OPSKRIFTER!


Vandpyt
 Share

Recommended Posts

Det er oplagt at en tråd, som denne laves, det undrer mig faktisk at den ikke er her i forvejen. Inspireret at MIKKEL SAND's log, åbner jeg hermed denne tråd i den gode mads ånd.

De første har jeg tyvstjålet fra Mikkel, men jeg håber at andre vil fylde på, der er sådan set ingen begrænsninger om det er tips til shakes, festmad, hverdagsmad, snacks, brød, alt er velkommen.

Det er ligeledes underordnet om opskriften kommer fra en bog på hylden eller det egen kreation, alt er velkommen.

Det er ikke alle, der er kreative i et køkken, og det kan en gang imellem måske være svært at finde på nye ting, der samtidig skal være bedst for vort legeme. Så hjælp os alle og udvid vor horisont. Energi, fedt, protein, kulhydrat per hundrede gram er selvfølgelig et ekstra kryderi til din opskrift.

Det hele steges på panden eller i en wokgryde, - vigtigt med megen varme - lynstegning.

500 g grønsagsblanding – personligt kan jeg bedst lide de eksotiske blandinger fra østen

1/3 dåse ananas i tern.

20-40g vilde ris (mængde efter smag)

Skinketern (mængde efter smag)

5-10g extra jomfru olivenolie

Smages til med salt og peber

Oregano og paprika pulver, - evt. lidt muskat.

Dej til både pizza og kebabrulle:

50g gær

2dl skummetmælk

½ liter vand

1 spsk sukker - uden top

1 spsk salt - uden top

3/4 dl extra jomfru olivenolie

3dl rugmel

1000g hvedemel

Efter man har udfærdiget dejen, - den har hævet osv, - bestemmer man selv hvor meget af den skal bruges til pizza bund og hvor meget til kebabrulle brød

Selve min pizza fyld er som følger:

(4-5 pers)

1 dl økologisk tomatpuré

5 tomater

100g fedtfattig cheasy ost (mener man kan få helt ned til 12g fedt/100g)

Merian og organo til drys

1 spsk extra jomfru olivenolie

Masser af lækker skinke i strimler og tern  

Selve kebabfylden er som følger (det hele lynsteges):

Mexikanske krydderier og basilikum til drys

1 pakke oksemørbræd i strimler

1 spsk extra jomfru olivenolie

Dressing til kebabrullen:

Cheasy Fromage frais

Smages til med salt og peber

1 agurk rives i fromage frais blandingen

½-1 tsk extra jomfru olivenolie

Dej til kebabrullen flades ud som pandekager og fyres i ovnen. Når kanten er brun, - tages de ud. Kom lidt revet kål/salat blanding på, - noget oksemørbræd kød og lidt af ovenstående dressing. Det smager simpelthen godt.

Som et lille indskud, kan jeg tilføje, at jeg som alternativ til Mikkel dressing, bruger fromage frais blandet med stærk chilipasta til pitabrød.

35g Bio natural whey - (natural = uden smag)

10g økologisk havregryn

4 dl skummet mælk

4 frosne mango skiver

4 Lichies - (fra dåse)

5 ml Perfect Balance

10 mælke isterninger (skummet mælk)

Det smagte virkelig godt, - hvorfor det kan anbefales hvis man er til eksotiske smagsoplevelser!

45g EAS SimplyWhey isolate - Vanilla

15g EAS Glutamine

20g økologisk havregryn

4.0 dl Skummetmælk

½ pose bær symfoni

5 ml Perfect Balance

15 isterninger

Lækker shake til nattens stunder!

40g AST Whey Isolate – Vanilla

1 frossen banan

¼ pose tropical bær symfoni

10 ”mælke-isterninger”

3 dl Skummetmælk

½ tsk. vanilla pulver

35g økologisk havregryn

5ml Perfect Balance

60g økologiske havregryn,

35g EAS SimplyWhey Isolate (vanilla og strawberry, - lidt af hver smag)

1 pose bær symfoni (mmmmmm - var lige ved at småspise af den, - inden jeg tog mig sammen!)

4.dl skummetmælk

5 ml Perfect Balance.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo efterhånden blevet moderne at skælde ud på pasta, men årsagen til at pasta ikke er så attraktiv i den daglige kost, er fordi vi får den i for ringe kvalitet.

Lav den istedet selv ud fra nedenstående simple opskrift:

100 g. durum hvede (kan helt eller delvist udskiftes med groft mel)

1 æg

en sjat olivenolie

Bland det hele sammen, lad det hvile en halv time i køleskab. Rul ud, snit op og kog i 2-3 min. Hvis du vil gøre lidt mere ud af det, kan du købe en pasta-maskine, men det er ikke nødvendigt.

Retten indeholder protein og fibre fra durumhveden, protein fra ægget og godt fedt fra olien.

Jeg behøver vel ikke at tilføje, at det er ren blær at servere hjemmelavet pasta for andre.

En anden udskældt spise er mayonnaise, men i den originale udgave er den faktisk ikke usund, omend man ikke skal spise den i uendelige mængder.

1) Hæld et æg ned i blenderen

2) Tilsæt olivenolie forsigtigt under omrøring. Start med lidt og tilsæt først mere når den bliver tyk.

Kan varieres med krydderier i en uendelighed og holder sig 2-3 dage i køleskabet.

God appetit

Link to comment
Share on other sites

Igennem et par kvindelige bekendtskaber (ikke MS's bibliotekar ;) )har jeg fået en smule indsigt i asiatisk mad, som er ganske glimrende. Det er både simpelt at lave, fedtfattigt, sundt og meget godt som diætmad.

Principperne bag er ret simple. Man kan hovedsageligt nøjes med at bruge de følgende krydderier: salt, peber, sukker (ikke nødvendigt på diæt), soja og noget de kalder det 3 krydderi (monosodium glutamat, som er en smagsforstærker).

Fremgangsmåden er også ret simpel, og kan bruges i forbindelse med mange forskellige slags kød, fjerkræ eller fisk.

1) Steg en anelse skiveskåret løg i en wok/pande.

2) Tilsæt det kød du vil bruge og krydder det med de ovenstående krydderier (vent med sojaen).

3) Når kødet er brunet, tilsætter man noget soja (helst lys soja, da den mørke er kraftig i smagen).

4) Derefter tilføjer man de grøntsager, som man gerne vil have i. De tilsættes i en rækkefølge, som dikteres efter hvor længe de skal have, for at være klare, men stadigvæk sprøde.

5) Hvis retten er lidt tør, kan man tilsætte en anelse vand.

6) Tilsæt noget skæret chili, frisk koriander og eventuelt citrongræs, og tag wok'en/panden af blusset.

7) Smid det hen over noget ris eller nudler og spis :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Alle!

Go ide med en sådan tråd! Nice vandpyt!

Jeg laver mine opskrifter i quoteform, da det er nemmere at overskue så:

1: Tag din cykel

2: Kør ned til det lokale pizzaria

3: Bestil og betal en Dürüm med kebab

4: Vent 20 min

5: ÆD! Dejligt, sundt og næringsrigt  :)

Ingradienser:

Proteinpulver - 30 - 50 gram

Mælk - en masse

Blandsammen og rør til det er opløst!

Så ska der drikkes!

Det var vidst så langt mine madegneskaber ragte :lol:

Mvh Ethan

Link to comment
Share on other sites

Den stod også på wok-mad i det 'pyt'ske hjem i går.

Retten bestod af stegte ris og stegt marineret kyllingekød.

Ris koges på forhånd, jeg bruger basmati da de har den bedste konsistens og smag, yasmin eller alle andre former kan også bruges. Kog dem i forholdet 2/3, jeg brugte 4 dl ris og 6 dl vand, varm vandet til det koger, tilsæt salt (1 tsk.) og ris, skru dernæst ned på 2 ud af 6 hvis el eller lavt blus hvis gas. Lad det koge med låg i 12 min. sluk derefter for varmen og lad gryden/kasserollen stå 10 min med låg, det er vigtigt at låget ikke løftes før det er helt færdigt, ikke noget med at løfte og røre. Hæld derefter risen over i en anden beholder, skål, tupperware etc. og lad den køle af. Du kan med fordel koge meget at gemme det i køleskabet, så er det lige til at tage ud og stege/wokke. VIGTIGT, hvis du kun vil have kogte ris, skal du lade risen stå i 12 min. efter kogningen, så forsvinder al væden.

Til marineret kylling bruger jeg, alt er cirkamål, jeg fylder på efter smag og behag, men det er vigtigt at du tilfører noget olie og ellers væske til kødet så det kan trække smag fra krydderierne.

400 g kylling filet, brug mere efter behov

2-3 spsk olie, her kan alt planteolie bruges efter smag og behag, jeg bruger jordnøddeolie, det er lidt dyrt, men giver smag.

1-2 spsk chilipasta

1-2 spsk soja

saften fra en halv appelsin

1 spsk sirup, ahorn er at foretrække

knivspids ingefær

koriander

allehånde

eventuelt 1-2 fed presset hvidløg

eventuelt østerssovs

Kødet skæres ud i strimler eller små aflange stykker, læg dem derefter i en skål hvor marinaden har mulighed for at næsten dække. Start med at hælde de våde ting over kødet (olie, chilipasta, soja, sirup, appelsinsaft), bland derefter resten i og rør rundt, sørg for at få blandet det godt. Læg nu låg eller husfilm over skålen og sæt det i køleskabet. Lad det stå minimum 30 min. kan sagtens stå et døgn.

De gyldne wok-regler siger at du skal starte med det der tager længst tid, men når du steger marineret kød kan wokken/panden godt blive lidt fedtet, så hvis du vil undgå det så lav det i omvendt rækkefølge.

Når kødet har trukket, så tag det ud ca. 15 min før du vil stege det, derved får kødet stuetemperatur og vil ikke få en bedre konsistens, fordi "chokket" ikke bliver så stort. Det er optimal at bruge en wok, helst på gas, men alle pander med høj kant, sautépander etc. kan bruges, det vigtige er at du har plads at arbejde med. Skru helt op for varmen og sæt wok/pande på, lad den stå 4-5 min så den er rigtig gennemvarm, tilsæt derefter 1 spsk planteolie efter behag, vent til olien ryger let. Tilsæt derefter det marinerede kød med en gaffel (hav en palet eller grydeske klar til at røre med), (lad marinaden være tilbage i skålen, du kan senere give den en hurtig tur hvis du ønsker, for at bruge den som sovs, men husk alle kalorierne ligger her). Kødet vil nu syde kraftigt, dette kaldes lynstegning, vend kødet rundt og det vil være færdigt efter ca. 2-3. min. Læg kødet over i en ren skål.

Tilbehør til stegte ris.

Kogte ris

2-3 æg

salt

1 løg hakket til atomer

1-2 spsk sojasovs

Grønsager i strimler, det være sig wok-blanding fra Kvickly, gulerødder, minimajs, champignon, bønnespirer, kort sagt hvad hjertet begærer.

Lidt olie

Den portion ris vi kogte i starten er for stor at stege på én gang, så hvis nødvendigt må den deles op i mindre portioner.

Hæld lidt olie på den stadig brandvarme wok/pande, tilsæt grønsager i strimler og lad det stege 2-3 min. hæld det over i en ren skål.

Slå æg ud i en skål og hæld på panden (dæmp varmen en smule, til 4 ud af 6 hvis du bruger el), rør i det til det er scramblet (ægget bliver til små totter, der ikke er fugtige), tilsæt salt, rør og hæld over i en ren skål.

Skru helt op igen, tilsæt lidt olie, når det ryger tilsættes løg, lad dem blive "glatte" (de bliver glinsende, lidt gennemsigtige), tilsæt derefter ris og rør/vend godt, risen må ikke fylde mere end halvt op i wok/pande. Steg i 3-4 min, tilsæt soja, rør godt. Herefter tilsættes æggene fra før og eventuelt grønsagerne, rør rundt og hæld det over i en ren skål og server sammen med køddet.

Overskydende kød kan gemmes i køleskabet og spises koldt dagen efter.

De stegte ris kan spises alene uden marineret kylling, i stedet kan tilsættes skinketern, som lige lynsteges først.

Velbekommen B)

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil forsøge at holde tråden på side et, men på et tidspunkt løber jeg tør, hvis jeg ikke skal komme med opskrifter, jeg ikke selv har prøvet, så jeg opfordrer stadig alle til at bidrage, unge som gamle, kvinder som mænd.

Det her er en pastaret, kender ikke dens navn, har stjålet basis fra en kammerat og tilføjet lidt. Du kan med fordel bruge den pasta Diddley kom med (thanx dude) ellers kan det gammelkendte tørre bruges.

Vi starter med tilberedning af pastaen, den skal dog først laves, når du er færdig med sovsen og den står og simrer.

ca. 800g pasta/spaghetti etc.

1 spsk salt

5-6 liter vand

Tag en stor gryde, jo større des bedre, hvis den er for lille risikerer du at det koger over, fyld cirka 5-6 liter vand i, sæt den på bluset med låg og skru helt op. Når vandet stød/buldrerkoger (vandet springer op), tages låget af og salt tilsættes, vent lidt og tilsæt pasta. VIGTIGT skru ikke ned for varmen. Pastaen skal nu koge ialt i 12 min for at blive "al dente", det er VIGTIGT at du rører i pastaen med jævne mellemrum især i starten, da det forhindrer at det klumper og hænger sammen. Efter tolv minutter hældes vandet fra og sovsen hældes over og bland, enten i gryden eller i en ren skål.

Sovs:

400g dansk fetaost (1 bæger) (det må det ikke hedde, men I ved hvad jeg mener)

1 mellemstort løg hakket til atomer

3 fed hvidløg

6-7 soltørrede tomater, skåret ud i strimler

1 dåse hakket tomater med eller uden krydderier

1 dåse 150g tomatpuré

100-200g sorte oliven uden sten hakket eller skåret i mindre stykker

1 dåse tun i vand

lidt planteolie til stegning

peber

Tag en stor pande, gryde eller sautépande, jeg bruger selv det sidste, den er med sliplet/tefal indlæg og kan bruges til alt, lige fra kogning, til stegning af bøffer og især god til pastasaucer. Hvis du skal vælge når du flytter hjemmefra, så ønsk, skaf, køb sådan én.

Skru helt op for varmen under panden, vent ca. 2 minutter og tilsæt olien, vent ca. 1 minut og tilsæt de tre fed hvidløg, rør dem rundt og vend i olien til de bliver gyldne, tag dem op og smid væk. Tilsæt det hakkede løg og lad det blive svitse til det bliver blankt, skru ned for varmen (el 3/4 ud af 6) og tilsæt fetaost uden lage. Det er nu meningen at osten skal smelte, det kræver en smule tålmodighed, så juster varmen og hjælp eventuel til med en grydeske (mas osten ud). Når osten er smeltet til en (meget) tyk sovs tilsættes hakket tomat, tomatpuré, oliven, soltørrede tomater og peber, lad det koge op med låg på og skru ned for varmen (el 2 ud af 6). Lad det simre, når du tilsætter pastaen til det kogende vand tilsætter du den sidste ingrediens 1 dåse tun i vand, både tun og vand. lad det simre videre indtil pastaen er færdig og hæld sovsen over pastaen og bland.

Hvis du bruger Diddley pasta, skal tunen tilsættes ca. 10 min før pastaen er færdig.

Hvis der er rester, så sæt dem i køleskabet så snart du ved der ikke skal spises mere, så kan det spises som rester 1-2 dage efter, varm det enten i mikroovnen tilsat lidt vand, eller i en gryde tilsat lidt vand.

Velbekommen.

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Her er en opskrift på en kyllingeret, som både smager godt og er sund (jordnøddekernerne stemmer måske ikke helt overens med det fedtfattige, men dem kan man jo udelade):

KYLLING MED KARRYSTEGTE BANANER

1 kylling, 2 dl hønsebouillon, 3 dl brune ris, 2 hakkede løg, 1 æble skåret i terninger, 2-3 bananer, 50g jordnøddekerner, ¼ dl soyasovs, 1 tsk karry, salt og peber.

Kyllingen koges mør i bouillonen i 30 min. Skind og ben fjernes fra kødet, som skæres i strimler. Risene koges som løse ris. Løg og æbler svitses i olie og ½ tsk karry. Bananerne skæres i skiver og steges i olie og ½ tsk karry. Kyllingekødet, ris, løg, æbler og jordnødder blandes og smages til med salt, peber og soya. Blandingen lægges i et smurt ovnfast fad. 2 dl hønsebouillon hældes ved. Bananerne lægges øverst. Gennemvarmes i ovnen ved 200 grader.

Og når nu jeg har fået børstet støvet af min gamle opskriftsamling fra ungkarletiden, så er her lige en sund fiskeret for dem, som gerne vil have aftensmaden overstået hurtigt:

ROGNFRIKADELLER

400g frisk kogt torskerogn eller 2 ds torskerogn, 1 fintrevet løg, 4-6 benfri ansjoser, 8 tvebakker eller 4 spsk rasp, 2 æg, peber.

Fjern hinderne fra den friskkogte torskerogn. Hak ansjoserne fint, og knus tvebakkerne. Bland rognfarsen sammen og lad farsen trække i 20 min. Steg rognfrikadellerne i smør eller margarine 6 min på hver side over middel varme.

'Pyt

Edited by Vandpyt
Link to comment
Share on other sites

Hurtig opskrift herfra.

800 / 500 g kalkunbryst + en stegeso.

500 g kalkunbryst. Brystet skylles i kold vand og smøres ind i olivenolie, og strøes godt med paprika, hvorefter placeres det i soen. Soen stilles i en forvarmet ovn på 200 grader i 15 min uden låg. Herefter stilles ovnen på 140 grader i 20 - 22 min og låget ligges på.

Resultat: lækkert, mørt og saftigt kød mums

PS: smag brystet til med groft salt inden stegening

Edited by Nexus
Link to comment
Share on other sites

Det er oplagt at en tråd, som denne laves, det undrer mig faktisk at den ikke er her i forvejen
Den gode Litopsi startede faktisk en sidste sommer, men det blev desværre aldrig til ret mange indlæg. Men helt klart en god ide :)

Jeg vil gerne bidrage med en opskrift jeg fik af min chef da jeg skulle have gæster i weekenden... Den blev afprøvet og var en succes :bigsmile:

Hakkebøffer med "tomatmiskmask"

Start med at forme nogle bøffer af god størrelse, fx 150-200 g. og krydr med salt og peber.

Steg dem ca 2 minutter på hver side ved god varme ca 4 på almindelig komfur. Der behøves ikke fedtstof på panden. De skal ikke gennemsteges. Læg dem på hvert sit stykke sølvpapir.

Nu snittes grøntsager efter smag, kan anbefale løg, champignon, rød og grøn peber, evt. hvidløg. Dette svitses på panden. Så tilsættes en dåse hakkede tomater og krydderier efter smag (hvis i er til stærk, krydret mad er santa marias mexicanske krydderi rigtig god i denne blanding). Det hele står og simrer til det meste af væden fra tomaterne er fordampet.

Nu tager man så et par skefulde af denne tomatmiskmask og putter oven på hver bøf og lukker sølvpapiret op omkring. Bøfferne med tomatblanding på steges/bages færdig i ovenen 15-20 min i ovenen ved 220 grader.

Velbekomme :)

Edited by tulle
Link to comment
Share on other sites

Hvis det er på tide at prøve et nyt proteintilskud, som jeg endnu efter måneder guffer i mig med fornøjelse, så prøv dette:

250 g fromage fraich og ½ tsk vaniljesukker blandes, der drysses med 20 gram waldnødder og efterfølgende med canadisk ahornsirup (cirka 25 gram)

Jeg vil godt garantere at I vil elske det.

Portionen giver 27 gram kvalitets protein og cirka det samme antal kulhydrater- og på samme tid giver kombinationen af laktosen og protein en langsom og stabil blodsukkerstigning.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Hey jeg har en god opskrift på nogle "pumper" pandekager...som jeg gerne vil dele med jer....

1 kop havregryn

10-11 æggehvider

1 æg

3 bananer

3 tsk vaniliesukker

4 tsk sukker

1 knivspids salt

blend det hele sammen og steg det..det giver nogle gode protein holdige pandekager. Hvis man er på skrumpen kan man nemt undlade sukkeret og evt noget af vaniliesukkeret.

Håber der er andre derude der vil joine ind med snack eller mad opskrifter ;o)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

1. Man koger noget vand i sin elkedel.

2. man blander det kogte vand med koldt vand fra hanen til blandingen har en passende temperatur (ca. 37 grader)

3. man putter noget gær i (OBS brug hænderne, ingen skeer er tilladte)

4. man putter noget salt i

5. man putter noget sukker eller honning i

6. man putter mest hvedemel i men også gerne havregryn, durumhvede, fuldkornshvedemel eller andet lækkert hvis det haves

7. man foretager dagens træning af arme ved at ælte og ælte og ælte.... der kan ikke æltes for meget

8. man putter dejen tilbage i skålen med et viskestykke over og stiller til hævning i noget tid.

9. man ælter igen... ælteælteælte

10. man former bollerne og putter dem på en bageplade og dækker med et visketykke og tænder for ovnen på 200 grader.

11. man venter igen i noget tid... og pensler evt. bollerne med mælk, vand, æg, kaffe whatever + drysser et eller andet på dem hvis man har det

12. man bager bollerne i ovnen til de er færdige (midterste rille) ca. 10-15 min.

Vigtigt

Det hele skal udføres med en kærlig hånd!! og der må ikke tænkes negative tanker under processen (under æltningen er det dog tilladt og tilrådeligt at forestille sig dejen som en bestemt person)

vasko Cilius... så er det bare at få gang i "bollegenerne"  

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Dette måltid er bare kanon lækkert! Uhm! Dette er ét af højdepunkterne ved at træne BB  Nemlig den gode mad! (Nej, mine diæter er sgu slet ikke så slemme! )  

Deluxe meal #1

Ingridients = kylling/kalkun stykker, 4 æg, rasp/mel

Tag en lille skål -her skal der 3-4 æg op i som skal piskes godt rundt. Pisk dem ikke med en blender, men brug det rette køkkengrej. Så får det en bedre og ikke overdrevet konsistens. Det skal jo ikke skumme men blot være tværet godt ud  (Hint - Pisk i 3-4 min.)

Skyl kalkun stykkerne og læg dem ned i skålen med de piskede æg så de rigtig kan suge kraften til sig  Når dette er gjort tager du dem over på en tallerken med rasp eller mel og vælter dem rundt i dét.

Herefter lægger du de færdige kalkun stykker over på en anden tallerken hvor de ligger, indvil du putter dem på stegepanden.

Når du har lavet alle de stykker du vil lave, tager du >>>evt. resten af æggene i skålen og hælder ud på de ellers færdige kalkun stykker som er dækket ind i rasp/mel. <<< stykkerne op på panden, evt. med lidt olie på panden og her steger du dem så indtil de er lækre gyldenbrune

Læg dem på din tallerken, nyd synet, tilføj evt. =

lidt ketchup, et stort glas koldt mælk, lidt italiensk mozzarella+udskåret tomat og hvidt brød

Værsgod

(Uanset om folk disser min mad, så synes jeg selv at det smager for vildt)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eksperimenteret lidt med en protein bar.

Energi/Protein bar:

140gram whey

7 dl havregryn

½ liter skummetmælk

2 æggehvider

2 teske bagepulver

½ teske salt

1 teske kanel

(tilsæt eventuelt lidt vand hvis massen bliver for tør)

bland hele svineriet i en skål og hæld det ned i en 20x20cm ildfast fad (husk bagepapir)

bag i 35 min ved 175 grader

skær ud i 8 barer

husk at putte dem i køleskabet når de er kolde  

hver bar indeholder ca:

220 kcal

20gram protein

25gram carbs

4gram fedt

De er lidt tunge i det, men giver et godt boost f.eks på arbejde eller om morgenen

Næste gang vil jeg tilføje nogle knuste mandler eller lign. for at få lidt mere kvalitetsfedt med

Banan pandekager:

Det skal du bruge:

150 g. havregryn

3 dl. Skummetmælk

½ tsk. Salt

3 bananer

5 æggehvider

1 spoon diet-fuel m/top

½ dl. Mel

Tilberedning:

1. Mos bananerne med en gaffel

2. Bland eller blend alle ingredienserne i en skål.

Bag pandekagerne på en teflonpande der lige er tørret over med en anelse olivenolie.

Velbekomme

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige en god opskrift jeg lige ville dele med jer. Den er god som en afveksling for

det evindelige tun, tun og tun...  

INGREDIENSER:

150 g pasta

100 g optøede rejer

½ dl sød chilisauce

basilikum

salt

Kog pasta i en gryde med kogende letsaltet vand.

Når pastaen er kogt hældes vandet fra.

Kom pastaen tilbage i gryden sammen med rejer,

chili og basilikum. Krydr med salt og vend det hele sammen.

Man kan også lige fyre lidt olivenolie i hvis man har lyst til det. Og det har man...

Værsågod.. Pasta med rejer og chilisauce

Det er sgu da meget nemt...  

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Min mormors æblekage :)

Ingredienser:

- 3 æg

- 250g sukker

- 2 tsk. bagepulver

- 2 tsk. vanillesukker

- 250g mel

- (mad)æbler: en dyb tallerkenfuld (gerne m. lidt top - afhængig af personlig præference) skrællede, skåret i både eller halvstore tern)

Fremgangsmåde:

- Tænd ovnen på 225°C.

- De hele æg piskes med sukker (hold 1-2 spsk. sukker tilbage til senere) og vanille.

- Melet sigtes i sammen med bagepulver.

- Æblerne vendes i.

- Dejen kommes i en bradepande (ca. 20x30cm) beklædt med bagepapir.

- Det sidste sukker strøes over toppen.

- Bages i alt ca. 45min. (muligvis kortere tid) - efter kort tid skrues ned til ca. 200°C. Kagen er færdig, når toppen ser lysebrun og sprød ud. :)

Kagen smager naturligvis godt lun fx med fromage frais el. lign. til (toppen er sukkersprød umiddelbart efter bagning). Hvis man dækker kagen til med sølvpapir, når den er kølet af, vil man efter 1-2 dage have en lækker, svampet æblekage. :tongue:

Bon appétit! :birthday:

Link to comment
Share on other sites

To æg

1 dåse tun i vand

Blandes sammen på en pande og steges

Spises med ketchup

Masser af proto og smager faktisk rigtigt godt, og så går det hurtigt YEAH B)

God ide med den tråd Pyt, godt at se at du stædig holder den i live.

Lawman kan da en masse opskrifter på muffins og æblekager ved jeg da. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Guf ala blackmoore (ikke til cutting)..guf til 2 personer!

12 fed hvidløg

en håndfuld frisk basilikum

3-4 spk olivenolie

50 gram smeltet smør (jaja, I know :( )

2 spk pinjekerner

lidt groft salt

smid i en blender..blende blende blende.

lad det hvile i køleskab en time

dertil:

1 bakke frisk pasta (koges )

2-4 kyllingebryster, steges på panden med salt og pepper

pasta og kylling smides på tallerkner. Hvis man er en lækkermund kan man smide nogen tomatskiver til. Så smider man et par skefulde af den kolde pesto over. nam nam!!!

Link to comment
Share on other sites

Frugtboller ca. 20 stk.

Ingredienser:

- 25 g gær

- 3 dl lunkent vand

- 2 dl mælk

- 1 tsk salt

- 1 spsk olie

- 1-2 mosede bananer

- 1-2 (mad)æbler i tern (ca. 150 g)

- 2 dl rosiner

- 200 g groft rugmel

- ca. 750 g hvedemel

Fremgangsmåde:

Gæren røres ud i det lunkne vand.

De øvrige ingredienser tilsættes, og dejen æltes godt igennem.

Stilles lunt til hævning, dækket af et klæde 3/4-1 time.

Dejen slås ned.

Formes til boller.

Efterhæves på pladen 20-30 min.

Pensles evt. med vand eller sammenpisket æg.

Bagetid: 20-25 min ved 200°C midt i ovnen.

Fryseegnet.

Link to comment
Share on other sites

Den du ved nok

- ikke cutte egnet kage :birthday:

Ingredienser:

Kagedej:

- 500 g sukker

- 4 æg

- 3,75 dl mælk

- 450 g mel

- 4 tsk vanillesukker

- 3 spsk kakao

- 4 tsk bagepulver

- 300 g plantemargarine (Tip: brug i stedet ca. 210 ml planteolie (fx solsikke- eller majsolie) - det er meget nemmere)

Kakaoglasur: (denne portion giver et meget tykt lag glasur, så mængderne kan evt. reduceres til 2/3)

- 200 g plantemargarine

- 7 spsk færdiglavet kaffe (jo stærkere des bedre)

- 2,5 spsk kakao

- 3 tsk vanillesukker

- 100 g kokosmel

- 375 g flormelis

Fremgangsmåde:

Kage:

Sukker og æg piskes godt. Mel, vanillesukker, kakao og bagepulver blandes og hældes skiftevis med mælken i dejen.

Til sidst røres den smeltede, afkølede margarine/olien i.

Bages i en bradepande (ca. 28x41cm = en af de store), der er smurt eller beklædt med bagepapir ved 190°C i ca. 20-25 min nederst i ovnen.

Når kagen er afkølet (behøver ikke at blive helt kold) lægges kakaoglasur på hele overfladen.

Glasur:

Alle ingredienser til glasuren varmes i en gryde og påsmøres.

Fryseegnet.

Link to comment
Share on other sites

Kardemommeboller 12 stk. :jump3:

Ingredienser:

- 80 g kvark (de fedtfattige udgaver kan sagtens bruges - helst dem med fast, kvarkagtig konsistens)

- 2 spsk sukker, gerne rørsukker

- 2 æg

- 40 g gær

- 2 dl vand

- 1 tsk kardemomme

- vanillekorn af 1 stang eller 2 tsk vanillesukker

- ca. 500 g mel (man kan sagtens bruge grovmel for fx 150-200 g)

Fremgangsmåde:

Kvark røres med sukker og æg og blandes med gær, der er udrørt i lunet vand.

Kardemomme og vanille tilsættes, og melet sigtes i, efterhånden som dejes mixes (håndmixer, gerne med dejkroge, kan godt bruges - mix blot ikke for længe).

Når dejen hænger godt sammen (er noget klistret i det til slut), sættes 12 boller med to skeer på en bageplade beklædt med bagepapir.

Lad bollerne hæve i 20 min.

Pensles evt. med kold kaffe.

Bages 12-15 min ved 200°C (de er ret lyse i det).

Fryseegnet.

Link to comment
Share on other sites

Gulerodsboller: :)

(9-12 stk.)

50 g. gær

3 dl. Håndvarmt vand

1 tsk. Salt

1 dl. Solsikkekerner

1 æg

2 store groftrevne gulerødder

1 dl. Rugmel

ca. 500 g. hvedemel

Pensles med: Sammenpisket æg, drysses efterfølgende med blå birkes.

1. Rør gæren ud i vandet. Tilsæt salt, solsikkekerner, revne gulerødder, æg, rugmel og så meget hvedemel, som dejen kan tage, uden at den bliver for fast. Melmængden afhænger af gulerøddernes størrelse og saftighed.

2. Stil dejen til hævning, tildækket et lunt sted ca. 1 time.

3. Ælt dejen let igennem og del den i 9-12 stykker, der trilles til boller.

4. Efterhæv bollerne ca.15 min. På pladen.

5. Pensl med æg og drys med birkes.

- Bagetid: 20-25 min. Ved 200 grader på ovnens midterrille.

- Power Clauer :)

Edited by Power Clauer
Link to comment
Share on other sites

Dejligt, at I andre kommer med lækre indlæg. ;)

Krydderkage i bradepande

Bradepande 30x40 cm

800 g mel

800 g brun farin

2½ tsk natron

2 spsk stødt kanel

1 spsk stødt ingefær

1 spsk stødt nellike

1 tsk reven muskat

2 fl. sød mørk hvidtøl (6,6 dl)

Tænd ovenen på 175 grader celsius og smør bradepanden. Kom mel, brun farin, natron, kanel, ingefær, nellike og muskat i røreskålen. Tilsæt hvidtøl og rør dejen sammen i 1 min. Hæld dejen i bradepanden. Bag kagen på en af de midterste ribber i ovnen ca. 1 time (indtil strikkepinden slipper dejen).

(kilde: God mad let at lave1998)

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Har lige en opdatering til the bears opskrift:

svits noget karry i lidt olie. Tilsæt en ds tun. Rør noget æg med oregano og peber. Smid ægget oveni tunen og rør rundt. Tilsæt chilinudler eller pasta (kogt) og spis når ægget er færdigt. Retten ser ret sjov ud, men smager rigtigt godt. Og man kan selv variere kulhydratindholdet alt efter tilsat mængde nudler/pasta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share