Rippetoe SS, Power Cleans, Pendlay Rows eller en 3.


Halfdan
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg er nybegynder med en god teoretisk erfaring angående krop og ernæring. Jeg begyndte for 3 uger siden på Rippetoes Starting Strenght og har siden haft en god, støt stigning i styrke. Især i squat og bænk.

Der er dog en øvelse jeg ikke kan finde ud af. Nemlig Power Cleans. Jeg har læst mig frem til, at denne kan udskiftes med Pendlay Rows, men er der andre øvelser der stimulerer det samme? Jeg mener at PR hovedsageligt stimulerer upper back og sekundært biceps. Elsker variation og vil gerne skifte mellem mine øvelser, så er der nogle alternativer til denne?

Jeg takker mange gange på forhånd for jeres hjælp.

Link to comment
Share on other sites

Har du en styrke eller vægtløfter-klub i nærheden? Hvis du har er jeg sikker på at de gerne hjælper dig :smile:

Rippetoe beskriver øvelser og teknik utrolig godt på skrift men der er en verden til forskel på det og så til at udføre dem korrekt selv og cleans er en relativt teknisk kompliceret øvelse.

Når du så alligevel er dernede kan du jo så også få nogle tips til din bænk og squat-teknik da det er sjældent at nybegyndere går direkte ind og får dem i skabet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Thumbs up for at starte på SS.

Hvis du udskifter power cleans med rows, så er det ikke Starting Strength længere. Eller som Rippetoe siger, YNDTP, you're not doing the program.

Så forbandede svære er de jo heller ikke, det kræver bare lidt øvelse. Du skal jo bare rive i pinden ik'...

Link to comment
Share on other sites

Dixen det er jo faktisk ikke rigtig, hvis du har læst PPST så ville du også vide det. Der beskriver han bla. et program til begyndere hvor der køres: Mandag: Squat, Bænk/pres og chin ups. Onsdag: Squat, pres/bænk og dødløft. Fredag: Squat, Bænk og pull ups. Hvorefter programmet så kan udbygges og øvelser kan tilføjes, som front squat istedet for squat om onsdagen og at man alternerer mellem Power cleans og dødløft. Jeg har desuden aldrig læst at Rippetoe siger du skal køre et program til punkt og prikke, snarere tværtimod, skal programmet anpasses atleten eller udøveren.

Til trådstarter, du kan sagtens have et solidt Novice program og Intermediate for den sags skyld uden at køre PC. Pull ups, chin ups, pandley rows og andre row former er gode alternativer. Når det så er sagt er PC fantastisk, til at opbygge evnen til at udvikle stor kraft på meget kort tid og hvis du dyrker anden sport ved siden af kan jeg kun abefale at du lærer øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

Dixen det er jo faktisk ikke rigtig, hvis du har læst PPST så ville du også vide det. Der beskriver han bla. et program til begyndere hvor der køres: Mandag: Squat, Bænk/pres og chin ups. Onsdag: Squat, pres/bænk og dødløft. Fredag: Squat, Bænk og pull ups. Hvorefter programmet så kan udbygges og øvelser kan tilføjes, som front squat istedet for squat om onsdagen og at man alternerer mellem Power cleans og dødløft. Jeg har desuden aldrig læst at Rippetoe siger du skal køre et program til punkt og prikke, snarere tværtimod, skal programmet anpasses atleten eller udøveren.

Til trådstarter, du kan sagtens have et solidt Novice program og Intermediate for den sags skyld uden at køre PC. Pull ups, chin ups, pandley rows og andre row former er gode alternativer. Når det så er sagt er PC fantastisk, til at opbygge evnen til at udvikle stor kraft på meget kort tid og hvis du dyrker anden sport ved siden af kan jeg kun abefale at du lærer øvelsen.

Trådstarter sagde Starting Strength...

Der er forskel på Starting Strength og så det forslag til et noviceprogram som Rip beskriver i PPST.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share