Udslæt på benene


Phoebe
 Share

Recommended Posts

Jeg er lige hjemvendt fra ferien, hvor jeg bl.a. har været ud at vandre i de Østrigske bjerge i et par dage.

Jeg gik ca 6 km i bjergene de første to dage, og så havde jeg en "flad" dag, hvor jeg også gik 5-6 km rundt i en by.

På tredje dag fik jeg en mærkelig udslæt på mine ankler. Huden blev rød og lidt hævet i større plamager, hele vejen rundt om anklen, og det kløede.

Jeg har oplevet nøjagtigt det samme for 2 år siden ved en byferie i Japan, hvor jeg troede, at det var noget jeg havde spist der gav udslættet.

Men det kan så ikke være maden, der udløser udslættet, der maden ved de to ferier er markant forskelligt.

Jeg er 43, løber og er i god form, træner 10-20 km om ugen og har for nyligt gennemført en ½Marathon. Ved løb får jeg ikke disse udslæt.

Jeg er ret sikker på, at jeg ikke er kommet i kontakt med planter eller insekter der kan have givet mig den reaktion.

Udslettet forsvandt stille og roligt i løbet af et par dage.

Er der nogen der har et bud på, hvad det kan skyldes? Jeg har en idé om at det kan være affaldsstoffer der svedes ud, ved vandring over mange timer. Eller kan det have noget med blodtrykket at gøre?

Jeg overvejer på et senere tidspunkt, at tage en vandreferie, hvor man vandrer over flere dage 10-30 km, og er derfor interesseret i at finde ud af, om det er noget jeg kan forvente vil ske igen.

Link to comment
Share on other sites

ER du helt fri for allergier?

Fx dyr på hotellet- er meget almindeligt i fx Belgien og Frankrig.

Ligner det fx varmeknopper?

Var dine sokker rene - jeg spørger fordi en del glemmer at vaske deres bevarmere eller knæbind. Hvor der så sidder lidt gammel hud og sved - hvilket kan give noget rødme og irritation eller kløe.

Fik du renset støvlerne grundigt efter din Japanstur?

Sov du i dit eget sengetøj? Der er efterhånden en del der kommer hjem med gæster i kufferten.

Var det heluldne strømper? Som kradser lidt? Det bedste for nogle er at have et par tynde strømper inderst og lidt grove yderst til vandring - smag og behag. Jeg har aldrig fået vabler el.lign ved den gamle måde :cool:

Men så er der den med affaldsstoffer...

Har du nogen for for gigt/i familien?

Nu har jeg ikke set dig, men nogle får røde hævede ankler ... fortsætter det bør du gå til egen læge.

God tur næste gang

Link to comment
Share on other sites

Tak for dit svar.

Jeg er allergisk over for græs og birk, men har ikke været særlig plaget i år.

Jeg kan heller ikke tåle kat, men det kan min mand endnu mindre, og han var ikke plaget.

Udslættet forsvandt inden vi flyttede fra stedet, så jeg tror ikke det kan være noget med husdyr eller sengetøjet. Der var pænt og rent.

Det lignede ikke varmeknopper.

Sokkerne var det heller ikke, da jeg gik i løbesko (ved godt at vandrestøvler er bedst, dem køber jeg til den rigtig vandring), og mine sokker var lave, under anklen.

Mine ankler var ikke hævet, kun huden rundt om.

Gigt i familien er der nok lidt af, men kun hos de ældre.

Udslettet er helt væk, og jeg tog ikke billeder af det. Næste gang jeg tager forbi min læge, så vil jeg prøve at spørge. Jeg skal også snart møde en fysioterapeut der organiserer vandringer, så vil jeg spørge hende om hun kender noget til fænomenet.

Link to comment
Share on other sites

Det anede mig ... der kan være lidt forskelig på hvor følsom man er på forskellige tidspunkter - fx kan kost spille ind.

Det jeg hentydede til var smådyr som "sengekammerater" væggelus

men det første der faldt mig ind var netop græs, måske helt kort - uden du har opdaget det inden udslettet - det tøre græs kan også genere os andre. Mærker du ellers til noget vedr kirsebær der menes at krydsreagere med birk? Græs/tomat etc?

Lignede det noget fra brædenælder? Har du haft soleksem før? Der er forskellige husråd.

Brugte du mindst faktor 15 solcreme?

Link to comment
Share on other sites

Tak for din hjælp,

efterhånden ud fra dine svar, så tror jeg det må have været noget reaktion på græs.

Vi gik på et tidspunkt igennem en plæne med vilde blomster og græs, selvom det var meget kort, kan det godt være at det alligevel kom til at røre mine ankler.

Med birk og græsallergi er der en hel del frugter jeg ikke kan tåle: æbler, kirsebær, blommer, ferskner, abrikoser.

Derudover kan jeg kun tåle lidt pærer, men forleden spiste jeg en nektarin uden problemer.

Tomater har jeg normalt ikke problemer med, men der er tidspunkter hvor jeg kan mærke en "følelse" af allergi hvis jeg spiser flere, det samme med gulerødder.

Soleksem har jeg aldrig haft. Min hud er lidt mørklødet, så jeg tåler noget sol. Brugte dog faktor 15 et par uger sydpå, inden vandreturen i Østrig.

Hvis det havde været noget soleksem, ville udslættet også komme andre steder på kroppen end anklerne. Men reagerer en allergisk udslæt kraftigere ved solpåvirkning?

Link to comment
Share on other sites

Soleksemen rammer lysfølsomme områder - jeg vidste ikke om du gik med meget korte strømper altid - så kunne der være noget "lys"hud, der ikke var helt vandt til solen :wink:

Jeg ville tage nogle høfeber-tabletter som Alnok (antihistamin) med næste gang du skal på tur. Hvis du fået den type "udslæt" igen, kan du tage en tablet (husk at drikke mindst en 1 dL vand til) og se om ikke det hjælper i løbet af ½-1 time. Det er jo ikke lige "bolcher" - nogle bliver lidt sløve af allergimedicin - der er en opvejning af de generer man får.

Jeg har nu selv den slags med, selvom jeg ikke lider af allergi som du og andre - men de er gode at have ved hånden, når man er på "afveje" og fx jogger poterne i et hvepsebo - har selv haft glæde af at låne een en gang, det gjorde vejen til lægen nemmere ...

En slem tur i brændenælderne kan også mildnes med dem.

Edited by MagnumIs
Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

jeg har altid mine høfeberpiller (Benadryl) på mig, for jeg ved aldrig hvornår jeg kan komme til at spise noget jeg ikke kan tåle; nødder, æbler eller andet der kan være gemt i maden.

Jeg tager ellers kun pillerne de dage hvor jeg kan mærke at pollen genere mig, ellers ikke.

Jeg regnede ikke med, at udslættet var en udefra kommende allergisk reaktion, derfor tænkte jeg ikke på at tage pillerne. Det må jeg tænke over en anden gang.

Apropos hvepse, så er jeg sidst blevet stukket for mange år siden, og på trods af antihistaminer, så hævede det en del, og gjorde meget ondt, så det kan godt være, at jeg heller ikke har det så godt med det.

Link to comment
Share on other sites

Den den Hornet tror jeg at jeg har mødt en gang.

Der fløj sådan en stor hvepselignende dyr ud af min sovepose, og ved nærmere undersøgelse af soveposen, var der en leragtig puppe i den. Det var ikke med min gode vilje, at jeg havde delt seng med den kammerat...

Ham fyren der leger "bjørn efter honning" er sgu ikke rigtig klog. Han ser også ud til at have fået lidt men af det efterfølgende.

Dame reporteren har nok fået lært at man skal "klæde sig på" i forhold til omgivelserne...

Sjove klip ;0)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share