Intervalltræning - 5K


SuneViberg
 Share

Recommended Posts

Hejsa MOL :smile:

Jeg kunne godt tænke mig at blive hurtigere på 5 kilometeren og derfor vil jeg gerne høre hvilken intervaltræning der er mest effektiv! 20*10 sek, eller 1000m med 4 minutters pause eller hvad? Hvor skal jeg satse for at opnå de bedste resultater ? Håber i kan/vil hjælpe mig :4thumbup:

MVH Sune

Umiddelbart 1000m intervaller (pausen virker dog lidt lang), men det ville være nemmere at rådgive hvis du lige smed lidt basal info om træningserfaring/tilstand, niveau, nuværende program, ambitioner osv.

Der ligger også et par udmærkede artikler og tråde om intervaltræning på sitet der er værd at læse:-)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Lidt basalt:

Jeg er 14 år har gået til fodbold i 11 (lige stoppet) så jeg har dyrket meget sport i mit liv. Min PR på 5K er 22:49, og min ambition er at få den så langt ned som muligt! Jeg har pt. ikke løbet i en måned nu, da jeg har haft ondt i ryggen. (Det er gået over nu men venter på grønt lys fra min læge, og jeg får besked i næste uge.) Før det med min ryg havde jeg ikke noget program løb bare en tur indimellem. Nu da jeg også er stoppet til fodbold vil jeg se om jeg kan komme i rigtig god form for nu har jeg mere tid til at løbe. :bigsmile:

Håber det var oplysninger nok, og tusind tak fordi du vil hjælpe !!

Sune :smile:

Link to comment
Share on other sites

Tjek forsiden af Motion online

Super konstruktivt :4thumbup:

Eller ikke ? :)

Ro på, sømand :tongue:

Hej

Lidt basalt:

Jeg er 14 år har gået til fodbold i 11 (lige stoppet) så jeg har dyrket meget sport i mit liv. Min PR på 5K er 22:49, og min ambition er at få den så langt ned som muligt! Jeg har pt. ikke løbet i en måned nu, da jeg har haft ondt i ryggen. (Det er gået over nu men venter på grønt lys fra min læge, og jeg får besked i næste uge.) Før det med min ryg havde jeg ikke noget program løb bare en tur indimellem. Nu da jeg også er stoppet til fodbold vil jeg se om jeg kan komme i rigtig god form for nu har jeg mere tid til at løbe. :bigsmile:

Håber det var oplysninger nok, og tusind tak fordi du vil hjælpe !!

Sune :smile:

hmm, der er jo meget at tage fat på og så alligevel ikke.

Hvis du har været/er skadet ville jeg droppe ideen om intervaller for en periode.

Byg din grundform langsomt op. Øg kun din træningsmængde med et par kilometer om ugen. Når du igennem fire uger har ligget stabilt på tre-fire ugentlige træninger og min. 15km/uge, kan du begynde med at arbejde mere målrettet med intervaller mm.

Her ville et ugentligt pas med 4*1000m/3min pause gøre godt... Som Nygren henviser er der en artikel på forsiden du kan finde inspiration i, hvis du vil variere dine intervaller.

Hvis det skal være mere detaljeret, vil jeg foreslå dig at lave et udkast til træningsplan for vinterhalvåret, som vi kan kommenterer på...

Link to comment
Share on other sites

Jaja undskyld og tak for svaret :tongue:

Program

(Du siger bare hvis det er helt ved siden af ik?) :nonono:

1. måned bygge grundform op (3x5km/uge og ingen intervaller)

Efter 1 måned:

Uge 1 og 2

Dag 1: 5K

Dag 2: Interval 4*1000m/3min

Dag 3: 10K

Uge 3 og 4

Dag 1: Interval 4*1000m/3min

Dag 2: 5K

Dag 3: Interval 4*1000m/3min

Og så bare forfra?

Er det helt ved siden af ?? :smile:

Sune

PS: Jeg har kigget på forsiden og været inde ved interveltræning men jeg ville gerne vide hvordan jeg kunne optimere lige præcis 5K bedst. Derfor oprettede jeg selv et emne.

Link to comment
Share on other sites

Jaja undskyld og tak for svaret :tongue:

Program

(Du siger bare hvis det er helt ved siden af ik?) :nonono:

1. måned bygge grundform op (3x5km/uge og ingen intervaller)

Efter 1 måned:

Uge 1 og 2

Dag 1: 5K

Dag 2: Interval 4*1000m/3min

Dag 3: 10K

Uge 3 og 4

Dag 1: Interval 4*1000m/3min

Dag 2: 5K

Dag 3: Interval 4*1000m/3min

Og så bare forfra?

Er det helt ved siden af ?? :smile:

Sune

PS: Jeg har kigget på forsiden og været inde ved interveltræning men jeg ville gerne vide hvordan jeg kunne optimere lige præcis 5K bedst. Derfor oprettede jeg selv et emne.

synes du går for hurtigt frem.

Ville foretrække

uge 1-3

5-5-5

uge 4

5-7-5

uge 5

5-10-5

uge 6

5-10-7

herefter tre uger som uge 5, men med højt tempo på den korte tur.

Derefter erstatter du tempoturen med 4*1000m.

Hvis du føler der er behov for mere kvalitet, ville jeg lægge lidt fartleg ind på den lange tur. To gange intervaller om ugen, er kun for meget erfarne løbere, med mange kilometre i benene...

Derudover bør du overveje om du ikke skulle melde dig ind i en klub. Der er flere med ganske fornuftige træner kapaciteter, men uanset hvem der er træner, vil det give en helt anden motivation og kvalitet i træningen at løbe med andre

Link to comment
Share on other sites

Variationen er ikke særlig stor hvis du laver 1000 meter intervaller uge efter uge. Det gælder om hele tiden at ændrer på variablerne som distance, antal repetitioner, pause og fart. Det er ikke optimalt at lave de samme intervaller hele tiden, både for motivationens skyld, men også fordi det ikke giver de bedst mulige resultater.

Link to comment
Share on other sites

Variationen er ikke særlig stor hvis du laver 1000 meter intervaller uge efter uge. Det gælder om hele tiden at ændrer på variablerne som distance, antal repetitioner, pause og fart. Det er ikke optimalt at lave de samme intervaller hele tiden, både for motivationens skyld, men også fordi det ikke giver de bedst mulige resultater.

har du mulighed for at uddybe lidt på hvordan det skulle gøre den store forskel fysiologisk? Eller tænker du mere i l

øbeøkonomi mm? Ellers vill et link være fint:-)

Link to comment
Share on other sites

har du mulighed for at uddybe lidt på hvordan det skulle gøre den store forskel fysiologisk? Eller tænker du mere i l

øbeøkonomi mm? Ellers vill et link være fint:-)

Der er flere forskellige aspekter af konditionen der skal trænes. 1000 meter intervaller er primært egnet til at øge den maksimale iltoptagelse, men det er også vigtigt at træne ting som mælkesyretærkslen og løbeøkonomien, hvilket kan gøres mere effektivt end ved 1000 meter intervaller. Desuden er det bare monotomt og kedeligt hele tiden at skulle lave de samme intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Variationen er ikke særlig stor hvis du laver 1000 meter intervaller uge efter uge. Det gælder om hele tiden at ændrer på variablerne som distance, antal repetitioner, pause og fart. Det er ikke optimalt at lave de samme intervaller hele tiden, både for motivationens skyld, men også fordi det ikke giver de bedst mulige resultater.

Hvordan træner jeg så mælkesyretærkslen og løbeøkonomien ?? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share