hvad sker der når man ikke får nok proteiner?


Jaaanie
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

Jeg er i slutningen af tyverne, 164cm, 92kilo, og for snart 2 måneder siden vågnede jeg op en morgen, tænkte "det var det", lagde smøgerne på hylden og begyndte at træne og spise en kontrolleret kost. Jeg træner næsten hver dag, men vel minimum 4 gange om ugen og er rigtig glad for det. For det meste så crosstrainer jeg hvergang, 45-60 min, og styrketræner hver anden dag (har lige fået brudt mit program op, så nu kan det godt være jeg begynder at styrketræne hver dag). Ellers så har jeg også svømmet lidt og tænker også at jeg skal supplere med lidt spinning. Så i det hele taget er aktivitets niveauet blevet sat godt i vejret. Mine mål med træningen er at tabe mig, og bare blive fit og sund, kunne bruge min krop. I det hele taget, leve et aktivt liv, have det sjovt og kunne klare hvad end udfordringer livet nu smider efter en.

Min kost er lavet således at jeg skal have omkring 1100 kcal hver dag - dvs. de dage hvor jeg ikke træner så spiser jeg blot 1100kcal, men de dage hvor jeg træner, så kigger jeg på hvor mange kcal maskinerne siger jeg forbrænder og spiser de kcal. Jeg er blevet tilrådet at dette skøn nok er et ret optimistisk skøn så jeg prøver at holde mig på den sikre side (krydser fingre for et pulsur i julegave - har skrevet mange søde breve til julemanden kan i tro), men jeg tænker også at 1100 kcal er ret lidt alt i alt så hvis jeg en dag spiser et par hundrede ekstra som der ikke er "betalt for" til træning så går det nok.

Nå men indtil videre har jeg tabt mig lidt over 9 kilo, det er lidt mere end jeg havde planlagt men alt i alt er det jo fint, jeg er glad og stolt. Jeg har fået mere energi og er blevet stærkere og har fået bedre kondi. Jeg er ikke helt sikker, da jeg ikke har tænkt så meget over det til at starte med, men tror også min puls er faldet.

Nå men nu kommer vi så til de egentlige spørgsmål, det handler nemlig endnu engang om de der proteiner!

Damdidam jeg er vegetar - og da jeg vejer og skriver alt ned jeg spiser, er jeg helt på det rene med præcis hvad jeg får og ikke får af den slags. mit daglige protein indtag svinger ret voldsomt, mellem 15gr og op til 80gr om dagen - så jeg er jo på ingen måde i nærheden af hvad jeg har læst mig til er anbefalingerne på denne side (1,5-2 gr pr kilo kropsvægt).

Så det jeg godt kunne tænke mig at spørge om er:

1) Med udgangspunkt i det træning jeg laver hvad er konsekvensen af jeg ikke spiser mere proteiner end jeg gør?

2) Hvis det er problematisk at jeg til tider får så lidt protein har jeg overvejet at supplere med noget protein pulver - eventuelt kun de dage hvor jeg træner styrketræning, eller som en mere fast del af min kost, da jeg jo planlægger at forblive aktiv. (Det skal lige tilføjes at under normale omstændigheder når jeg spiser en normal vegetarisk kost som plejede at ligge på omkring 1800 kal om dagen, var det ikke noget problem at indtage omkring de 45gr protein om dagen som fødevarestyrrelsen anbefaler for ikke specielt aktive mennesker, men nu er jeg jo en del mere aktiv...), Hvad tænker i om dette, god/dårlig ide?

På forhånd tak for de gode og konstruktive svar som jeg er blevet helt bevendt med på dette forum. Hvis der er nogen der har ideer til vegetariske proteinrige produkter (jeg spiser ikke kød, fisk eller skaldyr - men spiser æg og mejeriprodukter), er foreslag da også velkommen, jeg synes egentlig selv jeg har et meget godt overblik, men inspiration er altid velkommen :)

Venlig hilsen

Jannie

Edited by Jaaanie
Link to comment
Share on other sites

Hej Jannie

Det er meget vigtigt at indtage nok proteiner og som vegetar er det ekstra vigtigt at du er opmærksom på dine proteinkilder. Når man spiser kød indtager man en komplet aminosyreprofil der indeholder alle de essentielle aminosyrer (Aminosyrer vi ikke selv kan danne i kroppen), men som vegetar er dette ikke tilfældet. Det er derfor en god idé at sætte sig ind i hvilke planteprodukter der indeholder hvilke essentielle aminosyrer så man bedst muligt kan indtage mad der indeholder alle disse.

Sygdomme der kommer som resultat af manglende essentielle aminosyrer varier både i type og de problemer det medfører.

Med hensyn til dit spørgsmål om hvad der sker hvis du ikke indtager nok proteiner:

Din krop producerer løbende nye proteiner fra aminosyrer, være det til enzymer, strukturelle proteiner eller noget helt andet. Hvis der ikke er nok aminosyrer til stede i cellerne vil kroppen reagere ved at indlede autofagi (selvspisning). Cellerne begynder altså at omsætte protein komponenter for at lave nye. Dette er en naturlig process der forløber hele tiden for at fjerne 'slidte' / ikke-virkende proteiner, men på et tidspunkt når kroppen har været sultet for proteiner nok vil kroppen altså begynde konsumere produktive proteiner der har en funktion.

Derfor vil jeg råde dig til at indtage mere end 15g protein dagligt.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med de første 9 kg. :D

Jeg tror ikke jeg kan sige noget du ikke ved, men i grønssager der der selvfølgelig rigtig meget protein (pr. 100 kcal og ikke pr. 100 gr.).. Samtidig er der ikke så meget fedt som i f.eks. nødder, hvis du ikke vil have for meget af det.

Du kan tjekke på www.kalorietabel.dk, hvis du vil finde de mest proteinholdige vegetabilske fødevarer.

Starten af denne tråd handler om hvilke veganske proteinpulvere der findes.. Hvis du beslutter dig for at tage det..

http://vegetarkontakt.dk/?-vegansk-proteinpulver=49906'>http://vegetarkontakt.dk/?-vegansk-proteinpulver=49906

Men held og lykke med din nye livsstil (og vægttab) :D

Edit: Den vil ikke skrive linket rigtigt :/ Fjern mellemrumene i dette link i stedet :P

http://vegetarkontakt.dk/ ?-vegansk-proteinpulver=49906

Edited by BMSF
Link to comment
Share on other sites

Mange tak for jeres fine svar og råd.

Jeg må indrømme jeg selv blev ret overrasket da jeg gjorde status forleden og så en stribe dage i november med kun 15gr protein, havde ikke troet det lå så lavt.

Min kost er skruet sådan sammen at mit fokus er på at spise varieret - med bælgfrugter eller soja produkter i minimum et måltid om dagen, grove kulhydrater, brune ris, rugbrød og fuldkornspasta, mælk/ost/yoghurt/æg og et par enkelte frugter hver dag.

Jeg synes selv jeg er nogenlunde god til at overholde disse principper blandt andet ved at lave kæmpe portioner og fryse, så der altid er nem-god mad til rådighed selv på de dage hvor knæene næsten kollapser under en, af træthed, når man kommer ind af døren. men det er da klart der er nogle dage hvor det ikke altid lykkes at få bælgfrugter eller soja produkter - og det plejede at gå fint før når jeg lavede stikprøver af min kost, men åbenbart ikke nu.

Jeg tror ikke svaret kan blive for mig at spise bælgfrugter og soja to gange om dagen hver dag (og faktisk tror jeg heller ikke det ville bringe mig op på 150-200gr protein undtagen hvis jeg primært fokuserede på soja og mindre på bønner, kikærter, linser osv.), jeg bruger ret meget tid på at lave mad osv., men skal vidst klart være obs på altid at gøre det minimum en gang nu. Og derfor var der trin to i mit spørgsmål omi havde erfaring med om proteinpulvere kunne hjælpe mig med at ramme de proteiner jeg skal have, så jeg stadig nogenlunde kan overskue min kost og den tid jeg bruger på det, hvilket i forvejen er en hel del... Anyone?

Edited by Jaaanie
Link to comment
Share on other sites

Proteinpulver er en god løsning, fordi 1) aminosyreprofilen er god og 2) det er meget nemt, hurtigt og billigt.

Dermed ikke sagt at det er nødvendigt. Jeg mener ikke at du nødvendigvis skal indtage 1,5-2g protein per kg legemsvægt, da dit primære formål med træningen ikke er muskelvækst (så vidt jeg kan forstå). Jeg finder det ikke sandsynligt at du er i protein-underskud ved et indtag på 1g/kg legemsvægt (på trods at dit aktivitetsniveau) hvilket også er den øvre grænse i Sundhedsstyrelsens anbefaling på trods af dit aktivitetsniveau.

1100 kcal er heller ikke meget, selv på træningsfrie dage - du kunne jo skrue det op til 1300 hvorved du også vil tabe dig moderat.

Link to comment
Share on other sites

Mange tak for jeres fine svar og råd.

Jeg må indrømme jeg selv blev ret overrasket da jeg gjorde status forleden og så en stribe dage i november med kun 15gr protein, havde ikke troet det lå så lavt.

Min kost er skruet sådan sammen at mit fokus er på at spise varieret - med bælgfrugter eller soja produkter i minimum et måltid om dagen, grove kulhydrater, brune ris, rugbrød og fuldkornspasta, mælk/ost/yoghurt/æg og et par enkelte frugter hver dag.

Jeg synes selv jeg er nogenlunde god til at overholde disse principper blandt andet ved at lave kæmpe portioner og fryse, så der altid er nem-god mad til rådighed selv på de dage hvor knæene næsten kollapser under en, af træthed, når man kommer ind af døren. men det er da klart der er nogle dage hvor det ikke altid lykkes at få bælgfrugter eller soja produkter - og det plejede at gå fint før når jeg lavede stikprøver af min kost, men åbenbart ikke nu.

Jeg tror ikke svaret kan blive for mig at spise bælgfrugter og soja to gange om dagen hver dag (og faktisk tror jeg heller ikke det ville bringe mig op på 150-200gr protein undtagen hvis jeg primært fokuserede på soja og mindre på bønner, kikærter, linser osv.), jeg bruger ret meget tid på at lave mad osv., men skal vidst klart være obs på altid at gøre det minimum en gang nu. Og derfor var der trin to i mit spørgsmål omi havde erfaring med om proteinpulvere kunne hjælpe mig med at ramme de proteiner jeg skal have, så jeg stadig nogenlunde kan overskue min kost og den tid jeg bruger på det, hvilket i forvejen er en hel del... Anyone?

Hej,

jeg bruger denne her:

http://www.naturoghelse.dk/shop/risprotein-pulver-raw-5004p.html

Det er en 100% vegansk protein pulver baseret kun på ris. Den er ekstra god da den ikke har været varmet op over 42 grader. Smagen er som så, men i en smootie med banan, solbær og jordbær efter træning er den super.

Iøvrigt mener jeg at det er rigtig vigtig at din muskel masse øges hvis du vil tabe dig. Dine muskler sætter din forbrænding i vejeret, og når de er aktiveret som efter træning, holdes forbrændingen høj i lang tid efter. Nogle taler om helt op til 48 timer efter. Så sørg for at indtage protein max en halv time efter træning så du kan få opbygget din vigtige muskel masse.

Tommy

Edited by TommyG
Link to comment
Share on other sites

Du vejer/har vejet 90 kg og træner vildt voldsomt? Og så tror du, at du skal have 1100 kcal om dagen? Er du sindssyg? Hvis jeg lå i min seng hele dagen og sov, ville jeg stadigvæk have brug for mere og jeg vejer 10 kg mindre end dig.

Hvad angår dit vegetar-halløj; hvad er dine motiver for at være vegetar? Jeg er ikke modstander af skøre ideologier; det skal folk nok selv hygge sig med. Men din livsstil giver dig tydeligvis problemer og at være vegetar i en vægttabssammenhæng er ikke hensigtsmæssig. Du har ikke styr på dine proteinkilder og dit enormt lave energiindtag ødelægger yderligere dit daglige indtag.

Jeg tør også godt vædde med, at du ikke får tilstrækkeligt fedt og en del vitaminer.

Jeg vil anbefale dig at revurdere dine værdier omkring kød og bare indføre en smule. Det er fint ikke at spise så meget kød, men en lille smule vil afhjælpe dig dine problemer.

Link to comment
Share on other sites

Du vejer/har vejet 90 kg og træner vildt voldsomt? Og så tror du, at du skal have 1100 kcal om dagen? Er du sindssyg? Hvis jeg lå i min seng hele dagen og sov, ville jeg stadigvæk have brug for mere og jeg vejer 10 kg mindre end dig.

Hvad angår dit vegetar-halløj; hvad er dine motiver for at være vegetar? Jeg er ikke modstander af skøre ideologier; det skal folk nok selv hygge sig med. Men din livsstil giver dig tydeligvis problemer og at være vegetar i en vægttabssammenhæng er ikke hensigtsmæssig. Du har ikke styr på dine proteinkilder og dit enormt lave energiindtag ødelægger yderligere dit daglige indtag.

Jeg tør også godt vædde med, at du ikke får tilstrækkeligt fedt og en del vitaminer.

Jeg vil anbefale dig at revurdere dine værdier omkring kød og bare indføre en smule. Det er fint ikke at spise så meget kød, men en lille smule vil afhjælpe dig dine problemer.

Du vejer/har vejet 90 kg og træner vildt voldsomt? Og så tror du, at du skal have 1100 kcal om dagen? Er du sindssyg? Hvis jeg lå i min seng hele dagen og sov, ville jeg stadigvæk have brug for mere og jeg vejer 10 kg mindre end dig.

Okay, hvis du læser mit originale indlæg igen vil du se, at når jeg træner, spiser jeg faktisk mere end 1100 kcal - 1100 kcal er det udgangspunkt som jeg varierer fra i forhold til min træning. I realitet får jeg nok tiere tæt på 1300-1400 kcal om dagen, jeg beskrev det som jeg gjorde, for at give en ide om min metode og tankegang.

Nå ja, og forresten så er jeg ret sikker på jeg ikke er sindsyg.. Det er dog selvfølgelig en mulighed at der bare ikke er nogen der har haft the balls til at gøre mig opmærksom på det endnu. :wink:

Hvad angår dit vegetar-halløj; hvad er dine motiver for at være vegetar? Jeg er ikke modstander af skøre ideologier; det skal folk nok selv hygge sig med. Men din livsstil giver dig tydeligvis problemer og at være vegetar i en vægttabssammenhæng er ikke hensigtsmæssig. Du har ikke styr på dine proteinkilder og dit enormt lave energiindtag ødelægger yderligere dit daglige indtag.

Jeg tør også godt vædde med, at du ikke får tilstrækkeligt fedt og en del vitaminer.

Det er godt at høre at du ikke fordømmer mine skøre ideologier! Med hensyn til mit vegetar-halløj, har jeg ikke den store lyst til at redegøre for mine overvejelser omkring hvorfor jeg blev/er vegetar da jeg ikke synes det er super relevant i forhold til mine spørgsmål. Vegetar, ikke vegetar, veganer osv. er nogle af de temaer som rigtig ofte kan få folk op af stolene, fordi der er så mange meninger om det både fra fagfolkene og fra alle os lægfolk - og det rør ved noget helt basalt i vores liv. Hvis du synes det kunne være spændende at diskutere er jeg frisk nok, jeg synes bare ikke denne tråd er stedet til det, så kom frisk, opret en ny tråd så er jeg sikker på du nok skal kunne få lokket et par forskellige og interessante synsvinkler frem i lyset.

Jeg skal ikke sige noget om mit fedt indtag - men hvis du fortæller mig hvad det burde ligge på skal jeg fortælle dig om jeg når det. jeg når i hvertfald en daglig fedtenergi procent på 25% uden problemer, mine problemer er oftere som det er blevet klart i denne tråd at få flere proteiner og mindre kulhydrater.

Mit vitamin niveau var helt fint de gange jeg har fået det tjekket, har fået det målt hos lægen flere gange i forbindelse med min overgang til at blive vegetar og senere hen, og der har det været fint - jeg tager detsuden vitamin piller der er beregnet til vegetarer og giver ekstra B-vitaminer og alt muligt andet gejl. Men det er da muligt at en ny tur til lægen får at få det tjekket i forhold til min nye kost ville være anbefalelsesværdigt - det må jeg lige se på.

Men ja du har ret, jeg har ikke helt styr på det her med vægttab og vegetarisk kost i sammenhæng endnu, jeg har jo trods alt kun gjort det i knap to måneder - at der er kommet nogle bump på vejen undervejs synes jeg på ingen måde er grund til at smide håndklædet i ringen og sige "nå så kan det nok bare ikke fungere". Man må vel prøve så godt man kan, gøre status og foretage justeringer. Så ja jeg overvejer nu hvordan jeg mest hensigtsmæssigt kan foretage en justering sådan så dette bliver det, det burde være, en sundere livsstil.

Jeg vil anbefale dig at revurdere dine værdier omkring kød og bare indføre en smule. Det er fint ikke at spise så meget kød, men en lille smule vil afhjælpe dig dine problemer.

Hvis jeg ikke kan få min kost til at hænge sammen på nogle andre måder har jeg overvejet at begynde at spise fisk, jeg tvivler dog på at det er nødvendigt og at det blot handler om at finde mere information om min ernæring og afprøve forskellige løsninger - for mig at se er dette på nuværende tidspunkt en forhastet løsning. Men ja jeg har da klart overvejet det du siger. Det ville dog ikke være en revurdering, blot en omprioritering.

Jannie

Link to comment
Share on other sites

Okay, hvis du læser mit originale indlæg igen vil du se, at når jeg træner, spiser jeg faktisk mere end 1100 kcal - 1100 kcal er det udgangspunkt som jeg varierer fra i forhold til min træning. I realitet får jeg nok tiere tæt på 1300-1400 kcal om dagen, jeg beskrev det som jeg gjorde, for at give en ide om min metode og tankegang.

Nå ja, og forresten så er jeg ret sikker på jeg ikke er sindsyg.. Det er dog selvfølgelig en mulighed at der bare ikke er nogen der har haft the balls til at gøre mig opmærksom på det endnu. :wink:

Det er godt at høre at du ikke fordømmer mine skøre ideologier! Med hensyn til mit vegetar-halløj, har jeg ikke den store lyst til at redegøre for mine overvejelser omkring hvorfor jeg blev/er vegetar da jeg ikke synes det er super relevant i forhold til mine spørgsmål. Vegetar, ikke vegetar, veganer osv. er nogle af de temaer som rigtig ofte kan få folk op af stolene, fordi der er så mange meninger om det både fra fagfolkene og fra alle os lægfolk - og det rør ved noget helt basalt i vores liv. Hvis du synes det kunne være spændende at diskutere er jeg frisk nok, jeg synes bare ikke denne tråd er stedet til det, så kom frisk, opret en ny tråd så er jeg sikker på du nok skal kunne få lokket et par forskellige og interessante synsvinkler frem i lyset.

Jeg skal ikke sige noget om mit fedt indtag - men hvis du fortæller mig hvad det burde ligge på skal jeg fortælle dig om jeg når det. jeg når i hvertfald en daglig fedtenergi procent på 25% uden problemer, mine problemer er oftere som det er blevet klart i denne tråd at få flere proteiner og mindre kulhydrater.

Mit vitamin niveau var helt fint de gange jeg har fået det tjekket, har fået det målt hos lægen flere gange i forbindelse med min overgang til at blive vegetar og senere hen, og der har det været fint - jeg tager detsuden vitamin piller der er beregnet til vegetarer og giver ekstra B-vitaminer og alt muligt andet gejl. Men det er da muligt at en ny tur til lægen får at få det tjekket i forhold til min nye kost ville være anbefalelsesværdigt - det må jeg lige se på.

Men ja du har ret, jeg har ikke helt styr på det her med vægttab og vegetarisk kost i sammenhæng endnu, jeg har jo trods alt kun gjort det i knap to måneder - at der er kommet nogle bump på vejen undervejs synes jeg på ingen måde er grund til at smide håndklædet i ringen og sige "nå så kan det nok bare ikke fungere". Man må vel prøve så godt man kan, gøre status og foretage justeringer. Så ja jeg overvejer nu hvordan jeg mest hensigtsmæssigt kan foretage en justering sådan så dette bliver det, det burde være, en sundere livsstil.

Hvis jeg ikke kan få min kost til at hænge sammen på nogle andre måder har jeg overvejet at begynde at spise fisk, jeg tvivler dog på at det er nødvendigt og at det blot handler om at finde mere information om min ernæring og afprøve forskellige løsninger - for mig at se er dette på nuværende tidspunkt en forhastet løsning. Men ja jeg har da klart overvejet det du siger. Det ville dog ikke være en revurdering, blot en omprioritering.

Jannie

Det glæder mig at dit tilbagesvar er velovervejet og argumenteret for.

Dit energiindtag er for lavt sat. En pige på din størrelse skal have i hvert fald 2000 kcal + ekstra kcal fra motion. Du skal også tænke på, at du bevæger dig yderligere hver dag udover din motion - og ved hver bevægelse flytter du 90 kg(eller hvad du vejer nu).

Fedt har et energiindhold på 9kcal/gram. Hvis du har 1100 kcal og 25% stammer fra fedt, så spiser du 30,5g fedt om dagen. Da proteiner og kulhydrater har 4kcal/g, spiser du yderligere 206,25g mad. I alt spiser du altså 236,75 gram tør mad om dagen (hvis du altså kun spiser 1100 kcal). Lad os antage at du så spiser 500 gram mad med vand om dagen. Bliver du mæt af det? Du vejer 90 kg og du spiser ½ kg mad om dagen.

Som du nok har lagt mærke til, så ønsker jeg ikke at diskutere motiver bag at være vegetar/veganer. Personligt synes jeg det er skøre ideologier, men fred være med det. Hvad jeg gerne vil diskutere er hvordan du tror at det gør dig sund? For hvis din livsstil gør dig usund, synes jeg du skal droppe den (eller modificere den) og det vil jeg gerne argumentere for.

Vitamin/Mineral deficit kommer snigende. Får du nok calcium? Men hvis lægen siger du er sund, så tro på ham. Jeg kan dog forsikre dig, at dit fødeindtag ikke er sundt.

Fisk vil klart være at foretrække og måske endda kylling/kalkun. Du behøver jo ikke spise bacon og sådan noget, hvis du synes det er ulækkert.

Link to comment
Share on other sites

Det glæder mig at dit tilbagesvar er velovervejet og argumenteret for.

Jamen det er da det mindste man kan gøre når folk, giver sig tid til at lytte til en og forsøge at hjælpe, eller blot lytter og giver modargumenter der tillader en reflektion over sine egne holdninger og agumenter - steel sharpens steel som man siger. Så tak for det skulle jeg måske lige tilføje :4thumbup:

Dit energiindtag er for lavt sat. En pige på din størrelse skal have i hvert fald 2000 kcal + ekstra kcal fra motion. Du skal også tænke på, at du bevæger dig yderligere hver dag udover din motion - og ved hver bevægelse flytter du 90 kg(eller hvad du vejer nu).

Min kostplan er lagt ud fra tanken om jeg skal tabe 1 kilo om ugen - for nu i hvert fald, når min BMI falder under 30 er det nok sandsynligt at dette bliver ændret til 0,5 kilo om ugen. Jeg ved godt at 1 kilo om ugen er et kontroverselt nummer, men fødevarestyrrelsen har før godkendt kostplaner der tilsigtede samme kalorie restriktion - sålænge de indeholdte de fornødne nærringstoffer - og jeg tænkte at så længe jeg supplerede med ekstra kcal efter træning og ikke forsøgte at på den led accelerere vægttabet ville det gå an.

når du siger at du mener jeg i hvertfald skal have 2000, så tænker jeg: jeg har endnu ikke haft muligheden for at måle mit ligevægts indtag, men som sagt overvågede jeg min kost i en periode da jeg begyndte (eller havde været i gang et stykke tid) at spise vegetarisk og fandt at langt de fleste dage lå mit daglig indtag på 1700-1800 kcal (så var der selvfølgelig også den dag i ugen man spiste et stykke kage osv. men altså ja.) Det var ikke en periode hvor jeg var særlig skrap med min mad, jeg spiste hvad jeg fandt normalt og stoppede når jeg var mæt. Udgangspunktet var egentlig for at prøve at se hvis jeg bare spiste som jeg ville, men som vegetar, hvordan ville det så hænge sammen, med især protein indtag - men jeg kiggede også på kcal og fik målt vitaminer osv.

Det var også en periode hvor jeg hverken tog på eller tabte mig og det har fået mig til at antage at mit ligevægts indtag ligger der omkring de 1700-1800 (eller gjorde den gang). Jeg er ikke 100% sikker på dette (altså jeg er sikker nok på tallene men kan jo ikke sige om der var ande faktorer der gjorde at lige præcis i den periode havde man mindre appetit eller bare den lille tanke at man skulle skrive det ned, fik en til at spise mindre uden det var en bevidst beslutning? Ah biaser don't we love them...)

Min dagligdag er stille jeg læser ved universitetet og bruger mest det offentlige til transport, så det er selvfølgelig ikke hvilepuls, men det er godt nok heller ikke noget at prale af eller snakke højt om.

Så i den forstand da Madlog (som er det jeg bruger nu) satte mig til ca 1100 kcal for at opnå et vægttab på 1 kilo om ugen, synes jeg det var øv lidt, hvilket også havde en del at gøre med at jeg begyndte at træne så meget - for jeg ville da ha noget mere mad! Tænkte jeg det nok alligevel hængte meget godt sammen med ønsket om at tabe 1 kilo om ugen med udgangspunkt i at 1 kilo svarer til 7000kcal. Nå det nu er sagt så har jeg tænkt lidt over det du har svaret indtil videre - for det er ret øv med 1100 kcal - og det er ret meget grunden til jeg træner hver dag, fordi jeg vil have mere mad, så jeg overveje at sætte mine kalorier op til 1300-1400 som er det jeg normalt ender på når jeg har trænet og spiser mere - for alle dage altså. Så må vi se hvad det gør ved vægttabet.

Fedt har et energiindhold på 9kcal/gram. Hvis du har 1100 kcal og 25% stammer fra fedt, så spiser du 30,5g fedt om dagen. Da proteiner og kulhydrater har 4kcal/g, spiser du yderligere 206,25g mad. I alt spiser du altså 236,75 gram tør mad om dagen (hvis du altså kun spiser 1100 kcal). Lad os antage at du så spiser 500 gram mad med vand om dagen. Bliver du mæt af det? Du vejer 90 kg og du spiser ½ kg mad om dagen.

Har lige siddet og kigget på det - og med mine Excel kundskaber er det blevet til et forsigtigt skøn om at jeg spiser omkring 700-800 gr om dagen.

Som du nok har lagt mærke til, så ønsker jeg ikke at diskutere motiver bag at være vegetar/veganer. Personligt synes jeg det er skøre ideologier, men fred være med det. Hvad jeg gerne vil diskutere er hvordan du tror at det gør dig sund? For hvis din livsstil gør dig usund, synes jeg du skal droppe den (eller modificere den) og det vil jeg gerne argumentere for.

Jeg kan ikke diskutere fagligt for hvorfor det er sundere at være vegetar eller veganer - for det aner jeg ikke et klap om da jeg jo blev vegetar af skøre ideologiske grunde som du jo havde mig mistænkt for. Jeg tror som sådan ikke det at være vegetar gør en mere sund (man kunne jo leve af brie eller jordnøddesmør hvis man tænkte det var fedt), det er så sundt eller usundt som man gør det til.

Nu kan jeg dog ikke se nogen anden vej uden om end at åbne lidt op for de ideologisk godter hvis jeg skal kunne besvare det du siger der, så du må holde tungen lige i munden og bære over med mig. Det sidste jeg ønsker at gøre er at prædike, så hvis det kommer til at lyde derhen af er det ikke intenderet.

Jeg blev vegetar ud fra overvejelser om at jeg ikke synes det er rigtigt at jeg tager mere fra denne verden end jeg har behov for. Så det skal altså forståes sådan at hvis jeg gik og sultede og det var spise den ko/kat/abe/høne what not, eller dø så skulle jeg saftsusme nok spise det nok så nuttede dyr :4mewantfood: , ingen tvivl der, men hvis jeg kan leve fint uden, så nix bix!

Her er det helt kontroverselle ord jo "behov" for hvad behøver vi, hvornår er det behov, hvornår er det et ønske? Det er et svært spørgsmål og et som jeg gik længe og pusslede på plads i hovedet og jeg er stadig ikke sikker på jeg har et endegyldigt svar på. Jeg ved bare at i mit liv føltes kød ikke som noget jeg behøvede og så længe jeg kunne spise en vegetarisk kost som ikke var skadelig for mig - så var dette et etisk ønskeligt scenarie. Det er altså det der er den grænse for hvad jeg ser som behov - jeg har behov for ting som hvis jeg foruden ville de være skadeligt for mig. Men selv eksperterne er jo sjældent enige i hvad vi behøver og ikke behøver - så ud fra det ha jeg valgt at holde mig til fødevarestyrrelsens anbefalinger, krydret med min venindes, som er dietist, indsigt og hvad der ellers giver mening for et normalt fornuftigt menneske.

Nu har situationen så ændret sig da jeg langt om længe har besluttet mig for at det at ikke være slank vil være skadeligt for mig i længden, det er derfor blevet et behov for mig at kunne have en sund kost på et lavere kcal indtag og igen et behov at den ikke er skadelig. Så derfor er jeg villig til at overveje at inkludere fisk i min kost - HVIS alle andre alternativer er testede.

Fisk vil klart være at foretrække og måske endda kylling/kalkun. Du behøver jo ikke spise bacon og sådan noget, hvis du synes det er ulækkert.

Til dette vil jeg blot sige, jeg synes ikke kød er ulækkert, medmindre der er nogen der kaster det efter mig godt indfedtet i sovs... Grunden til jeg differentierer imellem fisk og andet kød er blot de livsbetingelser de har haft der er for mig forskellige (her snakker jeg om vilde fisk selvfølgelig), det gør det lige et tand bedre i min bog, og altså ikke fordi noget kb er mere ulækkert end noget andet.

Vitamin/Mineral deficit kommer snigende. Får du nok calcium? Men hvis lægen siger du er sund, så tro på ham. Jeg kan dog forsikre dig, at dit fødeindtag ikke er sundt.

Vi må se hvad hun siger, når jeg kommer der op.

Generelt vil jeg sige at hvis man kigger variation af fødevarer så er min kost langt bedre end mange af de kostplaner jeg ser præsenteret herinde der får thumbs up for at være gode og langt de fleste af mine venner og veninders, hvilket leder mig til at antage jeg nok ikke er så dårligt dækket ind når det kommer til de vitaminer vi primært optager gennem grøntsager - men det er selvfølgelig et helt uholdbart argument da der jo ikke er nogen der siger at de koste jeg ser er et udtryk for normen, eller at normen overhovedet er tilnærmelsevist sund.

Jannie

Link to comment
Share on other sites

Hej Jaaanie!

Du taber dig hurtigt og vedvarende og det er imponerende! Hvad angår protein så vil jeg mene at 60-80g/dag er fint til dig, da din fedtfrie masse næppe er så stor. Synes du skal satse på at få mindst 1/3 af dine daglige proteiner fra animalier i form af hele æg og mælkeprodukter. Skulle du kunne få dig til at spise fisk eller andet, kan det selvfølgelig fint indgå.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Hej Jannie

Så blev det alligevel lidt en diskussion om idéer og forestillinger. Så vil jeg dele min holdning med dig. Dyr er til for et blive spist. Det er number 1 rule i verden. Solen bringer energi, planterne vokser af det, dyrene spiser planterne og nogle dyr spiser de andre dyr. Mennesket er ikke designet til kun at spise kød, men designet til også at spise kød. Vores tænder vidner om dette. Ligeledes vidner vores fordøjelsessystem om det; i maven fordøjes nærmest kun proteiner, hvilket betyder at din mave er designet til at fokusere på proteiner. Vores kost, evolutionært set, består af kød og især planter. En mix. Den vestlige verdens prioritering af kød er dog ekstrem, hvilket formegentlig er én af årsagerne til den stigende overvægt (pga nogle kødtypers meget store indhold af fedt). Proteiner fra kød har den aminosyrer-sammensætning, som mennesker er designet til at benytte. Hvis du ser på de fattige dele af verden, er proteindeficit ofte et stort problem, hvilket medfører adskillige sygdomme - fordi kød er for dyrt der.

En anden ting er også, at du ikke bidrager til at mindre dyr bliver slået ihjel. Det kød du ikke spiser, rådner bare og bliver smidt ud. Skulle der produceres mindre kød, ville det kræve et paradigmeskifte indenfor forståelsen af kost for den generelle befolkning. Din fuldstændige afholdelse skaber kun problemer for dig og hjælper ikke på omstændighederne for dyr.

Hvad angår omstændighederne for dyr, så er det bare endnu en teknologisk udvikling. Det kan godt være, at jeg er kynisk, men helt ærligt så tænker dyr ikke på samme måde som vi; de ved ikke at de har det skidt. Jeg bryder mig ikke om dyr der lider, men de er, nu engang, bare slagtedyr og det kan vel være ligegyldigt om de har det godt eller skidt. Jeg vælger at ignorere det faktum at de lider, fordi det er en mindre nødvendighed for at tilfredsstille befolkningens munde. Uanset hvor godt dyrene har det, så er deres eneste formål at blive slagtet, så resultatet det samme. At nogle folk så synes det er sjovt at pine dyr (som det er set i adskillige skandaler), bør så bare være en årsag til, at de ikke længere skal omgås vores fødevarer. De kan tydeligvis ikke håndtere ansvaret.

Og tilbage til kosten: Det kan godt være at du spiser meget varieret og fantastisk mange grøntsager, men problemet ligger i, at du simpelthen ikke spiser nok af den varierende kost, fordi dit kcal-indtag forhindrer det. Dét er min bekymring. At du behøver at spise vitaminpiller vidner blot om, at din kost netop ikke er tilstrækkelig. Vitaminpiller var ikke opfundet førhen og der levede folk fint kun via deres kost (såfremt de havde ressourcerne til en ordenlig kost).

Problemet med dit lave kcal-indtag er også, at du tvinger din krop i faste og dermed går over i "overlevelses"-mode. Det er ikke en korrekt måde at tabe sig på. I semi-faste bruger din krop ikke primært dine fedtdepoter som supplement til den manglende energi; den bruger af dine muskler. Dine dyrebare muskler, som holder dit stofskifte højt. Selvfølgelig taber du dig, men fedt er, somsagt, ikke det eneste. Især når du motionerer meget, er det et problem at din muskelmasse kraftigt reduceres og du vil begynde at præstere dårligere og dårligere.

Fedt skal sniges af. Madlogs udregning er baseret på en eller anden simpel algoritme. At tabe sig 1 kg om ugen er ikke hensigtsmæssigt i det lange løb og du vil, på ingen måde, være i stand til at vedligeholde et sundt vægttab på 1 kg om ugen, anyways. Det går så bare udover din motivation, fordi du samtidigt vil begynde at føle dig svag og derfor ikke kan motionere ordenligt.

75 % af et vægttab de første uger er væske (mener jeg at huske det er). Derefter svinder din progression ind.

Du skal tabe dig igennem motion suppleret med en optimal kost, ikke igennem kost suppleret med motion. Jeg vil derfor mene at dit fokus er forkert og bør ændres.

Mit regnestykke med dine kalorier stadigvæk korrekt, men at du spiser 800g er bare et højere vandindhold end jeg estimerede. Bliver du mæt af 800g? Det er 4 måltider er 200gram?

Link to comment
Share on other sites

Hej Jannie

Hej Dysp :)

Så blev det alligevel lidt en diskussion om idéer og forestillinger. Så vil jeg dele min holdning med dig. Dyr er til for et blive spist. Det er number 1 rule i verden. Solen bringer energi, planterne vokser af det, dyrene spiser planterne og nogle dyr spiser de andre dyr. Mennesket er ikke designet til kun at spise kød, men designet til også at spise kød. Vores tænder vidner om dette. Ligeledes vidner vores fordøjelsessystem om det; i maven fordøjes nærmest kun proteiner, hvilket betyder at din mave er designet til at fokusere på proteiner. Vores kost, evolutionært set, består af kød og især planter. En mix. Den vestlige verdens prioritering af kød er dog ekstrem, hvilket formegentlig er én af årsagerne til den stigende overvægt (pga nogle kødtypers meget store indhold af fedt). Proteiner fra kød har den aminosyrer-sammensætning, som mennesker er designet til at benytte. Hvis du ser på de fattige dele af verden, er proteindeficit ofte et stort problem, hvilket medfører adskillige sygdomme - fordi kød er for dyrt der.

Ja så kom vi alligevel ikke uden om det, sådan er det nogen gange og tak for du vil dele din skøre ideologi med mig! Jeg har intet imod fødekæden, jeg har intet imod at spise dyr hvis det er en nødvendighed, hvilket jeg gjorde klart i mit tidligere indlæg. Jeg synes dog at bruge bruge begrebet evolution og samtidig snakke om hvad mennesket er designet til i denne sammenhæng er en forvirrende cocktail, da jeg netop ser evolution som udtryk for den gevaldige plasticitet der præger den udvikling som vi har gennemgået på vores vej til at blive de mennesker vi er i dag. At vi er udstyret med de tænder vi er, er altså ikke nødvendigvis et udtryk for at det at spise kød er det bedst mulige for vores krop som den eksisterer i dag, blot at på et tidspunkt i vores udvikling var det fordelagtigt for vores overlevelse at spise kød. Evolution er i det hele taget et fantastisk spændende begreb efter min mening som netop udpeger samspillet mellem os og vores omverden og den store indflydelse som valg eller nødvendighed spiller. At det at tilpasse sig sine livsomstændigheder, og tage optimale valg faktisk former hele vores eksistens og udvikling synes jeg er fantastisk. Derfor synes jeg ikke det er optimalt at bruge et dynamisk begreb som evolution til at argumentere for tilstand. Jeg synes i stedet vi skal træffe gode valg ud fra vores eksisterende livsomstændigheder. Jeg er ikke inden for det fagområde som kan sige noget frygteligt klogt om det med aminosyrerne osv. jeg kan blot sige at være vegetar er en "godkendt" livsstil hvis man kan sige det sådan, der er så vidt ingen undersøgelser jeg ved af som peger på at en sund og varieret vegetarisk kost skulle være problematisk for helbredet på nogen måde.

En anden ting er også, at du ikke bidrager til at mindre dyr bliver slået ihjel. Det kød du ikke spiser, rådner bare og bliver smidt ud. Skulle der produceres mindre kød, ville det kræve et paradigmeskifte indenfor forståelsen af kost for den generelle befolkning. Din fuldstændige afholdelse skaber kun problemer for dig og hjælper ikke på omstændighederne for dyr.

Jeg vil klart sige med det samme jeg er sådan set enig med dig her, jeg har ingen illusioner om at jeg med mit fravalg er ved at rede hele verden - dog mener jeg at det første skridt på vejen til et paradigmeskifte er at tage stilling og derefter leve efter sine principper. Dette mener jeg ikke kun er vigtigt i en omverdens sammenhæng, men også når det handler om at blive lykkelig. Hvis man dybt nede føler at noget er forkert og alligevel ikke tager afstand fra det, tror jeg aldrig man kan blive lykkelig. Så mit valg handler dybest set om at leve i overensstemmelse med mine egne overbevisninger. Men mit valg handler også om at et meningsskifte/paradigmeskifte skal starte et eller andet sted - at lade mig blive overvældet af min egen ubetydelighed nytter endnu mindre. Bare i de få år jeg har været vegetar, har jeg set emnet stige i interesse i offenligheden, har set andre tage lignende valg, og igen andre være ligeglade. Sådan er livet. Mit mål er som minimum at leve på en måde jeg kan være stolt af, at aktivt tage valg. Og det håber jeg de fleste under sig selv, hvad enten deres valg er det samme som mit eller ej.

Hvad angår omstændighederne for dyr, så er det bare endnu en teknologisk udvikling. Det kan godt være, at jeg er kynisk, men helt ærligt så tænker dyr ikke på samme måde som vi; de ved ikke at de har det skidt. Jeg bryder mig ikke om dyr der lider, men de er, nu engang, bare slagtedyr og det kan vel være ligegyldigt om de har det godt eller skidt. Jeg vælger at ignorere det faktum at de lider, fordi det er en mindre nødvendighed for at tilfredsstille befolkningens munde. Uanset hvor godt dyrene har det, så er deres eneste formål at blive slagtet, så resultatet det samme. At nogle folk så synes det er sjovt at pine dyr (som det er set i adskillige skandaler), bør så bare være en årsag til, at de ikke længere skal omgås vores fødevarer. De kan tydeligvis ikke håndtere ansvaret.

Her vil jeg egentlig bare tilføje at jeg er uenig i alt det jeg har markeret,men ikke ser nogen pointe i at diskutere det, da det virker til vi her faktisk er så tæt på grundkerne af vores uenighed, at det ikke handler om gode eller dårlige argumenter, mere eller mindre viden, men forskellige syn på verden og livet.

Og tilbage til kosten: Det kan godt være at du spiser meget varieret og fantastisk mange grøntsager, men problemet ligger i, at du simpelthen ikke spiser nok af den varierende kost, fordi dit kcal-indtag forhindrer det. Dét er min bekymring. At du behøver at spise vitaminpiller vidner blot om, at din kost netop ikke er tilstrækkelig. Vitaminpiller var ikke opfundet førhen og der levede folk fint kun via deres kost (såfremt de havde ressourcerne til en ordenlig kost).

Selvfølgelig kan det være rigtigt at vitaminpillerne måske nok er et udtryk for at min kost ikke er optimal i sig selv - men hvorfor behøver den at være det, hvis den med vitaminpillerne og en tilvænningsperiode bliver det? Hvorfor tage afstand fra hvad der er et udemærket produkt blot fordi "at hvis jeg ikke havde dette produkt så ville det ikke hænge sammen". Nej men jeg har jo dette produkt - vitamin pillen er jo netop opfundet...

Problemet med dit lave kcal-indtag er også, at du tvinger din krop i faste og dermed går over i "overlevelses"-mode. Det er ikke en korrekt måde at tabe sig på. I semi-faste bruger din krop ikke primært dine fedtdepoter som supplement til den manglende energi; den bruger af dine muskler. Dine dyrebare muskler, som holder dit stofskifte højt. Selvfølgelig taber du dig, men fedt er, somsagt, ikke det eneste. Især når du motionerer meget, er det et problem at din muskelmasse kraftigt reduceres og du vil begynde at præstere dårligere og dårligere.

Fedt skal sniges af. Madlogs udregning er baseret på en eller anden simpel algoritme. At tabe sig 1 kg om ugen er ikke hensigtsmæssigt i det lange løb og du vil, på ingen måde, være i stand til at vedligeholde et sundt vægttab på 1 kg om ugen, anyways. Det går så bare udover din motivation, fordi du samtidigt vil begynde at føle dig svag og derfor ikke kan motionere ordenligt.

75 % af et vægttab de første uger er væske (mener jeg at huske det er). Derefter svinder din progression ind.

okay her siger du en masse interessante ting som jeg godt kunne tænke mig uddybet. Hvad får dig til at tænke at jeg bare er nogenlunde nær den grænse? Hvor ligger denne grænse?

Indtil videre har jeg ikke set noget udtryk for det du siger om at jeg ville begynde at præstere dårligere og dårligere, tværtimod er jeg blevet stærkere og mere udholdende, hvornår ville den proces så vende. Jeg er godt klar over det med vandet - om det er 75% eller ej aner jeg ikke og det bekymrer mig heller ikke rigtig - hvad jeg fokuserer på er et støt og fortsat vægttab, ikke hvor meget jeg tabte mig de to første uger.

Hvis man kan stole på sådan nogle vægte, man står på med bare fusser, som så aflæser ens muskel masse, fedt masse og så videre, og deres aflæsninger, har min muskelmasse forholdt sig rimeligt stabilt siden jeg er er startet - så vidt jeg huske var den på ingen måde svundet men heller ikke rigtig forøget da jeg fik en udskrift for en uges tid siden. Hvis jeg var på min sultegrænse og var begyndt at spise mine muskler ville det så ikke være reflekteret her? Eller er et netop et udtryk for at jeg er steget i muskelmasse men så har guflet dem i mig igen?? Og hvordan ved man om det er sandt frem for det andet?

Og hvorfor skulle jeg ikke kunne vedligeholde et sundt vægttab på et kilo om ugen såfremt dette var mit ønske at fortsætte på denne måde til jeg når min ønskevægt? - Hvorfor er dette ikke hensigtsmæssigt, såfremt jeg overvåger min kost og jævnligt tjekker jeg får de næringstoffer jeg har behov for.

Du skal tabe dig igennem motion suppleret med en optimal kost, ikke igennem kost suppleret med motion. Jeg vil derfor mene at dit fokus er forkert og bør ændres.

Faktisk vil jeg mene mest ofte at have hørt denne sætning omvendt at motion er et supplment til en god kost - men hvordan end det forholder sig, hvad er så dit grundlag for at sige det ene frem for det andet? Og om det er den ene vej rundt eller den anden vej rundt i mit tilfælde tror jeg ikke det gør den store foreskel - om jeg tilbring 2-3 timer i træningscenter og så spiser 1700 kcal god kost, eller om jeg tilbringer en time der og spiser 1300 kcal god kost - den mængde af kcal der er tilbage burde vel være den samme (tænkt eksempel selvfølgelig, ikke noget du behøver at hive lommeregneren frem over...). Det handler, i følge alt den info ,jeg har kunnet finde om at give sin krop det den behøver af næringstoffer og så en simpel kcal in og kcal ud dybest set? Endvidere har jeg læst at variation er vigtigt og at man netop ved at variere sit kcal indtag og sin motion kan forsøge at bremse op for kroppens tilpasningssystemer. Jeg må indrømme jeg er ikke for klar over præcis hvordan dette fungerer om det forholder sig til det endelig kcal deficit regnskab eller om det er en meget mere kompliceret process, der både forholder sig til hvad du putter i munden - hvordan du bevæger dig osv - men er sådan noget med kroppen ikke altid mere komplekst end man egentlig lige i første omgang tænker? :)

Mit regnestykke med dine kalorier stadigvæk korrekt, men at du spiser 800g er bare et højere vandindhold end jeg estimerede. Bliver du mæt af 800g? Det er 4 måltider er 200gram?

Nej - jeg siger det lige igen igen igen, mit daglige kcal indtage ligger sjældent på 1100kcal da jeg jo træner næsten dagligt, spiser jeg også mere næsten dagligt og i snit nok omkring 1400 kcal - derfor er dit regnestykke ikke rigtigt.

Jeg synes egentlig det med sult er et rigtig spændende spørgsmål for jeg er en af de der krops-tungnemme personer som aldrig rigtig har lært at lytte til den. Så mit ærlige svar er, det ved jeg faktisk ikke. Det er ligesom om der er flere typer sult har jeg opdaget over de seneste par år. der er den der som jeg ikke tror nogen ville være i tvivl om, hullet i maven, sådan en tilstand man virkelig kan føle i sin mave, og som hvis man ignorerer kan nærmest give kvalme ( i hvet fald hos mig). Senere er jeg så blevet opmærksom på at en form for træthed også kan være udtryk for sult - du ved, tirsdag eftermiddag kl fire når man ligepludselig ikke har nogen koncentrationsevne mere og sidder og falder hen i dagdrømme, eller bare så godt kunne tage en lur eller drikke en kop kaffe. Ligeledes har jeg også fundet ud af der kan være en tredje form for sult, nemlig sliktrangen. At hvis jeg rastløst forlader mine bøger og går ud og kigger i køleskabet, eller på samlingen af hjemmebagte småkager og "skal - skal ikke" kcal regnskabet kører i hovedet, så kan det også være et udtryk for jeg burde spise noget - og altså ikke en vaniljekrans.

langt de fleste dage passer min kost mig okay, såfremt jeg er OBS på at spise efter behov i forhold til de forskellige "sulte". Det er selvfølgelig ikke sådan jeg ville spise hvis der ikke var et mål med det, men jeg synes ikke det er så restriktivt at jeg ikke kan leve med det. netop især fordi at jeg kan vælge at træne og optjene en kcal buffer som gør jeg kan spise lidt ekstra en dag eller tage i byen en gang imellem osv.

Det består som reglen af tre hovedmåltider og hvad jeg ellers føler jeg har behov for uden for dem, formiddag, eftermiddag og aften... ikke nogen decideret struktur for "mellemmåltider".

Link to comment
Share on other sites

Puha. Lange indlæg. Jeg vælger ikke at svare på din holdning omkring at være vegetar, da det ikke er superrelevant at diskutere det på MOL. Jeg vil dog gerne pointere at evolution ikke er en dynamisk størrelse set i den tidshorisont hvori du består. Evolution er irrelevant for dig og din krop er en statisk størrelse; du bør ikke ignorere din krops udformning. At dine tænder og dit fordøjelsessystem er 'designet'(lad nu være med at misforstå det som en religiøs sammenhæng; intet er 'designet') til at spise kød, bør du ikke benægte. Det er blot mængden du bør tænke over.

Selvfølgelig kan det være rigtigt at vitaminpillerne måske nok er et udtryk for at min kost ikke er optimal i sig selv - men hvorfor behøver den at være det, hvis den med vitaminpillerne og en tilvænningsperiode bliver det? Hvorfor tage afstand fra hvad der er et udemærket produkt blot fordi "at hvis jeg ikke havde dette produkt så ville det ikke hænge sammen". Nej men jeg har jo dette produkt - vitamin pillen er jo netop opfundet...

At din kost behøver vitaminpiller vidner om, somsagt, at den ikke er optimal. At du argumenterer for, at vitaminpillen jo er opfundet, så hvorfor ikke bruge den? Hvis du har den indstilling, kan du også bare begynde at tage hGH(Human Growth Hormone), Anabolske steroider og andre stofsskifteændrende stoffer. De er jo opfundet. Du kunne også bare få lavet en fedtsugning eller en gastrisk bypass-operation. Det er jo metoder der er opfundet og virker efter bedste henseende.

Vi er vel nok enige om, at ingen af de ovennævnte metoder er fordelagtige på grund af bivirkninger og mulige komplikatoner. Nu giver vitaminpiller godt nok ikke bivirkninger på samme måde, men lad os blive enige om at dét du søger er en livsstilsændring til et aktivt og sundt liv. Et sundt liv får du bl.a. i en velovervejet, sund kost, som gerne skulle tilføre dig alt hvad du har brug for, uden brug af eksterne syntetiske kilder. Derfor bør du bestræbe dig på ikke at nødvendiggøre brugen af vitaminpiller.

Efter et hurtigt kig i min fysiologibog, estimerer jeg dit RDEE(Resting Daily Energy Expenditure) udfra din vægt på 90 kg og din højde på 164 cm til at være 1800 kcal. Det vil sige, at du, hvis du lå i koma, så havde du et energiforbrug på 1800 kcal. Dertil kan du nok addere 1000 kcal til generel bevægelse på en dag. Så er vi på 2800 kcal og derudover skal du også tilføje din yderligere motion. Nuvel, så består dine ekstra kg nok overvejende af fedt, hvorfor vi godt kan sætte det lidt lavere. Måske 2500 kcal på en dag.

Du spiser under 1500 kcal. At have et kalorieunderskud på 1000kcal på en dag er en ekstrem og du presser din krop i semi-faste.

okay her siger du en masse interessante ting som jeg godt kunne tænke mig uddybet. Hvad får dig til at tænke at jeg bare er nogenlunde nær den grænse? Hvor ligger denne grænse?

Indtil videre har jeg ikke set noget udtryk for det du siger om at jeg ville begynde at præstere dårligere og dårligere, tværtimod er jeg blevet stærkere og mere udholdende, hvornår ville den proces så vende. Jeg er godt klar over det med vandet - om det er 75% eller ej aner jeg ikke og det bekymrer mig heller ikke rigtig - hvad jeg fokuserer på er et støt og fortsat vægttab, ikke hvor meget jeg tabte mig de to første uger.

Hvis man kan stole på sådan nogle vægte, man står på med bare fusser, som så aflæser ens muskel masse, fedt masse og så videre, og deres aflæsninger, har min muskelmasse forholdt sig rimeligt stabilt siden jeg er er startet - så vidt jeg huske var den på ingen måde svundet men heller ikke rigtig forøget da jeg fik en udskrift for en uges tid siden. Hvis jeg var på min sultegrænse og var begyndt at spise mine muskler ville det så ikke være reflekteret her? Eller er et netop et udtryk for at jeg er steget i muskelmasse men så har guflet dem i mig igen?? Og hvordan ved man om det er sandt frem for det andet?

Og hvorfor skulle jeg ikke kunne vedligeholde et sundt vægttab på et kilo om ugen såfremt dette var mit ønske at fortsætte på denne måde til jeg når min ønskevægt? - Hvorfor er dette ikke hensigtsmæssigt, såfremt jeg overvåger min kost og jævnligt tjekker jeg får de næringstoffer jeg har behov for.

Du vil begynde at præstere dårligere i længden. Nu ved jeg ikke hvad aktivitetsniveau du har og det er selvfølgelig altafgørende. Men, at du ikke spiser nok ødelægger din restitution. Kort fortalt har du lagre af kulhydrat i dine muskler og lever. Under aktivitet benytter du disse til energi til bevægelserne. Når disse depoter er opbrugt eller delvist opbrugt, prioriteres 'genopfyldningen' meget højt. Kulhydrat fra føden er den primære kilde til genopfyldning. Er kosten ikke tilstrækkelig, bruger din krop proteiner fra din egne muskler. Når du gerne vil tabe dig, så skal du ikke give kroppen optimale omstændigheder til genopfyldning af depoterne, men du må heller ikke totalt afholde den. Der er en hårfin grænse, som du helst skal placere dig på, så du sikrer dig at tabet af muskler er minimalt under vægttabet.

Du kan ikke stole på de vægte, overhovedet. Deres validitet er absurd ringe og verificering er håbløs i "dit fitnesscenter" eller hvorhenne du nu får foretaget en sådan måling. Du sammenligner 2 målinger; men hvad havde du lavet før hver måling? Det samme? Havde du spist det samme? Havde du drukket det samme? Blev testen udført på samme tidspunkt? Etc, etc.

Du kan ikke påbygge muskelmasse hvis du er i et energiunderskud. Du kan heller ikke undgå tab af muskler, hvis du er i kalorieunderskud. Du kan godt tabe dig og tage på i muskler over en længerevarende periode, men hvis du rent faktisk overholder din kostplan og ikke spiser mere end du siger, så kan jeg forsikre dig, at du har tabt muskelmasse tiltrods for at du træner.

Det er ikke hensigtsmæssigt at tabe 1 kg/ugen konstant. Det kan heller ikke lykkedes for dig. Tænk på procentfordelingen. 1 kg ud af 90kg er en langt lavere procentdel af din samlede masse du taber end 1 kg ud af 70 kg(når du når dertil). Lad være med at tænke i kg, det vil kun forvirre dig. Tænk kun på at smadre derudad hvad angår træning og spise så sundt som muligt; så skal din krop nok forme sig fantastisk.

Du får ikke de næringsstoffer, som du har brug for, da du tydeligvis ikke spiser nok af dem. Ja, typerne er måske korrekte, men du spiser ikke nok.

Jeg kan ikke fortælle dig om "sult", da jeg intet ved om det. Jeg ved hvordan kroppen fungerer og jeg ved det i henhold til vægttab og motion. Hvis du kan identificere forskellige personlige "sult'er" og bruge dette til at vide hvornår du skal spise hvad, så fred være med det, sålænge du overholder de retningslinjer du sætter dig selv for.

At du er træt i løbet af dagen kan tyde på, at du er på vej i semi-faste. Din krop nedregulerer dit aktivitetsniveau for at matche den energi du tilfører den.

Link to comment
Share on other sites

Interessant dialog i har.

Lidt om evolution af mennesket:

Mennesket har udviklet sig over tusinder af år. Vil dog tro at den kost mennesket spiser idag og førhen i sin molekylære struktur stort set er den samme. Så fysiologisk, biologisk og kemisk er der ikke sket det store i evolutionen. Der hvor der er sket en stor udvikling er i hjernen. Idag har vi en hjerne der gør at vi kan tænke, reflektere over det tænkte, konstruere en løsning og så har vi følelser. Dermed har vi muligheden for at træffe et valg. Årsagen til at jeg skriver muligheden for at vi kan træffe et valg er at langt den største del af menneskeheden ikke træffer valg ca. 99,9999% og dermed ikke væsentligt adskiller sig fra mange dyrearter. Langt de fleste mennesker lever et liv baseret på vaner akkurat som dyrene.

Lidt om dyreproduktion:

Det mest interessante ved dyreproduktion er det meget store energitab der finder sted samt udledning af CO2. Set udfra den betragtning burde vi ikke spise kød fra animalsk produktion. Alt fra havet og fritlevende dyr er så tilbage. Enkelte fiskearter er dog truet med udryddelse såsom tun og hajer. Derfor bør vi ikke spise tun.

Lidt om at være vegetar/vegeaner: Set udfra et ernæringsmæssigt synspunkt er det ok at være vegetar/vegeaner. Det er muligt at få alle næringsstoffer via kosten. Etisk kan der være mange gode grunde til at være vegetar/vegeaner. Dels er energitabet mindre i kosten, det er dog et meget svært regnestykke at sætte op, eks. kender jeg ikke til energiforbruget til produktion af avocado og til transporten. Men der udføres forsøg bl.a. i Kina med produktion af grøntsager/frugt på taget af højhusene. Forsøgene er ret nye så der er ikke nogen resultater herfra endnu. Interessant er det dog at der i alle storbyer førhen var såvel landbrug som gartnerier og markeder. Idag er de eksproreriet af byplanlæggere, ikke smart da tilstrømningen til storbyerne vokser og vokser. Interessant er det også at store dele af befolkningerne i Afrika, Indien og Sydamerika får for lidt at spise.

Lidt om et menneske på 90 kgs energibehov: Ifølge mine beregninger er minimumsindtaget ca 7400 kj.

vh knud

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej,

Det med at du er vegetar, har faktisk meget lidt med det at gøre - i naturen er der jo også vegetarer, som hverken er for fede eller for tynde og der er et land - Indien, hvor en hel del mennesker er vegetarer - uden at det giver sig udslag i specielle problemer. Det er lamt at vurdere folk på at de er vegetarer, som en ven engang sagde: så er der mere kød til os andre!

Hvis det endeligt er, så hav fokus på, hvilken type af fedt du spiser, hvor meget stivelse du får og sørg for at få nok protein. Hvis man ikke får nok proteiner bliver man generelt sløv og træt og så er der mange, der går efter sukkeret eller stivelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share