SLET


charlietoma
 Share

Recommended Posts

Jeg opfatter ikke dine indlæg som et forsøg på at besvare Charlie's spørgsmål. Jeg bemærker du tilsyneladende ikke har noget positivt at bidrage med.

Hvis du opfatter dig selv som voksen, bør du hellere forklare dig over for ham, i stedet for på din "bedre vidende facon" at pege fingre af andre. Jeg bemærker du tilsyneladende ikke har noget positivt at bidrage med.

Der er iøvrigt ret vigtige pointer som Zacho ikke tager højde for - og at hán har skrevet som han gør - sikkert mod betaling - gør ham vel ikke til Gud?

Link? Almindelig viden ...

Hvordan vandt Andy Schleck "Den hvide Trøje"

Se selv efter

Edited by MagnumIs
Link to comment
Share on other sites

Rasmus - kan du uddybe det?

Magnumls. Dit indlaag er meget formdomsfuldt overfor bodybuilder, specielt i forhold til det link du kommer med. Brug noget tid paa at kende sub kulturen noget bedre, saa du undgaar at diskrimenere en helt raakke mennesker. Ville du link til en fordomsfuld artikel hvis snakken handlede om muslimer i danmark?

Udover det skrider din vejledning direkte mod Team Danmarks anbefalinger. Dit indlaag vedligeholder en masse myter omkring styrketraening til boerne og unge som er meget uproduktiv.

Jeg har en masse erfaring med unge mennesker og vaagtraening. Foerst og fremmest virker styrketraening med den rette tilgang virkelig godt til at oegerne ungernes kropsbevidst, hvilket jeg har erfaring med har vaaret brugbart ialt fra fodbold og haandbold, til svoemning, atletik, og gynmastik. Udover det styrkere det knogleren i en kritisk alder (en effekt det mest konditionstraening ikke kan skabe, udover loeber selvfolgelig). Styrketraening udfoert korrekt virker stimulerende paa senerne holdbarhed og er med til at opbygge stabiliserende muskulatur relevant for diverse sports grene. Saaledes at skades risikoen saankes

Saatter vi unge piger til at lave armbojninger er der en rimelig risiko for uhensigtsmaasig brug af skulderledet fordi pigerne er for slappe. Saatter jeg dem igang med en vaagtstang kan jeg saatte dem igang med en vaagt de kan kontroller med hensigtsmaasig brug af skulderledet og derfra oege vaagten. For lige at gentag pointen, kropsvaagts oevelser er svaare at regulere belastningen med (kom tilbage om 2 uger naar du vejer 10 kg mindre???). Man har ikke mulighed for at oege vaegten langsomt og strukturet. Det fleste vaagtstangers oevelser muliggoere dette og er derfor meget sikre, f.eks. baankpress. Udover det er er mange vaagtstand oevelser meget stabil oevelser saa risikoen for at man kommer ud af balance meget lille.

I forhold til bodybuilding og vaagttraening er det saaledes at ung drenge i 15 aares alderen har en meget fordelagtig hormonel sammensaatning der muligoere at de vokser meget hurtigere en alle os andre gamle hoveder. Maalet med bodybuilding er at form kroppen. Ved at oege musklerens stoerelse, men det betyder ikke man ligner en freak natten over eller at man oensker at ligne det. Det kan vaere du bliver provokeret over at folk ser ud paa en bedst maade, men for dem ser det godt ud og giver mening. Ikke alle bodybuilder er doping misbrugere, specielt herindfra er der en kultur hvor man proever at passe paa de unge, ikke anbefaler doping og anbefaler programmer der bygger en harmonisk og velfungerende krop. Du kan proeve at kigge igennem en stor del af de indlaag vi kommer med. Der er masser af forslag til at folk regulere deres program for at undgaa skader, anbefalinger til at folk poster videor af deres teknik i forskellig loefte osv. Der er maasser af laeger, fysiologere, personlig traener, dygtig fysioterapueter der igennem tiderne har vaeret med til at skabe denne kultur.

jeg haaber du er med paa hvorfor folk bliver provokeret af dit indlaag og det gaar op for dig at du har masse at laerer. Mvh. Rune

det var saa mit lille korsotog.

til indlaag starter. Kom i en klub og traene. De fleste styrkeloefte eller vaegtloefter klubber kan give dig en super god vejledning. Her for du nemlig ikke lov til at bare at rende rundt for dig selv. Du bliver tilknyttet en traener, bliver oplaert osv. alt hvad en 15 aarig drenge har brug for, for at opbygge masser af selvtillid. Jeg har selv vaeret der, usikker, og traening under en traener var en kaempe hjaelpe. Tager du ned i et fitness center er verden en anden.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter:

Du har det jeg vil kalde et rigtigt godt udgangspunkt. Fortsæt med at bygge på - hvis pointen er at du gerne vil være bodybuilder, så ville jeg umiddelbart følge RuneB's råd og finde en klub. Vægtløftning eller styrkeløft er en god start. Der kan du lære utroligt meget om træning, og så kan du læse dig til det med kosten - prøv f.eks. kost og ernæringsemnet herinde. For du kommer ikke særligt langt med træning, hvis du ikke spiser derefter!

Magnumis:

Fordi man indenfor professionel cykelsport fraråder styrketræning (det kan man så i øvrigt mene om hvad man vil), så er det ikke ensbetydende med at personer, der træner for at opbygge deres krop ikke kan starte i den alder, hvad ChristianB meget pænt gør opmærksom på med sit indlæg.

Det er almindelig sund fornuft at linke, når man kommer med påstande - det er jeg en af dem, der har lært på den hårde måde. Og sige at det er almen viden at børn ikke skal styrketræne, når ChristianB netop har linket til en videnskabelig artikel, der viser det modsatte er ikke alene dårlig stil, men får dig faktisk også til at fremstå en anelse ubegavet - eller i hvert fald snæversynet. Den artikel du så vælger at lægge op fjerner jo fuldstændigt fokus fra din oprindelige påstand.

Giv os et link på den almen viden du snakker om, for det er ikke almen viden for mig. Jeg vil meget gerne oplyses.

Link to comment
Share on other sites

Der er altså ikke dit eget bud - men en opfattelse du har adopteret?

Læs mere og træning af ungsdomryttere i DCU, hvor de anbefales ikke at dyrke vægttræning før de er sikkert ude af puberteten - kun med egen kropsvæg.

Well, din opfattelse har du vel også adopteret? Prøv at google lidt på det, så finder du ud af at "kun med egen kropsvægt" mantraet er en myte.

Jeg opfatter ikke dine indlæg som et forsøg på at besvare Charlie's spørgsmål. Jeg bemærker du tilsyneladende ikke har noget positivt at bidrage med.

Hvis du opfatter dig selv som voksen, bør du hellere forklare dig over for ham, i stedet for på din "bedre vidende facon" at pege fingre af andre. Jeg bemærker du tilsyneladende ikke har noget positivt at bidrage med.

Der er iøvrigt ret vigtige pointer som Zacho ikke tager højde for - og at hán har skrevet som han gør - sikkert mod betaling - gør ham vel ikke til Gud?

Link? Almindelig viden ...

Hvordan vandt Andy Schleck "Den hvide Trøje"

Se selv efter

Opfatter du dit eget svar som brugbart for Charlie? Han spørger om rådgivning til at blive større og stærkere, og du siger til at han skal lave noget kondi træning. Ikke lige just brugbart. Når du så bagefter bliver sagt i mod, og får henvisning til en videnskabelig artikel, begynder du at anklage Morten Zacho for korruption. Hvor konstruktivt synes du selv dit svar er?

Og hvordan vandt Andy Schleck den hvide trøje? Tjaah, han cyklede vel en del, eftersom det var cykling han skulle være god til. Hvad har Andy Schleck at gøre med bodybuilding og boksning, og hvad er din grund til at tro at den artikel er mere pålidelig end Morten Zachos? Zachos artikel bygger på videnskabelig forskning, og uden at have læst den artikel du linker til, ser det ud som om at dit argument er at Andy Schleck blev en god cykelrytter, og at han ikke trænede med vægte. At man bliver en god cykelrytter og at man samtidig ikke træner med vægte, kan indlysende nok ikke oversættes til at man ikke skal træne med vægte i puberteten.

Link to comment
Share on other sites

Uden at have læst den artikel du linker til, ser det ud som om at dit argument er at Andy Schleck blev en god cykelrytter, og at han ikke trænede med vægte.

Ok, nu har jeg så læst artiklen, og nu er jeg godt nok forvirret! Lad os lige hive frem i dine argumenter:

1: Et eller andet med Andy Schleck, som jeg ikke helt kan forstå. Hvorfor drager du ham og DCU ind i diskussionen? De har da intet med det at gøre?

2: Mange bodyduildere bruger doping. Som sagt er det for det første helt utroligt fordomsfuldt. Desuden, hvad har det med træning af børn og unge at gøre?

Det er altså helt sort det du skriver, du taler om cykling og doping i bodybuilding...Det har sgu da ikke noget med sagen at gøre?! Er dine indlæg en joke?!

Link to comment
Share on other sites

RuneB m.fl.Læs venligst mit færste indlæg i tråden!

Inden I hoper for langt væk fra emnet.

Man bliver ikke ekspert i noget som helst ved kun at google et emne, måske bortset fra søgemaskinen.

At noget måske ikke er helt til at følge kan have med at gøre, helt upassende indlæg er blevet fjernet, hvilket må have fanget den opmærksommes interesse!

Der har tidl været links til fx google/wikipedia og fx berlingske, som om dét var selveste "biblen" - jeg stødte blot på et åbenbart overset kapitel :wink: Det kan jeg slet ikke se noget fordomsfulgt i - kun omvendt, at nogen (RuneB) beskylder mig for at være det.

Troels - Andy Schleck er 25 år og dog ungdomsrytter! Min henvisning til DCU var for at bemærke, at der er delte meninger om mange ting - at nogen tror mere på noget kan måske gøre det almindeligt - men det bliver det ikke korrekt af - som Zachos artikel prøver at afvise gamle myter. En gang var der nogle der troden Jorden var flad - jeg var der ikke den gang - men i dag oplever vi den som rund. Faktisk er der for drenge(M/K)ryttere regler for pedalarmslængden og anbefalinger fra DCU om at ungdomsryttere ikke dyrker vægttræning ved siden af træningen, som jeg tidligere var inde på - interesserede kan selv søge uddybende information.

Troels, hvis der er noget du ikke forstår - er det så ikke bedre at spørge end at rakke ned på andre?

Shot, hvis du gerne vil oplyses så læs endlig tråden forfra.

Edited by MagnumIs
Link to comment
Share on other sites

I DCU anbefaler de ikke at styrketræne hvis man samtidig cykler

I MoosGym anbefaler vi ikke at cykle, hvis man samtidig vil være stor og stærk

Andy Schleck er 25 år og dog ungdomsrytter! Min henvisning til DCU var for at bemærke, at der er delte meninger om mange ting - at nogen tror mere på noget kan måske gøre det almindeligt - men det bliver det ikke korrekt af - som Zachos artikel prøver at afvise gamle myter. En gang var der nogle der troden Jorden var flad - jeg var der ikke den gang - men i dag oplever vi den som rund. Faktisk er der for drenge(M/K)ryttere regler for pedalarmslængden og anbefalinger fra DCU om at ungdomsryttere ikke dyrker vægttræning ved siden af træningen, som jeg tidligere var inde på - interesserede kan selv søge uddybende information

Du har helt ret i at påpege det - såfremt det er sandt, er DCU håbløst forældet.

Link to comment
Share on other sites

Der er iøvrigt ret vigtige pointer som Zacho ikke tager højde for - og at hán har skrevet som han gør - sikkert mod betaling - gør ham vel ikke til Gud?

Link? Almindelig viden ...

Den er sgu for nem.

Hvis du mener at der er vigtige pointer udeladt, som du kender til, og i øvrigt syntes at andre skal bidrage ordentligt til diskussionen, så kunne du jo starte selv, i stedet for at pege fingre.

Link to comment
Share on other sites

Den er sgu for nem.

Hvis du mener at der er vigtige pointer udeladt, som du kender til, og i øvrigt syntes at andre skal bidrage ordentligt til diskussionen, så kunne du jo starte selv, i stedet for at pege fingre.

Cormack - det gjorde jeg jo også, men fik besked fra Morten Zacho om at lave være med at kritisere hans værk!

Underligt nok for samtidigt mener han selv at han er ernæringsekspert på et niveau som gør han sammen med BT kan kritisere statens kostråd. Måske ikke helt berettiget - men han ejer jo sitet... :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Magnumls: Jeg anser mig selv for rimeligt oplyst, dog findes der adskillige mennesker herinde, der ved oceaner mere end mig. At begynde at betvivle Morten Zachos viden på så usagligt er dybt useriøst og bedrevidende på en enormt imbecil måde!

Morten Zacho har tidligere vist at han ikke har noget imod at tage de ting han skriver op til diskussion. Det er bare ikke det du gør. Når man forsker i idræt og ernæring (undskyld, Zacho, hvis der er noget, der ikke stemmer) så må man gå ud fra at han har en rimeligt stor viden om emnet. Og MZ har altid givet udtryk for at være enormt vidensbegærlig i sine indlæg og artikler, og alle artiklerne på siden er åbne for diskussion.

Det lyder som om du - trods alt - ved en hel del om cykelsport, men at tro at det direkte kan overføres til alt andet sport er naivt.

Jeg kommer selv fra atletik og har en rimeligt bred viden indenfor dette felt. Hvis man som atletikudøver ikke laver styrketræning i ungdomsårene, så kan man ligeså godt droppe nogen som helst drøm om at nå toppen indenfor atletik. De bevægelser og belastninger man udsætter kroppen for er simpelthen for store til at en krop, der ikke bliver udsat for en ekstern belastning kan holde til det. Her tænker jeg især på springdisciplinerne og kast. Husk på at det er blevet bevist at styrketræning også i et vist omfang kan styrke sener og led - dog går denne proces væsentligt langsommere end muskelopbygning.

http://www.motion-online.dk/styrketraening/styrke_-_artikler/styrketraenings_virkning_paa_sener_og_knogler/

Jeg skal gerne erkende at det med sener og led er noget jeg hørte for mange år siden fra en svensk atletiktræner og fik genopfrisket det i sportsnyhederne for et års tid siden - heldigvis var MZ leveringsdygtig i en artikel om emnet.

For at komme lidt tilbage på sporet, så bad trådstarter om en mening om de billeder han havde lagt op - den har han fået og folk er kommet med mere eller mindre velmenende råd til hvordan han kan komme videre fra det sted han er nu. Men læs lige emnet igen, mester... Det hedder 15årig BODYBUILDER, ikke 15årig cykelrytter.

Du er kørt fuldstændigt af sporet med dine argumenter. Og det er jeg også nu.

PS: Selvfølgelig er det berettiget at kritisere statens kostråd, hvis man er uenig og på en saglig måde kan fremlægge sine argumenter som Morten Zacho har gjort i - ikke bare en men to artikler.

Link to comment
Share on other sites

PS: Selvfølgelig er det berettiget at kritisere statens kostråd, hvis man er uenig og på en saglig måde kan fremlægge sine argumenter som Morten Zacho har gjort i - ikke bare en men to artikler.

Den fremhævede sætning vil jeg bede dig lægge rigtigt godt mærke til, MagnumIs.

Link to comment
Share on other sites

Den fremhævede sætning vil jeg bede dig lægge rigtigt godt mærke til, MagnumIs.

lige for at hoppe helt off topic.

styrketraening til cykelrytter, bliver noedtil at blive praeciseret. Jeg synes der er rimelig god argumentation bagved at styrketraening der har fokus paa at udvikle maximal kraft udvikling/ power (kraft * tid) i benene skal introduceres forsigtigt. Det kan medfoere skader fordi teenager piger og drenge vil faa en relativ voldsomme foroegelse i den intensitet de er istand til at koere med. Styrketraening er hellere ikke afgoerende for cykelrytter. Der skal nogen km i benene... saa der er god argumentation for at den praestation orienteret styrketraening holdes nede. Ligeledes introducere store maengder traening af hoej intensitet vel forhaabenligt sent ligesom den praestations orienteret styrketraening

Alt andet styrketraening boere introduceres tidligt for at opbygge en generel styrke og kropskontrol. Ligeledes boere ungerne introduceres til teknikken bagved de styrke oevelser der skal virke praestations fremmende.

at sige at cykelrytter ikke har brug for styrketraening er uproffesionelt . Men det er helt klart at det langt fra er deres primaer aktivtet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share