Blended vs. raw?


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Jeg har en diskussion med min søster, der læser i dameblade. Jeg hader græntsager så blender dem gerne.

Hun påstår, at det ikke er godt og at man skal spise det raw for det er sundest, og blendning ødelægger diverse mikronæringsstoffer.

Jeg påstår, at der intet er galt med at blende det, da det kun øger overflade-arealet og dermed gør det lettere at nedbryde (og dermed optage næringsstofferne).

(så vidst jeg ved består de fleste vegetabilske celler, ud over cellemembranen, også af en cellevæg. Cellevæggen er cellulose og svært nedbrydelig - derfor vil blendning(øget overflade areal) gøre det lettere at nedbryde grøntsagerne.)

Hvem af os har ret? (if any)

Link to comment
Share on other sites

Det har du. Mekanisk seperation kan selvfølgelig ikke ødelægge næringstoffer - så ville man jo ødelægge det for sig selv ved at tygge. Tværtimod er det langt lettere at fordøje mad fra små partikler end små. Der er dog lige et aspekt der formentlig er relevant: mange plantestoffer bliver først dannet når enzymer fra et sted bliver blandet med substrater fra et andet, f.eks. når man knuser en celle. Det er bl.a. ret vigtigt indenfor korsblomstfamilien, hvor enzymer fra myrosinasefamilien katalysere dannelsen af gode thiocyanater. På den anden side vil der foregå meget mere oxidation (både med og uden enzymer) efter du har blendet, hvad der jo gerne går ud over vitaminer og polyfenoler.

Altså, blend din mad, hvis du syntes det er lettere.

Link to comment
Share on other sites

På den anden side vil der foregå meget mere oxidation (både med og uden enzymer) efter du har blendet, hvad der jo gerne går ud over vitaminer og polyfenoler.

Altså, blend din mad, hvis du syntes det er lettere.

Tak for godt svar!

Så en overnatning i køleskab er mindre hensigtsmæssig?! (nu ved jeg jo ikke hvor hurtigt oxidationen løber)

Link to comment
Share on other sites

Det kan man jo ikke rigtigt sige, i og med at der er rigtig mange forskellige stoffer til stede, og nogen af dem har godt af at ligge mens nogen andre ikke har. F.eks. har vi glucoforanin fra broccoli der bliver til sulforafan via enzymatisk omdannelse, og hvis man vil have en masse af det, er det optimale er at blende sin broccoli og lade den stå et par timer. På den anden side har vi oxidationsproblemet, der kan gå rigtig mange forskellige veje, både til vores fordel og ulempe.

Der er ikke noget facit her. Som hovedregel vil jeg dog nok anbefale at spise sit frugt og grønt så friskt som muligt, men sørge for at få det tygget så godt som muligt. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Måske din søster har læst om raw food i damebladene.? som siger at til beredning af maden hvor den opvarmes til over 42 grader, bestemt ikke er sundt, og at den rå mad er sundest.. men dette gælder altså ikke at tilberede den i en blender, da det ikke ødelægger noget som helst og også er en stor del i måden at tilberede denne Raw food diet på :-) ved det ikke, men kunne godt lyde som om dt var sådan noget hun havde læst om :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share