Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Jeg blev faktisk temmelig fristet af lidt tri, da jeg oplevede stemningen til Øresund Challenge. Mit problem er bare, at jeg er på hundesvømnings stadiet - helst med vinger - og det går vist ikke an i konkurrencer :w00t:

Ærgerligt at du bor så langt væk, ellers havde jeg hyret dig som svømmecoach :wink:

Udfordring

:superman:

Link to comment
Share on other sites

Dagens cykeltur blev droppet pga. det møgvejr der ramte Vejle, og resten af DK. Okay, regnen var da godt nok begyndt at stilne af ved 18 tiden, men det blev nu alligevel løbeskoene der tog sejren.

Det blev til min hidtil bedste løbetur i 2011. Gode ben, fint tempo og afslappet løbestil - sikke en herlig følelse. Jeg har ikke tid på turen, men som nævnt var tempoet ok (omkring 5,20 pr/km vil jeg tro). Måske det bare er lidt nemmere at løbe afslappet og uden stres, når tiden ikke tikker?

Efter løbeturen var jeg i centret for at styrketræne lidt. Er forsat slap, så ingen detaljer på det.

Feel good faktoren var dog helt i top, så pyt med at styrken ikke helt er hvad den har været.

Link to comment
Share on other sites

Lidt sløvhed og glemsomhed har medført, at jeg ikke har fået logget fredages træningspas. Det kan selvfølgelig ikke være rimeligt, så her får I den - bedre sent end aldrig, ikk :cool:

Fredagstræning var en spinningtime i centret med mig på podiet. Jeg havde kørt det helt store bjergpas i stilling, så efter en god gang opvarmning, gik det løs.

Jeg kørte i alt 4 blokke af ca. 7-9 min med et lille minuts pause mellem hver blok. I hvert blok var der lagt 2-3 intervaller ind à 15-30 sek varighed. Angreb kunne man vel kalde dem....

Når der ikke skulle angribes, kørte tempoet jævnt på omkring 122-130 bpm.

Det betød en puls der konstant lå omkring 85% af max, selvfølgelig med undtagelse af angrebene, der gav en del ekstra puls. Hårdt hårdt hårdt, men ellers pisse fedt med masser af bjergkørsel :superman:

Tid. 52 min

Gns. puls: 85% af MAX

I går, hvor vejret ellers var fremragende, var jeg bundet til jobbet pga. en weekendvagt. I dag, hvor jeg så har 100% fri, siler regnen ned. Hva f..... sker der lige??? Når min latte er indtaget, må jeg ud og kigge nærmere på forholdene. Hunden er jo ligeglad med regnen. Om jeg så selv formår at trodse den senere på dagen, det må tiden vise :crazy:

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang tid siden er det du sidst har vasket din cykel? Jeg vaskede min i forrige uge, så jeg tror jeg dropper en cykeltur i dag og smutter i FW i stedet for

Det gør jeg praktisk talt efter hver tur. Har altid en skinnende ren cykel/kæde/kassette.... Eller dvs. i skrivende stund halter det lidt, for jeg har nemlig ikke nået at gøre den ren efter dagens tur i silende regn. For ja, jeg kom afsted, og regnen til trods, så var det faktisk en fantastisk tur :smile:

Jeg må indrømme, at det ikke var lysten der drev værket, da jeg iførte mig cykeltøjet. Men med Brian Holms statement i baghovedet, om at cykling i regnvejr er helt fantastisk, fik jeg alligevel fundet lidt motivation frem. Og heldigt for det. Jeg nåede nemlig kun lige ned af gaden før himlen åbnede sig. Regnen stod ned i lårfede stråler, og der gik ikke mange sekunder før jeg var gennemblødt.

Heldigvis var det lunt i vejret og regnen føltes på ingen måder nedkølende, så derfor var det faktisk ikke så slemt.

Dagens tur blev en rigtig bakketur! Jeg kørte syd/øst mod Viuf, Hørup og Taulov, og det er virkelig et område med masser af små knolde. Både de korte og eksplosive, men også de længere som ikke kan forceres i højeste gear. Jeg prøvede virkelig at køre aggressivt, vel vidende at de mange ryk ikke ligefrem er min stærkeste side. Det gav en hulens masse pulstoppe, og også noget tunge lårbasser :crazy:

Da jeg kom til Eltang, fik jeg mig endnu et brusebad - denne gang var der nærmest tale om et skybrud. Himlen var så mørk at jeg måtte tage mine solbriller af, for ikke at ende med at køre i blinde. Sygt nok.....

Fra Eltang kørte jeg igen mod Højrup og derfra videre mod Smidstrup og så Vejle.

Da jeg kom hjem, sejlede mit tøj fra inderst til yderst. Alt var gennemblødt! Mine sko rummede vel et par 200 ml, så gad vide om de nogensinde bliver tørre igen?

Tilfredsheden med at have været afsted er rigtig stor. Det er lidt noget bøvl og svineri at cykle i sådan et vejr, men hvis man ellers er forskånet for punkteringer, ja så er det faktisk slet ikke så slemt :cool:

Tid: 2 timer 2 min

Distance: 59,5 km/t

Gns. puls: 80% af max

Efter at have været i bad, kan jeg nu konstatere at det ikke længere regner......

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Hvor lang tid siden er det du sidst har vasket din cykel? :smile:

Et spørgsmål fra en total nybegynder:

Hvordan vasker i jeres cykel? Med sæbevand osv? Og hvad med kæden?

Efter at have været i bad, kan jeg nu konstatere at det ikke længere regner......

Jeg løb i dag 1,5 time i skoven i silende regn. Kom hjem med mudder op af begge ben og på ryggen, for at konstatere at solen begyndte at titte frem, da jeg stod og strækte ud... :blush:

Link to comment
Share on other sites

Et spørgsmål fra en total nybegynder:

Hvordan vasker i jeres cykel? Med sæbevand osv? Og hvad med kæden?

Eftersom jeg bor på 3. sal, så bliver jeg nød til at være lidt kreativ, når det handler om rengøringen.

Derfor kører jeg som regel forbi Statoil, og bruger deres vaskeplads når den groveste del af rengøringen skal udføres. Her skurer og skrubber jeg cyklen med lidt helt almindelig sæbevand, inden jeg efterfølgende skyller grundigt over med alm. vand.

Mht. rengøring af kæde og kassette, så tørrer jeg begge dele over med en tør klud næsten hver gang jeg har været afsted. Er kæden meget beskidt, som efter en tur idag, så giver jeg kluden lidt degreaser og bruger også en børste til at komme i bund. Jeg har aldrig kæden helt af for at rengøre, da jeg skifter kæde temmeligt ofte.

Kassetten trækker jeg af ca. hver 14. dag og rengør hver enkelt tandhjul. Her bruger jeg lidt degreaser på kluden, men det kan sagtens klares uden. Du kan også sagtens rengøre kassetten mens den sidder på hjulet. Det er nemmest hvis du tager hjulet af, da kæden så ikke sidder i vejen. Ulempen ved denne metode er dog, at du ikke kan komme helt ind til kassette-bodyen, hvor der ofte kan sidde lidt sand og snavs.

Ovenstående lyder måske lidt bøvlet, men det er ikke så slemt. Jeg har gjort det til en fast del af min rutine, så det er lidt ligesom at pumpe dækkene - det skal bare gøres :cool:

Link to comment
Share on other sites

Respekt for at du kom ud i dag :smile: Selv her på sjælland er vejret ganske fint nu :wink:

Mht. rengøring så gør jeg det inden jeg kommer op i lejligheden. Fylder en spand med vand og sæbe med en klud. Kassette og kæde rengøres med en pensel med noget degreaser på, og skyldes efter med vand, og tørres af med en klud :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvor er i flittige med rengøring... :blink: Tror sjældent jeg gør andet end at tørre kæden af en gang i mellem, og måske lige børste kassetten. Sidst jeg skilte min bagskifter ad, sad der dog en del snaller i den :blush: !

Det er jeg godt nok glad for at du skriver! :bigsmile:

For da jeg læste det andet, tænkte jeg at det da ikke kunne vare længe før min cykel faldt fra hinanden, sådan som jeg har misligeholdt den. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg godt nok glad for at du skriver! :bigsmile:

For da jeg læste det andet, tænkte jeg at det da ikke kunne vare længe før min cykel faldt fra hinanden, sådan som jeg har misligeholdt den. :laugh:

Jeg har set Mottas kæde, og det var godt nok ikke et kønt syn :laugh:

Der er et eller andet rart ved at køre på en cykel der er ren, og hvor kæde og kassette er metalfarvede og ikke sorte :laugh: Og en rengøring af cyklen tager ikke meget mere end 5-10 minutter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tilslutter mig Kermit. Det er nemlig en fornøjelse at køre på en ren cykel :bigsmile:

Men kan godt forstå at mange synes det er lidt uoverskueligt. Sådan havde jeg det nemlig også selv i starten. Det var dog kun indtil at jeg fandt mine rutiner omkring det. Nu tager en hverdagsrengøring ikke meget mere end 10-15 min. Skal den have den helt store tur, ja så tager det naturligvis lidt længere tid, men det sker så heller ikke helt så ofte :wink:

For nu ikke at risikere at lyde alt for hellig, så vil jeg dog også gerne tilstå, at min MTB blev noget forbigået i vinters.... Den fik ikke helt de samme "følelser" op i mig, men her er så også tale om en cykel til en helt anden pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set Mottas kæde, og det var godt nok ikke et kønt syn :laugh:

Der er et eller andet rart ved at køre på en cykel der er ren, og hvor kæde og kassette er metalfarvede og ikke sorte :laugh: Og en rengøring af cyklen tager ikke meget mere end 5-10 minutter :wink:

Jeg har en fornemmelse af at der er en vis lighed mellem Mottas kæde og min! :laugh:

Men jeg kan godt se fordelen - specielt eftersom jeg har en forsikringsgodkendt lås på cyklen, når den står i kælderen, og den nogle gange kommer til at røre kæden, så jeg altid ender med at have sort snask på hænder og fingre inden jeg starter en tur. :unhappy:

Tilslutter mig Kermit. Det er nemlig en fornøjelse at køre på en ren cykel :bigsmile:

Men kan godt forstå at mange synes det er lidt uoverskueligt. Sådan havde jeg det nemlig også selv i starten. Det var dog kun indtil at jeg fandt mine rutiner omkring det. Nu tager en hverdagsrengøring ikke meget mere end 10-15 min. Skal den have den helt store tur, ja så tager det naturligvis lidt længere tid, men det sker så heller ikke helt så ofte :wink:

For nu ikke at risikere at lyde alt for hellig, så vil jeg dog også gerne tilstå, at min MTB blev noget forbigået i vinters.... Den fik ikke helt de samme "følelser" op i mig, men her er så også tale om en cykel til en helt anden pris.

Ja, jeg synes det er mega uoverskueligt. Men jeg er nok også generelt lidt dovent anlagt. :blush: Men altså.... Kan I prøve at skære det lidt mere ud i pap? Er det kun rammen I giver sæbevand eller er det også hjul? Kan se at I begge nævner degreaser til kæden - jeg går ud fra at det bare kan købes hos cykelhandleren, men er der noget bestemt man skal gå efter eller skal man bare hive den billigste fra hylden? (og hvad koster det og hvor længe holder det?) Og når man har degreaset, skal man så ikke re-grease? Kan jeg bare bruge almindelig cykelolie (har noget gammelt noget som nok er købt i Silvan) eller skal jeg have noget fancy stuff? Og hvornår er det bedst at smøre? Lige efter rengøring eller umiddelbart inden næste tur?

Håber I bærer over med alle mine nybegynder spørgsmål, men jeg tror faktisk jeg kunne blive rigtig glad for det cykling der. Og undskyld at jeg spammer din log med alle mine spørgsmål, Jannie. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg synes det er mega uoverskueligt. Men jeg er nok også generelt lidt dovent anlagt. :blush: Men altså.... Kan I prøve at skære det lidt mere ud i pap? Er det kun rammen I giver sæbevand eller er det også hjul? Kan se at I begge nævner degreaser til kæden - jeg går ud fra at det bare kan købes hos cykelhandleren, men er der noget bestemt man skal gå efter eller skal man bare hive den billigste fra hylden? (og hvad koster det og hvor længe holder det?) Og når man har degreaset, skal man så ikke re-grease? Kan jeg bare bruge almindelig cykelolie (har noget gammelt noget som nok er købt i Silvan) eller skal jeg have noget fancy stuff? Og hvornår er det bedst at smøre? Lige efter rengøring eller umiddelbart inden næste tur?

Håber I bærer over med alle mine nybegynder spørgsmål, men jeg tror faktisk jeg kunne blive rigtig glad for det cykling der. Og undskyld at jeg spammer din log med alle mine spørgsmål, Jannie. :blush:

+ 1 :smile:

Link to comment
Share on other sites

Spam du bare :bigsmile:

Jeg vasker ramme og hjul med vand og sæbe. En tør klud kan gøre rigtig meget ved en beskidt kæde, med mindre der er tale om gammelt skidt eller lidt ekstra sand fra en våd tur som idag.

Er kæden sort og fedtet af skidt, så kommer jeg lidt degreaser på en klud. Jeg bruger en degreaser med citrus, da det vist er mest miljøvenlig (købt hos den lokale cykelmand til 129 kr). Den er meget drøj i brug, så sådan en flaske holder nemt et par år. Når jeg har tørret kæden af med degreaser, eftertørrer jeg altid med en tør klud, for at få fjernet så meget af degreaseren som overhovedet muligt.

Derefter smører jeg den grundigt op igen. Jeg bruger en tør olie, som ikke sviner helt så meget som en tyndflydende olie à la den fra Silvan :cool: Den olie jeg bruger hedder Squirt Dry Lupe, og kan købes for ca. 70 kr. Jeg ligger den i et tyndt lagt rundt på hele indersiden af kæden, lader den derefter stå lidt så den kan trække ind, roterer dernæst lidt med pedalerne så olien fordeles lidt mere og sidst men ikke mindst tørrer jeg let (meget let) over med en tør klud igen, for at fjerne eventuelle olieklatter.

Jeg smører altid når cyklen er rengjort, da olien derved kan nå at trække godt ind i kæden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Squirt Dry Lube er den samme jeg bruger, og er faktisk en voksbaseret olie. Dvs. den mere eller mindre ikke sviner eller tiltrækker støv på samme måde som en traditionel olie. Det gør den også ret nem at fjerne igen.

Jeg brugte en citrus degreaser, men synes den stank alt for meget. Så jeg hoppede over på Finish Lines almindelige degreaser som virker lige så godt, og er lige så miljøvenlig.

Det er bare at komme igang med at vaske cyklen. Man kan sådan set ikke gøre noget forkert, så længe man ikke bruger en højtryksrenser :smile:

Til at gøre min cykel ren bruger jeg:

En spand

En vaskeklud

En stivhåret børste

En "blød" børste

Et bæger

En pensel

Først fylder jeg vand i spanden sammen med almindelig opvaskemiddel. Her bruger jeg så vaskekluden til at sæbe stellet ind, samt styr, frempind, bremser etc. Lader kluden opsuge vandet i spandet og så "klemme" det ud over cyklen.

Den stive børste bruger jeg så til at rense kassette og kæde - stadig bare med vand og sæbe. Den bløde børste bruger jeg til hjulene. En smal børste er genial for den kan komme ind mellem egerne og rense navet på hjulet.

Hvis kæden er beskidt hælder jeg noget degreaser op i et bæger, og bruger så en pensel til at rense kæde og kassette. Derudover giver jeg i samme moment bremsekløerne lidt(der kan godt sidde lidt grus fast nogle gange), samt for og bagskifter. Skyller efter med vand og så er den fjong.

Dagen efter smører jeg så kæden op gerne fra morgenstunden af så det kan sætte sig lidt.

Link to comment
Share on other sites

Rigtig godt forklaret

Også rigtig godt forklaret

Tusind tak for svar til jer begge! Jeg har nu skrevet degreaser (med eller uden citrus :tongue:) og Dry Lube på min mentale huskeseddel inden jeg tager til cykelhandleren. Et par lidt dumme spørgsmål:

Kassetten, det er tandhjul + det der holder de store og små tandhjul sammen (både foran og bagpå), ikke?

Bremsekløerne, er det det den mekanisme der holder bremseklodserne eller er vi længere oppe i systemet?

Tilsvarende ved for- og bagskifter: Den del af mekanikken, der faktisk flytter kæden, right?

Hold nu kæft, hvor er der mange ting jeg skal lære. :blush::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Kassetten, det er tandhjul + det der holder de store og små tandhjul sammen (både foran og bagpå), ikke?

Jo, næsten - kassetten er den, der sidder bagpå, mens det foran hedder et kranksæt.

Bremsekløerne, er det det den mekanisme der holder bremseklodserne eller er vi længere oppe i systemet?

Præcis - det er dem her.

Tilsvarende ved for- og bagskifter: Den del af mekanikken, der faktisk flytter kæden, right?

Nemlig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share