Søger vægttabs hjælp...


Almie
 Share

Recommended Posts

Hejsa..

Jeg har nu besluttet mig for at tabe ´mig, da jeg i bund og grund er ved at være træt af at være stor (fed)..

Mit problem er jeg er en meget genert fyr, (som er kommet efter mange år med fedme), og derfor er jeg for genert til at gå i fitness.

Har derfor købt Motions cykle + jeg har løftet vægtet i godt et år nu..

Spørgsmålet er så bare om Vægte + Motions Cykle er nok til at tabe sig effektivt?.

Min nuværende plan er:

Træning ca. 20-30min om dagen (ved det er lavt men når man ikke har dyrke motion i over 3 år, så er det meget meget hårdt :P)

Fordelt på motions cyklen og vægte (ca 40% cyckle 60% vægte).

Mit kost har også ændret sig fra at være nogle poser chips om måneden, chokolade, massere af sodavand og diverse energy drikke..

Til at være Juice, Frugt, Grønsager og så lidt fed mad til aftensmad som muligt..

Har også et vane problem som jeg har opbygget igennem tiden med at jeg trænger til noget at spise meget tit (ikke sulten bare en lyst).

Og når denne har været der har jeg valgt at tag et æble, eller en gullerrød, eller tvinge mig selv til at sige nej...

Jeg startede Tirdag d 28 september, og har tabt imellem 2-3kg.

..

Nogle motions/vægttabs eksperter som vil hjælpe en ung mand med at opfylde sit største ønske nemlig at tabe sig..

F.eks. med råd om hvordan jeg bedst muligt udnytter mine vægte + motions cykle, og kost osv.

Håber virkelig på svar..

Med Venlig Hilsen..

Peter Nielsen

(på forhånd tak =) )

Edited by Almie
Link to comment
Share on other sites

Håndvægte kan ikke hjælpe dig specielt meget med at tabe dig. Dem kan du bruge til at træne dine forskellige muskler. Enten styrke træne dem eller bodybuilde lidt hvis de er halvtunge.

Jeg har selv gang i et lille vægttabs project. Har smidt de første 17kg fra 115kg af.

Et lille råd:

Tag et armbånd på højre hånd og sig til dig selv at hver gang du spiser chokolade, slik, chips eller kage så skal du smide armbåndet over på den anden hånd. Jeg ved ikke hvorfor. Men det har holdt mig 100% fra den slags de sidste 3 dage.

Det tager et menneske 21 dage at lave en vane om. Så hvis du holder dig fra snask i 21 dage burde det være lidt nemmere.

Link to comment
Share on other sites

Ved godt vægte ikke hjælper på vægttabet =) var bare lige for at smide det ind da jeg også gør dette.

Bruger dem for at holde min styrke/muskler ved lige..

Det med armbåndet lyder som en god ide.. Vil prøve det af.

Er stadig åben for flere råd..

Link to comment
Share on other sites

Et vægttab skal generelt foretages gennem kosten og ikke kun gennem træning. Men derfor findes der stadig nogle metoder, så du kan forøge dit ligevægtsindtag en smule.

Håndvægte kan godt hjælpe dig med et vægttab, hvis de bliver brugt rigtigt. Hvis du styrketræner forholdsvis hårdt, har dine muskler en restitutions periode. Normalvis omkring 48 timer, men kan variere meget afhængig af hvor hårdt du træner. Når dine muskler restituere, skal de bruge mere energi end normalt, hvilket vil sige dit ligevægtsindtag stiger en smule mens dine muskler restituere.

Hvis du ydermere dyrker kredsløbstræning direkte efter et styrketræningspas, har studier vist at kroppens fedtforbrænding øges, og du dermed taber dig yderligere.

Men som sagt før, er det kosten hvor de store ændringer skal foretages.

Der findes et utal af gode artikler på forsiden, hvis du klikker på fanebladet "vægttab".

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om du har fået en god start. Afhængig af dine håndvægtes muligheder kan de være mere eller mindre brugbare. Under artikler i kategorien styrketræning findes der en om træning med håndvægte. VenaN forklarede det egentlig meget godt. Prøv evt at anskaffe dig et pulsur og begynd at bruge det systematisk til din cykeltræning. Prøv at arbejde dig op i tid på cyklen så du kan træne 5 eller flere timer om ugen. Din trang til at småspise hele tiden er formodentlig en dårlig vane og den hjælper dig næppe til at tabe dig.

Fortsat held med dit vægttab!

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som om du har fået en god start. Afhængig af dine håndvægtes muligheder kan de være mere eller mindre brugbare. Under artikler i kategorien styrketræning findes der en om træning med håndvægte. VenaN forklarede det egentlig meget godt. Prøv evt at anskaffe dig et pulsur og begynd at bruge det systematisk til din cykeltræning. Prøv at arbejde dig op i tid på cyklen så du kan træne 5 eller flere timer om ugen. Din trang til at småspise hele tiden er formodentlig en dårlig vane og den hjælper dig næppe til at tabe dig.

Fortsat held med dit vægttab!

Andreas

JEg går mit bedste for ikke at små spise og har ikke gjort det i 2 dage nu.

5 til flere timers træning om ugen lyder ret hårdt eller ik??

I øjeblikket køre jeg 20-30min blandet cyckling + styrke træning 2 gange om dagen. er det for lidt eller for meget?.

Køre styrke træning først, så periodevis cykling som jeg læste i en artikle (4min - 1 min pause 4 min- 1min pause - og 4min). alt i alt 12min cyckle- og ca. 10-15min styrketræning..

Link to comment
Share on other sites

Hurtigt spørgsmål...

Har læst lidt forskellige post om de så kaldte mellemmåltider.

Efter aftensmaden samt efter min aften træning (omkring 20:00 - 20:30) spiser jeg enten et æble eller en gullerød.

Det sker der forhåbenlig ikke det store ved?.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva kan man gøre når der ikke sker det store på ens vægt??

Efter jeg lavede denne post er min kondi blevet en del bedre.

og derfor cykler jeg 2gange 30min om dagen med 1-2 fridage om ugen.

Det vil sige 5-6timers cykling om ugen.

Spiser intet usundt, frugt og grønt, rugbrød og tørstegt kød om aften..

Men syntes stadig ikke der sker noget på min voldsomme overvægt :(.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være normalt med "pauser" i ens vægttab, selvom man spiser og dyrker motion, så man burde tabe sig..

Men det er selvfølgelig irriterende.

Det kan også være at du faktisk taber dig! Men samtidig tager du pga motion muskelmasse på.. Det vil jo bare være dejligt :tongue: Så burde du kunne se eller måle en forskel selvom vægten står stille. Kan du det?

Og så kan det jo endelig også være dine mængder, selvom det lyder som om du spiser rigtigt sundt.. Hvor meget kød spiser du fx til aftensmad? Du kan jo prøve med nogle flere grønsager i stedet..?

Link to comment
Share on other sites

Det kan være normalt med "pauser" i ens vægttab, selvom man spiser og dyrker motion, så man burde tabe sig..

Men det er selvfølgelig irriterende.

Det kan også være at du faktisk taber dig! Men samtidig tager du pga motion muskelmasse på.. Det vil jo bare være dejligt :tongue: Så burde du kunne se eller måle en forskel selvom vægten står stille. Kan du det?

Og så kan det jo endelig også være dine mængder, selvom det lyder som om du spiser rigtigt sundt.. Hvor meget kød spiser du fx til aftensmad? Du kan jo prøve med nogle flere grønsager i stedet..?

Det rigtigt nok da jeg startede for snart 14dage siden. var jeg 134cm om maven, er 129cm idag ved ikke om det er målt 100% rigtigt for jeg syntes nu at 5cm på 14dage lyder af meget.

Til aftens mad spiser jeg 1 stykke kød + grønsage/frugt blanding.

I form af et stykke kyllinge bryst, eller andet.

Link to comment
Share on other sites

Det ved jeg faktisk ikke :blink:

Men jo, hvis du er overvægtig, er det lettere at tabe sig mere, end hvis du ikke er.. :tongue:

ok :) jamen så er der jo ikke noget at være bekymret over...

Så, så længe jeg falder i cm rundt om maven går det altså fremad :)..

Takker for svarene =)

Link to comment
Share on other sites

Hej Almie. jeg har selv vejet 130 kg. (er et godt stykke under de 100 i dag) og ved præcis hvordan det føles.

Mit råd er, at du får styr på din prioritering først og fremmest. En så markant livsændring og en tråd på et forum resulterer tit i rigtigt mange gode råd. De bør dog indfases løbende, da det ellers bliver et helvede for dig at overholde i længden ("det lange seje træk"). Jeg har været der :)

Nu ved jeg ikke hvordan du cykler på motionscykel, men du bør overveje det her nøje: Overvej, hvordan du cykler på den, for 30 min. om dagen er mindre end du med garanti kan cykle dagligt, hvis du indretter dig taktisk. Du kan snildt komme op på en time dagligt. Hvor stærkt cykler du? Og indlægger du pauser? (jeg har tabt mig 40 kg. via motionscykel og ved, at man sagtens kan klemme ekstra km. ud af sig selv, hvis man cykler taktisk). Og det vinder man med i det lange løb!

Derudover, så husk for guds skyld proteinerne (!!!). Hvis du som jeg kan lide kød, så er kylling og engelsk bøf din ven. Men begynd at tælle kalorier; det kommer lynhurtigt til at sidde på rygraden, og vær sikker på, at du altid er under dit ligevægtsindtag dag for dag.

Det - og så daglig cykling! Så vil du før eller siden nå i mål! Du er velkommen til at spørge, hvis du har spekulationer eller spørgsmål.

Held og lykke - og respekt for at tage opgøret!

Man fortryder det ikke!

Edited by MaKuMa
Link to comment
Share on other sites

Hej Almie. jeg har selv vejet 130 kg. (er et godt stykke under de 100 i dag) og ved præcis hvordan det føles.

Mit råd er, at du får styr på din prioritering først og fremmest. En så markant livsændring og en tråd på et forum resulterer tit i rigtigt mange gode råd. De bør dog indfases løbende, da det ellers bliver et helvede for dig at overholde i længden ("det lange seje træk"). Jeg har været der :)

Nu ved jeg ikke hvordan du cykler på motionscykel, men du bør overveje det her nøje: Overvej, hvordan du cykler på den, for 30 min. om dagen er mindre end du med garanti kan cykle dagligt, hvis du indretter dig taktisk. Du kan snildt komme op på en time dagligt. Hvor stærkt cykler du? Og indlægger du pauser? (jeg har tabt mig 40 kg. via motionscykel og ved, at man sagtens kan klemme ekstra km. ud af sig selv, hvis man cykler taktisk). Og det vinder man med i det lange løb!

Derudover, så husk for guds skyld proteinerne (!!!). Hvis du som jeg kan lide kød, så er kylling og engelsk bøf din ven. Men begynd at tælle kalorier; det kommer lynhurtigt til at sidde på rygraden, og vær sikker på, at du altid er under dit ligevægtsindtag dag for dag.

Det - og så daglig cykling! Så vil du før eller siden nå i mål! Du er velkommen til at spørge, hvis du har spekulationer eller spørgsmål.

Held og lykke - og respekt for at tage opgøret!

Man fortryder det ikke!

Har hørt mange sige det med at jeg skal tælle kalorier. problemmet er jeg ikke ved hvor meget man skal have dejligt samt, og siden jeg bor hjemme er det normalt mine forældre som stadig laver maden osv.

Det med cykling tror jeg du misforstod..

Min nuværende cykling går på.

15-30min omkring kl. 15:00-16:00

og 20-30min omkring: 19:00-20:00

Du snakkede lidt om at jeg skulle få styr på min Prioritering. kan jeg få dig til at uddybe det lidt??

Altid rart med viden fra en som har været igennem det sammen som jeg er igang med.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt mange sige det med at jeg skal tælle kalorier. problemmet er jeg ikke ved hvor meget man skal have dejligt samt, og siden jeg bor hjemme er det normalt mine forældre som stadig laver maden osv.

Det første. Det er ret vigtigt for din psyke i længden, at du ved hvor meget du skal have for at holde din ligevægt - ellers er det, at du begynder at plage dig selv med spørgsmålet: "mon jeg taber mig nu?". Hvis du får konkret styr på de tal og så dit indtag, så er du en stor bekymring foruden.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

Et råd: Forudsæt, når du indtaster dine data, at du SLET ikke bevæger dig (fordel dine timer, så der kun er søvn og så tid, hvor du sidder ned). Således får du et tal, der ligger i underkanten af hvad dit ligevægtsindtag reelt er - og dermed er du altid sikker på at være i kalorieunderskud, hvilket jo er målet. Hvis du tager udgangspunkt i det, så vil du også motiveres ekstra til at cykle mere, når du sidder på cyklen, eftersom du jo kan tænke sådan, at alt hvad du cykler og forbrænder ryger direkte fra maven af.

Det dårlige alternativ er, at du inkluderer cyklingen (og motion generelt) i dit resultat derimod. Jovist får du et højere ligevægtsindtag, men det TVINGER dig omvendt også på cyklen HVER dag - da du ellers potentielt tager på. Og jeg kan godt fortælle dig, at din røv får det skidt efter tre måneder på cyklen, så hvis det en dag er helt slemt eller humøret er nede, så er det rart at kunne tænke, at det ikke behøver betyde noget for om du ryger i underskud for dagen eller ej. Så bare et lille råd! :) Det gør det noget nemmere i praksis.

Det andet. Laver dine forældre så den rigtige mad til dig eller er det den samme mad, som er en del af forklaringen på, at du vejer hvad du gør? Hvis det er tilfældet, så bør du nok overveje selv at give dig i kast med madlavning - så bestemmer man selv sit indtag.

15-30min omkring kl. 15:00-16:00

og 20-30min omkring: 19:00-20:00

Det her er rigtig godt. I teorien.

I længden tvivler jeg dog kraftigt på, at du kan blive ved med at gøre det to gange dagligt på den måde, så mit råd er - eventuelt over tid - at få det slået sammen til en god, lang træningssession. Og sørg for altid at cykle foran en computer eller et fjernsyn - man kan jo lige så godt se film, når nu man plager sig selv.

(personligt har jeg set hele Matador fra en motionscykel)

Du skal tænke på, at der kommer en dag, hvor de første ugers begejstring over at være kommet i gang pludselig forsvinder. Det skal du så vidt det er muligt være opmærksom på, og så undgå at falde tilbage i den gamle rille (det er desværre tit det man ser).

Du snakkede lidt om at jeg skulle få styr på min Prioritering. kan jeg få dig til at uddybe det lidt??

Ja gerne. Det er sådan, at når tynde mennesker skal rådgive os fede, så glemmer de tit det psykologiske aspekt. De smider således hele manualen direkte i hovedet på os, og så er det bare med at komme igang. Tag nu Chris McDonald som tvinger sine "ofre" direkte fra usund livsstil og så ind i et nyt liv, hvor der serveres salatblade og ikke ret meget andet.

Derfor er det vigtigt at gå langsomt frem (eller bliver det en PLAGE uden lige). Få styr på det mest basale og når det sidder på rygraden, så kan du lige så stille bygge på og indføre rådene i din livsstil langsomt. Det går ikke at forcere og ændre det drastisk fra den ene dag til den anden, for så kan hovedet ikke følge med.

I dit tilfælde, så bør du først og fremmest fokusere 100% på, at du:

1. er i kalorieunderskud hver dag

2. motionerer dagligt

Derudover skal du gerne drikke en masse vand (sætter din forbrænding meget i vejret), og så spise en masse proteiner. Men sørg for først at have styr på det basale, for ellers risikerer du at tabe dig selv mentalt på gulvet fordi det bliver for uoverskueligt og nyt.

Altid rart med viden fra en som har været igennem det sammen som jeg er igang med.

Det er så lidt. Du må endelig spørge.

Edited by MaKuMa
Link to comment
Share on other sites

Ville gerne køre 1 time om dagen af 1 omgang..

Problemet er bare jeg ikke endnu ikke kan holde til at køre 1time ud i et.

Har du så nogle gode forslag til nogle intivaler eller lign?.

f.eks.

15min cykle.

1-2min pause.

15min cykle.

3min pause.

15min cykle.

1-2min pause.

15min cykle.

?

Link to comment
Share on other sites

15min cykle.

1-2min pause.

15min cykle.

3min pause.

15min cykle.

1-2min pause.

15min cykle.

Okay! Det her er sært!

Det er præcis den metode jeg bruger! Jeg kører tre forskellige niveauer i 15 min. moduler (som du også lister op der - 6 min. på laveste niveau, 6 min. på mellem og så 3 min. på det hårdeste niveau). Pausen bruger jeg på at drikke vand og strække igennem.

Du kan forbrænde 600 kcal. i timen, så det er værd at bestræbe sig på at være mest muligt på cyklen, UDEN man kører død i det :)

Link to comment
Share on other sites

Okay! Det her er sært!

Det er præcis den metode jeg bruger! Jeg kører tre forskellige niveauer i 15 min. moduler (som du også lister op der - 6 min. på laveste niveau, 6 min. på mellem og så 3 min. på det hårdeste niveau). Pausen bruger jeg på at drikke vand og strække igennem.

Du kan forbrænde 600 kcal. i timen, så det er værd at bestræbe sig på at være mest muligt på cyklen, UDEN man kører død i det :)

Nice så jeg jo ikke helt dum =)..

Så hvis jeg køre som du siger som du siger med 15min- 6min,6min,3min - pause, Så burde det fungerer meget godt :).

Har dog bare kort 15min - pause i samme niveau men vil da prøve din metode her til aften =)..

Link to comment
Share on other sites

Nice så jeg jo ikke helt dum =)..

Så hvis jeg køre som du siger som du siger med 15min- 6min,6min,3min - pause, Så burde det fungerer meget godt :).

Har dog bare kort 15min - pause i samme niveau men vil da prøve din metode her til aften =)..

Held og lykke! Det med niveauskiftene er en god ide.

Dels øger det forbrændingen og dels gør det, at du ikke bare kører 15 min. i et stræk (hvilket er ret kedeligt og irriterende). Mens man skifter gear på cyklen kan man også ændre sin stilling marginalt på cyklen, hvis det er nødvendigt - ellers er det man får ondt bagi :)

Link to comment
Share on other sites

Held og lykke! Det med niveauskiftene er en god ide.

Dels øger det forbrændingen og dels gør det, at du ikke bare kører 15 min. i et stræk (hvilket er ret kedeligt og irriterende). Mens man skifter gear på cyklen kan man også ændre sin stilling marginalt på cyklen, hvis det er nødvendigt - ellers er det man får ondt bagi :)

:) true..

Jeg takker endnu engang for din tid og svar =) Håber det er iorden hvis jeg stiller flere spørgsmål hen ad vejen enten her i min tråd eller ved at skrive en besked til dig her på forum =).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share