Jeg kæmper og kæmper...


Vullafuja
 Share

Recommended Posts

Hej alle sammen.

Dette er min første post herinde, så håber jeg gør alt rigtigt. Jeg er ikke ekspert i træning, men gennem 16 år håndboldtræning + styrketræning så har jeg da fået lidt fifs.

Først lidt info:

Mand, 200 cm, 100 kg. (Start=106 kg.) 24 år.

Her kommer min historie.

Jeg siden 15 aug. har været på diæt og har trænet håndbold på liga-plan/liga-reserve og har tabt mig ca. 6 kg.

Min typiske uge ser således ud:

Mandag: 3,5 t. håndboldtræning (Inkl. Stigningsløb, Styrke, teknik osv)

Tirsdag: Motionscenter 75 min. (Cardio - Cykling, Roning og Step)

Onsdag: Fri

Torsdag: 3,5 t. håndboldtræning (Inkl. Stigningsløb, Styrke, teknik osv)

Fredag: Fri

Lørdag: Kamp/Fri

Søndag: Kamp/Fri

Kamp= 60 min. på 85-100 procent ydelse.

Min typiske kost i løbet af dagen:

Kl. 06.30 - 1 stk. rugbrød med magert pålæg. 2-3 kopper kaffe

Kl. 09-10 - 1-2 stk. Frugt. (1 l. vand)

Kl. 12.00 - 1 stk. Rugbrød med mager pålæg. (1 l. vand)

kl. 15-16 - 1-2 stk. Frugt

Kl. 18.00 - Aftensmad (Bl.a. bestående af - Kylling, Oksekød, Salat, Kartofler osv.)

Det var det.

Jeg har aldrig været så motiveret og har fået en jern-form (med blik på håndbold). Jeg er ikke ude på at blive Bodybuilder stor men har et mål for min krob udseendemæssigt.

Mit problem er så at jeg simpelthen ikke taber mig mere. Det står bare stille, og det gør mig en smule ked af det. Jeg kæmper og kæmper men intet sker på vægten. Jeg ved at jeg tager på i muskler, men jeg vil gerne af med det overskydende fedt (specielt omkring mave-regionen)

Tror det jeg søger, er hjælp til at få min fedt-procent MEGET længere ned.!

Jeg søger derfor jeres hjælp. Er som sagt ikke ekspert i hverken kost eller lignende, gør mit bedste.

På forhånd tak.

Mvh Thomas

PS: Mit mål:

cam-g.jpg

Ved godt er måske er umuligt, men det er stadig min drøm :)

Link to comment
Share on other sites

Dit mål er slet ikke umuligt, langt fra faktisk. Han har bare en lav fedtprocent, hvilket man forholdsvis hurtigt kan opnå, afhængig af udgangspunktet selvfølgelig.

Der er dog noget omkring din kost der ikke giver mening.

2 stk rugbrød, 3 stykker frugt plus aftensmad, kan slet ikke opfylde dit ligevægtsindtag, med mindre din aftensmad er abnorme mængder. Så enten er dine oplysninger ikke korrekte, eller også har du en stofskitesygdom (så vil du højst sandsynligt også føle dig træt med dit aktivitetsniveau). I langt de fleste tilfælde er det forklaring nummer 1. Man glemmer lige en pose haribo, en pose chip, 2 liter cola eller 5 marsbar osv. Men det ved du jo bedst selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som Venan korrekt er inde paa, er det langt fra umuligt at opnaa den form, som manden paa billedet. Det kraever bare en lille smule muskelmasse, og saa ellers bare komme af med det meste af sit spaek.

Heldigvis er det ganske enkelt at opnaa dette:

- Faa nok proteiner (1,5-2,0 g pr. kg kropsvaegt)

- Faa nok fedt, fortrinsvis fra "sunde kilder" som fisk, noedder osv.

- Faa for lidt kalorier (et godt udgangspunkt er 20% under vedligeholdelse)

- Loeft tunge ting og saet dem ned igen

Gentag ovenstaaende indtil du er rippet, doed eller bliver tvangsindlagt.

Edited by -Anders-
Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Ift din kost, så tror jeg godt du kan spise flere grøntsager. Frugt er fint, men grøntsager sætter gang i forbrændingen og giver maven lidt at arbejde med. Istedet for frugt der kl 10, kunne du jo sagtens spise et par gulerødder og til eftermiddag agtens et mellemmåltid som en grov bolle.

Men synes heller ikke du spiser meget, som Gudderman skriver. Jeg vejer også 60 kg og spiser tæt på det dobbelte af hvad du spiser. Hvis du udsulter kroppen, så går den helt i stå ift. stofskiftet og så taber man sig ikke, så flere grøntsager efter min mening og mere rugbrød til middag :)

Link to comment
Share on other sites

Hej :)

Ift din kost, så tror jeg godt du kan spise flere grøntsager. Frugt er fint, men grøntsager sætter gang i forbrændingen og giver maven lidt at arbejde med. Istedet for frugt der kl 10, kunne du jo sagtens spise et par gulerødder og til eftermiddag agtens et mellemmåltid som en grov bolle.

Men synes heller ikke du spiser meget, som Gudderman skriver. Jeg vejer også 60 kg og spiser tæt på det dobbelte af hvad du spiser. Hvis du udsulter kroppen, så går den helt i stå ift. stofskiftet og så taber man sig ikke, så flere grøntsager efter min mening og mere rugbrød til middag :)

Du får dælme fyret nogle forbrændingsmyter af der :wink:

Grøntsager er sundt , men sætter IKKE gang i forbrændingen.

Hvis du udsulter kroppen, går stofskiftet IKKE i stå, men kan højst nedsættet nogle få procent.

Link to comment
Share on other sites

Du får dælme fyret nogle forbrændingsmyter af der :wink:

Grøntsager er sundt , men sætter IKKE gang i forbrændingen.

Hvis du udsulter kroppen, går stofskiftet IKKE i stå, men kan højst nedsættet nogle få procent.

Grøntsager er godt for forbrændingen: http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1313466.ece

http://www.foodoflife.dk/Artikler/Tema/diatist/kap10.aspx

Det er altså ved at være ret kendt i dk nu, eftersom der er så meget fokus på kost og sundhed. Kostfibre giver dig en bedre forbrænding!

Mht. stofskifte - tomato, tomato. Ja det nedsætter dit stofskifte.

Link to comment
Share on other sites

Grøntsager er godt for forbrændingen: http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1313466.ece

http://www.foodoflife.dk/Artikler/Tema/diatist/kap10.aspx

Det er altså ved at være ret kendt i dk nu, eftersom der er så meget fokus på kost og sundhed. Kostfibre giver dig en bedre forbrænding!

Mht. stofskifte - tomato, tomato. Ja det nedsætter dit stofskifte.

Der er en meget stor forskel på mæthedsfornemmelse og forbrænding. At journalisten på jyllandsposten ikke ved det, er så lidt beklageligt. At de omtaler fibre som øget forbrædning på foodlife er også misvisende.

Fibre, stivelse og generelt komplekse kulhydrater tager længere tid at forbrænde, da molekylesammensætninger er mere kompleks. Dette gør du er mæt i længere tid. Men kroppen øger IKKE sin forbrændning. Det har KUN noget med mæthedsfornemmelse at gøre, så du ikke spiser en pose slik bagefter.

Om du spiser 3000kcal fra hvedebrød eller rugbrød er ligegyldig for dit basalstofskifte. Men du føler dig noget mere mæt, hvis du spiser rugbrød.

Link to comment
Share on other sites

Der er en meget stor forskel på mæthedsfornemmelse og forbrænding. At journalisten på jyllandsposten ikke ved det, er så lidt beklageligt. At de omtaler fibre som øget forbrædning på foodlife er også misvisende.

Fibre, stivelse og generelt komplekse kulhydrater tager længere tid at forbrænde, da molekylesammensætninger er mere kompleks. Dette gør du er mæt i længere tid. Men kroppen øger IKKE sin forbrændning. Det har KUN noget med mæthedsfornemmelse at gøre, så du ikke spiser en pose slik bagefter.

Om du spiser 3000kcal fra hvedebrød eller rugbrød er ligegyldig for dit basalstofskifte. Men du føler dig noget mere mæt, hvis du spiser rugbrød.

VenaN i artiklen Cybra linker til står der faktisk "Forbrændingen øges ved indtagelse af fiberrig kost. Måltider med mange kostfibre, hviler længere i maven og sikrer en forlænget fordøjelsesproces med heraf følgende forhøjet stofskifte." Artiklen er fra KU-life og må der for være ret troværdig.

Det er altså ikke kun et spørgsmål om mæthedsfølelse men også om forbrænding

Link to comment
Share on other sites

VenaN i artiklen Cybra linker til står der faktisk "Forbrændingen øges ved indtagelse af fiberrig kost. Måltider med mange kostfibre, hviler længere i maven og sikrer en forlænget fordøjelsesproces med heraf følgende forhøjet stofskifte." Artiklen er fra KU-life og må der for være ret troværdig.

Det er altså ikke kun et spørgsmål om mæthedsfølelse men også om forbrænding

Nu skal jeg ikke spå om hvorfor artiklen er skrevet som den er. Men den er skrevet på et meget lavt nivau, sandsynligvis fordi hr. og fru. Jensen også skal kunne følge med.

Kostfibre har muligivis en lidt højere FIT end ren glukose pga. den længere forbrændingsprocess, hvilket vil give et lidt højere ligevægtsindtag i sidste ende. Men jeg syntes altså, det er misvisende bare at sige højere forbrænding. Det vil svare til man siger, protein giver et højere stofskifte. Det gør det sådan set ikke, men det koster mere energi at forbrænde, hvilket jeg ikke vil mene er det samme.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/stofskiftet/

Link to comment
Share on other sites

Nu skal jeg ikke spå om hvorfor artiklen er skrevet som den er. Men den er skrevet på et meget lavt nivau, sandsynligvis fordi hr. og fru. Jensen også skal kunne følge med.

Kostfibre har muligivis en lidt højere FIT end ren glukose pga. den længere forbrændingsprocess, hvilket vil give et lidt højere ligevægtsindtag i sidste ende. Men jeg syntes altså, det er misvisende bare at sige højere forbrænding. Det vil svare til man siger, protein giver et højere stofskifte. Det gør det sådan set ikke, men det koster mere energi at forbrænde, hvilket jeg ikke vil mene er det samme.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/stofskiftet/

Men hvorfor ikke beskrive det så hr. og fru. jensen kan forstå det? Man behøver vel ikke køre det op på et højere niveau, så kun for at vise andre at man ved noget de ikke ved? Så er det da bedre at man snakker et sprog som alle kan forstå. Læger render heller ikk rundt og bruger fagtermer overfor patienterne, men de tror da absolut heller ikke at patienterne er dumme...

Det er den måde som det siges i daglig tale i fjernsyn, af kostvejledere osv... så kan vi da godt slå os til tåls med det.

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor ikke beskrive det så hr. og fru. jensen kan forstå det? Man behøver vel ikke køre det op på et højere niveau, så kun for at vise andre at man ved noget de ikke ved? Så er det da bedre at man snakker et sprog som alle kan forstå. Læger render heller ikk rundt og bruger fagtermer overfor patienterne, men de tror da absolut heller ikke at patienterne er dumme...

Det er den måde som det siges i daglig tale i fjernsyn, af kostvejledere osv... så kan vi da godt slå os til tåls med det.

Nej, det behøver man sådan set ikke. Problemet er bare det giver anledning til misforståelser. Jo lavere niveau man skriver i, og jo færre fagudtryk man bruger, jo flere misforståelser vil opstå. Jeg oplever nemlig mange der tror grøntsager "booster" stofskiftet. De værste er dem der tror, fordi de har spist en pose chips, kan de bare spise mange gulerødder, fordi så "booster" de lige deres stofskifte....

Det er vigtigt man skriver det korrekt, så sådanne misforståelser ikke opstår så tit. Altså f.eks. fibre har en længere forbrændingsproces, og kræver derfor mere energi at forbrænde. Det øger ikke stofskifte, men giver derimod kroppen noget ekstra at arbejde med.

Link to comment
Share on other sites

At se ud som ham på billedet (går ud fra det ham fra Never Back Down) er ikke umuligt, nej, men nogen, der ved, hvilke øvelser han og alle andre stjerner bruger til deres obliques? Det er jo sindssygt, hvor markeret deres obliques er.

Beklager OT

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share