Hjælp til styrketræning


HEYMEDDIG!
 Share

Recommended Posts

Hej jeg er en naiv dreng på 16 år, som ikke har den helt store erfaring med styrketræning. Jeg går til cykel- og fodboldtræning i alt 4-5 gange om ugen. Jeg vejer 63 kilo og er 1.75 m høj. Mit spørsmål er så til de kloge hoveder, hvordan skal jeg styrketræne den rette måde uden at tage på eller tabe mig? Fordi jeg vil bare gerne havde nogle stivere muskler, så jeg kan klare noget mere fysisk hårdere og længere træninger. Og skrev endelig også evt, hvad for nogle træningsmaskiner eller træningsmetoder i ville anbefale.

På forhånd mange tak og mvh HEYMEDDIG!

Link to comment
Share on other sites

Hej jeg er en naiv dreng på 16 år, som ikke har den helt store erfaring med styrketræning. Jeg går til cykel- og fodboldtræning i alt 4-5 gange om ugen. Jeg vejer 63 kilo og er 1.75 m høj. Mit spørsmål er så til de kloge hoveder, hvordan skal jeg styrketræne den rette måde uden at tage på eller tabe mig? Fordi jeg vil bare gerne havde nogle stivere muskler, så jeg kan klare noget mere fysisk hårdere og længere træninger. Og skrev endelig også evt, hvad for nogle træningsmaskiner eller træningsmetoder i ville anbefale.

På forhånd mange tak og mvh HEYMEDDIG!

Hvis jeg forstår dit indlæg rigtigt, så har du følgende spørgsmål:

1) hvordan skal jeg styrketræne den rette måde uden at tage på eller tabe mig?

2) Hvordan skal jeg træne for at få "stivere" muskler for at klare fysisk hårdere træning.

3) HVilke maskiner og træningsmetoder skal jeg bruge.

Til 1) Styrketræning vil typisk forøge din muskelmasse, hvilke vil gøre dig tungere. Hvis du vil undgå at stige i vægt, er det måske bedre at undgå styrketræning. Træner du alligevel 4-5 gange om ugen, er det måske bedre at satse på at yde mere til dine cykel- og fodboldstræninger.

Til 2) Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår, hvad du mener med "stivere" muskler. Hvis du mener markede (synlige) muskler, så får du det gennem muskelvækst og/eller lavere fedtprocent (tabe sig).

Til 3) Det kommer an på, hvad dit mål her. Hvis det udelukkende er for at forbedre din fysik i fodbold og cykling, så er det cykle- og fodboldstræningen, du skal satse på.

Måske har jeg misforstået dit indlæg? Sig endelig til i så fald.

Måske kan denne artikel hjælpe dig: Spis dig til resultater.

Hr. K

Edited by Hr.Kirchebrandt
Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår dit indlæg rigtigt, så har du følgende spørgsmål:

1) hvordan skal jeg styrketræne den rette måde uden at tage på eller tabe mig?

2) Hvordan skal jeg træne for at få "stivere" muskler for at klare fysisk hårdere træning.

3) HVilke maskiner og træningsmetoder skal jeg bruge.

Til 1) Styrketræning vil typisk forøge din muskelmasse, hvilke vil gøre dig tungere. Hvis du vil undgå at stige i vægt, er det måske bedre at undgå styrketræning. Træner du alligevel 4-5 gange om ugen, er det måske bedre at satse på at yde mere til dine cykel- og fodboldstræninger.

Til 2) Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår, hvad du mener med "stivere" muskler. Hvis du mener markede (synlige) muskler, så får du det gennem muskelvækst og/eller lavere fedtprocent (tabe sig).

Til 3) Det kommer an på, hvad dit mål her. Hvis det udelukkende er for at forbedre din fysik i fodbold og cykling, så er det cykle- og fodboldstræningen, du skal satse på.

Måske har jeg misforstået dit indlæg? Sig endelig til i så fald.

Måske kan denne artikel hjælpe dig: Spis dig til resultater.

Hr. K

Jeg må indrømme, jeg synes det er et rigtig dårligt svar du har fået. Øget muskulstyrke er på ingen måde lig med større muskelmasse og at du bliver tungere, tværtimod.

Du kan sagtens øge din muskelstyrke uden at tage på i vægt. Du får evnen til at aktivere mere af dit nervesystem, derved kan du bruge mere af din muskels kapacitet = du bliver stærkere. Det er på ingen måde = at du bliver tungere/langsommere. Øget styrke vil kunne øge din hurtighed, da den bedre evne til at aktivere mere af musklen vil kunne øge din eksplosive styrke. Jeg vil derfor starte her:

http://www.motion-online.dk/styrketraening/styrke_-_oevelser/essensen_af_et_godt_styrketraeningsprogram./

Simple helkropsøvelser, til at øge din samlede styrke. Om du så på et senere tidpunkt skal bygge nogle disciplinspecifikke (fodboldspecifikke) øvelser på er af mindre betydning. Start med at vænne kroppen til træningen = rimelig mange gentagelser, rimelig lav vægt. Som du bliver stærkere øger du vægten og går ned i gentagelser. Brug helst frie vægte, da dette er bedre for din funktionelle styrke.

Held og lykke med projektet! Der er ingen nemme veje:)

Link to comment
Share on other sites

@fcqv1st

Lad mig forsvare min råd:

Jeg må indrømme, jeg synes det er et rigtig dårligt svar du har fået. Øget muskulstyrke er på ingen måde lig med større muskelmasse og at du bliver tungere, tværtimod.

Du kan sagtens øge din muskelstyrke uden at tage på i vægt. Du får evnen til at aktivere mere af dit nervesystem, derved kan du bruge mere af din muskels kapacitet = du bliver stærkere. Det er på ingen måde = at du bliver tungere/langsommere. Øget styrke vil kunne øge din hurtighed, da den bedre evne til at aktivere mere af musklen vil kunne øge din eksplosive styrke. Jeg vil derfor starte her:

Du har delvist ret. Man KAN selvfølgelig styrketræne uden at blive tungere. Det er der rigtig nok flere styrkeløftere og vægtløftere, der gør dagligt for at holde sig inden for deres vægtklasse. Trådstarten er dog en 16-årig dreng, der ikke har nogen erfaring med styrketræning. Derfor var mit råd forenklet og generaliseret.

Mht. hvorfor de andre råd er dårlige, så uddyb endelig.

Hr. K

Link to comment
Share on other sites

Man kan IKKE styrke træne uden at tage på i vægt. Det kan simpelthen ikke lade sig gøre. Musklerne reagere på træning ved at blive større og dermed stærkere.

Do kan man træne mhp. at tage så lidt på som muligt. Men da trådstarteren ikke er van til at styrke træne vil det træningsform næsten være 100% lig med skader.

Måden man gør er tung eksplosiv styrketræning. Det giver mindst mulig muskel tilvækst, og forbedre det neuromuskulære mest muligt. Men dette er kun for "erfarne" folk. Set mhp. ønsket, så bør trådstarteren starte med almindelig styrketræning for at vænne kroppen til den nye træningsform, og fokusere meget på teknikken. Efter regelmæssig træning i en 6-8måneder med fokus på teknik, kan han begynde at køre den tunge træning, og supplere op med plyometrisk træning.

Mit råd til trådstarter. Begynd til styrketræning og få en god grundteknik og grund styrke. De ekstra kg. du tager på = med meget større styrke og derfor ikke noget der komme til at betyde noget negativt i praksis. Tværtimod bliver du højest sandsynlig meget hurtigere og stærkere også set i forhold til da du var lettere!

Selvfølgelig skal du ikke blive ved med at træne for at få store muskler, men din krop kan simpelthen ikke holde til at træne udelukkende efter styrke endnu, og derfor vil du få skader hvis du begynder på denne træningsform.

Når du har trænet tilvænning og almindelig styrketræning i en +6-8måneder kan du begynde at læse om neuromuskulær træning og plyometrisk træning, og så langsomt snuse til dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share