Kakao


Pumperjohn
 Share

Recommended Posts

Hvor meget må du selv prøve dig frem til. Jeg drikker selv ca 1 litter, af den klassiske eller røde udgave, (uden reduceret fedt). Men letmælk eller sødmælk kan også bruges, hvis du ikke kan tåle sukkeret.

Og nu er 4 gram sukker pr. 100 gram heller ikke meget. Men du kunne alternativt bruge skummetmælkskakaoe, eller minimælk, hvis ikke du har brug for ekstra fedt.

Mælk er en udmærket protein kilde, du skal bare ikke bruge det som den eneste protein kilde.

Link to comment
Share on other sites

Det der er essentielt for dig er at du får tilstrækkeligt med kulhydrater og proteiner umiddelbart lige efter du har afsluttet din træning. Som tommelfingerregel siger man at man maksimalt 30 minutter efter (dog gerne hurtigst muligt) skal indtage 0,25 gram protein pr. kilo kropsvægt og 1 gram kulhydrat pr. kilo kropsvægt, for at få opfyldt de åbne depoter du har i kroppen lige efter du har trænet.

Her er kakao en meget god kilde, da den besidder et fornuftigt indhold af både kulhydrat og protein, således at proportionerne er i orden. I min optik er det ikke det mest hensigtsmæssige at drikke en liter kakao. Måske en halv, og hvis dine vægtmål så er større end det indhold af gram kulhydrat og protein i en kakao, kan du evt. supplere med en banan eller en lys bolle med pålæg.

Hvis ikke det gav mening, så spørg endelig.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det bare jeg træner for at få større muskler og at tabe mig, så løber en del / cykler, men også squat, bænk, håndvægte osv.

Men at drikke 1 liter kakao efter træning lyder rimelig vildt. Kunne evt tage 25% kakao, og 75% mælk, ville det være en god idé? eller er der noget jeg kan spise?

Link to comment
Share on other sites

Det første du vil have have styr på er så lige, at du ikke kan tabe dig, og samtidigt få større muskler.

Hvis du er i kalorie-OVERSKUD: Du tager på (mest i muskler hvis du træner og spiser rigtigt)

Hvis du er i kalorie-UNDERSKUD: Du taber dig (mest fedt så vidt jeg ved, men også muskler. De fleste muskler kan dog bibeholdes hvis du træner)

Jeg er ikke ekspert, men der står en masse om dette rundt om på boardet hvis du blot søger efter vægttab eller lign.

Link to comment
Share on other sites

kakao fordi der er protein i. Men drop kakaoen, da der er meget sukker i, og få fat i noget proteinpulver.

Jeg blander i mælk. Hvor meget afhænger af hvor meget du har brug for. Jeg selv tager ca. 50g 82% protein pulver og ca. 80g kulhydrat i en shake.

Hvorfor ikke bare holde sig til kakao så?

Edited by JKLind
Link to comment
Share on other sites

Det det jeg gerne vil. nu er mine muskler blevet markeret og fin størrelse efter min mening, og vil gerne fokusere på min mave..

så har tænkt mig at skifte styrketrænings ud , med løbning / cykling.. kan jeg så også lave mave bøjningere og andre mave øvelser?

Maveøvelser vil ikke brænde fedtet væk fra din mave, men det vil give dig større/stærkere mavemuskler. Så hvis ikke din mave er alt for stor, kan du være heldig det strammer lidt op.

Lav noget cardio 1-2 gange om ugen. Og drop ikke styrketræningen, du kan også fint tage en løbetur efter træning.

1 litter kakaomælk er faktisk ikke så meget. Men når du har problemer med maven, burde du hellere holde dig til den fedtfattige, eller almindelig mælk.

Edited by BlueBoden
Link to comment
Share on other sites

Fordi sukker ikke er en særlig hensigtsmæssig kulhydratkilde.

Siger hvem?

Hvad ville du så anbefale i stedet?

Der er efterhånden lavet et par gode undersøgelser på kakaomælks effekt efter træning og de er slet ikke så dårlige endda. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Siger hvem?

Hvad ville du så anbefale i stedet?

Der er efterhånden lavet et par gode undersøgelser på kakaomælks effekt efter træning og de er slet ikke så dårlige endda. :smile:

Hvad er der blevet testet i de forsøg? Kakao vs. ingenting, eller kakao vs. mælk? Der er ikke noget galt i kakao efter træning, og det er helt sikkert bedre end ingenting, men mener nu at mælk er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er der blevet testet i de forsøg? Kakao vs. ingenting, eller kakao vs. mælk? Der er ikke noget galt i kakao efter træning, og det er helt sikkert bedre end ingenting, men mener nu at mælk er bedre.

Det er blevet testet mod lidt af hvert, bl.a. et blandingsprodukt af protein og kulhydrater og der fandt man ud af at man ligeså godt kunne drikke kakaomælk og spare de penge.

Link to comment
Share on other sites

Det er blevet testet mod lidt af hvert, bl.a. et blandingsprodukt af protein og kulhydrater og der fandt man ud af at man ligeså godt kunne drikke kakaomælk og spare de penge.

Det var dog trods alt kun post wo og kun i forbindelse med at ramme en optimal tilstand lige efter træning, right? Noget med at "man" ikke behøvede så stor en mængde protein lige efter træning for at høste den ønskede effekt.

Link to comment
Share on other sites

Er det da bestemt lige efter et træningspas? Pas nu på med at blande slankeråd og træningsoptimering sammen.

God pointe. Kritik modtaget.

Jeg tror jeg er blevet misforstået lidt. Jeg mente ikke at man ville få bedre resultater af at bruge mælk istedet for kakao (samme protein indhold, samme protein fodeling), men at mælk generelt er den smule sundere end kakao, og derfor et "bedre" alternativ. Men som sagt så er jeg nok kommet til at blande to ting lidt sammen, så jeg trækker mit udsagn tilbage.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share