Sign in to follow this  
Broch1

10-15 kg på 4 Måneder

Recommended Posts

Hello :D

Jeg vejer 87 kg! og er 18 år gammel!

Jeg skal tabe mig, og har lavet det mål at jeg skal tabe mig 10-15 kg på 4 måneder!

For det første: Kan det lade sig gøre?

Jeg har lavet en "plan" jeg regner med at cykle 5 km hver dag på cykel, jeg er i øjeblikket ikke under uddannelse og jeg er jobsøgende, så for at simulere at jeg "cykler" i skole eller whatever så tager jeg de 5 hver dag.

Udover det har jeg tænkt mig at cykle ned til min guitarlære den 1 gang om ugen, som er 5 ekstra km + vejen tilbage dvs 1 gang om ugen cykler jeg 15 km.

jeg er også igang med at tage kørekort, så der cykler jeg også ned, det 2,3 km hver vej, dvs måske 2 gange om ugen kommer jeg op og cykler 10 km.

Og så har jeg tænkt mig hver morgen at tage 20 mavebøjninger og 10 armbøjninger, og det samme hver aften.

Det sådan motions delen.

Nu mangler jeg bare noget ordenligt kost. Jeg bor hjemme og har derfor ikke så meget at sige når det handler om aftensmad. Som et udgangspunkt har jeg tænkt mig at helt lade være med at spise slik, og chips osv.

Har i nogen gode råd til mit vægttab?

Jeg har forresten også tænkt mig at tage billeder hver uge af mine krop som en slags motivation.

Hilsen

Martin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er også væsentligt at vide hvor høj du er for at kunne vurdere hvor meget du vejer for meget.

Det er en god ide med cyklingen og noget styrketræning, men det vil ikke i sig selv give et særligt stort vægttab.

Også rigtig god ide at droppe slik og chips (og øl og sodavand?)

På kostsiden vil en af de væsentligste ting du kan gøre være at spise mindre portioner, men ikke springe måltider over.

Ovenstående ting vil hjælpe dig til at tabe dig, men du vil næppe få et vægttab i den størrelse du skriver. Så skal der helt andre boller på summen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så skal der helt andre boller på summen.

Helt enig. Det er nemlig en gammel myte af bollerne skal smides i suppen, nyere forskning har vist det er bedre at smide i summen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg syntes nu det lyder af ret meget det der!

Når man tænker på jeg tabte 5-8 kg for nogen måneder siden ved ikke rigtigt at lave noget. Der spiste jeg bare mindre portioner og en masse salat.

Jeg har tænkt det samme nu, at spise mest salat og små portioner af det andet, og så evt. æde nogle gulerødder og lidt frugt når jeg er små sulten

Men hvis i nu skulle give et godt råd til at nå mit mål?

jeg er forresten 1.82 høj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay lige en update.. jeg har åbenbart taget lidt på...

nederlag men nu jeg kommet lidt mere i gear en jeg var før.

Så næste uge begynder jeg at løbe med et løbe program, og sørger for at spise mindre end jeg gjorde i den her uge.

Morgenmad - 1 portion Ota solgryn med skummetmælk uden sukker. og lidt rosiner

Mellemmåltid - 1 æble og en gulerod

Middagsmad - 2 rugbrøder med kødpålæg

mellem måltid- 1 stk frugt og en gulerod

aftensmad - hva der bliver serveret medmindre det er meget usundt, 1 portion maks hvis der er salat og jeg er mere sulten spiser jeg en extra portion salat.

Natmad - 2 stk gulerødder

og så selvfølgelig drikke en masse vand!

Hvis jeg så løber 2 gange om ugen 2 km, (programmet bliver svære jo flere uger der går) og cykler 5 km hverdag + Arm og mavebøjninger hverdag?

Vil det ikke kunne give et vægt tab? på en sund måde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay lige en update.. jeg har åbenbart taget lidt på...

nederlag men nu jeg kommet lidt mere i gear en jeg var før.

Så næste uge begynder jeg at løbe med et løbe program, og sørger for at spise mindre end jeg gjorde i den her uge.

Morgenmad - 1 portion Ota solgryn med skummetmælk uden sukker. og lidt rosiner

Mellemmåltid - 1 æble og en gulerod

Middagsmad - 2 rugbrøder med kødpålæg

mellem måltid- 1 stk frugt og en gulerod

aftensmad - hva der bliver serveret medmindre det er meget usundt, 1 portion maks hvis der er salat og jeg er mere sulten spiser jeg en extra portion salat.

Natmad - 2 stk gulerødder

og så selvfølgelig drikke en masse vand!

Hvis jeg så løber 2 gange om ugen 2 km, (programmet bliver svære jo flere uger der går) og cykler 5 km hverdag + Arm og mavebøjninger hverdag?

Vil det ikke kunne give et vægt tab? på en sund måde?

Du får i hvertfald lagt dig i et energiunderskud. Det er godt :)

Husk at få spist de 6 små portioner i hvert fald, det holder også din forbrænding oppe!

Løb alt hvad du kan magte, så vil det rasle af ! OG det men vanden er en god idé.

Jeg tabte selv 16 kg, da jeg gik i ottende, dette var ved 6 små potioner om dagen, og en masse løb...

Dog skal du nok lave lidt mere styrketræning end den du laver i forvejen, da man forbrænder en del mere fedt, jo større ens muskelmasse er!

Men jeg skal også igang igen, så jeg vil gøre som jeg selv har anvist.

God træning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Træning i sig selv (i motionistsammenhænge) skaber ikke et særlig stort minus i kalorieregnskabet. Den mest effektive måde at komme i kalorie underskud er gennem ændring af ens ernæring.

Meget typisk og sikkert også passende i dit tilfælde (uden at kende din nuværende kost):

Øg indtaget af protein markant, fjern alt animalsk fedt fra din diæt og øg mængden af omega 3. Øg også mængden af grøntsager og fjern alt indtag af frugt. Indtag moderate mængder af kæmpenatlysolie, peanutbutter og olivenolie.

Det vigtigeste bliver så reguleringen af kulhydrater. De fleste laver så lidt i hverdagen (inkl motionister) at kun meget få mængder kulhydrater er nødvendige. Kulhydrater bliver med andre ord nøglen til vægttabet.

Edited by Athlete X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Træning i sig selv (i motionistsammenhænge) skaber ikke et særlig stort minus i kalorieregnskabet. Den mest effektive måde at komme i kalorie underskud er gennem ændring af ens ernæring.

Meget typisk og sikkert også passende i dit tilfælde (uden at kende din nuværende kost):

Øg indtaget af protein markant, fjern alt animalsk fedt fra din diæt og øg mængden af omega 3. Øg også mængden af grøntsager og fjern alt indtag af frugt. Indtag moderate mængder af kæmpenatlysolie, peanutbutter og olivenolie.

Det vigtigeste bliver så reguleringen af kulhydrater. De fleste laver så lidt i hverdagen (inkl motionister) at kun meget få mængder kulhydrater er nødvendige. Kulhydrater bliver med andre ord nøglen til vægttabet.

Hvis du ligger i en kalorie underskud og forbrænder mere end man indtager, jamen så taber man sige helt basalt.

Han kan da i og for sige æde alt det frugt han vil, hvis han spiser små og mættende portioner af massere af grønt og magert ost, samt kød, holder lidt igen med kulhydraterne og motionerer.

Jeg vil sige det er forkert at fjerne alle kulhydrater, da disse også er vigtige for, at man kan tænke og fungerer ordentligt i hverdagen.

Har selv benyttet mig af atkins-kuren, som drænede mig meget for kræfter. Det er brændstof til træningen, men dog ikke for mange.

mvh.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvis du ligger i en kalorie underskud og forbrænder mere end man indtager, jamen så taber man sige helt basalt.

Han kan da i og for sige æde alt det frugt han vil, hvis han spiser små og mættende portioner af massere af grønt og magert ost, samt kød, holder lidt igen med kulhydraterne og motionerer.

Jeg vil sige det er forkert at fjerne alle kulhydrater, da disse også er vigtige for, at man kan tænke og fungerer ordentligt i hverdagen.

Har selv benyttet mig af atkins-kuren, som drænede mig meget for kræfter. Det er brændstof til træningen, men dog ikke for mange.

mvh.

Læs nu lige hvad jeg skriver dick weed.

"De fleste laver så lidt i hverdagen (inkl motionister) at kun meget mængder kulhydrater er nødvendige."

Frugt er fin ernæring men på en nul-kalorie diæt er det en god idé at skære det væk da lidt frugt hist og her hurtig kan udgøre en stor mængde kalorier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Træning i sig selv (i motionistsammenhænge) skaber ikke et særlig stort minus i kalorieregnskabet. Den mest effektive måde at komme i kalorie underskud er gennem ændring af ens ernæring.

Meget typisk og sikkert også passende i dit tilfælde (uden at kende din nuværende kost):

Øg indtaget af protein markant, fjern alt animalsk fedt fra din diæt og øg mængden af omega 3. Øg også mængden af grøntsager og fjern alt indtag af frugt. Indtag moderate mængder af kæmpenatlysolie, peanutbutter og olivenolie.

Det vigtigeste bliver så reguleringen af kulhydrater. De fleste laver så lidt i hverdagen (inkl motionister) at kun meget få mængder kulhydrater er nødvendige. Kulhydrater bliver med andre ord nøglen til vægttabet.

Overordnet set er jeg enig. Men valg er fedtkilder synes jeg nu er lidt sjove... nødder(diverse), avocado, hørfrøolie, rapsolie (ud over fede fisk) anbefales herfra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overordnet set er jeg enig. Men valg er fedtkilder synes jeg nu er lidt sjove... nødder(diverse), avocado, hørfrøolie, rapsolie (ud over fede fisk) anbefales herfra.

Hvorfor det? Det var bare anbefalinger.

Dem du nævner er ligeså gode fedtkilder.

Kæmpenatlysolie har jeg gode erfaringer med og peanutbutter er en pisse god idé på diæt da den stiller den søde tand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hvorfor det? Det var bare anbefalinger.

Dem du nævner er ligeså gode fedtkilder.

Kæmpenatlysolie har jeg gode erfaringer med og peanutbutter er en pisse god idé på diæt da den stiller den søde tand.

Det er overvejende n-9 og n-6 i de produkter du nævner og hæftede mig bare ved det var nogle lidt sjove/atypiske valg som sunde fedtkilder. Men en petitesse i guess.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan vi nu ikke snakke ordentligt ?

Jeg syntes også de virkede lidt atypiske, men aner ikke noget omkring funktionaliteten(det skal jeg ikke gøre mig klog på)

Jeg syntes bare det er fornuftigt at holde sig til mæthedsfaktorene. Og dele små portioner ud over 6 måltider, og så dyrke en masse cardio og tung vægttræning. Så kommer resultatet helt af sig selv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uha det lyder alt sammen fint, men jeg er altså den store diæet mad ekspert... jeg er 18.

jeg vil sådan set bare tabe mig 12 kg inden jeg skal på højskole.

Jeg vil slet slet ikke begynde at regne og måle osv om jeg får nok af dit og dat..

Jeg spørge bare om det jeg skrev tidligere, om det er nok og lyder fornuftigt til at tabe sig ?

jeg har tabt mig før, uden egentligt at gå specielt meget op i det, og jeg tror måske at det at gå alt for meget op i sit vægttab kan være med til at hindre det.

Hvis jeg bare tager det stille og roligt og spiser mindre portioner osv og for rørt mig lidt, BURDE jeg så ikke godt kunne tabe 10 kg ihvertfald ?

jeg ikke ude eftert at blive sund, da jeg allerede føler mig sund, jeg er aldrig syg og har det generelt godt!

Jeg har bare brug for at tabe mig så jeg kan få det lidt bedre med mig selv!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey :)

Jeg kan godt se, at det kan lyde lidt vildt, at ville tabe sig 10-15 kg. på 4 md., men det du spørg til er; om det er realistisk. Jeg har selv lige tabt 10 kg på 4 en halv måned, og det har jeg gjort ved at spise fornuftige portionsstørrelser, reducere mit sukkerforbrug og motioner dagligt - intet ekstremt!

Held og lykke herfra :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du skal heller ikke måle så meget.. Det du skal vide er, om du ligger i et energiunderskud..

Kig på varedeklarationen bag på det produkt du spiser og regn derefter ud, hvad du sådan ca indtager på en dag.

Derefter er det nemt at finde ud af, hvordan du ligger med kosten.

Der skal intensiv træning til, da øget muskelmasse øger din forbrænding yderligere. Det er derfor en RIGTIG god idé at løfte nogen tunge vægte et par gange om ugen. Find eksempelvis et træningsprogram herinde, hvis ikke du er erfaren.

Derudover skal du stadig benytte dig af din cardio træning, som jeg forstår på det hele, at du stadig prioritere højt.

Det skal nok gå. Det er altid let at sidde på et forum og snakke om hvor lækker det kunne være at tabe sig, og "uhh, nu skal jeg også igang"! men det sværeste er at lætte ...... Og komme igang ! Lad være med at fokusere for meget på det, men lav det snarere til en rutine..

Mvh. M

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this