Hvad andet en motion kan sætte forbrændingen op?


LotteUnn
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er ved at tabe mig efter min graviditet. Jeg benytter madlog så jeg kan se fordelinge på det jeg spiser samt holde mig på mellem 1200-1500 Kcal dagligt. Jeg dyrker motion 3-4x ugeligt (løb, zumba og loop styrketræning)

Så vidt vides gør jeg det rigtige, men hvor går det da sløvt..... 100-300 g om ugen :-(

Jeg spørger derfor, er der nogen der kender til noget (ikke efedrin eller andet farligt medicin tak) som kan booste min forbrænding lidt? Mad, drikke, evt behandlinger. Man læser jo så meget, men er der nogen der har erfaring med noget der virker? gider ikke bare smide en masse penge efter platugler, so to speak

På forhån tak :-)

Vh lotte

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jeg er ved at tabe mig efter min graviditet. Jeg benytter madlog så jeg kan se fordelinge på det jeg spiser samt holde mig på mellem 1200-1500 Kcal dagligt. Jeg dyrker motion 3-4x ugeligt (løb, zumba og loop styrketræning)

Så vidt vides gør jeg det rigtige, men hvor går det da sløvt..... 100-300 g om ugen :-(

Jeg spørger derfor, er der nogen der kender til noget (ikke efedrin eller andet farligt medicin tak) som kan booste min forbrænding lidt? Mad, drikke, evt behandlinger. Man læser jo så meget, men er der nogen der har erfaring med noget der virker? gider ikke bare smide en masse penge efter platugler, so to speak

På forhån tak :-)

Vh lotte

Opreguler fysisk aktivitet.. start evt blidt ud.. 20-30 min løb/power-walk de dage du ikke træner nu..

Øg dit proteinindtag (afhængig af din nuværende kost dog), det vil hjælpe på mæthedsfornemmelsen og koster lidt mere energi at udnytte. Der er ikke rigtig andre muligheder... chili, kaffe og andre mere eller mindre opfindsomme ting er ikke noget der batter i det samlede regnskab.

Link to comment
Share on other sites

Ja ud over motion (fysik aktivitet), vægtøgning og medikamenter er der ikke noget der rigtig giver nogen øgning i forbrændingen (stærk mad og kaffe som der tidligere er blevet nævnt, men det er så forsvindende lidt).

Så du kan enten sænke dit energiindtag eller øge dit energiforbrug gennem fysisk aktivitet. Hvis du indtager 12-1500 kcal om dagen syntes jeg ikke du kan justere på energiindtaget, men hellere på den fysiske aktivitet du har i løbet af dagen.

F.eks. kan små ting, som at tage trapperne i stedet for elevatoren, stå op på arbejdet hvis du har siddende arbejde, cykle på arbejde, rengøring osv. ting du kan gøre ud over motion for at øge din forbrænding, og faktisk alligevel give en del ekstra forbrændte kcal i det daglige regnskab.

Link to comment
Share on other sites

Ja tak for indputtet ;-) men det hører vidst under motion og det noget udover dette jeg søgte :-)

Det eneste udover motion, som jeg kan komme i tanke om er at spise flere små måltider. Det er vigtigt kroppen nærmest ikke når at føle sult. Ligeså snart man er sulten regulerer kroppen forbrændingen ned.

Så - husk de sunde mellemmåltider. :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Det eneste udover motion, som jeg kan komme i tanke om er at spise flere små måltider. Det er vigtigt kroppen nærmest ikke når at føle sult. Ligeså snart man er sulten regulerer kroppen forbrændingen ned.

Så - husk de sunde mellemmåltider. :4mewantfood:

Har du nogle links til det postulat? Folk der stopper med at spise taber sig lynhurtigt.

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Har du nogle links til det påstulat? Folk der stopper med at spise taber sig lynhurtigt.

Hmm - ikke umiddelbart.

Det er gængs viden, at man ikke bør spise for lidt. Kroppen går i "hungersnødsmode" hvis man indtager for lidt. Hvis kroppen mærker den er sulten vil den tro at der ikke er nok mad tilgængeligt og derfor skrue ned for forbruget.

Hvis man vil af med fedtdepoterne bør man derfor lade kroppen tro, at der er rigeligt med mad i forrådskammeret - så er der nemlig ingen grund til at have "madpakke" med.

:4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hmm - ikke umiddelbart.

Det er gængs viden, at man ikke bør spise for lidt. Kroppen går i "hungersnødsmode" hvis man indtager for lidt. Hvis kroppen mærker den er sulten vil den tro at der ikke er nok mad tilgængeligt og derfor skrue ned for forbruget.

Hvis man vil af med fedtdepoterne bør man derfor lade kroppen tro, at der er rigeligt med mad i forrådskammeret - så er der nemlig ingen grund til at have "madpakke" med.

:4thumbup:

Det er også "gængs viden" at få reps med tunge vægte giver store bøffelagtige muskler, mens mange reps med lavere reps giver slanke lange atletiske muskler

Link to comment
Share on other sites

Det er også "gængs viden" at få reps med tunge vægte giver store bøffelagtige muskler, mens mange reps med lavere reps giver slanke lange atletiske muskler

Hvis nogen kan fortælle mig noget andet er jeg da absolut lydhør. Jeg synes umiddelbart det er uhyre logisk, at kroppen begynder at skrue ned for forbrændingen hvis man indtager for lidt føde / føler sult.

Det virker bestemt for mig at indtage flere små måltider.

Du kan jo tage et eksempel med en appelsin eller et andet velvalgt sundt og nærende mellemmåltid. Hvis ikke forbrændingen blev forøget af indtagelsen af sådan én ville man tage mange kilo på om året ved at spise en ekstra appelsin om dagen. - det gør man ikke.

Forbrændingen er meget indviklet - og så alligevel ikke hvis man bruger ens sunde fornuft og logik.

Link to comment
Share on other sites

Hvis nogen kan fortælle mig noget andet er jeg da absolut lydhør. Jeg synes umiddelbart det er uhyre logisk, at kroppen begynder at skrue ned for forbrændingen hvis man indtager for lidt føde / føler sult.

Det virker bestemt for mig at indtage flere små måltider.

Du kan jo tage et eksempel med en appelsin eller et andet velvalgt sundt og nærende mellemmåltid. Hvis ikke forbrændingen blev forøget af indtagelsen af sådan én ville man tage mange kilo på om året ved at spise en ekstra appelsin om dagen. - det gør man ikke.

Forbrændingen er meget indviklet - og så alligevel ikke hvis man bruger ens sunde fornuft og logik.

Med al respekt så væver du rundt lige nu. En hurtig google søgning viser at en gennemsnits appelsin indeholder 46 kcal. Hvis du spiser en appelsin mere end dit ligevægtsindtag på et år, har du dermed indtaget 16.790 kcal du ikke har forbrændt= over to kg fedt på kroppen.

Sina har sagt det så smukt engang, nedregulering af forbrænding, såkaldt "hungersnødsmode" var grunden til at KZ lejr fangerne var så velnærede?.

Jeg havde en overvægtig kollega som ofte snakkede om at holde forbrændingen oppe, spiste knækbrød med hytteost hver anden time osv- hun blev på de 120kg i halvandet år. For et tre måneder siden fik hun en gastrik bypass og hun har indtil videre smidt 27kg på trods af at hendes krop jo burde være gået i "hungersnødsmode".

Forbrænding er ikke en skid indviklet, chili, grøn the, mange små måltider har en effekt, men den er ubetydelig. SMB protokollen derimod, den virker altid :smile:

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Øget forbrænding der ikke er motion?

Det bliver rimeligt marginalt hvad du kan finde af fidusser der - og de fleste er nok mere tvivlsomme end effektive. Det er jo i bund og grund et "energi ind - energi brugt" regnestykke - uanset hvad man ellers hører.

Af relevant input kan måske siges, at motion hver anden dag kan være i underkanten hvis ud vil tabe dig. Det vil helt sikkert hjælpe hvis du kom op på ca 5 gange om ugen. Derudover bør du se på intensiteten af den motion du dyrker. Er det hårdt nok og længe nok - har du sved på panden og rigtigt forpustet i lang tid- har du høj puls osv?

Dit energiindtag virker faktisk i underkanten hvis du måler det rigtigt. Hvis du ammer vil jeg også mene det er for lavt.

Nogen hævder, at kolde (bruse)bade øger forbrændingen (en stor del af den energi vi bruger går til at holde os varme). Har dog ikke set noget videnskabeligt belæg for det. Ellers er det som tidligere nævnt noget med Chili og Kaffe - og det er meget beskedent hvad det gør ved forbrændingen (men i moderate mængder er det måske godt af andre grunde).

Andre har gode erfaringer med at spise flere små måltider (men energiregnskabet gælder stadig - det er vidst mere for ikke at blive sulten og så komme til at voldæde), spise magert kød og rå grønsager, drikke meget vand (øger den øjeblikkelige mæthedsfornemmelse og kan også bruges til at fylde maven op inden et måltid og er også godt af andre årsager), gå tidligt i seng/stå tidligt op (fordi de spiser mere usundt om aftenen - ikke om morgenen!)osv osv osv - Men alle disse "teknikker" er vidst mere af psykologisk karakter og virker for nogen og ikke for andre - og hvis du i forvejen godt kan styre dit energiindtag har de nok ikke relevans for dig.

Når alt det så er sagt - så er for hurtigt et vægttab jo heller ikke sundt.

Held og lykke.

Stagaard

Link to comment
Share on other sites

Med al respekt så væver du rundt lige nu. En hurtig google søgning viser at en gennemsnits appelsin indeholder 46 kcal. Hvis du spiser en appelsin mere end dit ligevægtsindtag på et år, har du dermed indtaget 16.790 kcal du ikke har forbrændt= over to kg fedt på kroppen.

Sina har sagt det så smukt engang, nedregulering af forbrænding, såkaldt "hungersnødsmode" var grunden til at KZ lejr fangerne var så velnærede?.

Jeg havde en overvægtig kollega som ofte snakkede om at holde forbrændingen oppe, spiste knækbrød med hytteost hver anden time osv- hun blev på de 120kg i halvandet år. For et tre måneder siden fik hun en gastrik bypass og hun har indtil videre smidt 27kg på trods af at hendes krop jo burde være gået i "hungersnødsmode".

Forbrænding er ikke en skid indviklet, chili, grøn the, mange små måltider har en effekt, men den er ubetydelig. SMB protokollen derimod, den virker altid :smile:

1. Fede kvinder, der skal tabe sig og spiser knækbrød med hytteost for at hode forbrændingen i vejret har ofte for vane at voldæde, når ingen kigger. Den sammenligning er ubrugelig, da du ikke aner hvor meget hun reelt spiste / spiser.

2. Mht. Jøderne. Man bliver naturligvis tynd på et tidspunkt og dør - ellers ville vi jo aldrig nogensinde dø af sult. Hvis ikke jøderne havde nedjusteret havde de sikkert været døde nogle måneder / uger før. Det er min pointe.

Dine 2 argumenter her er virkelig sølle.

Og nej, man tager ikke 2 kg på om året af at spise en appelsin ekstra, som mellemmåltid.

Link to comment
Share on other sites

Hej alle og tak for jeres input

1200-1500 kcal virker fint for mig, jeg føler ikke sult og hvis jeg gør så spiser jeg mere, da sult får mig til at tænke på sukker. Jeg har aldrig været den helt store spiser og bliver hurtig mæt, jeg har dog haft en lidt for sød tand hvilket nok har resulteret i at vægten ikke er kommet tilbage på hvad den var før graviditeten.

Som mange af jer nævner så vil øget motion sætte forbrændingen op, det ved jeg men var jo ikke lige det jeg søgte.

Jeg er 168 høj, og vejer pt 71 kg. Før jeg blev gravid vejede jeg 60 kg. Jeg Ammer ikke længer og jeg kan desværre ikke motioner meget mere end jeg gør da jeg jo har et barn og en mand som jeg gerne vil være sammen med, og det var jo egentlig meningen med tråden :-) Er der noget YDERLIGER at gøre Vh Lotte

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil lige tilføje at jeg gør dette på en sund måde, jeg er ikke fedtforskrækket og sørger for at "lagkagen" er pænt fordelt. Og jeg smug spiser ikke knækbrød med hytteost!! :-)

Jeg lever sundt og motioner så meget som jeg kan få passet ind i ugen, jeg får sved på panden og bliver forpustet. Jeg spiser en masse grønt og 2 styk frugt dagligt, samt supplere med vitaminer.. Jeg ved godt hvordan jeg skal slanke mig på en sund måde og render ikke rundt og er sulten, da det jo ville resultere i at jeg faldt i vandet.

Jeg spurgt om nogen kendte til noget der kunne hjælpe min lidt sløve forbrænding da den syntes at være gået i stå. Jeg takker meget for alle de små fiduser og input, jeg vil bestemt teste et par af dem og den med sex er bestem taget til efterretning :-)

Jeg skriver yderligger at jeg ikke ønsker medicin eller andre fix fax kure og forventede ikke noget revolutionerende som kan få mig til at smide 3 kg om ugen. S

om skrevet taber jeg kun 100-300 og det er lige i underkanten da det er en smugle surt altid at skulle sige nej tak. Glæder mig til kuren er overstået så man kan tillade sig at tage lidt af det usunde engang imellem.

Hvis andre har en godt idé så er den meget velkommen, jeg ville være glad for input der kunne få 200 g mere om ugen af :-)

Er der fx nogen der har prøvet tarmskylning?, body wrap mm?

Mange tak vh Lotte

Link to comment
Share on other sites

1. Fede kvinder, der skal tabe sig og spiser knækbrød med hytteost for at hode forbrændingen i vejret har ofte for vane at voldæde, når ingen kigger. Den sammenligning er ubrugelig, da du ikke aner hvor meget hun reelt spiste / spiser.

2. Mht. Jøderne. Man bliver naturligvis tynd på et tidspunkt og dør - ellers ville vi jo aldrig nogensinde dø af sult. Hvis ikke jøderne havde nedjusteret havde de sikkert været døde nogle måneder / uger før. Det er min pointe.

Dine 2 argumenter her er virkelig sølle.

Og nej, man tager ikke 2 kg på om året af at spise en appelsin ekstra, som mellemmåltid.

Det er jo for pokker netop min pointe, hvis man spiser mere end sit ligevægtsindtag tager man på, spiser man mindre så taber man sig. frekvensen af måltiders betydning er forsvindende lille for forbrændingen. Det er bevist gang på gang at tykke mennesker underrapporterer deres kcal indtag, det er der hunden ligger begravet.

Og jo, du tager på hvis appelsinens kcal gør at du kommer over dit ligevægtsindtag, det er basal fysik som du åbenbart ikke forstår

Din viden er virkelig sølle

Link to comment
Share on other sites

1200-1500 kcal virker fint for mig, jeg føler ikke sult

Hvis du vil tabe dig hurtigere end de 2-300 g om ugen, du gør nu, kommer du ikke udenom at føle sult! Det er måske den første erkendelse, du bør opnå. Du bliver nødt til give kroppen mindre, end den har brug for, og derfor vil den også reagere ved, at du bliver sulten. Man kan godt ligge i et lillebitte kalorieunderskud uden at mærke sult, men hvis du vil speede processen op, er det uundgåeligt.

'Slankekure uden sult' er noget, ugeblade sælger sig på, og ikke nødvendigvis noget, alle skal håbe på virker. Det samme gælder tarmskylninger, wraps, chili, kaffe, etc. etc. Lad være. Don't go there!

Link to comment
Share on other sites

Kan vi ikke lige slå fast, at mellemmåltider er for at holde et mere stabilt blodsukkerniveau, så man ikke lige pludselig føler "sukkertrang", og går i krig med hariboposen. Det har ikke en meter at gøre med højere forbrænding.

Edited by venaN
Link to comment
Share on other sites

Det er jo for pokker netop min pointe, hvis man spiser mere end sit ligevægtsindtag tager man på, spiser man mindre så taber man sig. frekvensen af måltiders betydning er forsvindende lille for forbrændingen. Det er bevist gang på gang at tykke mennesker underrapporterer deres kcal indtag, det er der hunden ligger begravet.

Og jo, du tager på hvis appelsinens kcal gør at du kommer over dit ligevægtsindtag, det er basal fysik som du åbenbart ikke forstår

Din viden er virkelig sølle

Du tager ikke på ved at spise en Appelsin ekstra om dagen - selvom du er på dit ligevægtsindtag. Det er netop sådan man kan se at ens forbrænding har noget at sige og kan justere op og ned. Prøv at undersøg det, ven.

Link to comment
Share on other sites

Du tager ikke på ved at spise en Appelsin ekstra om dagen - selvom du er på dit ligevægtsindtag. Det er netop sådan man kan se at ens forbrænding har noget at sige og kan justere op og ned. Prøv at undersøg det, ven.

Hej ven.

Er du enig i at man tager på hvis man indtager mere energi end man forbrænder, ven?

Hvis du er det, ven, hvordan kan du så være uenig i at hvis man indtager sit ligevægtsindtag+en appelsin, at man, ven, vil tage en lille smule på, ven?

Ven, det kan godt være at det aldrig vil ske i praksis, ven, da ingen har 100 % kontrol over deres ligevægtsindtag 24/7/365, ven, men ChristianB har stadig ret, ven. Ven. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share