet er, ved selv at køre med - i stedet for at rende rundt i lokalet og råbe og skrige.

TA DAAH, endelig er jeg klar til min egen helt lille top fem over instruktører:

1. Stine Ninel Hansen

En klar førsteplads her. Selvom jeg faktisk ikke har kørt sindssygt mange timer med Stine, har de timer jeg har kørt med hende været helt sublime. Stine kører nogle afvekslende timer hvor fokus er på intervaller og hun har samtidig en utrolig positiv udstråling og væremåde som virkelig motiverer. Hun er en af de få instruktører jeg har mødt som forstår at tilpasse musikken til træningen så man følger beatet. Samtidig har hun grundig forstand på træning og fysiologi og forstår at formidle det i træningen, hvilket er et stort plus hos mig.

2. Jesper Nybro Lindqvist

Jesper har jeg kørt en del hos, og uden at være ekspert, vil jeg vurdere at hans timer er mere ovre i landevejs/triathlon stilen. Han forstår også at male et billede mens man cykler så man nærmest føler man er med i et cykelløb. Samtidig virker han som en af de instruktører træder hårdest i pedalerne.

3. Katja Esbjørn

Egentlig burde hun slet ikke være på min liste, for hun laver rigtig mange af de ting som jeg ikke bryder mig om (går rundt og hepper, bruger makkerkørsel og træningen synes ind i mellem noget ustruktureret o.s.v.). Men hun er måske den mest karismatiske instruktør jeg har mødt og forstår at motivere folk med sin lidt provokerende, humoristiske stil. Kan forestille mig at hun nok er en meget enten-eller instruktør, enten kan man ikke snuppe hende eller også overgiver man sig. Jeg hører nok til sidste gruppe, og man må sige at man får kørt sig i hegnet til hendes timer.

4. Rasmus Møller

Rasmus er en instruktør som jeg faktisk heller ikke har kørt vanvittig mange timer hos, men igen: de jeg har kørt har været fremragende. Han har en meget fed tør humor som jeg godt kan lide og kører nogle super gode intervaller.

5. Marie Malmstrøm Ingemann Olsen

Måske den instruktør som ser ud til at være i den bedste form. Hun kører knaldhårdt på i hendes timer og vægten er på intervaller. Hendes musik smag er meget lig min egen, hvilket jo er et plus. Hvis man skal være lidt negativ mangler hun måske lidt pondus og gennemslagskraft som instruktør.

Det var min top fem. Der er andre som er lige i periferien, fx Frank Thy, Ditte Hansen, Carsten Jønsson, Kristian Nolan, Arne Christensen m.fl. Men hvad siger I andre? Jeg har jo kun kørt med en brøkdel af alle instruktørerne i FW. Kunne være interessant at udveksle erfaringer her på MOL.

Jeg går til spinning 3 gange ugentligt og har gjort det i ca. 8 år. For mig er det vigtigt hele tiden at vide hvordan jeg skal køre, hvor længe og hvornår jeg har næste pause således at jeg kan disponere mine kræfter. Musikken er vigtig men smag og behag er jo forskellig, så det synes ikke er væsentligt her.

En stor fejl ved næsten alle instuktører er, at de ikke evner at bruge den fysiologiske skala. Derudover oplever jeg ofte, at instuktørerne ikke ved nok om træningen således at forstå, at de eksempelvist vil have at vi skal stå op i mellemtakt i fx 5 min, øge belastning hver 30 sek. og samtig træne på skala(anstrengende arbejde) Med andre ord, de øvelser de laver passer ikke til den intensitet de ønsker deltagerne skal køre med. De instuktører som magter at lave sammenhæng mellem træningsøvelser og intensitet er efter min mening på rette vej.

Når jeg træner i et motionscenter betaler jeg nogle penge for at instruktøren kan motivere mig til at yde mit bedste. Jeg forventer at instuktøren ved alt om konditionstræning. Kan/ved instuktøren ikke det, er han/hun ikke kompetent efter min mening.

Endelig er instuktøren træningsmæssigt også et forbillede. Derfor forventer jeg en instuktør i absolut topform. Jeg gider ikke høre en fed instuktør fortælle mig, hvad jeg skal gøre. Det er umotiverende for mig at træne med fede instuktører. Når man samtidig ser dem køre på frihjul står jeg helt af. Ind i mellem har jeg fornemmelse af, at deres kæber arbejder mere end deres ben.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forventer at instuktøren ved alt om konditionstræning. Kan/ved instuktøren ikke det, er han/hun ikke kompetent efter min mening.

Så der findes ikke én eneste kompetent instruktør i hele verden efter din mening? Så forstår jeg ikke du gider at blive ved med at spinne. Er det ikke demotiverende at gå skuffet fra træning 3 gange ugentligt? For der findes sgu ikke noget menneske, der ved alt om konditionstræning - og hvis vedkommende fandtes ville h*n fandengaleme ikke kunne formidle det på 55 minutter!

Link to comment
Share on other sites

Så der findes ikke én eneste kompetent instruktør i hele verden efter din mening? Så forstår jeg ikke du gider at blive ved med at spinne. Er det ikke demotiverende at gå skuffet fra træning 3 gange ugentligt? For der findes sgu ikke noget menneske, der ved alt om konditionstræning - og hvis vedkommende fandtes ville h*n fandengaleme ikke kunne formidle det på 55 minutter!

Når jeg går til tandlægen forventer jeg at tandlægen ved alt om tænder. Men ikke at tandlægen i løbet af konsultationen fortæller mig alt om tænder. Når man har dyrket spinning i længere tid ved man godt hvilke instuktører man skal køre hos. Så jeg får altid ud af træningen. Men når jeg prøver nye instuktører sker det for ofte, at der eksempelvist ikke er sammenhæng mellem hårde træningspas og pauser. Jeg går ikke til træning for at få et foredrag om konditionstrænig. Jeg beder dybest set bare om en instuktør, som kan fortælle hvilke muskler jeg bruger og hvordan jeg skal mærke intensiteten i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg går til tandlægen forventer jeg at tandlægen ved alt om tænder. Men ikke at tandlægen i løbet af konsultationen fortæller mig alt om tænder. Når man har dyrket spinning i længere tid ved man godt hvilke instuktører man skal køre hos. Så jeg får altid ud af træningen. Men når jeg prøver nye instuktører sker det for ofte, at der eksempelvist ikke er sammenhæng mellem hårde træningspas og pauser. Jeg går ikke til træning for at få et foredrag om konditionstrænig. Jeg beder dybest set bare om en instuktør, som kan fortælle hvilke muskler jeg bruger og hvordan jeg skal mærke intensiteten i kroppen.

Nu må du lige bestemme dig. Vil du have en instruktør som kan formidle det mest basale og køre en god time, som får dig til at yde max eller vil du have utopia? Der findes ikke et menneske, der ved alt om konditionstræning (eller tænder, for den sags skyld), hvorfor du må gå desillusioneret fra både træning og tandlæge hvis dét er dit kriterie.

Og hvad så hvis eksperten er overvægtig - for du vil vel ikke bilde mig ind, at en overvægtig ikke kan have ekspertviden (eller køre dig i sænk)? Oh, the dilemma! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Ifølge HK/Privat har netop Fitness World de dårligste vilkår i branchen og underbetaler systematisk sine medarbejdere. Derfor kræver HK/Privat at Fitness World indgår en overenskomst for medarbejderne i centrene.

Kilde: http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article1382917.ece#ixzz0v0LeLHGt

Edited by Oversergent
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share