Hårdeste skud i håndbold


klausjensen
 Share

Recommended Posts

Det er noget helt andet. Der er langt flere mænd der spiller fodbold end kvinder der spiller fodbold og samtidigt er der flere kvinder der spiller håndbold, end der er mænd der spiller håndbold. Derfor er det det danske kvindelandshold i fodbold relativt set dårligere i forhold til brøndbys ynglingehold end tilfældet er i håndbold.

Antallet af kvinder og mænd der spiller håndbold i DK, er ret tæt på fifty-fifty.

Bortset fra det så halter dine sammenligninger voldsomt!

Link to comment
Share on other sites

Still. Det er selvfølgelig en hypotetisk diskussion, men jeg tror sagtens, at de ville kunne drille dem. Det er fandme svært at stille noget op mod en mur af spillere, der alle er større, hurtigere og stærkere end dig. Tænk et hold, hvor selv backen, der vejer 115 kg, er hurtigere end din hurtigste fløjspiller. Den måde Kasper Nielsen dominerer på forsvaret på grund af hans fysik er så meget bedre end de andre håndboldspilleres, det kan du så gange med 2 for alle spillerne på hele holdet.

Det kan godt være at de offensivt ville halte - jeg tror det ikke, men lad os sige de gør. Vil du ikke mene, at forsvaret med NFL/NBA spillerne ville være langt bedre end det, det danske håndboldhold kan præstere? Ellers vil jeg gerne vide, hvilket skillset der er så skide svært for at spille forsvar i håndbold, at verdens bedste atleter - atleter der mange af dem kunne vælge hvilken som helst sport at gå pro i - ikke ville kunne nå at lære på en uge. Hvad fanden skulle Lars Rasmussen, en halvfed prop på 173 cm stille op mod sådan et hold?

Edit: Kom lige i tanke om et eksempel, der viser, hvor meget fysik betyder i håndbold. For et par år siden, spillede det danske kvindelandshold træningskamp mod GOG's ynglinge (tror jeg) herrehold - de var i hvert fald 15-16 dem der spillede. Landsholdet fik noget så læsterligt med tæv, selvom de i hvert fald skillmæssigt nødvendigvis må være dem LANGT overlegne, da de lever af deres sport og er de allerbedste i landet, mens GOG spillerne selvfølgeligt var gode, men langt fra de bedste i landet. Jeg ved godt, at man ikke kan konkludere noget ud fra det, men det viser stadigvæk at fysik har utroligt meget at sige, og at de danske håndboldspillere ville kunne forbedre deres spil åndssvagt meget, hvis de var bedre atleter.

Forsvaret kræver meget træning og samarbejde, mere end fysik. Ligesom det gør i basket. Der er også en grund til at de bedste forsvarspillere på landsholdet er gamle mænd, der ikke længere spiller angreb :)

Kvindern er teknisk meget dårligere, og jeg ville slet ikke bringe kvindehåndbold ind i det her. Det er en endnu større nichesport end herre håndbold.

Link to comment
Share on other sites

Nu vi snakker håndbold:

http://vmhh2011.tv2.dk/video/id-36655409.html "Hvad det kræver at blive landholdsspiller."

Hvorfor fanden siger ham træneren, at squat er knæbøjninger til lårene er vandrette med jorden og så fuldstændige ignorer at de slet ikke går dybt.

Ja, der er godt nok ikke meget dybde i de løft. Jeg synes egentlig at det er samme historie jeg ser fra de forskellige sportsgrene (håndbold, badminton, svømning, fodbold) der løfter vægte.

Edited by salt
Link to comment
Share on other sites

Ja, der er godt nok ikke meget dybde i de løft. Jeg synes egentlig at det er samme historie jeg ser fra de forskellige sportsgrene (håndbold, badminton, svømning, fodbold) der løfter vægte.

Jeg synes nu at ham stregspilleren havde ok dybde mens ham den høje var helt væk!

Link to comment
Share on other sites

Videoen viser blot hvad jeg altid har sagt: Team Danmark er en fucking joke!

"Squat er en indikator for hvor højt man kan springe og hvor hurtigt man kan løbe"

oh my god, sagde han lige det? Den indikerer absolut intet omkring en persons evne til hverken springe eller sprinte. Jeg gentager mig selv, absolut intet. intet intet intet.

Link to comment
Share on other sites

Videoen viser blot hvad jeg altid har sagt: Team Danmark er en fucking joke!

"Squat er en indikator for hvor højt man kan springe og hvor hurtigt man kan løbe"

oh my god, sagde han lige det? Den indikerer absolut intet omkring en persons evne til hverken springe eller sprinte. Jeg gentager mig selv, absolut intet. intet intet intet.

:wacko::wacko::wacko:

Selvfølgelig er squatstyrke en indikator for, hvor højt man kan springe, og hvor hurtigt man kan løbe. En ret god én, ovenikøbet: Link til artikel i Br J Sports Med

Artiklen er gratis, så du kan selv læse den i sin helhed. Hvis det kan afholde dig fra at poste i tråden imens, er det måske ikke så dårligt... :wink:

Ellers er r=0,94 for sammenhængen mellem 1RM i half squat og tiden på en 10 m sprint (p<0,001) og r=0,78 for sammenhængen mellem 1RM i half squat og springhøjden (p<0,02). Undersøgelsen er lavet på fodboldspillere fra Rosenborg FC, og sammenhængen ville formodentlig være endnu stærkere, hvis man undersøgte en gruppe med større spredning i 1RM. Artiklen citerer 3 andre studier med lignende konklusioner.

Link to comment
Share on other sites

:wacko::wacko::wacko:

Selvfølgelig er squatstyrke en indikator for, hvor højt man kan springe, og hvor hurtigt man kan løbe. En ret god én, ovenikøbet: Link til artikel i Br J Sports Med

Artiklen er gratis, så du kan selv læse den i sin helhed. Hvis det kan afholde dig fra at poste i tråden imens, er det måske ikke så dårligt... :wink:

Ellers er r=0,94 for sammenhængen mellem 1RM i half squat og tiden på en 10 m sprint (p<0,001) og r=0,78 for sammenhængen mellem 1RM i half squat og springhøjden (p<0,02). Undersøgelsen er lavet på fodboldspillere fra Rosenborg FC, og sammenhængen ville formodentlig være endnu stærkere, hvis man undersøgte en gruppe med større spredning i 1RM. Artiklen citerer 3 andre studier med lignende konklusioner.

Absolut styrke i forbindelse med overførelse af sprintevne gør sig kun gældende på de første par skridt. Selvom det her også er en temmelig ringe indikator.

Jeg behøver ikke engang at referer til andet end real-life erfaring for at slå min pointe fast:

Jeg har set internationale anerkendte styrkeløfterere på mellem 90-110 kilo (I cut tilstand) lave benbøj i omegnen af verdensrekorderne men, som ikke har været i stand til at springe højere end average joe.

Jeg har set atleter der ikke squatter mere end 150-160 kilo løbe en 100 meter på 10 flat.

Jeg har set atleter i samme omegn løbe en 40 yard dash på 4.2-4.3

Jeg har set en atlet der squattede under 100 kilo løb en 40 yard på 4.4

Jeg har set MANGE atleter squatte i omegnen af 200-280 kilo med en kropsvægt på 90-120 kilo der ikke har kunne udføre et vertikalt spring på mere end 32-35 inches

Jeg har set mange rigtig stærke atleter løbe en rigtig langsom 40 yard dash.

Jeg har modsat set mange atleter med et højt squat løbe både hurtigt og springe højt.

Jeg har set folk der ALDRIG har løftet en vægt i hele deres liv springe 40-45 inches og DEROVER i et vertikalt spring.

Det er umuligt at drage paralleler. Squat er en rigtig dårlig indikator. At man laver et forsøg med 10-20 ueksplosive og langsomme atleter beviser ikke noget.

At de 2-3 stykker der squatter rigtig meget også performer bedst kunne lige så godt tyde på at selvsamme har taget HELE deres fysiske træning mere seriøst (inkl sprint og andre former for eksplosiv træning).

Der er så mange ting der kan spille ind.

Her er en meget vigtig ting at huske:

One of the bazillion concepts I've taken from the late Charlie Francis is that being fast will make you strong; not the other way around.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er dog enig i at håndboldspillere som udganspunkt er sølle atleter. Jeg trænede engang i samme center som Skjern håndbold nede i Skjern hallen, og det var næppe imponerende. Deres squat-teknik var til dato noget af det ringeste jeg har set. ROM på 10-20cm, og generelt alt for mange kilo på stangen.

Venan: Dit eksempel med Skjern-spillernes ROM i squat fortæller intet om spillernes atletiske færdigheder, kun om klubbens fysiske træners dygtighed og indsats!

Nu har jeg ikke været alle sider igennem i tråden, men til jer to (ovenover) har tanken strejfet jer at en håndboldspiller ikke har en skid at bruge dybe squats til. De træner nok det der er relevant.

Klaus--> mener at have sen en landskamp engang hvor Christine Andersen blev målt med +-110 på et straffekast???!!! kan dog ikke lige huske under hvilke forhold og i hvilken kamp.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke været alle sider igennem i tråden, men til jer to (ovenover) har tanken strejfet jer at en håndboldspiller ikke har en skid at bruge dybe squats til. De træner nok det der er relevant.

Uanset om du er amr. fodboldspiller, håndbold spiller, fodbold spiller er basketball spiller er det pisse lige meget om du i det hele taget squatter eller ikke gør det.

Det er vigtigt at forøge muskelmasse og styrke i benene. Men det er ikke vigtigt at udføre benbøj.

Jeg kender en pro bowler der aldrig har udført andet end bulgarian split squats som træning til benene. Jeg er bekendt med en del pro bowlers der aldrig har udført andet end leg presses og leg curl lignende øvelser til benene.

Link to comment
Share on other sites

Uanset om du er amr. fodboldspiller, håndbold spiller, fodbold spiller er basketball spiller er det pisse lige meget om du i det hele taget squatter eller ikke gør det.

Det er vigtigt at forøge muskelmasse og styrke i benene. Men det er ikke vigtigt at udføre benbøj.

Jeg kender en pro bowler der aldrig har udført andet end bulgarian split squats som træning til benene. Jeg er bekendt med en del pro bowlers der aldrig har udført andet end leg presses og leg curl lignende øvelser til benene.

Men i tilfælde af at man squatter er der vel ingen grund til ikke at gå så dybt man kan?

Link to comment
Share on other sites

Hvis målet er

Så er længere ROM vel den bedste måde at nå dette på.

Amplitude er ikke lig med dybde i et benbøj. Men udover det så er det jo ingen atleter der træner efter at øge muskelmassen som førsteprioritet. I praksis, tror du så det gør nogen forskel for en atlet om denne squatter under 90 graders knæ fleksion eller lidt derover hvad angår opbygning af muskelmasse? wink.gif Det gør absolut ingen forskel for disse individer.

Link to comment
Share on other sites

Mads, for at skære ind til sagens kerne så spørger du vel egentlig ind til dit eget squat.

Svaret hertil er at hvis du squatter under 90 graders knæfleksion så fint. Hvis du squatter ved 90 grader eller derover er det også fint.

Så længe at du formår at undgå bækkentilt, holder brystet oppe og holder spændet gennem hele kroppen. Det er det vigtige i denne sammenhæng.

Selv squatter jeg meget dybt men det er udelukkende af den grund at jeg er meget fleksibel og at jeg ganske enkelt ikke kan stoppe vægten ved 90 grader når vægten bliver tung. tongue.gif

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke været alle sider igennem i tråden, men til jer to (ovenover) har tanken strejfet jer at en håndboldspiller ikke har en skid at bruge dybe squats til. De træner nok det der er relevant.

Som sagt aner jeg ikke en kæft om håndbold, så nej, den tanke har ikke strejfet mig :smile:

Jeg forstår dog ikke hvad de vil bruge squat til overhovedet, hvis man knap nok kan betegne løftet som et partial squat. Som AX også siger, er det næppe at krav at de skal udføre squat, hvorfor så ikke bruge energien på mere relevante øvelser, udført korrekt istedet?

Link to comment
Share on other sites

De gange jeg har set håndbold, har jeg været jævnt skuffet over deres manglende handling-skills. Driblekunst er i hvert fald ikke et ord de kender til, og gad egentlig godt se en Tim Hardaway på et håndboldhold med nogle crossovers og sådan.

Derudover så virker deres spring ikke særlig høje, kontra f.eks. basketspillere.

Link to comment
Share on other sites

De gange jeg har set håndbold, har jeg været jævnt skuffet over deres manglende handling-skills. Driblekunst er i hvert fald ikke et ord de kender til, og gad egentlig godt se en Tim Hardaway på et håndboldhold med nogle crossovers og sådan.

Derudover så virker deres spring ikke særlig høje, kontra f.eks. basketspillere.

Såvidt jeg ved må man ikke lave ført bold i håndbold - du må kun banke bolde direkte ned i gulvet med mindre det er en aflevering.

omkring hvor hårdt de skyder tænker jeg at hånderbold spillere ofter også ofrer fart for at maskere hvor de skyder hen. istedet for i én bevægevelse at hamre igennem synes jeg tit de trækker skudet til allersidst i springet så det mere bliver et svirp med skulderen/armen.

Link to comment
Share on other sites

De gange jeg har set håndbold, har jeg været jævnt skuffet over deres manglende handling-skills. Driblekunst er i hvert fald ikke et ord de kender til, og gad egentlig godt se en Tim Hardaway på et håndboldhold med nogle crossovers og sådan.

Derudover så virker deres spring ikke særlig høje, kontra f.eks. basketspillere.

Håndbold er mere linært og sterilt end basket hvorfor smarte driblinger ikke benyttes på samme måde. Derudover er det mere vanskeligt at drible med en håndbold kontra en basketbold grunden størrelsen.

Link to comment
Share on other sites

De gange jeg har set håndbold, har jeg været jævnt skuffet over deres manglende handling-skills. Driblekunst er i hvert fald ikke et ord de kender til, og gad egentlig godt se en Tim Hardaway på et håndboldhold med nogle crossovers og sådan.

Derudover så virker deres spring ikke særlig høje, kontra f.eks. basketspillere.

Hvad forstår du ved handling-skills?

Der er den meget store forskel på basket og håndbold, at i basket er kropskontakt ikke tilladt, mens det er en meget vigtig del af spillet i håndbold. Det sætter nogle naturlige begrænsninger for driblinger og spring (både mentalt og fysisk), at håndboldspillere konstant har en modstander hængende på kroppen, en arm i siden eller skal være forberedt på at der bliver sat en tackling ind på kroppen i forberedelsen til springet eller under udførelsen. Den fysiske belastning ved konstante tacklinger, screeninger mv. sætter ikke mindst i løbet af en kamp deres spor på spillerne, herunder også deres springkraft.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg ved må man ikke lave ført bold i håndbold - du må kun banke bolde direkte ned i gulvet med mindre det er en aflevering.

Må man mig bekendt heller ikke i basket. Måtte man i hvert fald ikke da jeg spillede.

Håndbold er mere linært og sterilt end basket hvorfor smarte driblinger ikke benyttes på samme måde. Derudover er det mere vanskeligt at drible med en håndbold kontra en basketbold grunden størrelsen.

Vanskeligere at drible? Det er vel bare et spørgsmål om tilvænning. Jeg havde da ikke de store problemer med at drible med en håndbold, og lave diverse finter.

Hvad forstår du ved handling-skills?

Der er den meget store forskel på basket og håndbold, at i basket er kropskontakt ikke tilladt, mens det er en meget vigtig del af spillet i håndbold. Det sætter nogle naturlige begrænsninger for driblinger og spring (både mentalt og fysisk), at håndboldspillere konstant har en modstander hængende på kroppen, en arm i siden eller skal være forberedt på at der bliver sat en tackling ind på kroppen i forberedelsen til springet eller under udførelsen. Den fysiske belastning ved konstante tacklinger, screeninger mv. sætter ikke mindst i løbet af en kamp deres spor på spillerne, herunder også deres springkraft.

Se det kan du så have ret i. Men ikke desto mindre vil en dribling jo i bedste tilfælde åbne op til modsatte side, uden man behøver frygte et skub mere end hvis man bare gik head-to-head.

Link to comment
Share on other sites

Vanskeligere at drible? Det er vel bare et spørgsmål om tilvænning. Jeg havde da ikke de store problemer med at drible med en håndbold, og lave diverse finter.

Se det kan du så have ret i. Men ikke desto mindre vil en dribling jo i bedste tilfælde åbne op til modsatte side, uden man behøver frygte et skub mere end hvis man bare gik head-to-head.

What? Du kan heller ikke have spillet meget håndbold. Det er ikke vejen frem at drible rundt og lege basketballspiller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share