1700 kcal/dag og i ligevægt?


Nigo
 Share

Recommended Posts

Hej

Er 29 år, 172 cm og vejer 78,5 kg. Da det er for meget har jeg besluttet mig for at tabe mig - vil gerne ned på lidt under de 70 kg. Har også en mistanke om at min fedtprocent er temmelig høj.

Jeg har et stillesidende arbejde og dyrker i praksis ingen anden motion en badminton en gang om ugen og en kort cykeltur til og fra arbejde.

Mit target for at tabe 0,5 kg/ugen skulle være 1660 kcal/dag. Det lyder vel ikke usandsynligt?!?

Jeg har nu i lidt over 3 uger møjsommeligt talt alt hvad jeg har indtaget og har ligget på 1700 i snit. Nogle dage 1200 og andre 2000, men netop denne variation burde vel forhindre at mit stofskifte går i "KZ-fange mode"?

Ikke desto mindre har jeg ikke tabt mig. Vægten ligger stadig og svinger mellem 78 og 79 kg. Så jeg kan vel konkludere at mit faktiske energibehov må være på ca. 1700 kcal?!? Kan det virkelig passe at mit stofskifte er så sløvt til trods for manglende motion?

Lige en sidebemærkning:

Jeg ved pr erfaring at jeg ikke har temperamentet til at motionere. Ved godt at motion er sundt, at det ville øge mit stofskifte osv, men har aldrig brudt mig om motion og har altid tabt gejsten efter et par uger de gange jeg har prøvet pga manglende resultater. Så respekter venligst at jeg gerne vil tabe mig vha kostændringer og ikke motion :-)

Skulle jeg få lyst til at motionere kan jeg gøre det og det vil være en bonus for min krop. Men jeg bliver nødt til at kunne finde et energiindtag, der passer til mit liv som det er nu.

Link to comment
Share on other sites

Ingen bør gå lavere end 1700 Kalorier om dagen, så du må indse, den i dit tilfælde, "bitre sandhed" - Der skal mere motion til :smile:

Har selv hadet motion som bare fanden, men jeg sagde til mig selv hver dag "You cannot become what you want to be by remaining what you are" - Idag er jeg så fuldstændig fanatiker af at dyrke motion, fordi resultaterne efterhånden er synlige

Tag dit taljemål, er det over 94 cm (80 hvis du er kvinde) har du blot endnu en grund til at bide i det sure æble - Prøv evt. nogle motionsformer der kan gavne dit badminton, fx Intervalløb (Kondition og lagring af dynamit i dine ben til de hurtige spring)

Gå bare for din egen skyld ikke ned under 1700 Kalorier om dagen - Ikke sundt

Hilsen Stokbro

ps: Der gik flere måneder før jeg fik ordentlige resultater

Edited by A. Stokbro
Link to comment
Share on other sites

Det med mere motion kommer ikke til at ske. Jeg kommer aldrig til at kunne holde af det og dermed holde det vedlige. Har prøvet og dropper det altid igen fordi jeg simpelthen ikke bryder mig om det. Det skal være lyst og ikke diciplin der driver motion.

Netop mit taljemål var årsagen til at jeg engang valgte at motionere kombineret med reduceret kcal indtag. Holdt dette i 2-3 mdr, men det kunne ikke ses på hverken vægten eller taljemålet. Det er utroligt demotiverende når man i forvejen hader motion.

Men tilbage til det jeg faktisk gerne ville have svar på: I følge beregningsprogrammerne her på siden burde jeg have et ligevægtsindtag på 2200-2600 kcal (er en han ;-) ) Hvordan kan det så være at mit er på 1700?

Edited by Nigo
Link to comment
Share on other sites

Du vil vist ikke høre efter sandheden. Du kan ikke gå fra 78 kg til de ønskede 70 kg på en sund og fornuftig måde uden at dyrke motion... :)

Du kan selvfølgelig godt sulte dig selv og spise 1000 kcal på en dag, men er det så måske ikke bedre bare at forblive som du er, med dine 78 kg ? Ikke at få noget mad er jo på ingen måde sundt :)

Så forbliv som du er med dine 78 kg eller kom over dit problem med motionen og få opfyldt dit ønske om en lavere vægt og pænere krop.

Link to comment
Share on other sites

Jo... Ved godt at en mulig sandhed/vej frem er motion, men kan det virkelig passe at jeg som ellers er ganske normal skal dyrke motion for at tabe mig? Mange i min omgangskreds kan sagtens nøjes med samme (manglende) motion som jeg.

Jeg prøver bare at forstå hvordan det hænger sammen med stofskifteberegningerne - hvis beregningen siger 2400 2700 kcal hvor stor usikkerhed er der så på det? Tror ikke jeg overvurderer noget. 3 timers stå og gå, 15 min let motion, 7 timers søvn og så min alder, højde, køn og vægt = 2771 kcal. Kan den virkelig regne 1000 kcal forkert?

Og hvis mit ligevægtsindtag er 1700 hvor meget motion skal der så til hver dag for at komme i 500-1000 kcal "underskud" som der skal til for at tabe 0,5-1kg om ugen? Nå ja - beregneren gav mig svaret: 30-60 min hurtig løb/dag. Det er meget for en begynder.

Umiddelbart skal der vel ret meget til? Artiklen om vægttab oplyser da også kostomlægning som mest effektiv?

Edited by Nigo
Link to comment
Share on other sites

Hvor meget jeg end elsker motion, er det ikke rigtig, at man ikke kan tabe sig uden. Man taber sig af at indtage færre kalorier end man forbruger. Det kan ske ved, at man øger sit kalorieforbrug ved at lave motion, eller det kan ske ved at, man nedsætter sit kalorieindtag, således at det er under ens kalorieforbrug. Endelig kan man tabe sig ved en kombination af kostomlægning og motion. Der er således ikke noget i vejen for at tabe sig alene ved en kostomlægning uden motion.

1700 kalorier lyder ikke af meget, det er faktisk mærkeligt, at du ikke taber dig.

Jeg ser følgende årsager:

-Dit ligevægtsindtag er under 1700 kcl, men det tror jeg ikke på. Jeg har dog ikke regnet efter

-Du indtager flere kalorier end 2200 kcl. Prøv at tælle kalorier for alt hvad du indtager og jeg mener alt igennem nogle dage.

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

Hej mugge

Har de sidste 23 dage talt kcal.

Der selvfølgelig den risiko at min køkkenvægt måler forkert, men det skulle være underligt om den måler SÅ meget ved siden.

Tilsvarende kan den iPhone app (MyFitness Pal) jeg bruger tage fejl - tallene i databasen kan være forkerte.

En typisk dags måltider ser således ud:

100-150 g müesli (af den fiberige slags uden tilsat sukker/chokolade selvfølgelig) med ca. 200-250 g minimælk eller 0,5% A38.

En stor tallerken salat (revne gulerødder, agurk, iceberg, ærter) evt med en spsk croutoner/oliven/feta til at gøre det spændende med.

Hjemmelavet burger m. 200 g 12% hakket oksekød, en burgerbolle, salat og en skefuld ketchup. Nogle gange med en enkelt skive ost.

Det får jeg til under 1700 kcal, men årsagen kan selvfølgelig ligge forkerte tabelværdier for kcal indholdet i ovenstående?

Link to comment
Share on other sites

Det at du ikke taber dig på trods af et lavt energi indtag kan skyldes flere ting. Du kan have for lavt stofskifte(typisk kaldet hypo thyroidea), hvilket kan bestemmes hos lægen. En del andre medicinske tilstande kan også resultere i lavt stofskifte, men vil ikke kunne ses på en normal test for stofskiftet.

En anden mulighed er at du ikke har særligt meget muskler eller organer, og er effektiv til at spare på din energi i hverdagen. Dette vil også resultere i et meget lavt energiforbrug.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hej mugge

Har de sidste 23 dage talt kcal.

Der selvfølgelig den risiko at min køkkenvægt måler forkert, men det skulle være underligt om den måler SÅ meget ved siden.

Tilsvarende kan den iPhone app (MyFitness Pal) jeg bruger tage fejl - tallene i databasen kan være forkerte.

En typisk dags måltider ser således ud:

100-150 g müesli (af den fiberige slags uden tilsat sukker/chokolade selvfølgelig) med ca. 200-250 g minimælk eller 0,5% A38.

En stor tallerken salat (revne gulerødder, agurk, iceberg, ærter) evt med en spsk croutoner/oliven/feta til at gøre det spændende med.

Hjemmelavet burger m. 200 g 12% hakket oksekød, en burgerbolle, salat og en skefuld ketchup. Nogle gange med en enkelt skive ost.

Det får jeg til under 1700 kcal, men årsagen kan selvfølgelig ligge forkerte tabelværdier for kcal indholdet i ovenstående?

Dvs du spiser kun 3 måltider om dagen? - Jeg vil gætte på din krop så går i sulte måde i mellemtiden fordi du har for lang tid imellem. Spis hver 3 time - split dine måltider op i mindre. Husk at få nok fedt, minimum 20% om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Dvs du spiser kun 3 måltider om dagen? - Jeg vil gætte på din krop så går i sulte måde i mellemtiden fordi du har for lang tid imellem. Spis hver 3 time - split dine måltider op i mindre. Husk at få nok fedt, minimum 20% om dagen.

Der kan da ryge en snack/stykke frugt ned i mellem måltiderne, men mit problem er at jeg ikke bliver sulten! så er det svært at huske at spise... Ved nok om biokemi til godt at kunne forstå princippet om sulte-mode, men troede mere det gjaldt over flere dage og ikke timer. Det virker nu også lidt bagvendt at være på kur og så samtidigt at skulle spise når man ikke er sulten ;-) Det stammer måske fra min barndom hvor jeg var superkræsen - der kunne jeg endda finde på at springe frokosten over!!

Men jeg skal prøve at spise lidt oftere - en gulerod eller et stykke agurk formiddag og eftermiddag vil vel give maven noget at arbejde med uden at sprænge kaloriebudgettet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jo... Ved godt at en mulig sandhed/vej frem er motion, men kan det virkelig passe at jeg som ellers er ganske normal skal dyrke motion for at tabe mig? Mange i min omgangskreds kan sagtens nøjes med samme (manglende) motion som jeg.

Nu skal jeg ikke kloge mig på vægttab og motion men jeg har gennem 3/4 år motioneret næsten udelukkende for at fastholde et rygestop. Jeg er dog af den holdning at vægttab både skyldes motion og kost.

Man kan være fræk at sige at hvis du ikke mener det kan passe at du skal gøre det anderledes end din omgangskreds så gør som dem og lev med resultatet.

Men et fif jeg har haft glæde af. Jeg cykler også kort til og fra arbejde men i stedet for at cykle direkte hjem kører jeg en omvej og sætter tempoet lidt op. Prøv det. Det behøver du ikke at betragte som motion men du får det gratis og kan være glad. Og generelt. Hvis du bevæger dig så vælg altid den svære og længste vej. Vupti :4thumbup:

Og stofskiftet! Som ex ryger havde jeg i starten problemer med stofskiftet. Læste at et glas vand når man står op er godt. Begyndte som det allerførste overhovedet når jeg vågner at drikke et stort glas vand og nu er der dælme drøn på stofskiftet igen.

Bare mine five cent men på trods af rygestop har jeg tabt 4 kg og hygger mig gevaldigt på den nyindkøbte mountain bike. Og motion eller ej. Man får sq ikke noget gratis. Heller ikke vægttab :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg har nu i lidt over 3 uger møjsommeligt talt alt hvad jeg har indtaget og har ligget på 1700 i snit. Nogle dage 1200 og andre 2000, men netop denne variation burde vel forhindre at mit stofskifte går i "KZ-fange mode"?

KZ fange mode er en udbredt myte, men i virkeligheden taber man sig drastisk af at stoppe med at spise

Ingen bør gå lavere end 1700 Kalorier om dagen, så du må indse, den i dit tilfælde, "bitre sandhed" - Der skal mere motion til :smile:

Motion er sundt og en god idé, men man kan sagtens tabe sig uden.

Dvs du spiser kun 3 måltider om dagen? - Jeg vil gætte på din krop så går i sulte måde i mellemtiden fordi du har for lang tid imellem. Spis hver 3 time - split dine måltider op i mindre.

Vrøvl

Og stofskiftet! Som ex ryger havde jeg i starten problemer med stofskiftet. Læste at et glas vand når man står op er godt. Begyndte som det allerførste overhovedet når jeg vågner at drikke et stort glas vand og nu er der dælme drøn på stofskiftet igen.

Vrøvl

Link to comment
Share on other sites

Har du talt alle dine drikkevarer med? Der der stykke frugt/snack - får du også talt det med? Og fetaen i salaten?

Jeg bøvler selv med vægten og tæller ofte det som ryger indenbords. Og de der detaljer som ikke er noget, de er desværre noget når man lægger dem allesammen sammen. Antyder ikke at du har "snydt på vægten" men det er en klassisk fejl at overse de små ting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share