Motta's Log - Tri, Træning og snart tredive...


LaMotta
 Share

Recommended Posts

Fredag Morgen

Ingen instruktør tilsted i lokalet, men i stedet sad Bo Hamburger på bagerste række. Han tog så initiativ til at køre timen for os i stedet, og det var super fedt! En fandt en gammel CD frem med noget elektronisk pop-dance, og så gav jeg mit Garmin Ur til ham, så han havde en præcis tid at køre efter. Efter lidt famlen frem og tilbage blev der kørt 3 gode interval-serier, hvor især de 10min med (40/20) rev tråde ud af stængerne!

Til sidst blev vi forkælet med prot. bars på FDK regning, hvilket jeg syntes var super fedt lavet. Det er god service, og noget man husker. Lidt let udstræk, og så ellers hjem og sidde foran computeren igen med spotify tændt på en god blanding musik.

post-5949-0-20344400-1353663348_thumb.pn

48min, 78% HRR - Max 92%

Og så lige til en smule reklame i bloggen. Jeg har siddet og leget lidt med tanken omkring personlig træning, og hjælp til folk som gerne vil igang med at dyrke tri. Jeg har flere gange fået PM's på MOL fra forskellige der gerne har villet have lidt fif. Derfor har jeg oprettet min egen lille side, hvor jeg tilbyder træning. Hvis nogen er friske på at starte op nu, så gør jeg det kvit og frit frem til og med Januar. Det er ren og skær interesse der driver værket i starten, og så vil jeg gerne prøve min egen tilgang til træning af på andre end mig selv. Men tjek siden ud og se om det er noget for dig!

TræningsFabrikken

/Nico

Link to comment
Share on other sites

Fredag Morgen

Ingen instruktør tilsted i lokalet, men i stedet sad Bo Hamburger på bagerste række. Han tog så initiativ til at køre timen for os i stedet, og det var super fedt! En fandt en gammel CD frem med noget elektronisk pop-dance, og så gav jeg mit Garmin Ur til ham, så han havde en præcis tid at køre efter. Efter lidt famlen frem og tilbage blev der kørt 3 gode interval-serier, hvor især de 10min med (40/20) rev tråde ud af stængerne!

Til sidst blev vi forkælet med prot. bars på FDK regning, hvilket jeg syntes var super fedt lavet. Det er god service, og noget man husker. Lidt let udstræk, og så ellers hjem og sidde foran computeren igen med spotify tændt på en god blanding musik.

post-5949-0-20344400-1353663348_thumb.pn

48min, 78% HRR - Max 92%

Og så lige til en smule reklame i bloggen. Jeg har siddet og leget lidt med tanken omkring personlig træning, og hjælp til folk som gerne vil igang med at dyrke tri. Jeg har flere gange fået PM's på MOL fra forskellige der gerne har villet have lidt fif. Derfor har jeg oprettet min egen lille side, hvor jeg tilbyder træning. Hvis nogen er friske på at starte op nu, så gør jeg det kvit og frit frem til og med Januar. Det er ren og skær interesse der driver værket i starten, og så vil jeg gerne prøve min egen tilgang til træning af på andre end mig selv. Men tjek siden ud og se om det er noget for dig!

TræningsFabrikken

/Nico

Jeg syntes tidligere, at du næsten svinede spinning til, og skrev at det kun var for hr og fru Danmark (i en af de andre udholdenhedsatleter log), og nu får du da spinnet må man sige.

Fedt at Bo Hamburger lige tager teten - det gad jeg godt have været en del af..

Jeg vil følge med i dit nye projekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes tidligere, at du næsten svinede spinning til, og skrev at det kun var for hr og fru Danmark (i en af de andre udholdenhedsatleter log), og nu får du da spinnet må man sige.

Fedt at Bo Hamburger lige tager teten - det gad jeg godt have været en del af..

Jeg vil følge med i dit nye projekt.

Haha ja, det har jeg osse gjort. Men det er taget ud af kontekst. Spinning er et fint redskab, hvis man ved hvad man bruger det til. I øjeblikekt bruger jeg det af flere årsager:

  • 1. Puls-træning
  • 2. Kommer ud af døren og er social
  • 3. Cykel-relateret træning

Men optimalt set, så sad jeg nok lidt mere på hometraineren i stedet for i spinning salen. Dog er det fedt med sådan en som Bo der lige giver noget andet end i tør-spin instruktør.

Link to comment
Share on other sites

#Monday Morning

Så gik der endnu en weekend uden den store træningsvolumen, og med flere timer i sengen end på cyklen, i skoene eller med badehætten på. Det er så også ved at være sidste weekend med den slags udskejelser, men i anledningen af sæson-afslutningen var der arrangeret en stor X-Mas triathlon party på Vesterbro, hvor alt hvad der kunne kravle og gå af Tri-mennesker var samlet til et brag af en afslutningsfest. Jeg var selvfølgelig dum nok til at ryge et par cigarettes' og prøve noget snus, hvilket medførte at jeg gik kold kl 2, og havde de ondeste tømmermænd dagen efter. Så først da klokken var 15.30 var jeg mennske igen og kunne samle mig til at køre ned til de gamle og få god aftensmad med kæresten. Følgende har vi lånt bilen og sidder nu i sommerhus i Marielyst for at få skrevet lidt på hver vores opgave. En ting vi dog ikke lige havde i tankerne var at internetttet hernede sucks monster balls, så der skal en smule tålmodighed til.

Anyways, jeg startede morgenen med en jogge-tur rundt i sommerhuskvarteret, og fik klokket en pæn 5Km uden alt for stor problemer.

5Km, 26.38, 163/182Bpm

I fredags fik jeg en smule styrketræning ind på kontoen:

Dødløft

3x3@140Kg

Clean&Jerk

3x3@60Kg

Chins

3x5@Bw

BOR

3x10@60Kg

DB Incline

2x10@20kg

10x27.5kg

4x36Kg - Damm, still got it.

Guns

3set+3set

Link to comment
Share on other sites

Tirsdags Lunterier

Imorges stod jeg igen klar i løbeskoene fra morgenstunden af, og tog en 5Km runde hernede i Marielyst. Det var en lidt tung følelse jeg havde i kroppen, og lidt murkende smerter rundt om i benene, men efter 3Km begyndte benene endelig at opføre sig ordentligt. De sidste 2Km blev løbet lidt hurtigere hjemover. Generelt hold jeg pulsen bedre i ro end igår, selvom jeg havde en tungere følelse. Fantastisk hvordan kroppen bare altid er en underlig størrelse.

5Km, 26.37 - 158/178Bpm

Og så er der lidt skriblerier på bloggen for dem af jer der ikke er på FB med mig: http://nicholassroczynski.com/2012/11/27/performance-optimering-og-triathlon/

God dag

Link to comment
Share on other sites

Restitution

Har fristet en tilværelse de sidste dage i sommerhuset i Marielyst, og træningen har stået på mere sofa-ligning end decideret træningspas. Et par små løbeture er det blevet til, men mest af alt har jeg fokuseret på det væsentlige, nemlig at få skrevet på min PhD. Der er kommer lidt fra hånden og jeg har da fået flere ord ind i opgaven, men jeg ikke helt tilfreds. Havde nu håbet på mere, men jeg må indse at det er en langsommelig process, med massere af barrierer der skal overvindes. Små skridt frem er vejen, selvom det føles uhyggeligt langt til målet lige nu.

Jeg har fået lidt kritik på noget af det første jeg har skrevet, og der er en del der skal laves om. Gaah. Akademiske process er lig smertens process. Har sagt det før, men jeg ville sku hellere lave en jernmand om dagen fra nu af, end skrive det lort sammen. :smile:

Trænings Update:

Løb Man + Tir: 5Km, 5Km

Svøm Torsdag: 2000M, med [email protected]. Lidt tunge, men de kom i hus

Svøm Fredag: 1000M, Teknik og hygge plaskeri

Nico

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning igår

Jeg havde vejledermøde igår og fik sat nogle ting på plads og skabt lidt perspektiv i min opgave. Der er stadig rigtig lang vej, men nu har jeg noget klarhed over hvor vi er, og hvor vi skal hen. Det er en sindssygt hård process, og kombinationen af frustration og dårlig samvittighed er virkelig til at tage og føle på. Således lettere opløftet igår, tænkte jeg lidt rigtig BB ville være godt for kroppen og tankerne. Derfor var det på med de lang tights, lidt redbull i munden og så over på den anden side af vejen. Det endte med at blive en rigtig fin træning.

Rackpulls

5x50kg

5x90kg

5x130kg

3x150kg

2x2x170kg

8x170kg - Lånte et par straps, så der var rep-out! :devil:

DB Low Incline

10x17.5kg

10x25kg

10x30kg

8x36kg

4x40kg

4x36kg

Chest-Supp. Rear Delt + DB Rows

12x7.5kg + 12x36kg

ditto

ditto

DB Curls + DB OH Ext.

8x17.5kg + 10x30kg

ditto

ditto

Leg Curls

3set - Rehab

/Done

Imorges stod jeg op ved halv otte tiden og gik en lang tur med iPod i ørerne. Super lækkert, og nok noget jeg kommer til at gøre meget mere!

PW - 7.5Km

Link to comment
Share on other sites

Spinderella: 1. Januar... Verdens fedeste December måned.... :unhappy:

Spinderier igår

Tog til 90min spinning med FDK tri, selvom jeg ikke er den store fan, og burde sidde mere på min hometrainer end i spinning-salen. Pointen er bare at jeg ikke får det gjort herhjemme, så bare for at holde cykelformen vedlige sådan nogenlunde, bliver jeg nød til at tage lidt spin-timer en gang i mellem. Der blev kørt nogle ganske fornuftige intervaller, og jeg syntes selv der var god belastning på de første 60min. Men så ramte jeg for alvor muren og stængerne blev sygt tunge og umedgørelige. Det endte med at jeg måtte sidde og rulle af de sidste 20min, mens der blev kørt de sidste intervaller.

90min - 75%HRR

Link to comment
Share on other sites

Hurtig update

post-5949-0-20971600-1354608853.png

Søndag rev jeg nærmest ud af kalenderen, og ud over at jeg fik set et par afsnit breaking bad, samt lavet en god gang aftensmad, bød dagen på nærmest ingenting. Lidt træt af at jeg nogen gange bare crasher en dag fuldstændigt, men min motivation til at arbejde eller træne var lig nul. Mandag kom trods-reaktionen så, og jeg stod tidligt op for at være på arbejdet inden klokken 8. Sad på min plads kl 7.56, og var igang med at skrive og læse. Kl 19.30 var jeg godt smadret, så kørte hjem og var klar til at tage lidt træning for at afstresse.

Aftenens træning blev til:

10min Kondicykel

10min Roning

10min Crosstrainer

God intensitet, og derefter lidt ben træning

Squat + OH Squat

5x30kg + 5x30kg

3x40kg + 3x40kg

3x50kg + 1x50kg - Fail på 2... :unhappy:

Squat

3x3@90kg

Chins

3x5@Bw

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Godt at du følger din krops signaler. Hvis du crashede søndag var der nok en årsag til det, og en dag uden træning skal der altså også være plads til fra tid til anden :bigsmile: Som du også selv er inde på, så kan det jo som oftest have en positiv effekt på motivationen, og så er man ligesom igang igen.

Link to comment
Share on other sites

Hurtig Update på de seneste træninger

Onsdag 5/12: VO2max Test på CIM, afsluttede 1min på 463w før jeg døde på 490w. Fik målt min VO2 til 6.12L/min, tilsvarende en kondi på 65.5.

Svømning efterfølgende i Bellahøj - 6x200M Hoved serie, kæmpede for at holde dem omkring 3.20.

Torsdag 6/12: 2timers Spininng, HRR 70%. Styrketræning efterfølgende (Squat, Rows, DB Pres)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Loggen er updated på titlen igen, så den tilsvarer det næste mål. Skal ligesom sidste år ned at køre ADIT og forhåbentligt gøre mig håb om en god placering igen. Jeg har siddet og vurderet mine chancer, og har forskellige mål og delmål ift hvordan jeg lige nu håber og ser konkurrence gå. Det bliver svært at overgå min 3.plads fra sidste år, men jeg vil klart give den et forsøg! Der er nogle eksterne faktorer der spiller ind på hvor god tid jeg får til at konkurrence-preppe mig, men modsat sidste år så kender jeg konkurrencen og jeg ved hvad jeg går ind til. Kort opridset er målene:

Svøm: Sub50 (Sidste år 52min)

Cykling: Sub5 (Sidste år 5.33)

Løb: 1t35 (Sidste år 1.32)

Total: Sub8 (Sidste år 8.09)

Nu starter træningen så rigtigt igen, og jeg er ved at genfinde lyst og motivation til at træne igennem. Desuden føler jeg mig mere eller mindre skades-fri, og har fundet en super træningsrytme med lav intensitet, der både giver mig mere overskud i hverdagen samtidig med jeg ikke føler led og krop er fuldstændig slidt! Den seneste uge har jeg fået trænet:

Hometrainer: 75min+60min+120min

Løb: 20min+15min+25min

Svøm: 60min+60min+60min

Styrketræning:2x30min

Desuden været til Massør 1x og fået knækket ryggen igennem hos min fys.

Lets go. 10weeks out!

Link to comment
Share on other sites

Week 1/10 - Recap

Første uge mod Abu Dhabi er gået og jeg har brugt tiden på at komme "up-to-speed" og finde mig selv og min trænings-rutine igen. Jeg har holdt intensiteten nede, og mest af alt arbejdet på antallet af timer, samt at få kvaliteten ind i træningen igen. Samtidig har jeg prøvet at holde snor i min kost, og sørger for at spise fornuftigt, alsidigt og sundt, men ikke hyklerisk. Jeg har tænkt over tilgangen til kalorier, og har besluttet at lade sund fornuft og gode råvarer stå foran smarte kost-koncepter og deslige. Indtil videre har min mave fået det langt bedre, og mine energi-niveauer følger godt med i træningerne.

Træningsplanlægningen foregå meget pr. automatik, og jeg ved hvad der virker for mig. Jeg har besluttet ikke at nedskrive alt for mange ting og gå i detaljer med de enkelte pas, men snare se på helheden og udviklingen henover tid. Min filosofi omkring træningen (i denne omgang) byder på at vælge den disciplin jeg er stærkest i og derigennem forbedre min fitness, endurance og styrke. Det vil sige at jeg vil bruge forholdsvis meget tid på cyklen og arbejder med de forskellige områder vha forskellige protokoller beregnet på cyklen. Omvendt vil jeg nedprioritere svømningen, og holde det på et niveau hvor jeg føler jeg ikke taber effekt, men maintainer. Henover de næste par måneder vil jeg tage 1-2 swim weeks, hvor jeg giver lidt ekstra gas og svømmer 3-5x på en uge.

Løbet er den den store X-faktor som altid, og her skal der trænes både smart, og med lidt stokke-slag for at jeg kommer op på niveau med sidste år. Igår havde jeg således en ganske glimrende løbetur, og søger at få så mange af dem ind henover de næste mange uger.

Mandag - Styrketræning

Tirsdag - Svøm 60min, Løbebånd 60min

Onsdag - Hometrainer 2.5t, Svøm 60min, 2000M blandet

Torsdag - Fri

Fredag - Løbeteknik på Stadion samt, 5x1min løb i halv-IM pace

Lørdag - Fri

Søndag - Svøm 1200M + 75min Løb (5.45/Km)

Total: 2.5t Svøm, Cykling 2.5t og 3.25t Løb + 60min Blandet.

Mangler lidt på hjemmetræneren i den uge der er gået, men kommer efter det henover julen er planen! Har taget hometraineren med hjem til de gamle, og har her til morgen kørt 90min steady-pace. Imorgen tager jeg 60min med lidt VO2max intervaller. Det bliver rigtig godt ovenpå julemaden!

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke I har kigget, så ligger der lidt på bloggen fra igår. Nogle tanker fra de sidste 4mdr siden Challenge og lidt tanker fremadrettet. Læs det ved lejlighed og kom endelig med kommentarer!

Igår var det som alle ved Jul, og vi havde en hyggelig aften med de nærmeste. Intet nyt under solen der, og jeg holdt igen på alkoholen. Fik mig en lille pre-dinner cocktail og ellers var der ingen alkohol. Aftenen sluttede ikke alt for sent, og jeg var derfor frisk imorges ved 8 tiden. Jeg fik en bog om Craig Alexander (Crowie - As the Crow flies), og i den stod der beskrevet lidt forskellige hometrainer pas han bruger i den afsluttende fase af hans træning. Jeg tænkte det var passende for 1. Juledag, og hoppede derfor på hometraineren ved 9. tiden. Efterfølgende havde jeg en aftale med søster om en jogging-tur i adstadigt tempo, så det endte med at blive en hel brick-session!

Dagens Program

10min Easy Spin

5min - 30 Sec. Max Effort (ME) + 30sec spin

5min Easy Spin

------

12x1min Power, 1min rest in between. 360-380w/200-220w

------

6min Easy Spin

3x3min IM-Pace, 1min rest in between, 260-280w

------

9min Easy Spin

Hurtigt skift til løbetøjet og afsted:

35min Run

post-5949-0-23398400-1356432437.png

Super træning, ingen problemer med at holde poweren på hometraineren. Løbet blev i søsters tempo, og det passede mig fint. Pulsen kom ikke over 70% HRR.

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Ikke den vilde træning idag, havde egentligt planlagt en 2-2.5t hometrainer-session, men det blev det ikke helt til. Efter 50min syntes jeg der var uhyggelig langt op til de to timer, så jeg skar den kort ved 60min. Det var mest af alt en recovery-session uden de store højdepunkter. Men jeg følte mig ok til rette på cyklen. Det er nu 3. dag i træk jeg sidder på hometraineren, og det er fedt at være kommet ind i en rytme. Jeg står op og sætter mig så derned med det samme og får overstået træningen!

Hometrainer: 60min, 225-230w (Recovery)

/Motta

Link to comment
Share on other sites

Week Update:

Man 24/12 - 70min @Hometrainer

Tir - 70min @ Hometrainer + 35min Løb

Ons - 60min @ Hometrainer

Tor - Svøm 2000M,Intervalløb på Bånd + Styrketræning

Fre - Intervalløb udenfor og Teknik

Lør - Syg

Søn - Syg

syg

,......

Godt Nytår...

Der ligger lidt på bloggen om året der gik... ses på den anden side!

Link to comment
Share on other sites

Endelig tilbage med lidt træning. Ikke det bilde, men det blev da til 15min på kondicykel med 3xSpin-Ups. 3xKB-Serier, 3x8 Dips, 10min Crosstrainer, og afslutningsvis lidt Achilles Stræk og leg Ext.

Imorgen er jeg forhåbentligt på lidt cykling. Er vejret godt bliver det nok udendørs en tur!

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: 75min hometrainer, 200-210w.

Stille og roligt for at genvinde lidt form. Følte mig fint tilpas men holdt lidt igen. Imorgen rykker jeg en tur på løbebånd og styrketræner på nbro! Awesomeness!

Har desuden opdaget kokosmælk som et genialt produkt til shakes/smoothies!

Link to comment
Share on other sites

>Spind. Lang historie, ikke afleveret endnu. Udsat til ca. 31/1.

Træning hertil morgen, FDK NBro

30min Løbebånd, 5min gang

Box Squat: 3x3@140

Kb Swings

Chins

Step-Ups/OH squat

Goodmornings

Super træning i deres funktionelle område - ikke sidste gang jeg skal der forbi!

Motta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share