Kombination af hyperstrofi og specifik træning?


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Jeg ved ikke lige hvordan spørgsmålet skal formuleres og om det bare er unødig tankespin, men here goes:

Hvis man nu træner specifikt for hyperstrofi, men samtidigt også gerne vil træne tungt i bestemte bevægemønstre som rammer samme muskler, vil de to så interferere med hinanden således effekten af hver del bliver mindre?

Eller er det umuligt? (hvis det nu er sådan, at den tunge specifikke træning har tærdet så hårdt på cns, at man ikke kan træne intensivt eller med tilpas volumen for at kunne træne specifikt for hyperstrofi også; eller omvendt - musklerne bliver for udmattede til at kunne løfte tungt nok til at stimulere cns)

Et konkret eksempel kunne være, at jeg PT træner et HST-program med bænk og skulderpres. Men samtidigt vil jeg gerne øge min styrke mest muligt i "smal DB floor press med neutral greb".

Hvordan kombineres de to tung bedst? Samme pas, forskellige dage, høj frekvens med skift mellem masse og specifik, forskellige perioder?

Any thoughts?

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være det bare er mig, men jeg forstår ikke helt problemet.

Hvis du blot træner et program, der tilgodeser begge dele.

Gode gamle 5x5 er rigtig mange efter sigende glade for. 10x3 (med en 80-85% af max, og korte pauser) har jeg også hørt skulle være ganske glimrende hypertrofi-mæssig.

Jeg går ikke ud fra du er styrkeløfter, der skal passe på vægten, så er det da bare at fyre den af, så at sige :smile:

Hvis du så vil lege endnu mere med CNS, kan du jo smide noget CAT-træning ind en gang om ugen?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg trænede tungt i bænkpres og skulderpres vil overførbarheden til smal(albuerne helt ind til siden) db floor press formentligt være begrænset.

Hvis jeg kun trænede smal db floor press vil væksten formentligt være begrænset (pånær front delt) samlignet med konv. bænkpres.

Altså det er jo i helt specielle bevægmønstre jeg vil blive stærkere, mens jeg bruger de støre øvelser til hyperstrofi...

Hmm, jeg ved ikke lige hvordan jeg kan omformulere mit spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Dette svar er spekulativt!

Neural træning af en specifik bevægelse behøver ikke at være ekstremt drænende. Ligesom massetræning heller ikke behøver at være det. Problemet du kæmper imod er vel primært nedslidning af dine skuldre. Hvis du eksempelvis begyndte dine træninger med øvelsen du ønsker at ekselere i, ville du jo alt andet lige have de bedste forudsætninger for at træne bevægelsen. Andre øvelser der belaster den samme muskel (eller muskler) skal selvfølgelig ikke overdrives i et omfang, der ødelægger restitution.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share